Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@02:39:50 GMT

استفاده از فناوری لمسی در تشخیص سریع بیماری‌های چشمی

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۷۹۹۸۵

استفاده از فناوری لمسی در تشخیص سریع بیماری‌های چشمی

ایسنا/اصفهان گروهی از محققان امیدوارند که با کمک یک سیستم تصویربرداری بدون تماس با لیزر بتواند به پزشکان کمک کند و بیماری‌های چشمی را که باعث کوری می‌شوند، زودتر از آنچه اکنون ممکن است تشخیص داده و درمان کنند.

این فناوری جدید که توسط محققان مهندسی دانشگاه واترلو توسعه یافته است، برای شناسایی علائم واضح بیماری‌های کور کننده در خون و بافت شبکیه طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این فناوری محققان امیدوارند که با ارائه جزئیات عملکردی چشم مانند اشباع و متابولیسم اکسیژن، نقشی حیاتی در تشخیص و مدیریت به موقع بیماری‌های کور کننده داشته باشند.

با روش‌های آزمایشی فعلی، بیماری‌هایی مانند تخریب ماکولای وابسته به سن، رتینوپاتی دیابتی و گلوکوم که مراحل اولیه هیچ علامتی ندارند و معمولاً فقط پس از تأثیر غیرقابل برگشت بینایی تشخیص داده می‌شوند که با این فناوری این بیماری ها را می توان زودتر تشخیص داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از "medicalxpress"، فناوری اختراع شده در هسته سیستم جدید به عنوان سنجش از دور فوتوآکوستیک (PARS) شناخته می شود. از لیزرهای چند رنگ برای تصویربرداری فوری از بافت انسان بدون لمس آن استفاده می کند که وقتی برای چشم استفاده می شود، رویکرد غیرتهاجمی و غیر تماسی به طور چشمگیری هم راحتی بیمار و هم دقت نتایج آزمایش را بهبود می بخشد.

محققان این پروژه امیدوارند که آزمایشات بالینی این طرح را تا دو سال آینده انجام دهند.

مقاله ای در مورد تحقیق، تصویربرداری چشمی عملکردی و ساختاری با استفاده از میکروسکوپ سنجش از دور در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی بیماری چشمی فناوري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۹۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین الهی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان ضمن بیان اینکه درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است، ابراز داشت: در حال حاضر دارو و درمان سرطان‌ها بار مالی گزافی بر دوش خانوارها تحمیل می‌کند که به دنبال کاستن از این درد و رنج برای خانواده‌ها هستیم.

وی ضمن بیان اینکه طی دولت سیزدهم دستگاه‌های جدید و پیشرفته برای چرخه درمان به کشور وارد شده است، افزود: با توجه به اینکه فرد سرطانی توان کار ندارد ورود این دستگاه‌ها می‌تواند ضمن تسریع روند درمان به کاهش هزینه‌ها نیز کمک کند.

وزیر بهداشت ضمن بیان اینکه در مراکزی نظیر سمنان افراد مشکوک به بیماری سرطان غربالگری خواهند شد، ابراز داشت: تشخیص زودهنگام و به موقع بیماری نیز اقدامی که می‌تواند در این بین مؤثر باشد تا فرد قبل از پیشرفته شدن مراحل درمانی هزینه‌های کمتری را متقبل شود.

عین الهی ضمن بیان اینکه دستگاه‌های پیشرفته وارد مرکز تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان شده است، تصریح کرد: موضوع پیش بینی شد که این مرکز بتوانند منجر به بهره‌مندی افراد سایر استان‌ها نیز شود.

وی ضمن بیان اینکه در دولت سیزدهم برای این بیمارستان ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار منظور شد، افزود: ۴۵ میلیارد تومان نیز اعتبار قبلی این بیمارستان بوده است.

کد خبر 6081857

دیگر خبرها

  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • ۷۰ درصد تشخیص پزشکان وابسته به آزمایشگاه است
  • تبدیل داده‌ها به صدا/ ذخیره‌سازی امن و سریع اطلاعات در حافظه کوانتومی
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • چند باور رایج و غلط درباره ویتامین‌ها
  • هوش مصنوعی چقدر در پزشکی قابل اعتماد است؟
  • درمان افسردگی مقاوم به دارو با ایمپلنتی به اندازه نخود
  • مواد شوینده‌ خانگی چه ضرری برای سلامت ما دارند؟
  • درمان بیماران مبتلا به MS ساده‌تر می‌شود
  • ارتباط آرتروز زانو با پیری سریع‌تر مغز و خطر زوال عقل