Web Analytics Made Easy - Statcounter

محقق و پژوهشگر کتاب «ماموریت خدا» بر این باور است که کشورهای اسلامی از نظر باورهای دینی و ارزشی، نیروهای متحدی هستند که اگر به درستی مدیریت شوند، می توانند در جبهه فرهنگی، بسیار فعال تر عمل کنند.

به گزارش مشرق، نشست نقد و بررسی کتاب «مأموریت خدا» با حضور محمد سرور رجایی، محقق و پژوهشگر این اثر و محمدحسین بدری به عنوان منتقد به صورت مجازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست محمد حسین بدری ضمن بیان اینکه کتاب «مأموریت خدا» برگرفته از هفت روایت از احمدرضا سعیدی، شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان است که در هجده سالگی در کنار مجاهدین افغانستانی علیه تجاوز اتحاد جماهیر شوروی جنگید و در نهایت در شهرستان بهسود افغانستان به شهادت رسید، گفت: چند دهه قبل، در همسایه شرقی ما یعنی کشور افغانستان، جنگ بزرگی اتفاق افتاد. شوروی آن زمان به این کشورحمله و سراسر افغانستان را اشغال کرد و تعداد زیادی از مردم این کشور به ایران و کشورهای همسایه پناهنده شدند. این درحالی بود که ایران در دهه ۶۰ گرفتار جنگ با عراق شد و خیلی از برادران افغانی در جنگ ایران با عراق حضور یافتند. البته  برخی از ایرانی ها نیز برای کمک به کشور همسایه به افغانستان سفر کردند که از جمله می توان به شهید احمد رضا سعیدی اشاره کرد که آقای محمد سرور رجایی شرح این ماجرا را به زیبایی در کتاب «ماموریت خدا» نوشته است.

پیوستن به مجاهدین افغانستانی؛ پشت پازدن به همه تعلقات برای خودسازی

در ادامه این نشست محمد سرور رجایی گفت: اگر ماجرای شهدای ایرانی در افغانستان در دوران جهاد اسلامی و همچنین ماجرای شهدای افغانستانی در دفاع مقدس ایران را به صورت عمیق بررسی کنیم، شاهد ماجراهای بسیارشیرین و دلپسندی خواهیم بود که از باورهای اعتقادی و قلبی مردم دو کشور ایران و افغانستان سرچشمه گرفته است.

وی تصریح کرد: وقتی من با شهید احمد رضا سعیدی آشنا شدم، کوشش کردم این جوان ۱۸ ساله ایرانی، که به دلیل پیوستن به مجاهدین و مردم افغانستان به تمامی تعلقات خانوادگی پشت پا زده بود، را بیشتر بشناسم. این درحالی بود که نامه هایی که از او به جا مانده این سفر را برای خودسازی اعلام می کند و اسم این سفر را «ماموریت خدا» می گذارد.

دیدار با چمران و پیوستن به مجاهدین افغانستانی

این نویسنده افغانستانی در ادامه گفت: این شهید ایرانی، طی نامه هایی که از خودش به جا گذاشته و من همه آن ها را مطالعه کردم، انگار بزرگ تر از سن خودش عمل می کرده است. این شهید به همراه دوستانش، اولین گروهی محسوب می شوند که زیر نظر مربیان حرفه ای ایران، آموزش نظامی می بیند و آنقدر در این آموزش ها موفق عمل می کند که مسئولان از وی می خواهند تا مربی‌گری نظامی را برعهده بگیرد. اما احمدرضا سعیدی آرمان‌های بزرگ تری در سر داشت.

رجایی ادامه داد: هنگامی که وی در سرکوب غائله کردستان حضور پیدا می کند، طی دیداری که در بهار سال ۱۳۵۹ با شهید چمران داشته، تصمیم می گیرد برای کمک به مردم افغانستان در جنگ با شوروی به این کشور سفر کند. در افغانستان هم به خط مقدم جنگ می رود و فرمانده خط متوجه توانمندی های زیاد او می شود. همانجا احمد رضا تصمیم می گیرد که اگر قرار است مربی نظامی بشود، چه بهتر که این کار را در افغانستان و برای نیروهای افغانی انجام بدهد.

۱۰ سال تحقیق برای شناخت شهید محمدرضا سعیدی

این محقق و پژوهشگر افغانستانی با بیان اینکه برای شناخت بیشتر شهید سعیدی حدود ۱۰ سال تلاش کردم و رفتن من به افغانستان برای پیگیری زندگی این شهید بود، گفت: رفتن من از ایران به مزار این شهید در افغانستان به دلیل حضور طالبان خطرات زیادی داشت و همین خطرات موجب شده بود که والدینم مخالف سفر من به افغانستان بشوند و در نهایت با استخاره ای که گرفتم و خوب آمد، پدرم با این سفر موافقت کرد.

محمد سرور رجایی در ادامه تصریح کرد: معتقدم در بین ما، استعدادهای زیادی وجودی دارد که بسیاری از انسان ها توان دستیابی به آن را ندارند؛ اما شهید احمد رضا سعیدی به این امر دست یافت و در بین جوانان هم سن وسال خودش واقعا یک استثنا بود و بارها به دوستانش گفته بود که در ایران، جوانان زیادی برای جنگیدن با عراق وجود دارند اما در افغانستان چنین کسانی کم هستند و من به عنوان یک فرد مسلمان باید در افغانستان خدمت کنم و طبق فرمایشات امام خمینی (ره)، باید انقلاب اسلامی را در حد توانم به کشورهای دیگر صادر کنم.

جایگاه ویژه شهید سعیدی دربین مردم افغانستان

این نویسنده با تاکید بر اینکه شهید احمدرضا سعیدی دارای یک نگاه فراملی بود، گفت:  مزار شهید سعیدی در افغانستان جایگاه خاصی در بین مردم این کشور دارد و حتی بعضی از مردم شاهد کرامت هایی از این شهید بودند. چراکه مردم افغانستان معتقد بودند شهید احمد رضا سعیدی چون با خدا معامله کرده، عزیز و دارای کرامت است.

به گفته وی، شهید سعیدی تنها شهید ایرانی در جبهه افغانستان نبود و شهدای دیگر همچون احسان پارسی، شهید نوربخش، شهید ابوالفضل کربلایی پوریزدی و شهید فاضل حسینی نیز دیگر شهدای ایرانی بودند که در جبهه حق علیه باطل درافغانستان به شهادت رسیدند.

محقق و پژوهشگر کتاب «ماموریت خدا» در پایان گفت: کشورهای اسلامی از نظر باورهای دینی و ارزشی، نیروهای متحدی هستند که اگر به درستی مدیریت شوند، می توانند در یک جبهه فرهنگی فعال تر عمل کنند.

گفتنی است، کتاب «ماموریت خدا» به دلیل اهمیت از حیث روایت تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و جهاد اسلامی افغانستان، به عنوان یکی از منابع کتابخانه‌ای برای تمامی کتابخانه‌های استان تهران خریداری شده و به زودی در تمامی کتابخانه‌های استان توزیع می‌شود. نشست نقد و بررسی کتاب «ماموریت خدا» از طریق صفحه مجازی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران (instagram.com/tehranplir) و صفحه آپارات این اداره کل (aparat.com/tehranpl) به صورت زنده پخش شد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انتخابات 1400 جبهه افغانستان کشور افغانستان مشرق شهید چمران امام خمینی کردستان مردم افغانستان محقق و پژوهشگر ماموریت خدا شهید سعیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۰۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه رییس‌جمهوری به پاکستان سفر کرده است، گفت: ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد، دو کشور میراث مشترکی به نام اسلام دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در حاشیه سفر به لاهور و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه براساس گفت‌وگو با مسئولان پاکستانی، در پاسخ به اینکه «برداشت شما از نوع نگاه‌ها به فرهنگ ایرانی چیست و آن را چطور ارزیابی می‌کنید» اظهار کرد: دو کشور میراث مشترکی به نام اسلام دارند، اساساً شکل‌گیری و جدا شدن پاکستان از هندوستان تنها به دلیل مسائل دینی و اعتقادی بوده است؛ چون مسلمانان می‌خواستند دولت مستقل اسلامی داشته باشند پاکستان از هندوستان جدا شد.

وی افزود: اولین دولتی که عنوان جمهوری اسلامی را برای خود برگزید متعلق به کشور پاکستان بود به همین دلیل فضای فرهنگی این کشور بسیار به ما نزدیک است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: پاکستان با وجود اینکه مساحتی کمتر از ایران دارد، نزدیک به ۲۴۰ میلیون جمعیت دارد، جمعیت عظیمی که در این کشور زندگی می‌کنند عمدتاً نگاه دینی دارند، از برادران اهل سنت گرفته تا برداران تشیع و باید در نظر داشت در این کشور نزدیک به ۶۰ میلیون پیرو مذهب جعفری زندگی می‌کنند، البته همه مسلمانان عاشق مکتب اهل بیت (ع) هستند و ما این مسئله را مایه وحدت جهان اسلام می‌دانیم.

اسماعیلی درباره اشتراک‌های فرهنگی دو کشور هم گفت: میراث مشترک بعدی ایران فرهنگی است؛ «ایران فرهنگی» در قالب مرزهای سیاسی امروز نمی‌گنجد ایران فرهنگی عظمت بزرگی دارد که از شرق تا قلب چین جلو رفته است از شمال تمام آسیای مرکزی، میانه و قفقاز شمالی را در برگرفته است، از غرب تا مدیترانه و شمال آفریقا امتداد دارد، در جنوب نیز همه بخش‌های جنوبی خلیج فارس و کشورهای مختلفی که در این منطقه قرار دارند جزئی از ایران فرهنگی بزرگ به شمار می‌روند و این مسئله را در نقاط مختلف این منطقه بزرگ احساس می‌کنیم.

وی همچنین در این باره که نوع نگاه مردم پاکستان در قبال جمهوری اسلامی و دولت ایران چگونه بود، اظهار داشت: امروز در شهر تاریخی لاهوری عظمت شعر فارسی، ایران اسلامی و ایران انقلابی را بیش از گذشته می‌بینیم؛ در دانشگاه بزرگ این شهر دیدید که دانشجویان و اساتید چگونه به آقای رئیس‌جمهور ابراز محبت می‌کردند و از ایشان به‌عنوان نماینده مردم ایران استقبالی گرم و تاریخی به عمل آوردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: چهار دهه قبل زمانی که رهبر انقلاب به این کشور سفر کردند پانصد هزار نفر به استقبال ایشان آمدند که نشان می‌دهد انقلاب اسلامی، ایرانیان و ایران‌فرهنگی عناصری هستند که ما را با مردم پاکستان در یک جهت قرار داده‌اند و آن هم مبارزه با ظلم و ستم است.

اسماعیلی در عین حال در این باره که پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته واکنش‌های زیادی در بر داشته است، و پاسخ به این سوال که موضع مردم پاکستان در مورد عملیات «وعده صادق» را چگونه ارزیابی کردید، گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونیستی به شدت باعث عزت و افتخار شده است؛ در این سفر جایی حضور پیدا نکردیم مگر اینکه جوانان، دانشگاهیان و مقامات سیاسی از انتقام سخت و تحقیر رژیم صهیونیستی توسط سپاهیان انقلاب ابراز شعف نکنند. به رزمندگان اسلام مقاومت مردم ایران و مردم غزه درود و سلام می‌فرستادند تا جایی که این اقدام فضای جدید انقلابی را در منطقه به وجود آورده است.

وی همچنین در خصوص این‌که آینده همکاری ایران با کشورهای منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: با کشورهای همسایه در یک مسیر قرار داریم، ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه اتخاذ کرده است و همه مسلمانان و همسایگان را متعلق به جغرافیای واحد به نام جغرافیای جهان اسلام و آینده‌ای امید بخش به نام تحقق تمدن نوین اسلامی می‌داند و از خصلت‌های قومی، قبیله‌ای و زبانی عبور کرده‌ایم و به سمت تشکیل امت واحده اسلامی همانطور که در قرآن کریم به آن دعوت شدیم در حال حرکت حرکت هستیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 747294

دیگر خبرها

  • ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد
  • اتحاد ایران و پاکستان نقش بسیاری در مبارزه با اسرائیل دارد
  • سپاه پاسداران نهادی از جنس مردم+فیلم
  • سعیدی نماینده مجلس: با این روش‌ها در خیابان ها نمی توانیم مردم را به آموزه های اسلام نزدیک کنیم / بعضی عزیزان در اینکه حال مردم را بد کنند تخصص دارند
  • معاون سیاسی طالبان: کشورهای اسلامی باید از فلسطین حمایت کنند
  • شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴؛ رتبه ایران و افغانستان چند است؟
  • ابراز همدردی رئیس هلال احمر ایران با مردم افغانستان
  • مراسم چهل و پنجمین سالگرد قیام مردم بلخاب افغانستان + فیلم
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل مردم‌نهاد شهرستانی در چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل مردم‌نهاد در شهرستان‌ها