Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه مدیران سایپا، تامین قطعات خودرو در داخل و حرکت به سمت خودکفایی است، گفت: سایپای نوین با تنوع در طراحی تولید خودرو به دنبال جذب مشتری است.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از سایپانیوز، محمدصالح جوکار با بیان اینکه در تولید قطعات خودرو در داخل ظرفیت و توانمندی عظیمی در کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به این توانمندی و ظرفیت توجه نمی‌شد و مدیران وقت شرکت‌های خودروساز، نگاه به واردات داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این نگاه واردات در واقع به معنای ایجاد اشتغال برای کارگران خارجی در کشور خودشان بود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس با اشاره به نگاه مدیران سایپا برای خودکفایی تولید قطعات در داخل تصریح کرد: رویکرد جدید مدیران سایپا و نگاه آن‌ها به تامین قطعات خودرو در داخل و اینکه قطعات مورد نیاز خودرو‌ها از خارج وارد نشود و در داخل تولید شود، بسیار ارزنده است.

جوکار گفت: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده، ضرورت دارد تا شرکت‌های خودروساز تمام قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو را به شرکت‌های دانش بنیان داخلی واگذار کنند. در این صورت هم از تولید حمایت جدی می‌شود و هم موانعی که بر سر تولید وجود دارد، برداشته می‌شود.

وی تاکید کرد: این اقدام سایپا و انعقاد قرارداد با وزارت دفاع و شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای تامین قطعات خودرو یک حرکت خداپسندانه و با هدف حمایت از تولید و اشتغال داخلی است که امیدواریم تداوم یابد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس گفت: اقدامات سایپا از لحاظ کمی و کیفی در صنعت خودرو تحول ایجاد می‌کند.

جوکار گفت: سایپا در طراحی خودرو‌ها نیز تنوع خوبی ایجاد کرده که می‌تواند تداوم داشته باشد.

به گفته وی بهترین طراحی و بهترین کیفیت با کمترین مصرف انرژی می‌تواند خیلی کارآمدی این شرکت را افزایش دهد و مشتریان بیشتری را جذب کند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: قطعات خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۱۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصویر) ماشین جدید سایپا در همکاری با سیتروئن

سیتروئن C3 XR که با نام سیلک در ایران عرضه خواهد شد، نسخهٔ کراس هاچ‌بک تارا محسوب می‌شود و به پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو با ۱۳۶ اسب بخار قدرت مجهز خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین، هرچند در ایران سیتروئن C3 XR تازه قرار است روی خط تولید برود اما این خودرو هرگز جدید نیست زیرا نسخه تولیدی آن برای اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. این خودرو کراس‌اوور ساب‌کامپکتی است که فقط برای بازار چین در نظر گرفته شده و از طریق جوینت ونچر دانگ‌فنگ پژو-سیتروئن در این کشور تولید می‌شود. C3 XR بر پایه سیتروئن الیزه (C-Elysée همان پژو ۳۰۱ با برند سیتروئن) شکل گرفته و در اصل نسخه کراس هاچ‌بک الیزه و ۳۰۱ محسوب می‌شود. به همین دلیل، این خودرو اشتراکات فراوانی با ۳۰۱ دارد تا جایی که حتی درهای جلوی دو خودرو هم باهم مشترک است.

به نقل از پدال، بنابراین، ازآنجایی‌که تارای ایران‌خودرو هم نسخهٔ ایرانیزهٔ پژو ۳۰۱ محسوب می‌شود، C3 XR و تارا قطعات مشترک زیادی خواهند داشت و هردو از پلت‌فرم PF1 پژو سیتروئن استفاده می‌کنند. سایپا برای این خودرو در ایران نام سیَلک (Sialk) را در نظر گرفته است. این نام برگرفته از تپه باستانی سیلک در کاشان است و سایپا به دلیل قرارگیری سایت تولیدی سایپا سیتروئن در این شهر اقدام به انتخاب این نام کرده است.

طراحی بیرونی سایپا سیلک

سیتروئن C3 XR تاکنون دو بار فیس‌لیفت شده است که در نمایشگاه تحول صنعت خودروی سال گذشته، سایپا نسخهٔ اولیه آن را به نمایش درآورد. این نسخه چهره‌ای قدیمی داشت و از همان داشبورد تارا استفاده می‌کرد اما حدود یک سال بعد در نمایشگاه مشهد شاهد نمایش جدیدترین نسخهٔ C3 XR بودیم که این نشان می‌دهد سایپا به دنبال مونتاژ آخرین نسخهٔ کراس‌اوور سیتروئن است. این به‌عنوان دومین فیس‌لیفت C3 XR، در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و طراحی جدید جلوپنجره و سپر جلو را به همراه داشت. البته علیرغم این فیس‌لیفت‌ها، ظاهر سیلک رنگ و بوی کهنگی گرفته است خصوصاً با توجه به اینکه از سال ۲۰۱۴ تاکنون در قسمت جانبی و عقب تغییر خاصی صورت نگرفته و همچنان شاهد همان نمای اولیه هستیم.

بااین‌حال، قسمت جلوی سیلک به لطف تغییراتی که طی دو نوبت در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ تجربه کرده است، بروزتر به نظر می‌رسد و می‌تواند در برابر رقبای خود در بازار ایران مثل ام‌وی‌ام X22 و ری‌را حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. در اینجا شاهد چراغ‌هایی هستیم که توسط یک جلوپنجرهٔ باریک به هم متصل شده‌اند درحالی‌که در پایین ورودی هوای بسیار بزرگی به چشم می‌خورد که بخش بزرگی از سپر را پوشانده است. در طرفین سپر هم دی‌لایت‌های عمودی خودنمایی می‌کند. سیلک با ۴,۲۶۰ میلی‌متر طول، ۱,۷۹۰ میلی‌متر عرض و ۱,۵۶۰ میلی‌متر ارتفاع، ابعادی مشابه X22 مدیران خودرو دارد و کراس‌اوور کوچکی است.

داخل سایپا سیلک

همان‌طور که اشاره شد، C3 XR در ابتدا از همان داشبورد تارا استفاده می‌کرد که هم‌اکنون کاملاً قدیمی شده است اما در فیس‌لیفت‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ سیتروئن اقدام به طراحی داشبورد کاملاً جدیدی برای این کراس‌اوور کرد که فضای به‌مراتب مدرن‌تر و جذاب‌تری را نسبت به نسخهٔ اولیه که در نمایشگاه تحول دیدیم فراهم کرده است. در آخرین نسخهٔ سیلک شاهد داشبورد بروزی با دریچه‌های تهویهٔ افقی باریک هستیم که توسط یک نوار کرومی به هم متصل شده‌اند. زیر دریچه‌های تهویهٔ مرکزی نمایشگری به چشم می‌خورد که هرچند طبق استانداردهای امروزی بزرگ به نظر نمی‌رسد اما اندازهٔ معقولی دارد.

علیرغم تغییرات گستردهٔ داخلی، کنترل‌های تهویهٔ C3 XR هنوز هم ارتباط با ۳۰۱ را نشان می‌دهند. علاوه بر این، غربیلک فرمان هم همان نمونه‌ای است که در سال ۲۰۱۴ ارائه شده بود و قدیمی به نظر می‌رسد. بااین‌حال، به‌طورکلی طراحی و فضای داخلی سیلک برای یک کراس‌اوور اقتصادی (البته نه در ایران) قابل‌قبول است و تریم مشکی براق و نقره‌ای روی داشبورد و کنسول مرکزی هم حال و هوای کمی لوکس‌تری به داخل خودرو بخشیده است. همچنین ازآنجایی‌که این خودرو بر اساس پژو ۳۰۱ و تارا شکل گرفته است، در عقب صندلی‌های جاداری را ارائه می‌کند و صندوق بار آن با ۴۲۰ لیتر ظرفیت برای این کلاس کاملاً مناسب است.

در مورد پیشرانهٔ سیلک در بازار ایران ابهامات زیادی وجود داشت. ابتدا گفته می‌شد این خودرو قرار است با پیشرانهٔ ME16 تولید شود که نسخهٔ سایپا از موتور TU5 پلاس ایران‌خودرو محسوب می‌شود. C3 XR در چین هم ابتدا با همین پیشرانه عرضه می‌شد که با نام EC5 شناخته می‌شود و نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور TU5 است. درواقع ابتدا قرار بود سیلک از پیشرانه و گیربکس تارا استفاده کند اما در دی‌ماه ۱۴۰۲ قائم‌مقام مدیرعامل در حوزه مهندسی، کیفیت و تولید شرکت سایپا سیتروئن اعلام کرد این خودرو با همان قوای محرکهٔ جدید نسخهٔ بازار چین در ایران عرضه خواهد شد.

بنابراین، سیلک را با یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو خواهیم دید که ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. این قوای محرکه ابتدا وارداتی خواهد بود اما گفته شده بعداً توسط مگا موتور داخلی‌سازی خواهد شد. به لطف این موتور، سیلک می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت برسد در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۵.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

سیتروئن C3 XR هم‌اکنون در چین با قیمت ۱۱۳,۹۰۰ یوآن معادل ۱۶ هزار دلار عرضه می‌شود؛ بنابراین، با توجه به نرخ دلار ۶۰ هزار تومانی و سایر هزینه‌ها، برای این خودرو در بازار کشورمان باید انتظار قیمتی در حدود ۱.۵ میلیارد تومان را داشته باشیم. اصلی‌ترین رقیب سیلک در بازار کشورمان ری‌رای ایران‌خودرو خواهد بود که روی پلت‌فرم PF1 مشترک با سیلک ساخته شده و قرار است با پیشرانهٔ ۱۶۰ اسب بخار EF7 توربو عرضه شود. علاوه بر این، ام‌وی‌ام X33 کراس و X55 را هم می‌توان یکی دیگر از رقبای کراس‌اوور جدید سایپا دانست. طبق گزارشات، قطعات این خودرو ثبت سفارش شده و قرار است تولید و عرضهٔ آن در شش‌ماههٔ اول سال ۱۴۰۳ آغاز شود. تولید سیلک با ۲۰ درصد داخلی‌سازی شروع خواهد شد و به‌تدریج داخلی‌سازی قطعات آن افزایش پیدا خواهد کرد.

سایر اخبار توصیه عجیب دانشمندان؛ به این دلیل مهم گوشت مار پیتون بخورید! از حمام در خون دختران باکره تا خوردن خون کودک؛ آیا انسان راه غلبه بر مرگ را پیدا می‌کند؟ (عکس) جانور عجیبی که آنقدر رابطه جنسی برقرار می‌کند تا بمیرد! تجربه نزدیک به مرگ چیست و چه حسی دارد؟

دیگر خبرها

  • (عکس) ماشین جدید سایپا با همکاری با سیتروئن
  • ایمپلنت‌های کاشتنی حلزون گوش انسان طراحی شد
  • (تصویر) ماشین جدید سایپا در همکاری با سیتروئن
  • گروه سایپا رکورد ۱۱ ساله تولید محصولات داخلی خود را شکست
  • رکوردشکنی سایپا در تولید محصولات داخلی
  • سایپا رکورد ۱۱ ساله تولید محصولات داخلی خود را شکست
  • گروه سایپا رکورد 11 ساله تولید محصولات داخلی خود را شکست/ شكسته شدن ركورد تولید سال گذشته گروه سایپا
  • به دنبال تحول در تأمین مالی بخش تعاون هستیم
  • رجا به دنبال افزیش رضایت‌مندی مسافران در سفرهای نوروزی است
  • دستگیری متهمان سرقت قطعات و محتویات داخل خودرو در تربت حیدریه