Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دیمتیری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین می گوید روسیه تماس نزدیکی با ترکیه در راستای تأمین ثبات در منطقه قفقاز جنوبی دارد که اواخر سال گذشته، شاهد جنگ قره باغ بود.

ترکیه و جمهوری آذربایجان سه شنبه گذشته سند هم پیمانی را که به «بیانیه شوشا» معروف است؛ امضا کردند که شامل همکاری در عرصه نظامی نیز می شود حال آنکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه احتمال ساخت پایگاه نظامی این کشور در جمهوری آذربایجان را رد نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پسکوف در واکنش به تحقق چنین احتمالی گفت: استقرار زیرساخت های نظامی از سوی یکی از کشورهای عضو ناتو (ترکیه) در نزدیکی مرزهای روسیه، توجه ویژه ما را برمی انگیزد و دلیلی می شود تا ما اقدامات لازم را در راستای تضمین امنیت و منافع خود اتخاذ کنیم.

قفقاز جنوبی به عنوان بخشی از شوروی سابق، یکی از عرصه های نفوذ روسیه تلقی می شود. بعد از جنگ قره باغ که میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در گرفت و با وساطت مسکو پایان یافت؛ صلح بان های روسی تأمین امنیت منطقه را به عهده گرفتند حال آنکه روسیه در ارمنستان نیز یک پایگاه نظامی دارد.

روسیه پیشتر هم به بیانیه شوشا واکنش نشان داده و بخش نظامی آن را زیر سوال برده بود چراکه گمان می کند این مسئله می تواند در موضوع قره باغ، بر روابط دوجانبه باکو-ایروان تاثیر گذار باشد.

وزارت خارجه روسیه در این باره گفته بود: ما معتقدیم که روابط دو جانبه جمهوری آذربایجان و ارمنستان با طرف ثالث نباید با موضوع قره باغ آمیخته شود و آخرین تماس باکو- آنکارا در سطح عالی را هم از این منظر نگاه می‌کنیم.

در بخشی از بیانیه شوشا که ۲۶ خرداد به امضای رجب طیب اردوغان و الهام علی اف رؤسای جمهور ترکیه و جمهوری آذربایجان رسید؛ می‌خوانیم: آذربایجان برای پایان دادن به حمله ۳۰ ساله ارمنستان و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی، حمایت ترکیه را گرامی می‌دارد. طرف‌ها در صورت بروز تهدید یا حمله به استقلال یا تمامیت ارضی هر یک از آنها توسط کشور ثالث کمک لازم را به یکدیگر ارائه خواهند کرد. طرفین برای حل و فصل مسائل امنیتی و ثبات منطقه‌ای و جهانی مشترکاً تلاش خواهند کرد.

کد خبر 5238757 مریم خرمایی

منبع: مهر

کلیدواژه: قفقاز ترکیه جمهوری آذربایجان مناقشه قره باغ روسیه پایگاه نظامی ناتو دیمیتری پسکوف ایالات متحده امریکا فلسطین رژیم صهیونیستی جو بایدن روسیه عراق ولادیمیر پوتین ناتو ایران برجام افغانستان رجب طیب اردوغان ترکیه نفتالی بنت جمهوری آذربایجان قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۰۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش باکو به تهدید و فشارهای فرانسه

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که تهدیدها و فشارهای فرانسه بر باکو هیچ اثری نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، «آیخان حاجی زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به اقدام دولت فرانسه به احضار سفیرش در باکو اعلام کرد که «طرف آذربایجانی بارها اعلام کرده که گفتگو با باکو به زبان تهدید و فشار نتیجه ای نخواهد داشت.»

دولت فرانسه دیروز سه‌شنبه در اعتراض به آنچه اقدامات باکو در آسیب‌زدن روباط دوجانبه توصیف کرد، «آنه بویلون» سفیر خود در باکو را برای مشورت به پاریس فراخواند.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده که سفیر فرانسه در باکو به علت تداوم اقدامات یک‌جانبه جمهوری آذربایجان که به روابط دوجانبه آسیب زده، برای انجام مشورت‌هایی فراخوانده است.

آن‌گونه که در این بیانیه آمده «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهور فرانسه با آنه بویلون دیدار و گفت‌وگو کرده است. ماکرون در دیدار با بویلون گفت که از اقدامات باکو متاسف است و ابراز تمایل کرده که جمهوری آذربایجان در مورد نیات خود شفاف‌سازی کند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • ارمنستان ۴ روستا را به جمهوری آذربایجان بازگرداند
  • دولت ارمنستان 4 روستا را به جمهوری آذربایجان واگذار کرد
  • ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد
  • باج جدید پاشینیان به علی‌اف: ۴ روستای منطقه «قزاق» به آذربایجان واگذار شد
  • هشدار رئیس سیا درباره احتمال شکست اوکراین
  • احتمال حمله اسرائیل به ایران از آذربایجان؟ | واکنش‌ها را ببینید
  • غرب واقعیت تعمیق دوستی باکو با مسکو و تهران را نمی بیند/ جمهوری آذربایجان هر روز به روسیه نزدیک تر می شود
  • کرملین خروج صلحبانان روسیه از قره‌باغ را تایید کرد
  • واکنش باکو به تهدید و فشارهای فرانسه
  • سلطه شیر بختیاری بر کشتی جهان؛ میرزازاده غول ترکیه‌ای را به زیر کشید