Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@10:27:46 GMT

طرح «تعدیل مهریه» به سود مردان است؟

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۸۱۹۳۵

طرح «تعدیل مهریه» به سود مردان است؟

حدود یک سال قبل بود که هنگام شروع به کار مجلس یازدهم، موضوع «مهریه» به عنوان یکی از اولویت‌های کمیسیون حقوقی و قضائی مطرح شد. اولویتی که با طرح «اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه» آغاز شد و اکنون پس از گذشت یک سال به گفته نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با طرح «تعدیل مهریه» در دست بررسی است و نتیجه نهایی آن پس از پایان بررسی‌ها طی هفته‌های آتی اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، چندی پیش حسن نوروزی نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به طرح «تعدیل مهریه» گفته بود که این کمیسیون در حال انجام مطالعات تطبیقی درباره مهریه است، اولین جلسه کمیته مهریه برگزار شده و پس از اتمام جلسات این کمیته و جمع بندی، نتیجه به مردم اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه عقیده دارم مهریه باید به صورت نقد پرداخت شود و تاکید نمایندگان بر پرداخت نقدی مهریه به هنگام عقد است، گفته بود که مهریه عندالمطالبه باید به عندالاستطاعه تبدیل شود.

در این میان، اما نگرانی ازعدم توجه این طرح به مطالبات و حقوق زنان و توجه یک طرفه به ناتوانی مردان در پرداخت مهریه، همچنان ادامه دارد چرا که کارشناسان و فعالین حوزه زنان معتقدند آنچه طی یک سال گذشته از تصمیمات نمایندگان پیرامون مهریه بیان شده است توجه یک طرفه به دغدغه مردان و بی‌توجهی به خواسته اصلی زنان یعنی داشتن حقوق برابر در زندگی؛ بوده است.

مرضیه محبی، فعال حقوق زنان و وکیل دادگستری، با اشاره به اینکه درج شرط عندالاستطاعه در اسناد ازدواج، به منزله آن است که مهریه دینی است که برای پرداخت آن اجل معین شده یا اینکه به مدیون فرصتی برای پرداخت داده شده است، به ایسنا، گفت: با توجه به اینکه این اجل یا مهلت، زمان معینی ندارد بسیاری نظر بر بطلان چنین شرطی دارند. معنی عندالاستطاعه بودن مهر این است که زن هنگام مطالبه باید هم زمان توانایی مرد بر پرداخت را ثابت کند و هم در دعوایی که مرد تحت عنوان «اعسار» طرح می‌کند و طی آن مدعی می‌شود که توان مالی برای تادیه دین خود را ندارد، بر خلاف قاعده‌ای که بار اثبات دلیل را بر دوش مدعی می‌گذارد، این زن است که باید تمکن مرد بر پرداخت را ثابت کند نه مرد که مدعی است.

این فعال حقوق زنان ادامه داد: اما اصرار بر وجود چنین شرطی در اسناد رسمی ازدواج با وجود ماده ۷ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بیهوده و بی‌دلیل است چرا که در این ماده تصریح شده، در مواردی که فردی که دادخواستی به خواسته اعسار و تقسیط به دادگاه تقدیم می‌کند، در ازای دین خود مالی دریافت نکرده است، این خوانده است که باید ملائت او را اثبات کند.

مراعات عادلانه حقوق طرفین به جای اصرار بر عندالاستطاعه بودن مهر

وی افزود: بنابرین زنان در دعوای اعسار از پرداخت مهریه، در مقام خوانده یا مدعی علیه، باید ثابت کنند که مرد اموالی داشته و پنهان کرده است و گرنه اعسار مرد صرفا با سوگند او پذیرفته می‌شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد امروز یک رویکرد قانون مدارانه ایجاب می‌کند که بجای اجبار به درج شرط عندالاستطاعه یا صدور بخشنامه برای خارج کردن پرونده‌های مهریه از ذیل قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی که اجازه بازداشت بدهکاران را داده، به سیاست‌گذاری کلی راجع به مهریه در چارچوب کلی نظام خانواده با مراعات عادلانه حقوق طرفین ازدواج پرداخته شود.

به گفته وی، مهریه‌های گزاف غیرقابل پرداخت و صف دراز زنان در مقابل ادارات اجرای ثبت، صف مردان پای در زنجیر مهریه که با ابلاغ بخشنامه‌ای قضای، این امر پایان یافته و واحد‌های اجرای احکام دادگاه‌های خانواده از بازداشت مردان بدهکار منع شده‌اند و گسست‌های اجتماعی و فروپاشی خانواده ها، مساله اجتماع و نه مساله مردان است.

محبی معتقد است که عدالت حکم می‌کند قانونگذار و دستگاه قضا در یک کشمکش تاریخی، جانب یکسوی دعوا را نگیرند. مردان در سویه قدرت و ثروت اجتماع قرار دارند و نباید موقعیت آنان، موجبات ستم بر زنان را فراهم کند.

زنان ابزاری موثرتر از مهریه ندارند

این فعال حقوق زنان تصریح کرد: زنان در مواجهه با خشونت‌هایی که در خانواده محقق می‌شود، ابزاری موثر‌تر از مهریه ندارند. قانون گذار نمی‌تواند در این دعوا ابزار را از دست یکی بگیرد و به دیگری امتیازات خاص بدهد، این موضوع تضاد‌های اجتماعی را تعمیق و گسست‌ها را نهادینه و خانواده را دستخوش بی‌ثباتی می‌کند.

وی همچنین این را هم گفت که باید به دیده عدالت جویانه، فارغ از اثر کلیشه‌های جنسیتی نگاه کرد تا دلایل استفاده زنان از ابزاری به نام مهریه معلوم شود. بی‌تردید بیش از هر چیزی مهریه برای جبران کاستی‌های حقوق زنان در طلاق و حضانت فرزند دیده می‌شود.

محبی با بیان اینکه برای ایجاد توازن در کفه‌های میزان اجتماع، حذف مهریه باید توام با اصلاح قوانین باشد و در غیر این صورت محرومیت‌های ناشی از جنسیت که در نظام خانواده بر زنان تحمیل می‌شود، در شرایط اجتماعی فعلی ناپذیرفتنی خواهد بود، خاطر نشان کرد: رای وحدت رویه ۷۷۴ هیات عمومی دیوان عالی کشور معاملات محکومین مالی را در صورتی واجد عنوان مجرمانه و مستحق مجازات می‌داند که پس از قطعیت حکم راجع به محکومیت به پرداخت دین صورت پذیرفته باشد.

وی تصریح کرد: حال هرگاه زنی بنا به الزام ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه، مهریه خود را از ادارت اجرای ثبت، مطالبه کند و مرد پس از اگاهی از آغاز یا انجام عملیات اجرایی، اموال خود را به دیگری انتقال دهد تا امکان اجرای مهر از محل آن ممکن نشود، مرتکب جرم نشده است.

این فعال حقوق زنان معتقد است: با توجه با حاکمیت ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه که حق زنان در مراجعه به محاکم دادگستری برای طلب مهر را محدود و زنان را ملزم کرده ابتدا مهریه را در دوایر اجرای ثبت مطالبه کنند، عملا به معنای اعطای فرصت کافی به بدهکاران مهریه برای خارج کردن اموالشان از دسترس زنان است.

محبی در پایان گفت: مقررات جدید موجب بی‌اثر شدن یک نهاد اجتماعی بنام مهریه می‌شود بی‌آنکه به طرف مقابل این دعوا و سقوط حقوقی او به ورطه محرومیتی اندیشیده شود.

به نظر می‌رسد حلقه مفقوده بررسی طرح «تعدیل مهریه»، موضوع تعیین مهریه‌های سنگین توسط زنان در ازای نداشتن حقوق برابر در زندگی مشترک است. مولفه‌ای که تا زمان‌عدم توجه و بررسی آن، وضع هر قانون و تبصره‌ای ناکارآمد خواهد بود و امید می‌رود نمایندگان مجلس در ادامه بررسی‌های خود به آن توجه کنند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: مهریه زنان طلاق مجلس شورای اسلامی فعال حقوق زنان تعدیل مهریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۱۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم نامه اجرای خدمات مراقبت سلامت زنان در سنین باروری در اداره‌های خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره امضای تفاهم نامه اجرای خدمات مراقبت سلامت زنان سنین باروری شاغل در اداره‌های و دستگاه‌های اجرایی خوزستان میان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مرکز بهداشت استان و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گفت: این تفاهم نامه اهمیت حضور بانوان در فعالیت‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را مورد تأکید قرار می‌دهد.

 

دکتر پژمان بختیاری نیا افزود: تأمین، حفظ و ارتقای سلامت زنان سنین باروری به عنوان نوعی سرمایه گذاری در جامعه در نظر گرفته می‌شود که با اجرای برنامه‌های مبتنی بر سلامت زنان سنین باروری و اتخاذ کار‌های مراقبتی به موقع، می‌توان از بروز مشکلات زنان در این دوران، از جمله مرگ و میر مادر و کودکان، جلوگیری کرد.

 

وی ادامه داد: اولویت‌های مهم در زنان سنین باروری، فشار خون بالا، دیابت، اختلالات تیروئید و چاقی هستند. کنترل این بیماری‌ها و عوامل از طریق برنامه‌های منظم در این زنان، می‌تواند بیش از ۶۰ درصد مرگ و میر و معلولیت‌ها را در نوزادان کاهش دهد.

 

دکتر بختیاری نیا اضافه کرد: این تفاهم نامه با هدف استفاده از ظرفیت سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های استانداری خوزستان، برای فراخواندن گروه هدف به مراکز بهداشتی درمانی و شناسایی، مراقبت و کنترل بیماری‌ها و عوامل خطر در زنان سنین باروری تنظیم شده است.

 

وی می‌گوید: اهداف این تفاهم نامه شامل ارتقاء سطح سلامت زنان سنین باروری و کنترل اختلالات تیروئیدی، دیابت، فشار خون بالا و BMI بالا (شاخص توده بدنی) برای کاهش مرگ و میر نوزادان، مرگ کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه و مرگ مادران است.

 

معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: این تفاهم نامه قدمی مهم برای بهبود سلامت زنان سنین باروری است و منتظر همکاری و همراهی دستگاه‌های استانداری خوزستان و سایر سازمان‌ها هستیم.

دیگر خبرها

  • پرداخت حقوق و بسته‌های حمایتی به نمایندگان المپیکی
  • بازگشت مردان آهنین در نوروز ۱۴۰۳ / زمان پخش تلویزیونی با اجرای بازیگر سرشناس
  • (ویدئو) حداقل حقوق کارگر یعنی کسی نمی‌تواند کمتر از این رقم پرداخت کند
  • موسوی: حقوق همه بازنشستگان تا قبل از نوروز باید پرداخت شود
  • همایش «مردان بی‌ادعا و زنان تاریخ‌ساز» در شیراز برگزار شد
  • امضای تفاهم نامه اجرای خدمات مراقبت سلامت زنان در سنین باروری در اداره‌های خوزستان
  • کدام استان‌ ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟
  • کدام استان‌ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟
  • تاخیر در پرداخت عیدی معلولان بهزیستی را گلایه‌مند کرد
  • تصاویر تاسف بار از زنان در غزه و مردان در عربستان | ببینید