Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش هزینه‌های تولید، فشار ناشی از خشکسالی و مسائل مربوط به تامین خوراک دام و تورم موجود در بازار موجب شده تا بعضا دامداران حتی دام‌ مولد و شیری خود را برای کشتار بفروشند و این زنگ خطری است که برای زنجیره تأمین محصولات پروتئینی در آینده ای نه چندان دور به صدا درآمده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از دیار آفتاب؛ بر پایه گزارش سازمان هواشناسی کشور، میزان بارندگی ها در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۴۱ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد کاهش داشته است که منجر به شدت وقوع و تبعات گسترده خشکسالی در بخش کشاورزی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته رئیس مرکز خشکسالی با توجه به موضوع کمبود بارش و چالش جدی در بخش کشاورزی، بسیاری از استان‌ها دسترسی شان به آب شرب کاهش پیدا کرده که اگر تمهیدات جدی اندیشیده نشود، بخش کشاورزی دچار خسران می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی نیز دراین باره می گوید: بر اساس آخرین گزارش ها و ارزیابی های کلی از ۱۱.۲  میلیون هکتار اراضی کشاورزی در ۳۰ استان کشور، ۴۳ درصد از خسارت ۶۷  هزار میلیارد تومانی مربوط به افت تولیدات بخش زراعی، ۲۶ درصد کاهش تولیدات باغی، ۱۳ درصد افت تولیدات آبزی پروری و محصولات دام و طیور، ۱۱ درصد کاهش تولید علوفه مراتع، ۴ درصد خسارت در زمینه زیرساخت های انتقال آب، استخرهای آب، لوله گذاری ها، قنوات و چشمه سارها و ۳  درصد نیز مربوط به تامین آب و علوفه مورد استفاده دام عشایر بوده است.

کمبود علوفه و افزایش قیمت نهاده ها دغدغه دامداران

کاهش بارندگی تأثیر مستقیمی نیز بر میزان تولید علوفه‌ و حتی کیفیت مراتع چرای دام دارد؛ علوفه‌هایی که بنا بود خوراک دام‌ها شود اما اینک خبری از آن نیست. این مسئله دغدغه مهمی را برای دامداران به وجود آورده است زیرا فقر مراتع و نبود علوفه مورد نیاز دام به دلیل کاهش شدید بارندگی و تداوم خشکسالی در نقاط مختلفی از کشور سبب شده است تا دامداران برای تغذیه دام‌های خود از نهاده‌ها استفاده کنند و تقاضا برای این اقلام نیز افزایش یابد.

دام، نهاده‌های دامی و محصولات پروتئینی نقش مهمی در زنجیزه امنیت غذایی کشور دارند و ثبات در تولید در بخش گوشت قرمز، تخم مرغ، گوشت مرغ و سایر محصولات دامی در گرو حمایت از دامداران و حفظ دارایی دام و طیور در کشور است. متاسفانه اما علاوه بر مشکلات موجود در تامین نهاده‌های دامی به خصوص طی یکسال گذشته، خشکسالی هم زخمی کاری بر پیکر صنعت پرورش دام سنگین و سبک وارد کرده است.

افزایش هزینه‌های تولید، فشار ناشی از خشکسالی و مسائل مربوط به تامین خوراک دام و تورم موجود در بازار در کنار ناهمخوانی دخل و خرج دامداران، موجب شده است عمده دامداران قید نگهداری از دام‌ مولد خود اعم از گاو شیری و میش را بزنند و آن را برای کشتار بفروشند.

مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروران می گوید: با توجه به کمبود علوفه، فروش دام‌های مولد و نبود زایش در فصل پاییز، قیمت گوشت افزایش می‌یابد که این موضوع از ارز ترجیحی و حذف آن مهم‌تر است.

آزاد قیمت کنونی هر کیلو جو در بازار آزاد را ۶ هزار تومان و ذرت ۵ تا ۶ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر نهاده دامی ۲ تا ۳ برابر نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود و به طور کلی تامین علوفه بر بازار گوشت اثر گذار است.

وی با اشاره به اینکه تامین علوفه به شرایط اقلیمی بستگی دارد، بیان کرد: در شرایط خشکسالی و کمبود بارش، علوفه ای در مرتع وجود ندارد که در چنین شرایطی بودن یا نبودن علوفه برای ادامه تولید حائز اهمیت است.

تولیدکنندگان دام خود را زودهنگام روانه کشتارگاه ها می کنند/ کشتن بره های ماده‌ مولد به آینده کشور ضربه می‌زند

رییس شورای تامین دام کشور نیز با تاکید براینکه صنعت دامپروری کشور نیازمند نقدینگی است، گفت: مسائل خشکسالی و کمبود علوفه فشار حداکثری روی دامداران دارد بنابراین تولیدکننده تلاش می کند برای رفع این معضل دام خود را زودهنگام روانه کشتارگاه ها کند.

وی با بیان اینکه اکنون دام شیری پایه کشور روانه کشتارگاه ها می‌شود، افزود: ادامه این روند نگران کننده است زیرا ممکن است در ماه های آتی با کمبود تولید روبرو شویم.

رییس شورای تامین دام با بیان اینکه یکی از راهکارها حمایت از تولیدکننده داخلی است، گفت: با توجه به خشکسالی شدید امسال،  تنها راهکارتزریق نقدینگی به صورت مستقیم به دامداری های گوشتی و شیری، آزادسازی صادرات دام زنده یا گوشت قرمز و ارایه تسهیلات کم بهره است تا بازار دام زنده و گوشت قرمز از رکود خارج شود و تولید به حیات خود ادامه بدهد.

پوریان ادامه داد: کل سیاست های تولید گوشت کشور را به واردات نهاده ها و تخصیص ارز وصل کرده ایم به طوری که تمامی سیاست های دو تا سه سال اخیر نتوانستند به تولید کمک کنند.

ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز طی روزهای اخیر با اشاره به کشتار بره‌های ماده به دلیل کمبود نهاده و علوفه، گفته است: این کار نوعی نسل کشی است و در آینده ای نزدیک کشور را با مشکل مواجه می کند.

وی ادامه داد: کشتن بره ماده‌های مولد به آینده کشور ضربه می‌زند و از برج ۵ به بعد دچار کمبود دام و چالش در این حوزه خواهیم شد، با توجه به عرضه‌ای که وجود دارد اگر این روند ادامه یابد تا دو ماه آینده با کمبود مواجه می‌شویم.

افزایش چشمگیر هزینه‌های تمام شده تولید برای دامداران

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به افزایش چشمگیر هزینه‌های تمام شده تولید می افزاید: هم اکنون قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم شیرخام بین ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان است اما همچنان شیر را از دامدار کیلویی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند ضمن اینکه در بحث گوشت قرمز نیز با افزایش هزینه‌های تولید مواجه هستیم به عنوان مثال قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوسفند در شرایط فعلی بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است اما هم اکنون قیمت خرید هر کیلوگرم گوسفند زنده از دامداران بین ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان است.

رهنمایی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی تولید بسیار بسیار بسیار بحرانی است، اضافه کرد: اتفاقی که سال گذشته برای مرغ افتاد با ادامه این روند برای دام نیز رخ می‌دهد و دامداری به گونه‌ای نیست که مانند مرغ بتوان کاهش تولید آن را در مدت زمان کوتاهی جبران کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با دیارآفتاب مطرح کرد:

وزارت جهاد باید برای واردات علوفه و نهاده مورد نیاز اقدام کند/ خرید تضمینی دام حداقل کار است

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: با توجه به شرایط تحمیل‌شده به علت خشکسالی و سایر مسائل، پیگیری‌هایی که از طریق کمیسیون کشاورزی مجلس انجام شد این بود که حداقل معاونت پشتیبانی و امور دام وزارت جهاد کشاورزی نسبت به خرید دام‌هایی که الآن افراد ناچارند بنا به‌ضرورت و به علت کمبود علوفه روانه بازار کنند. دستور خرید صادر کند که این کار انجام شد و حداقل کاری است که می‌توانست انجام بگیرد.

وی در ادامه افزود: پیگیری‌هایی صورت گرفته تا وزارت جهاد کشاورزی بتواند نسبت به تأمین علوفه موردنیاز دامداران اقدام کند که این موضوع از مطالبات جدی کمیسیون بوده است.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: مجلس فقط می‌تواند از ابزارهای نظراتی خود استفاده کند و مسائل حوزه اجرایی در اختیار دولت است که باید نهادهای متولی از اراده و توانمندی لازم برای انجام کار برخوردار باشند.

نظری همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر تدارک واردات علوفه و نهاده‌ها با توجه به شرایط خشکسالی کشور گفت: بر اساس بودجه سال ۱۴۰۰ در ۶ ماهه اول سال موضوع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام‌شده و عملاً در برنامه‌ها دیده‌شده است و این وظیفه جهاد کشاورزی است که بتواند این ارز را جذب کند و به‌موقع خریدهای لازم صورت گیرد و به‌صورت درست در سطح کشور توزیع شود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: مسئله دیگر به معاونت ارزی بانک مرکزی بازمی‌گردد، اینکه عملکرد بانک مرکزی در بحث تخصیص ارز به کسانی که برای واردات نهاده ثبت سفارش کرده‌اند چگونه باشد جای بحث است، ممکن است اولاً به‌موقع اقدام نکند یا به برخی افراد خاص ارز تخصیص داده شود کما اینکه در گذشته شاهد آن بوده‌ایم که ارز به رانت‌خوارها داده شد.

۴۰ هزار میلیارد تومان برای جبران خسارات خشکسالی/ خسارات بیش از این مقدار است

نظری همچنین در رابطه با تخصیص اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای جبران خسارات خشکسالی گفت: گزارشی را وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور تهیه‌کرده و به وزارت کشور ارسال کرده است که تحت عنوان حوادث غیرمترقبه و بودجه‌های ویژه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته‌شده است حمایتی صورت بگیرد، جلسه‌ای هم کمیسیون کشاورزی مجلس با مسئولین مربوطه داشته‌ایم و تصریح شد که این عدد ۴۰ هزار میلیارد تومان عدد واقعی نیست و حجم خسارت‌ها بیش از این مقدار است اما علی ایحال این مبلغ باید در عمل به نحوی به دست تولیدکنندگان خسارت‌دیده برسد تا دست این‌ها را بگیرد.

زنگ خطر کمبود عرضه گوشت قرمز در ماه های آتی

به هر صورت گرانی نهاده‌ها و خوراک دام در اثر سوء مدیریت دولت و از طرف دیگر خشکسالی فراگیر طی یکسال اخیر صنعت دامداری را به سمت سوی زیان و تحت فشار قرار گرفتن دامداران برده است تا جایی که به سختی می‌توانند نهاده‌های لازم برای خوراک دام‌هایشان را تأمین کنند.

به جرأت می‌توان گفت افزایش نرخ محصولات حوزه کشاورزی به طور مستقیم بر سفره و معیشت مردم تاثیرگذار است کما اینکه طی چند ماه گذشته کمبود و افزایش نهاده‌های دامی منجر به بحرانی شدن وضعیت بازار مرغ شد حال اما با وجود ثبات نسبی کنونی در بازار گوشت قرمز زنگ خطر کاهش عرضه به دلیل کشتار گسترده دام طی ماه های آتی به صدا درآمده است و در صورت بی توجهی متولیان امر در راستای حمایت از دامداران و تأمین نهاده های مورد نیاز شرایط به مراتب نابسامان تری را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: هزار میلیارد تومان کمیسیون کشاورزی تمام شده تولید جهاد کشاورزی کمبود علوفه بخش کشاورزی هزار تومان وزارت جهاد خوراک دام گوشت قرمز نهاده ها دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۱۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت بیش از ۲۰۰ هزار تن ذرت در داراب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت:  از ۹ هزار و ۲۳۰ هکتار از مزارع داراب، بیش از ۲۱۵ هزار تن ذرت تولید و برداشت شد.
حبیب اله فتحی افزود: این میزان تولید محصول شامل ۴۰ هزار تن ذرت دانه‌ای و ۱۷۵ هزار و ۵۰۰ تن ذرت علوفه‌ای است.
ذرت علوفه‌ای منبع تامین علوفه، خوراک دام و کشت ذرت دانه‌ای به عنوان ماده اولیه در صنایع غذایی از جمله کارخانه‌های روغن کشی است.

فتحی گفت: میانگین تولید ذرت دانه‌ای در شهرستان داراب ، هفت تن و ذرت علوفه‌ای، ۴۵ تن در هکتار است و ارقام مای، سینجنتا، سیمون، وال بوم، ۷۰۴و ۷۰۳ بیشترین ارقام ذرت تولید شده در این شهرستان است.
مدیر جهاد کشاورزی داراب بیان کرد: مزارع ذرت با بکارگیری ۱۳۰ دستگاه کمباین مجهز  و هفت دستگاه چاپر به صورت مکانیزه ، ذرت را برداشت می کنند.
شهرستان داراب در جنوب شرق فارس و در فاصله ۲۴۵ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • گرانی طلا در راه است؟
  • سرمایه گذارن طلا بخوانند؛ گرانی در راه است؟
  • سرمایه گذارن طلا بخوانند؛ گرانی راه است؟
  • سرمایه گذاران طلا بخوانند ؛ گرانی در راه است؟
  • سرمایه گذارن طلا بخوانند؛گرانی راه است؟
  • صنعت فولاد همچنان پیشتاز در مصرف چندبرابری برق!
  • کلید حل مشکل کمبود تایر، در دست متخصصان
  • برداشت بیش از ۲۰۰ هزار تن ذرت در داراب
  • گلخانه‌ها، محافظان آب در عصر خشکسالی
  • گرانی «زولبیا و بامیه» را در سفره های افطار نایاب کرد