Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@10:14:17 GMT

ایران در وین می‌جنگد و روسیه در پاکستان گاز می‌فروشد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۸۰۸۳۰

در مقابل نظام سیاسی ونزوئلا گونه‌ای بوده و هست که با وجود داشتن بیشترین منابع نفت و درآمد بالاتر حتی سرانه از کشور نروژ، اکنون این ثروت ملی ونزوئلایی‌ها انگار به تاراج رفته باشد، دردی از دردهای شهروندان این کشور را درمان نکرده است.متاسفانه باید گفت ایران نیز یکی از آن کشورهایی است که به دلایل گوناگون نتوانسته و نمی‌تواند از ثروت‌های طبیعی‌اش خوب استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در دهه ۱۳۹۰ به آرامی از بازار جهانی نفت کنار گذاشته شد.شاید برخی بگویند این‌طور نیست و ایران در همین سال‌ها نیز به چین نفت صادر کرده است اما نیک می‌دانیم کیفیت صادرات نفت به چین هرگز در اندازه‌های استاندارد به لحاظ قیمت فروش نیست.

از سوی دیگر ناظران آگاه باور دارند دوستان هر کشور نشان‌دهنده میزان هوشمندی نظام سیاسی حاکم بر یک کشور است. به طور مثال در حالی که کره‌جنوبی در ۴۰ سال تازه‌سپری‌شده چسبیده به غرب حرکت کرد و از بازار و تکنولوژی این منطقه استفاده کرده و به زودی دهمین اقتصاد جهان خواهد شد ایران به سوی کشورهایی کشیده شد که منفعت ایران را تامین نکرده‌اند. در این باره ایران خطای راهبردی را بر خود تحمیل کرده و با کشور روسیه که رقیب اصلی ایران در صادرات نفت و گاز است بیشتر از کشورهای غربی دوستی کرده و می‌کند. این گونه شده است که روسیه هرگز تمایل ندارد ایران با غرب به یک نقطه صلح با رعایت همه‌جانبه برسد. شاید روسیه این را در حرف به زبان نیاورد اما محمدجواد ظریف با صراحت گفت سران مسکو علاقه‌ای به برجام صلح‌آمیز نداشتند که با تکذیب روس‌ها مواجه نشد. واقعیت این است که ایران می‌تواند و باید در انتخاب شریک راهبردی به اروپا پیوند بخورد تا روسیه. اروپا به گاز ایران نیاز داشت و می‌توانستیم دست‌کم دو دهه پیش به اروپا گاز صادر کنیم. اما روسیه در غیاب ایران صادرکننده انحصاری گاز به اروپا شده است. شوربختانه روسیه حتی از اینکه به پاکستان در همسایگی ایران گاز صادر کند نیز غفلت نکرده و کشور پاکستان با وجود سه دهه گفت‌وگو با ایران و هزینه‌هایی که ایران برای کشیدن لوله صادرات گاز به این کشور متحمل شده است گاز خود را از روسیه خریداری می‌کند. ایران اما درحالی که سال‌هاست درگیر رفع تحریم غرب و به ویژه آمریکاست، اکنون چند ماه است در وین می‌جنگد تا تحریم‌ها برداشته شود که روسیه بازار گاز اروپا را تصاحب کرده و نیز سرمایه‌های قابل اعتنایی برای صادرات به پاکستان و هند انجام داده است. کاش دولت سیزدهم در نخستین گام‌های خود به این مقوله بپردازد و نفت و گاز ایران را که براساس اطلاعات بازار تکنولوژی حداکثر ده سال دیگر از دست می‌رود نجات دهد. انتخاب دوست راهبردی باید همه‌جانبه باشد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۰۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله‌گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند

پس از گذشت بیش از یک سال از نوسانات بی سابقه قیمت در بازار گاز طبیعی اروپا، معامله‌گران دوباره مضطرب شده اند.

به گزارش ایسنا، در حالی که تقاضا همچنان ملایم مانده و اروپا با بالاترین ذخایر ثبت شده از فصل گرمایش خارج شده است، بازیگران صنعت که هفته جاری در کنفرانس «فلیم» (Flame) در آمستردام گرد هم آمدند، شاهد ریسکهای رو به صعود هستند و قیمتها هم واکنش نشان می‌دهند.

نگرانیها شامل ابهامات نسبت به جریان باقی مانده صادرات گاز روسیه از طریق اوکراین و افزایش تقاضا برای گاز در آسیا است. پس از سپری شدن دو زمستان ملایم متوالی، احتمال دارد زمستان آینده سردتر از حد معمول باشد که باعث افزایش مصرف خانگی می‌شود.

کارا مک دونالد، مدیر تامین و منشا ال‌ان‌جی و سوختهای پاک در شرکت RWE AG در این باره گفت: آیا از بحران خارج شده ایم؟ فکر می‌کنم خیلی زود است که بگوییم. اگر زمستان سردی داشته باشیم، امسال، سال آینده، انعطاف پذیری در بخش تقاضا، کاهش خواهد یافت.

نگرانیها در بازار معاملات آتی خود را نشان می‌دهند. قراردادهای زمستان آینده، گرانترین قراردادها در منحنی هستند.

پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، اروپا تا حد زیادی واردات گاز طبیعی مایع از منابع دیگر از جمله آمریکا، خاورمیانه و آفریقا را جایگزین واردات گاز روسیه از طریق خط لوله کرد اما کشورهایی مانند اتریش و اسلواکی هنوز بیشتر سوخت خود را از طریق مسیر قدیمی از روسیه، تامین می‌کنند.

این وضعیت ممکن است به زودی تغییر کند. یکی از مدیران شرکت «گاز تی اس او» اوکراین در اظهاراتی در کنفرانس «فلیم»، هرگونه توافقی را که اجازه می‌دهد گاز روسیه پس از اتمام مدت قرارداد فعلی در پایان سال ۲۰۲۴، ترانزیت شود را منتفی اعلام کرد. آندری پروکوفیف گفت: هیچ ظرفیتی در مرز مزایده نخواهد شد.

مارکو سالفرانک، رئیس قاره ای تجارت کالا اروپا در شرکت اکسپو هولدینگ گفت: در حالی که به نظر نمی رسد معامله‌گران به طور کامل برخی جریان ها را منتفی بدانند، چنین اظهارنظرهایی یک علامت سوال بزرگ ایجاد می‌کند.

ریسکهای نوسان پس از این که قیمتها از رکورد مشاهده شده در اوج بحران انرژی نیمه دوم سال ۲۰۲۲، کاهش پیدا کردند، دوباره افزایش یافته اند.

پاتریک دوگاس، مدیر تجارت ال‌ان‌جی در شرکت توتال انرژی در کنفرانس «فلیم» گفت: رقابت میان اروپا و آسیا برای ال‌ان‌جی، به قوت خود باقی می‌ماند.

واردات ال‌ان‌جی چین در سه ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۱ درصد افزایش یافته است و همزمان، نشانه هایی از افزایش تقاضا از سوی بازارهایی در تایلند و مصر هم وجود دارد. مانند اروپا، بیشتر خرید ال‌ان‌جی در آسیا، در فصل گرمایش نیمکره شمالی انجام می‌شود.

 سالفرانک اظهار کرد: اگر ما به بازار برای زمستان آینده نگاه کنیم، یک نرخ اضافی ریسک وجود دارد.

سایر مسائلی که توسط معامله‌گران در این کنفرانس ذکر شد، شامل اختلالات احتمالی در آمریکا در طول فصل توفان در سال جاری و مشکلات در تاسیسات تولید بود. مختل شدن فعالیت تاسیسات فری پورت در گلف کاست آمریکا یا نروژ که اکنون بزرگترین تامین کننده گاز اروپا است، قیمتهای اروپایی را در دو سال گذشته افزایش داده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، گرگور پِت، تحلیلگر ارشد در شرکت یونیپر در این باره گفت: مسئله آنچه که واقعا اتفاق می افتد، نیست بلکه آن چیزی است که افراد انتظار دارند اتفاق بیافتد. این مسئله، به نوبه خود باعث افزایش قیمت می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار نمایندگان روسیه، پاکستان و فیلیپین با خدمه‌های کشتی توقیفی
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • معامله‌گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • تسلا سال آینده به جای ماشین ربات می‌فروشد
  • اروپا درصدد اعمال تحریم علیه ۱۰ شرکت مرتبط با روسیه
  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه