Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، وهب همدانی فرزند شهید حاج حسین همدانی با اشاره به ضرورت برگزاری دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم گفت: در دوران دفاع مقدس شرایط خاصی در کشور حاکم بود. انقلاب تازه به پیروزی رسیده بود و شور انقلابی در مردم خیلی زیاد بود و حضور جوان‌ها و اقشار مختلف در جبهه‌های نبرد توجیه داشت اما بعد از جنگ، هرچقدر از آن دوران فاصله گرفتیم، خیلی‌ها حتی شروع به ایجاد شبهات کردند مبنی بر این‌که اگر امروز اتفاقی بیفتد کسی نمی‌رود! اما وقتی بحث نبرد در سوریه و عراق پیش آمد دیدیم جوان‌هایی که عمدتاً زمان جنگ را هم درک نکرده بودند و یا پیشکسوتانی مانند شهید همدانی و شهید سلیمانی که فرماندهان راهبردی دفاع مقدس بودند، چگونه مشتاقانه وارد جبهه مقاومت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حضور جوانان در کنار افرادی که در این میدان تجربه عملی داشتند موجب شد تا معادلات دشمن برهم زده شود و از طرفی خط بطلانی بر آن تفکری که بعضی‌ها داشتند، کشیده شود. اکنون برای به تصویر کشیدن این مسائل لازم است که به این موضوع به‌صورت جداگانه بپردازیم.

همدانی ضمن تأکید بر اینکه مجاهدت مدافعان حرم در جبهه مقاومت در امتداد انقلاب و مسیر دفاع مقدس است، گفت: اگر بخواهیم این موضوع را همراه با دفاع مقدس و در یک گروه مطرح کنیم ممکن است حق مطلب ادا نشود؛ بنابراین نیاز است که به‌صورت مجزا و جداگانه به این قضیه پرداخته شود.

وی یکی از کارکردهای کتاب‌هایی را که در رابطه با شهدای مدافع حرم به نگارش درمی‌آید، همذات پنداری نوجوانان و جوانان نسل حاضر با قهرمان و نقش اول کتاب برشمرد و گفت: افراد در کتاب‌هایی که در مورد شهدای مدافع حرم منتشر شده است، می‌بینند کسانی که هم سن و سال خودشان بودند و یا زندگی‌هایشان همانند این شهدا است پا در عرصه جبهه مقاومت گذاشته‌اند و از خود رشادت‌های بی‌نظیری برجای گذاشته‌اند. به همین دلیل معتقد هستم این کتاب‌ها می‌تواند اثر عمیق‌تری در نسل جوان داشته باشد.

همدانی برگزاری دوسالانه‌هایی همچون شهید همدانی را به‌عنوان مشوقی برای نویسندگان و صاحبان قلم و همین‌طور جوانان دانست و افزود: با برگزاری چنین دوسالانه‌هایی افراد می‌توانند آثارشان را ارائه دهند و این انگیزه و این تنور همین‌طور گرم باشد برای اینکه آثار جدیدتری داشته باشیم.

وی بر ضرورت ترجمه آثار مرتبط با مدافعان حرم تأکید کرد و گفت: متأسفانه بعضی از کشورهایی که اصلاً در جبهه مقاومت حضور نداشتند، در تلاش هستند تا این پیروزی را به نام خود مصادره کنند. آنها دارند داعش و شکست تکفیری‌ها را در فیلم‌ها و نوشته‌هایشان به نام خود مصادره می‌کنند. در واقع وقتی این مسائل به نگارش درمی‌آید، هم در تاریخ می‌ماند و هم افراد مختلفی از این منابع استفاده می‌کنند؛ بنابراین ما می‌توانیم نقشی را که انقلاب اسلامی در این پیروزی‌های عظیم داشته است را مستند کنیم و این انگیزه را به جوانان و ناشران و نویسندگان بدهیم که کارهای فاخری ارائه دهند.

فرزند سردار شهید همدانی ضرورت برگزاری جوایز مختلف در عرصه ادب و فرهنگ را اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: ما هر چه از این جوایز داشته باشیم و به‌صورت تخصصی اقدام کنیم، این اقدامات انگیزه‌ها را بیشتر می‌کند، صاحبان اندیشه را به وجد می‌آورد برای اینکه فکرها و اندیشه‌های نو داشته باشند و هر دوره به غنای آن جشنواره‌ها و جایزه‌ها می‌افزاید.

همدانی با اشاره به برگزاری اولین دوره دوسالانه جایزه شهید حاج حسین همدانی گفت: از اولین دوره جایزه دوسالانه شهید همدانی استقبال خوبی از سوی نویسندگان و ناشران برای شرکت در دوسالانه انجام شد و امیدوارم این مسیر در دومین دوره نیز با تلاش‌های بی‌وقفه و جهادی که سردار علی‌محمد نائینی به‌صورت مخلصانه انجام می‌دهند، ادامه یابد و حتی بهتر از اولین دوره برگزار شود.

وی یادآور شد: در فاصله این دو سال کتاب‌هایی زیادی درباره مدافعان حرم منتشر شده است، یعنی در حقیقت جامعه تشنه بوده که تقاضایی بابت این‌ها وجود داشته که کتاب‌ها منتشر شده است.

همدانی در خصوص چرایی عنوان دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم، یعنی «جایزه شهید حاج حسین همدانی» توضیح داد و گفت: شهید همدانی در حقیقت فرمانده محوری ما در حوزه مقاومت و دفاع از اماکن مقدسه در کشور سوریه بودند و بارها در صحبت‌های فرماندهان از نقش راهبردی ایشان سخن به میان آمده است؛ به‌طوری‌که اگر ایشان نبود دمشق سقوط می‌کرد و شرایط امروز شرایط بسیار بدتری بود. ایشان پایه‌گذار دفاع وطنی در سوریه بودند؛ بنابراین با توجه به سابقه‌های قبلی که ایشان در محور مقاومت و در کشورهای دیگر داشتند اجماع به این رسید که این جایزه به نام شهید همدانی باشد.

وی در پایان اشاره کرد: من امیدوارم روزی این جایزه را در محافل ادبی بشناسند، چراکه بحث دفاع از حرم، بالاتر از آن دفاع از بشریت و شرافت انسان بوده است و بشریت مدیون این‌هاست و به نظرم هر ذهن آزاده‌ای برای شنیدن از این افراد تشنه است و این پتانسیل وجود دارد.

کد خبر 5238836 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: سردار حسین همدانی مدافعان حرم حضرت زینب جایزه ادبی دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم انتخابات 1400 تازه های نشر موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انتشارات سمت رونمایی کتاب معرفی کتاب نقد کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور مشارکت مردم در انتخابات معرفی نشریات شب شعر انتشارات فاطمی سید عباس صالحی علی شیخ الاسلامی شهید همدانی جبهه مقاومت مدافعان حرم دفاع مقدس کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۱۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو مراسم انجمن قلم آمریکا به دلیل اعتراض نویسندگان به حمله اسرائیل به مردم غزه

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، از زمان شروع جنگ اخیر اسرائیل علیه حماس و مردم نوار غزه، نویسندگان وابسته به انجمن قلم آمریکا (PEN) بار‌ها این سازمان را برای حمایت از اسرائیل و کم اهمیت جلوه دادن جنایاتی که علیه نویسندگان و روزنامه نگاران فلسطینی انجام داده است، محکوم کرده‌اند.

اکنون انجمن قلم آمریکا که با نارضایتی گسترده‌ای از واکنش‌ها علیه خود روبه روشده، مراسم اهدای جوایز سالانه خود را لغو کرد. ده‌ها نامزد از این رویداد که قرار بود هفته آینده برگزار شود، انصراف داده بودند.

انجمن قلم آمریکا سازمانی ادبی است که از آزادی بیان حمایت می‌کند، هر سال صد‌ها هزار دلار جایزه اهدا می‌کند که جایزه ۷۵ هزار دلاری جین آستین برای بهترین کتاب از جمله آنهاست؛ اما با انصراف ۹ نویسنده از ۱۰ فینالیست این جایزه و انصراف نامزد‌های دیگری از بخش‌های مختلف از ترجمه گرفته تا بهترین کتاب اول، برگزاری مراسم که قرار بود در تالار شهر منهتن شکل بگیرد، غیر قابل اجرا بود.

کاترینا واندن هوول، وندی واندن هوول و بیل کلگ به نمایندگی از بنیاد و دارایی ادبی جین استاین بیانیه زیر را ارایه کردند: جین استاین مدافع پرشور حقوق فلسطین بود و از نویسندگان فلسطینی حمایت و تجلیل کرد. در حالی که او جایزه PEN آمریکا را به نام خود برای جلب توجه و حمایت معنادار از نویسندگان دارای بالاترین دستاورد ادبی تاسیس کرد، می‌دانیم که او به موضع و فداکاری نویسندگانی که امسال از رقابت کنار کشیده‌اند، احترام می‌گذاشت. برای احترام به تصمیم آنها، املاک جین استین از انجمن قلم آمریکا خواسته است تا این جایزه ۷۵ هزار دلاری را به صندوق امداد کودکان فلسطین اهدا کند.

سوزان نوسل، مدیر عامل PEN آمریکا در بیانیه‌ای که دوشنبه منتشر شد، گفت: حجم زیادی کار برای این مراسم انجام می‌شود و همه ما از این نتیجه متاسف هستیم، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که امکان ندارد جشنی را به روشی که امیدوار بودیم و برنامه ریزی کرده بودیم برگزار کنیم.

از زمان آغاز جنگ در اکتبر گذشته، نویسندگان وابسته به انجمن قلم بار‌ها این سازمان را به اتهام حمایت از اسراییل و کم اهمیت جلوه دادن جنایات علیه نویسندگان و روزنامه نگاران فلسطینی محکوم کرده اند. در نامه سرگشاده‌ای که ماه گذشته منتشر شد و نائومی کلاین و لوری مور از امضا کنندگان آن بودند، امضاکنندگان از «پن» برای بسیج نکردن «هیچ حمایت هماهنگ اساسی» از مردم فلسطینی و پافشاری نکردن بر ماموریت خود که «رد کردن همه نفرت‌ها و حمایت از آرمان‌های بشری برای زندگی در صلح وبرابری» است، انتقاد کردند.

انجمن قلم بار‌ها خواستار آتش‌بس در غزه شده و به ایجاد صندوق اضطراری ۱۰۰ هزار دلاری برای نویسندگان فلسطینی کمک کرده، اما اعضای آن این اقدامات را در برابر نسل‌کشی رژیم صهیونیستی کافی نمی‌دانند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جایزه قلم آمریکا با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • لغو مراسم انجمن قلم آمریکا به دلیل اعتراض نویسندگان به حمله اسرائیل به مردم غزه
  • جایزه قلم آمریکا در پی حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • جایزه آمریکایی که با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان
  • مراسم انجمن قلم آمریکا لغو شد/ ایستادگی نویسندگان برای فلسطین
  • ایثارگری‌های جبهه مقاومت ‌برای نسل جدید بازگو شود
  • شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود
  • برگزاری دومین دوره جایزه معماری میرحیدر به میزبانی دانشگاه شهید باهنر
  • گرامیداشت سالگرد شهادت سردار حجازی در زارچ