Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@08:18:11 GMT

روند نزولی چک‌های برگشتی همچنان ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۸۰۹۹۸

روند نزولی چک‌های برگشتی همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرنگار مهر، طبق آخرین آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی، در اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷.۵ میلیون فقره چک به ارزش ۱۹۴.۳ هزار میلیارد تومان مبادله شده است که ۶۷۰ هزار فقره آن به ارزش ۲۳.۲ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است؛ بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که تعداد چک‌های برگشتی ۹ درصد کل چک‌های مبادله شده و ارزش چک‌های برگشتی برابر با ۱۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ درصد کل چک‌ها است.

این در حالی است که در اردیبهشت ۱۳۹۹، آمار ارائه شده بانک مرکزی نشان می‌دهد که از ۸ میلیون فقره چک مبادله شده به ارزش ۱۳۵.۸ هزار میلیارد تومان، ۹۹۹ هزار فقره چک به ارزش ۱۶.۷ هزار میلیارد تومان برگشت خورده که نسبت برگشت چک از نظر تعداد و ارزش به ترتیب برابر با ۱۲.۵ و ۱۲.۳ درصد بوده است. بنابراین در مقایسه با اردیبهشت سال قبل، آمار چک‌های برگشتی بهبود یافته است.

بر این اساس تعداد چک‌های برگشتی در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال قبل، با کاهش ۲۸.۸ درصدی و ارزش چک‌های برگشتی نیز با کاهش ۲.۵ درصدی همراه بوده است.

کاهش قابل توجه چک‌های برگشتی در یک سال منتهی به ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

آمار بانک مرکزی در یک سال منتهی به انتهای اردیبهشت ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که تعداد چک‌های مبادله شده برابر با ۱۰۲.۳ میلیون فقره به ارزش ۲۳۴۲.۲ هزار میلیارد تومان و تعداد چک‌های برگشتی نیز در این مدت برابر با ۹.۱ میلیون فقره به ارزش ۲۵۸.۲ هزار میلیارد تومان بوده است. در همین خصوص تعداد و ارزش چک‌های برگشتی نسبت به کل چک‌های مبادله شده به ترتیب ۸.۸ و ۱۱ درصد بوده است.

بررسی آمار پیشین نشان می‌دهد که در یک سال منتهی به انتهای اردیبهشت ۱۳۹۹، نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده به ترتیب ۹.۹ و ۱۱.۹ درصد بوده که مقایسه این آمار با یک سال منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۰ از کاهش به ترتیب ۱۱.۱ و ۷.۵۶ درصدی چک‌های برگشتی در این دو بازه زمانی حکایت می‌کند.

کد خبر 5238847

منبع: مهر

کلیدواژه: قانون چک چک برگشتی دسته چک بانک مرکزی ایران انتخابات 1400 قیمت دلار بانک مرکزی ایران قیمت نفت شاخص کل بورس بازار سهام مصرف برق تولید نفت وام ودیعه مسکن قطع برق وزارت راه و شهرسازی قیمت یورو قیمت طلا اقتصاد آمریکا ارزش چک های برگشتی هزار میلیارد تومان چک های مبادله شده یک سال منتهی اردیبهشت ۱۴۰۰ تعداد چک میلیون فقره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۰۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رحیم پور: روند جوانگرایی در تیم ملی ادامه‌دار باشد

سیامک رحیم پور کارشناس فوتبال درباره عملکرد تیم ملی فوتبال در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: تیم ملی فوتبال روندی که در این مسابقات در پیش گرفته، استفاده از بازیکنان جوان است. یکسری بازیکن به تیم ملی آمدند که بیشتر آنها در اردوی قبلی بودند، اما در نهایت یا در سفر‌ها برده نمی‌شدند و اگر هم همراه تیم ملی می‌رفتند از آنها استفاده نمی‌شد.

با زوج  خلیل زاده و کنعانی زادگان در ادامه مسیر جام جهانی به مشکل می خوریم 

او افزود: در بازی رفت برابر ترکمنستان از زوج حزباوی و سامان فلاح استفاده شد و تیم ملی ۵ گل به حریف زد. این روند جوانگرایی و جوان‌تر کردن تیم ملی را باید ادامه بدهیم. اگر قرار باشد با زوج شجاع خلیل زاده و حسین کنعانی زادگان ادامه بدهیم به مرحله‌ای در مسابقات جام جهانی می‌رسیم که  به مشکل برمی خوریم.  باید طوری باشد که  سن و سال بازیکنان را در نظر بگیریم.

رحیم پور تصریح کرد: برای شجاع خلیل زاده احترام خاصی قائل هستم، اما برای  جایگزینی این بازیکن  باید تغییراتی را در تیم ملی انجام بدهیم. اگر ما نخواهیم این کار را کنیم کعبه آمال ما همان می‌شود که تیم ژاپن ر ا می‌بریم، اما از تیم قطر شکست می‌خوریم و حذف می‌شویم.

روند جوانگرایی نباید بر حسب اجبار باشد 

کارشناس فوتبال گفت: پیشنهاد می‌کنم که روند جوانگرایی تیم ملی فوتبال ادامه پیدا کند نه اینکه برحسب اجبار زمانی که شجاع خلیل زاده و حسین کنعانی زادگان را نداریم مجبور شویم که از سامان فلاح و حزباوی استفاده کنیم.

باید اعتقاد به جوانگرایی را نشان بدهیم 

او درباره اینکه در بازی رفت برابر تیم ترکمنستان از  چند بازیکن جوان استفاده شد، اما در بازی برگشت فقط یک بازیکن جوان در ترکیب تیم ملی قرار داشت، گفت:  در وهله اول باید بگوییم و نشان بدهیم که به بازیکن جوان و جوانگرایی اعتقاد داریم. کاری که مرحوم پرویز دهداری بار‌ها بار‌ها نشان داد و او  در تیم‌های باشگاهی و تیم ملی از جوانان استفاده می‌کرد. من یادم می‌آید که مسابقات مهمی را تیم ملی قرار بود برود و خیلی‌ها  ترس داشتند که مرحوم ناصر حجازی نیست،ببازیم، اما مرحوم دهداری یک دروازه بان جوان  را برد و بازی را پیروز شدند. در حالی که آنها ترس از نتیجه نگرفتن داشتند. تفاوت یک بازیکن ملی پوش با بازیکن عادی ۳ ماه تمرین فشرده و تخصصی در پستش  هست.

بازیکنان جوان با شرکت در مسابقات بین المللی  باتجربه شدند 

رحیم پور تصریح کرد: بازیکنانی که به تیم ملی می‌آیند مثل دوران ما نیستند که مسابقاتی نبود و اگر بازی‌هایی هم در تهران برگزار می‌شد خیلی قوی نبودند. اکنون بازیکنانی مثل حزباوی و سامان فلاح به تیم ملی می‌آیند در رده نونهالان بودند و بازی‌های بین المللی دیدند و حضور داشتند  و آنها جوانان باتجربه هستند، اما در زمان قدیم، ما جوانان بی تجربه بودیم.

متاسفانه بازیکنان ۲۴ ساله را جوان می دانیم 

کارشناس فوتبال گفت: به  امثال ما ،بازیکن بی تجربه می‌گفتند، چون بازی‌های بین المللی نداشتیم و بازی‌های ملی مان در حد و اندازه یکی، ۲ بازی بود، اما این بازیکنان جوان در رده‌های مختلف بازی‌های بین المللی انجام دادند و  تعداد بازی هایشان شاید به ۵۰ الی ۶۰ بازی هم برسد؛ بنابراین این بازیکنان جوان و با تجربه هستند. اگر در سطح دنیا می‌بینیم که سن بازیکنان تیم ملی را پایین آوردند به خاطر این است که بازیکن از رده نونهالان مقابل بازیکن خارجی دیگر قرار می‌گیرد و تجربه به دست می‌آورد و به تیم ملی بزرگسال می‌رسد و کسی مثل یامال با ۱۵ سال سن بازی می‌کند. تفاوت دیدگاه ما با دیدگاه خارجی‌ها این است که آنها  سنین ۱۵، ۱۶ و ۱۷ ساله را بازیکن جوان می‌بینند، اما متاسفانه وضعیت فوتبال کشورمان به این صورت است که مربیان سنین ۲۴، ۲۵ ساله را بازیکن جوان می‌دانند.

استفاده از جوانان به شجاعت، شهامت . اعتقاد داشتن برمی گردد 

او افزود: تیم‌های ملی مثل اسپانیا و فرانسه دارند از بازیکنانی استفاده می‌کنند که ۱۵، ۱۶، ۱۷ و نهایت ۲۰ ساله هستند، اما متاسفانه  ما بازیکن جوان را سنین ۲۴، ۲۵ ساله می‌دانیم. این موضوع به اشتباه برخی از مربیان تیم‌های باشگاهی برمی گردد که برای اینکه خودشان را از ضربات نتیجه نگرفتن در امان نگه دارند، می‌گویند تیم ما جوان هست. در حالی که تیم‌های جوان شامل  تیم بارسلونا و آرسنال سال قبل بودند که کاندید قهرمانی بودند. اکنون بازیکنان  جوان در کشور ما و کشور‌های دیگر به خاطر اینکه از سنین پایین‌تر در مسابقات بین المللی حضور پیدا می‌کنند، آنها دیگر بی تجربه نیستند و با تجربه هستند. استفاده از جوانان به شجاعت، شهامت و اعتقاد داشتن برمی گردد.

ما برابر تیم های قوی تر از جوانان استفاده نخواهیم کرد 

رحیم پور بیان کرد: ما مشکلی در فرهنگ خود داریم و برخی از کارشناسان  فشار بیاورند که تیم ملی باید جوان شود و اگر نتیجه نگرفت حرف‌های دیگری بزنند، اما امثال من چنین چیزی در مورد تیم ملی نمی‌گوییم. ما اعتقاد داریم که تیم ملی از همین اکنون باید استارت جوانگرایی را بزند. اگر ما نتوانیم در بازی‌هایی همانند دیدار با ترکمنستان از بازیکنان جوان خود مثل حزباوی و سامان فلاح و ... استفاده کنیم هر چه به جلوتر برویم و برابر  تیم‌های قوی‌تر از جوانان استفاده نخواهیم کرد و نباید این فرصت‌ها را از دست بدهیم.

همکاران قلعه نویی باید فضا را برای حضور جوانان فراهم کنند 

کارشناس فوتبال گفت: اگر ما در بازی برگشت برابر ترکمنستان شکست می‌خوریم و یا مساوی می‌کردیم چیزی را از دست نمی‌دادیم، چون ۲ بازی پیش رو داشتیم و می‌توانستیم نتیجه بگیریم. به هر حال صعود از مرحله مقدماتی مسئله‌ای ندارد. به نظرم همکاران قلعه نویی باید به او کمک کنند و فضای پیش رو را برای جوانان بیشتر باز کنند و شرایط را ایجاد کنند تا بتوانند از بازیکنان جوان بیشتر استفاده کنند. مثل اکنون نباشد که در بازی رفت با ترکمنستان ۵، ۶ بازیکن جوان حضور داشته باشند، اما در بازی برگشت یک بازیکن جوان درون زمین مسابقه باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • ادامه روند کاهشیِ نرخ تورم در استان قزوین
  • رحیم پور: روند جوانگرایی در تیم ملی ادامه‌دار باشد
  • ادامه روند کمک به تکمیل طرح دفع آب‌های سطحی کلانشهر اهواز
  • بارش‌های پراکنده همچنان ادامه دارد
  • آغاز مسابقات انتخابی تیم ملی بدمینتون در زنجان
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی انجام می‌شود
  • چرا مردم ایران برای کار به عراق می‌روند؟ پاسخ تلخ یک مسئول
  • کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد
  • همین الان باید به رفح حمله کنیم
  • امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی/ ورود همچنان ادامه دارد