Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@06:45:55 GMT

احیای برجام در زمان نزدیک

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۸۱۹۳۳

احیای برجام در زمان نزدیک

سیدعباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین اتریش درخصوص گفتگو‌های احیای برجام گفت: اکنون بیش از هر زمانی به یک توافق نزدیک هستیم و شخصا بسیار امیدوارم که توافق در همین دولت صورت گیرد.

دنیای‌اقتصاد در ادامه نوشت: همزمان وزیرخارجه ایران در شهر آنتالیا با جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک برجام دیدار و درخصوص آخرین تحولات توافق هسته‌ای گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دور ششم مذاکرات احیای برجام از روز شنبه ۲۲ خرداد در گرند‌هتل وین از سرگرفته شده است.

به گزارش «ایرنا» سیدعباس عراقچی رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران در مصاحبه با شبکه الجزیره، به پرسش‌هایی درخصوص مذاکرات برجام در وین پاسخ داد و درباره اینکه «رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته برای احیای برجام ضروری است تا تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی صبر کرد. آیا واقعا همینطور است؟»، گفت: گروسی احتمالا شناختی از دینامیسم‌های سیاسی در ایران ندارد. مذاکرات هسته‌ای یک موضوع کلان سیاست خارجی است و تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن در مراجع عالی نظام صورت می‌گیرد.

او افزود: رسیدن به توافق منوط به تامین خواسته‌های کلیدی و رفع نگرانی‌های اصولی جمهوری اسلامی است و هر زمان که ما به چنین نقطه‌ای برسیم توافق صورت خواهد گرفت، چه در این دولت باشد و چه در دولت آینده. البته باید بگویم اکنون بیش از هر زمانی در گذشته به توافق نزدیک هستیم و شخصا بسیار امیدوارم که توافق در همین دولت صورت گیرد.

عراقچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه «موضوعات اصلی مورد اختلاف که هم شما و هم آمریکایی‌ها از آن‌ها صحبت می‌کنید کدامند؟ و آیا راه‌حل‌هایی برای آن‌ها وجود دارد؟»، گفت: البته موضوعاتی که پشت میز‌های مذاکره مورد گفتگو واقع می‌شوند باید در همان پشت میز در مورد آن‌ها تعیین تکلیف شود نه در رسانه‌ها، با این حال می‌توانم به‌طور کلی بگویم که مشکل اصلی مذاکرات در رویکرد آمریکایی‌ها است که قادر نیستند اعتیاد مفرط خود به تحریم را کنار بگذارند و هنوز نمی‌توانند درک کنند که تحریم یک راه‌حل شکست‌خورده است، همچنان‌که در یکی از توییت‌های اخیر خود گفتم؛ ترامپ رفته است، اما تحریم‌های غیرقانونی و جنایت‌آمیز او همچنان برقرارند.

او ادامه داد: به عنوان یک واقعیت، دولت جدید آمریکا هنوز سیاست فشار حداکثری ترامپ را متوقف نکرده است و تصور می‌کند آنچه را که ترامپ با حداکثر تهدید و تحریم نتوانست به‌دست آورد، آن‌ها می‌توانند پشت میز مذاکره به‌دست آورند. مذاکراتی که اکنون در جریان است با مسائل فنی بسیار پیچیده و ظریفی روبه‌رو است، اما چیزی که برای رسیدن به توافق لازم است، اراده سیاسی همه طرف‌ها است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که «با توجه به احتمال زیادی که نسبت به انتخاب آقای رئیسی وجود دارد، آیا نگران انتخاب ایشان به عنوان یک رئیس‌جمهوری انقلابی نیستید؟ آیا در صورت انتخاب ایشان مذاکرات متوقف می‌شود؟»، گفت: به عنوان یک دیپلمات و مذاکره‌کننده در موقعیتی نیستم که در مورد مسائل انتخاباتی و کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری صحبت کنم، با این حال در پاسخ به سوال شما می‌توانم تاکید کنم که هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

عراقچی تاکید کرد: مواضع جناب آقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی، آن‌طور که در دوران رقابت‌های انتخاباتی بیان شد، نشان‌دهنده یک سیاست واقع‌بینانه و تعامل‌گرایانه است که بر مبنای همکاری با جامعه بین‌الملل و تعامل سازنده اقتصادی قرار دارد. مواضع ایشان در مورد برجام و مذاکرات جاری هم نشان‌دهنده همین واقع‌بینی و عملگرایی در سیاست خارجی است. اطمینان دارم در صورت انتخاب ایشان هیچ خللی در مسیر مذاکرات ایجاد نخواهد شد.

رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران گفت: در عین حال باید بگویم این محاسبه منافع ملی است که موفقیت یا شکست مذاکرات را رقم می‌زند. ما به دنبال منافع ملت ایران هستیم و اطمینان دارم هر‌کسی هم که برای ریاست‌جمهوری انتخاب شود همین هدف را دنبال خواهد کرد.

او افزود: ما در این مذاکرات منافع کشور و مردم را می‌شماریم نه تعداد آرای نامزد‌های انتخاباتی را. سیاست‌های مشخص‌شده از سوی مراجع عالی کشور دستورالعمل‌های هیات مذاکره‌کننده ایرانی را مشخص می‌کند و ما تنها در آن مسیر حرکت خواهیم کرد.

دیدار برجامی ظریف و بورل در آنتالیا

در تازه‌ترین تحول برجامی، وزیر امور‌خارجه ایران در دیدار مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم رفع تحریم‌های آمریکا و عدم‌امکان مذاکره مجدد درباره برجام تاکید و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین نتیجه‌بخش باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف صبح دیروز جمعه در حاشیه نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا، با «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و به تبادل‌نظر پرداخت.

در این دیدار ظریف ضمن مرور آخرین وضعیت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران در وین بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران درخصوص لزوم رفع تحریم‌های آمریکا و عدم امکان مذاکره مجدد در مورد برجام تاکید کرد. وزیر امورخارجه ایران با اشاره به تجربه تلخ مردم ایران در مورد عهدشکنی آمریکا در زمان ترامپ، ابراز امیدواری کرد تا مذاکرات در حال انجام در وین، نتیجه‌بخش باشد. ظریف در ادامه به تشریح وضعیت جاری در افغانستان پرداخت و وجود اختلاف در بین دولت و جریان‌های سیاسی دیگر را یکی از مشکلات جدی در برخورد با ناامن‌سازی افغانستان عنوان کرد. جوزپ بورل نیز در این دیدار ضمن ابراز امیدواری نسبت به نتیجه‌بخش‌بودن مذاکرات وین، به مرور آخرین وضعیت خاورمیانه، افغانستان و آمریکای‌لاتین پرداخت.

ظریف برای شرکت در نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا روز پنج‌شنبه وارد آنتالیا شد و در بدو ورود اعلام کرد که روز جمعه با بورل دیدار خواهد کرد. دور جدید مذاکرات وین به‌منظور احیای برجام از شنبه ۲۲ خرداد ماه در شهر وین از سر گرفته شد و کماکان در این شهر در جریان است.

«سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امورخارجه ایران روز شنبه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعا توافق نخواهد کرد، گفت: «فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع‌بندی نهایی در وین برسیم.» این درحالی است که «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روند مذاکرات احیای برجام را مثبت ارزیابی کرده و نوشته بود، طرف‌ها به دیدگاه‌های روشن‌تری بر سر حل‌وفصل یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل پیرامون برجام دست پیدا کرده‌اند.

اولیانوف روز پنج‌شنبه در پیامی توییتری نوشت: «مذاکرات وین درحال پیشرفت است. طی دو روز گذشته درخصوص یکی از بحث‌بر‌انگیزترین مسائل، یعنی برنامه اجرا (اینکه چه کسی باید در چه زمانی چه کاری انجام دهد) به دیدگاه‌های روشن‌تری دست پیدا کرده‌ایم.» سرپرست تیم روسیه در مذاکرات احیای برجام در ادامه نوشت: «با این حال برخی موضوعات دشوار و زمان‌بر همچنان حل نشده باقی مانده‌اند.»

ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

از سوی دیگر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد هنوز پیشنهادی از طرف ایران برای تمدید توافق فنی دریافت نکرده است. به گزارش فارس، «رافائل گروسی»، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته این نهاد بین‌المللی هنوز پیشنهادی از طرف ایران برای تمدید توافق فنی حاصل‌شده میان دو طرف دریافت نکرده است. ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق حدود دو هفته پیش به مدت یک ماه دیگر (تا تاریخ ۲۴ ژوئن مصادف با سوم تیرماه) تمدید شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین‌المللی اجازه دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می‌دهد. سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه ایران بازرسی‌های آژانس اتمی در ایران را معلق کند.

رافائل گروسی در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است پیشنهاد طرف‌های ایرانی را برای تمدید توافق فنی میان ایران و آژانس بپذیرد، گفت: «هنوز پیشنهادی دریافت نکرده‌ام.» مدیر کل آژانس اتمی اضافه کرد: «کاری که باید بکنیم این است که منتظر باشیم و ببینیم باید چه کنیم.»

رافائل گروسی تاکید کرد: چنانچه توافقی برای تمدید تفاهم‌نامه فنی با ایران حاصل نشود اطلاعات ذخیره‌شده از سایت‌های ایران از ماه فوریه پاک خواهد شد. او گفت: «باید یادآوری کنم چنانچه این توافق تمدید نشود اطلاعاتی که از زمان آغاز آن در ماه فوریه جمع‌آوری شده‌اند پاک خواهند شد و این باعث لطمه وارد شدن به توانایی ما برای بازسازی اطلاعات مربوط به فعالیت‌های ایران از ماه فوریه به بعد خواهد شد. امیدوارم این اتفاق نیفتد، اما هنوز با من تعاملی [برای تمدید تفاهم‌نامه]صورت نگرفته و امیدوارم به‌زودی با ایران وارد تعاملات مستقیم درخصوص این موضوع شویم.»

گروسی در ادامه این مصاحبه تاکید کرد: تفاهم فنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مقوله‌ای جدا از مذاکرات جاری در وین برای بازگرداندن آمریکا به برجام است و نباید این دو را به هم وابسته کرد. رافائل گروسی به سوالی دیگر مبنی بر اینکه برای رعایت ضرب‌الاجل ۲۴ ژوئن چه زمانی باید در مذاکرات وین درباره برجام توافق حاصل شود این‌طور پاسخ داد: «اگر بخواهم با شما صادق باشم من نیازی به اینکه [در مذاکرات وین]توافقی حاصل شود ندارم. امیدوارم آن توافق اتفاق بیفتد، اما مساله‌اش کاملا جدا است.»

گروسی اضافه کرد: «آنچه ایران با ما توافق کرده، باید با خود ما تمدید شود یا اتفاق دیگری برایش بیفتد. این مساله نباید به اتفاقات مربوط به میز مذاکرات برجام وابسته شود. ایران سلسله تعهداتی در قبال آژانس اتمی دارد که ارتباطی با نتایج یک روند مذاکراتی معین ندارد. پیوند برقرار کردن میان این دو که این روز‌ها شاهد آن هستیم، بسیار بد است.»

مدیر کل آژانس اتمی در ادامه در پاسخ به این سوال که چنانچه تفاهم میان ایران و آژانس اتمی تمدید نشود چه اتفاقی رخ می‌دهد، گفت: «باید به‌خاطر داشته باشید که این توافق، نوعی چاره موقت بود که مجبور بودیم آن را بعد از مصوبه مجلس شورای اسلامی و تصمیم ایران برای کاهش محسوس بازرسی‌های ما ایجاد کنیم.»

گروسی تصریح کرد: چنانچه تفاهم‌نامه فنی با ایران تمدید نشود و اطلاعات مربوط به سایت‌های ایران از ماه فوریه پاک شوند، یک «سیاه‌چاله» اطلاعاتی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران از ماه فوریه به بعد ایجاد خواهد شد. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که این اتفاق رخ ندهد.

گروسی در بخش دیگری از این مصاحبه ادعا کرد ایران یا هر کشور دیگری می‌توانند اورانیوم غنی‌کنند، اما غنی‌سازی در سطحی که ایران در حال انجام آن است در یک برنامه غیرتسلیحاتی «کاملا غیرمعمول» است. کشور‌های غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویا این ادعا‌ها را رد کرده است. ایران تاکید می‌کند به‌عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بار‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

خودداری آمریکا از ارائه چارچوب زمانی

همزمان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از ارائه چارچوب زمانی درباره زمان اتمام ششمین دور مذاکرات وین خودداری کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «ند پرایس»، در کنفرانس خبری از ارائه چارچوب زمانی درباره زمان اتمام ششمین دور مذاکرات وین درباره برجام خودداری کرد. ند پرایس بار دیگر تصریح کرد که در این مذاکرات، پیشرفت‌هایی صورت گرفته، اما چالش‌ها پابرجا هستند.

او در ادامه تصریح کرد که نمی‌تواند درباره زمان اتمام ششمین دور مذاکرات وین چارچوب زمانی ارائه دهد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه ششمین دور مذاکرات تا کی به‌طول خواهد انجامید، گفت: «توانسته‌ایم به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم، اما چالش‌ها پابرجا هستند. درباره ششمین دور گفتگو‌ها هیچ چارچوب زمانی ندارم.»

معافیت مبادلات کرونایی

از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور دستورالعملی اعلام کرد به رغم تحریم‌ها علیه ایران انجام برخی فعالیت‌ها برای مقابله این کشور با بیماری کووید-۱۹ مجاز است. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور دستورالعملی جدید اعلام کرد مبادلاتی را که برای مقابله ایران با ویروس کرونا ضروری هستند از قوانین تحریم‌ها معاف کرده است.

در فایلی که روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا بارگذاری شده اعلام شده انجام برخی از مبادلات مربوط به مقابله با «کووید-۱۹» که طبق «مقررات مبادلات و تحریم‌های ایران» تا به حال تحریم بودند تا ساعت ۱۲:۰۱ به وقت منطقه زمانی شرقی مورخ ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۲ (مصادف با ساعت ۲۰:۳۱، جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ به وقت تهران) مجاز خواهد بود. در این سند تصریح شده، انجام مبادلات ذیل تا تاریخ ذکر شده ممنوعیتی ندارند:

الف) - اقدامات ذیل که ممنوع بوده‌اند مجاز هستند:

۱- صادرات کالا یا فناوری. تمامی مبادلات و فعالیت‌های مرتبط با صادرات، بازصادرات، فروش و عرضه مستقیم یا غیرمستقیم کالا‌ها یا فناوری‌های مورد استفاده در پیشگیری، تشخیص یا درمان کووید-۱۹ (اعم از کالا‌ها و فناوری‌های مورد استفاده در پژوهش‌ها یا مطالعات بالینی مرتبط با کووید-۱۹) با ایران یا حکومت ایران یا با اشخاص کشور‌های ثالث که این کالا‌ها را با هدف خاص بازفروش به ایران یا حکومت ایران خریداری می‌کنند.

۲- صادرات یا انجام معاملات مربوط به کالا‌های مرتبط با کووید-۱۹. تمامی مبادلات و فعالیت‌های مرتبط با واردات کالا‌هایی که متعاقب صدور این مجوز عمومی به ایران یا حکومت ایران صادر یا بازصدور شده‌اند و مشخص شده که معیوب و غیرقابل‌استفاده‌اند و لازم است برای آن‌ها به دلیل اقدامات مرتبط با مرجوعی کالا، رویداد‌های ناگوار یا هر نگرانی ایمنی دیگر یا برای تعمیرات معمول یا بازگشت آن اقلام به ایالات‌متحده یا یک کشور ثالث اقداماتی انجام شود؛

۳- صادرات یا واردات خدمات. تمامی مبادلات و فعالیت‌های مرتبط با صادرات، بازصادرات، فروش یا عرضه خدمات به ایران یا دولت ایران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، یا واردات خدمات از مبدأ ایران به ایالات‌متحده آمریکا در هر موردی که به پیشگیری، تشخیص یا درمان کووید-۱۹ مرتبط باشد (اعم از پژوهش‌ها یا مطالعات بالینی مربوط به کووید-۱۹).

ب) برای برخی از مبادلات مربوط به بانک‌مرکزی ایران یا شرکت ملی نفت ایران مجوز صادر می‌شود. تمامی مبادلات و فعالیت‌های ذکرشده در بند الف این مجوز عمومی که به بانک‌مرکزی یا شرکت ملی نفت ایران (یا هر شرکتی که شرکت ملی نفت ایران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مالک بیش از ۵۰ درصد سهام آن باشد) مرتبط باشد، تا ساعت ۱۲:۰۱ وقت منطقه شرقی مورخه ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۲ مجاز هستند.

ج) صدور مجوز برای برخی مبادلات مالی معین. انجام تراکنش‌های مربوط به انتقال وجوه یا مبادلات مالی تجاری که اقداماتی معمول و ضروری برای تکمیل مبادلات و فعالیت‌های مجازشده در بند‌های الف و ب این مجوز عمومی هستند تا ساعت ۱۲:۰۱ وقت منطقه شرقی مورخه ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۲ مجاز هستند. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بهمن‌ماه سال‌جاری دستوری صادر کرده و خواستار بررسی اثر تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه بر مبارزه کشور‌ها با بیماری «کووید-۱۹» شده بود.

بایدن در آن سند دستور داده بود وزارتخانه‌های خارجه، خزانه‌داری و بازرگانی و نهاد‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت و همچنین «نمایندگی آمریکا برای توسعه بین‌المللی» (USAID) به بررسی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و تحریم‌های چندجانبه پرداخته و ارزیابی خود را درباره اینکه آیا این تحریم‌ها مانع مبارزه با کرونا می‌شوند یا خیر به او ارائه دهند.

این در حالی است که دولت قبلی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در برابر درخواست‌های جهانی برای رفع تحریم‌ها علیه ایران در بحبوحه شیوع کرونا در این کشور مقاومت کرده بود. با آنکه دولت آمریکا ادعا می‌کند مبادله دارو و مواد غذایی مشمول تحریم نیست بانک‌ها و دولت‌های بین‌المللی به دلیل بیم از نقض احتمالی تحریم‌های آمریکا تمایلی به انجام تراکنش‌های مالی مربوط به طرف‌های ایرانی حتی برای معاملات مربوط به غذا و دارو ندارند.

آمریکا و سوئیس روز ۱۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ مدعی اجرایی شدن ساز و کار مالی جدیدی به نام «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس» (SHTA) برای ارسال اقلام انسان‌دوستانه به ایران شدند. با وجود این، بانک‌مرکزی ایران نمی‌تواند میلیارد‌ها دلار پول نقد حاصل از صادرات نفت که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ روی هم انباشته شده‌اند را به حساب‌های بانکی که با این کانال کار می‌کنند انتقال دهد. این مساله را سال گذشته پنج منبع آگاه به موضوع به خبرگزاری رویترز گفتند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: عباس عراقچی برجام مذاکرات وین آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران از ماه فوریه مذاکره کننده ایران ششمین دور مذاکرات ابراز امیدواری جمهوری اسلامی ایران و آژانس رافائل گروسی چارچوب زمانی اسلامی ایران رفع تحریم ها سیاست خارجی داری آمریکا مذاکرات وین احیای برجام خارجه ایران عنوان یک آژانس اتمی خزانه داری برای تمدید کووید ۱۹ خواهد شد کالا ها هسته ای طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۱۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست اسرائیل برای توافق تبادل اسرا با حماس/نرمش حماس در مذاکرات آتش‌بس

بین الملل تابناک: جنگ غزه در شرایطی وارد صد و شصت و سومین روز خود شده است که پس از پایان توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل، حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آغاز گشته و همچنان ادامه دارد و دورنمای مشخصی برای پایان جنگ وجود ندارد.

 

درخواست اسرائیل برای توافق تبادل اسرا با حماس

رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در سخنانی خواستار امضای توافق تبادل اسرا با مقاومت فلسطین و پذیرش هزینه آن توسط تل‌آویو شد.

به گزارش خبرگزاری سما، «یائیر لاپید» رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با حضور در میان معترضان علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم خواستار امضای توافق تبادل اسرا با جنبش حماس شد.

لاپید در این باره گفت: توافق آسانی وجود نخواهد داشت، اما توافقی که منجر به بازگشت اسرا شود ارزش هزینه کردن را دارد و مورد حمایت همگی ما خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد: هیچ پیروزی بدون بازگرداندن گروگان‌ها (اسرای صهیونیست در غزه) وجود نخواهد داشت.

رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی پیشتر نیز با انتقاد از سیاست جنگ‌طلبانه نخست وزیر این رژیم در قبال غزه، گفته بود که نتانیاهو از شکست خود در جنگ غزه درسی نگرفته است و نمی‌تواند در راس هرم قدرت بماند.

اخیرا روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی ضمن ابراز نگرانی از ادامه فعالیت کابینه کنونی رژیم به نخست وزیری نتانیاهو و همچنین ادامه جنگ تل آویو علیه مردم غزه، نوشت: نتانیاهو در زمان جنگ، اسرائیل را متلاشی می‌کند و ائتلاف با واشنگتن را به خطر می‌اندازد.

این روزنامه صهیونیستی با اشاره به اینکه بر اساس نظرسنجی‌ها مقبولیت نتانیاهو میان صهیونیست‌ها کاهش یافته است، افزود: نتانیاهو پس از کاهش مقبولیت خود در نظرسنجی‌ها، امیدوار است از خشم اسرائیلی‌ها برای برآورده شدن اهداف انتخاباتی استفاده کند.

هاآرتص اضافه کرد: «اسرائیلی‌ها از نتانیاهو خسته شده‌اند اما او همچنان به قدرت چسبیده است».

نرمش حماس در مذاکرات آتش‌بس

یک مقام ارشد حماس با اشاره به روند مذاکرات گفت: ما در پرونده تبادل اسرا از خود نرمش نشان می‌دهیم، مشروط به اینکه تضمین‌های بین‌المللی برای توقف کامل تجاوزها علیه غزه وجود داشته باشد.

به گزارش المیادین، «احمد عبدالهادی» نماینده جنبش حماس در لبنان در سخنانی اعلام کرد که این جنبش کارت جدیدی را برای فعال‌سازی مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه داده؛ مشروط به اینکه تضمین‌های بین‌المللی برای توقف جنگ وجود داشته باشد.

عبدالهادی در گفت‌وگو با المیادین اظهار داشت که حماس چشم‌انداز خود را درباره فعال‌سازی مذاکرات آتش‌بس که شامل شروط این جنبش طی ۳ مرحله بود ارائه کرده است.

وی با اشاره به فریبکاری و مانع تراشی‌های دشمن صهیونیستی که مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌شود گفت: حماس در مساله تبادل اسرا از خود نرمش نشان داده اما تحقق این امر بدون وجود تضمین‌های بین‌المللی برای توقف کامل تجاوزات علیه غزه ممکن نیست.

این مسئول حماس تصریح کرد: توپ امروز در زمین رژیم صهیونیستی و آمریکاست. نتانیاهو برای منافع شخصی خودش به دنبال ادامه و توسعه جنگ است؛ زیرا توقف جنگ یعنی محاکمه نتانیاهو و ورود او به زندان.

احمد عبدالهادی درباره نقش و موضع آمریکا در مذاکرات هم گفت که دولت آمریکا رفتار دوگانه‌ای دارد و در عین حال که درباره ورود کمک‌ها به غزه صحبت می‌کند، هیچ اقدامی برای تحت فشار قرار دادن رژیم اشغالگر جهت توقف تجاوزات آن انجام نمی‌دهد.

نماینده حماس در لبنان تاکید کرد: جنایت‌هایی اکه اکنون دشمن در غزه انجام می‌دهد و تهدید برای حمله به رفح همگی در چارچوب تحت فشار قرار دادن مقاومت با هدف پایین آوردن سقف شروط آن در مذاکرات است. اما امروز مقاومت در میدان هم وضعیت بسیار خوبی دارد و نبرد در همه مناطق نوار غزه را با قدرت مدیریت می‌کند.

وی تصریح کرد: مقاومت به وارد کردن ضربات دردناک به دشمن ادامه می‌دهد و ما آماده هر سناریوی احتمالی هستیم. در این میان توازن قوا در منطقه به ویژه جبهه‌های حامی غزه اهمیت زیادی دارد.

این مسوول حماس با اشاره به تشکیل کمیته‌ای از گروه‌های مقاومت برای اداره غزه اظهار داشت: واقعیت ثابت کرده که این میدان است که ویژگی های مرحله آینده را تعیین می‌کند. در پایان، حماس و همه مردم فلسطین از رزمندگان مقاومت از یمن گرفته تا عراق و لبنان تشکر می‌کنند.

عضو ارشد حماس: طرح پیشنهادی جنبش برای آتش‌بس واقع‌بینانه است

 اسامه حمدان از رهبران حماس شنبه شب در سخنانی گفت که طرح پیشنهادی این جنبش برای آتش‌بس واقع‌بینانه است.

 اسامه حمدان گفت: حماس در جریان مذاکرات خواستار توقف جنگ، بازگشت آوارگان، امدادرسانی و آغاز بازسازی غزه شده است.

وی افزود: طرح پیشنهادی اخیر حماس برای آتش‌بس کاملا واقع‌بینانه است به گونه‌ای که دشمن نمی‌تواند آن را رد کند. در این طرح جزئیات مشخصی را در رابطه با موضوع اسرا و خروج نیروهای اشغالگر از غزه ارائه دادیم.

حمدان با بیان اینکه حماس همچنان منتظر پاسخ رژیم صهیونیستی و آمریکا به عنوان حامی این رژیم در جنگ علیه غزه است، گفت: شاهد تناقضات و اختلافاتی در داخل کابینه رژیم اشغالگر هستیم.

این عضو ارشد حماس با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود در جنگ نرسیده است، گفت: بنیامین نتانیاهو می‌داند که ارتش این رژیم در غزه متحمل چه ضرباتی شده است.

وی همچنین گفت: در همه تماس‌های خود با میانجی‌ها بر ممانعت از ادامه جنگ و تهاجم علیه غزه پافشاری کردیم.

 

 

دیگر خبرها

  • پنتاگون: نگرانی خود نسبت به روابط نیجر با ایران را به این کشور اعلام کردیم
  • درخواست گوترش از آمریکا و روسیه برای احیای پیمان استارت جدید
  • علی اف: صلح با ارمنستان از همیشه نزدیکتر است
  • اسرائیل به پایان راه نزدیک است
  • درخواست اسرائیل برای توافق تبادل اسرا با حماس/نرمش حماس در مذاکرات آتش‌بس
  • محور مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا
  • قفل مذاکرات هسته ای ایران چطور در دوره دوم بایدن یا ترامپ باز می شود؟
  • گزارش استیمسون؛ ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد | سعودی‌ها و اماراتی‌ها ممکن است به ترامپ توصیه کنند که...
  • توافق غیررسمی ایران و آمریکا احیا می‌شود؟
  • حماس: با موضع قدرت در حال مذاکره هستیم