Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس فوتبال ایران با اشاره به شرایط مبهم نیمکت تیم ملی گفت که اگر قرار است تغییراتی صورت گیرد باید به ۴ عامل مهم توجه شود.

امیر حاج‌رضایی درباره عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در دور برگشت مرحله انتخابی جام جهانی 2022 قطر و صعود از مرحله اول اظهار داشت: زمانی که دور رفت به اتمام رسید، در خاطرم هرگز نبود که ایران چنین وضعیتی در جدول داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در آن زمان حوادث زیادی در فوتبال ایران رخ داد که منجر به ناامیدی شد؛ از اداره شدن فدراسیون فوتبال با سرپرست تا بدهی‌های فراوان و نداشتن سرمربی.

اسکوچیچ کار بزرگی انجام داد

وی اضافه کرد: با همه این مسائل و با وجود نتایج دردناکی که تیم ملی در دور رفت گرفته بود، اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. او در رده باشگاهی ایران کار کرده و نتایج بدی هم نگرفته بود. این مربی با نسل طلایی فوتبال ما کار بزرگی انجام داد. به طور کلی مجموعه افرادی که در بحرین حضور داشتند کار بزرگی انجام دادند.

اگر حذف می‌شدیم، نسل عالی فوتبال از بین می‌رفت

کارشناس فوتبال ایران، با بیان اینکه ممکن است سؤال شود "آیا ما تیم‌های مطرح و بزرگی را شکست داده‌ایم که می‌گویید کار بزرگی صورت گرفته است؟"، عنوان کرد: این‌گونه نیست اما با توجه به شرایط می‌گویم کار بزرگی انجام شد. در گروه 5تیمه، سوم بودیم و پایین‌تر از ما هنگ‌کنگ و کامبوج بودند که در جغرافیای فوتبال جایی ندارند. بالای سرمان نیز 2 حریف خاص حضور داشتند که همیشه ما را اذیت می‌کردند ولی در دور برگشت کسب 12 امتیاز از 4 بازی شادی و امید را به مردم برگرداند. اگر در این مرحله حذف می‌شدیم، یک نسل عالی فوتبال ایران از بین می‌رفت. در این شرایط به‌عنوان تیم اول صعود کردیم و نتیجه خیلی خوبی رقم خورد.

در مرحله دوم مقدماتی فقط یکی دو تیم مدعی نیستند

حاج‌رضایی خاطرنشان کرد: حالا تیم ملی باید خود را برای دور دوم آماده کند. به‌زودی قرعه‌کشی انجام می‌شود که البته برای ما تفاوتی نخواهد داشت. از 12 تیم حاضر در این مرحله، فقط یکی دو تیم عقب‌ترند و سایر تیم‌ها مدعی هستند. مثل همه تیم‌های دیگر، زمان علیه ما نیز است، با این حال چون تیم ملی از مشکلات خاص‌تری رنج می‌برد، اهمیت زمان برای‌مان بیشتر می‌شود.

تغییر سرمربی تیم ملی؟ هرگز به آرامش علاقه‌ نداریم

وی درباره اینکه زمزمه‌های تغییر سرمربی تیم ملی شنیده می‌شود، گفت: این موضوع مشکلی به مشکلات ما اضافه می‌کند. ما هرگز به آرامش علاقه‌ای نداریم و دل‌مان می‌خواهد مدام با بیم و هراس زندگی کنیم. این تیم کار بزرگی در منامه انجام داده است و باید بگوییم دست‌شان درد نکند، چون واقعاً شرایط سخت بود آن هم در کشوری که می‌دانیم چطور با ما برخورد می‌کند.

در تغییر سرمربی 4 عامل مهم را باید مدنظر داشته باشیم

کارشناس فوتبال ایران افزود: در اواخر خرداد قرار داریم و قرعه‌کشی مسابقات چند روز دیگر (10 تیر) انجام می‌شود و زمان زیادی تا شهریورماه نداریم. در این شرایط چند مسئله مهم را باید مدنظر داشته باشیم؛ اول، کدام مربی را باید به ایران بیاوریم؟ دوم، آیا از نظر اقتصادی می‌توانیم هزینه‌های یک مربی طراز اول را تأمین کنیم؟ سوم، آیا ابزار و امکانات آن مربی را در این زمان محدود می‌توانیم فراهم کنیم" و چهارم، آیا در این زمان کوتاه این مربی تازه‌وارد از فضای فوتبال ایران و تیم ملی شناخت پیدا می‌کند یا خیر؟ تمام این مسائل باید بررسی شود و بعد تصمیم گرفت.

بیشتر بخوانید

امارات جای عراق را در سیدبندی انتخابی جام جهانی 2022 گرفت/ اعلام رسمی تاریخ دیدارهای مرحله پایانی

برنامه‌ریزی فدراسیون ایران باید مثل آلمان باشد

حاج‌رضایی تصریح کرد: به‌طور مثال تیم ملی آلمان با یواخیم لو در یورو به میدان می‌رود ولی طبق برنامه این مربی بعد از مسابقات جدا می‌شود. سرمربی بعدی، از الآن انتخاب و با فلیک قرارداد هم بسته شده است. فدراسیون آلمان بلافاصله بعد از بحث جدایی لو با کسانی که صاحب‌نظر هستند وارد مذاکره و مشورت می‌شود و خیلی زود سرمربی بعدی را انتخاب می‌کند. برنامه‌ریزی یک فدراسیون باید به این شکل باشد، نه اینکه ما به اینجا برسیم و حالا بخواهیم بحث عوض کردن سرمربی را مطرح کنیم.

لو و گواردیولا نمی‌توانند در ایران معجزه‌ کنند

وی یادآور شد: بحث دیگر این است؛ کسانی که می‌خواهند تصمیم بگیرند و سرمربی را تغییر بدهند آیا این توانمندی را دارند یا خیر؟ آیا آنها شناختی از مربیان خارجی و فوتبال دنیا دارند که می‌خواهند مربی انتخاب کنند؟ نکته بعدی اینکه حتی اگر یواخیم لو یا پپ گواردیولا را که جزو بهترین مربیان روز دنیا هستند به ایران بیاوریم آنها می‌توانند معجزه‌ کنند؟ پاسخ منفی است چرا که اصلاً در فوتبال مدرن چیزی به اسم معجزه وجود ندارد.

حضور یک مربی صاحب‌نام برنامه‌ریزی و پشتوانه مالی می‌خواهد

کارشناس فوتبال ایران اظهار داشت: آوردن یک مربی صاحب‌نام؛ کار، برنامه‌ریزی و پشتوانه قوی مالی می‌خواهد. این مربی ممکن است درخواست انجام 4 بازی دوستانه در خارج از کشور و 4 بازی دوستانه در داخل کشور و اردوهای خارجی داشته باشد. آیا در این شرایط می‌توانیم نیازهای او را فراهم کنیم یا خیر؟ کنار هزینه‌ سنگینی که برای دستمزد باید بپردازیم، باید هزینه‌های زیادی برای اردوها و امکانات در نظر داشته باشیم، علاوه بر این، آیا قرار است باز هم قراردادهای سنگین را افرادی تنظیم کنند که این کار را بلد نیستند؟

افرادی که قرارداد ویلموتس را امضا کرده‌اند، الآن کجا هستند؟

وی ادامه داد: بخش حقوقی فدراسیون بخش خیلی مهمی است، چون هر کلمه‌ای که در قراردادها نوشته می‌شود در صورت تنش می‌تواند در محاکم قضایی از آن علیه‌مان استفاده شود. باید برای قرارداد جدید، متنی نوشته شود که منافع فوتبال ایران در آن لحاظ شود، نه متن قبلی (اشاره به قرارداد ویلموتس) که آقایان آن را امضا کردند. الآن این افراد کجا هستند که این ویرانی را برای ما به‌یادگار گذاشتند؟ با همه این اوصاف اگر نمی‌خواهیم به گذشته برگردیم، تغییر مربی ساده نیست که یک نفر را برداریم و یک نفر دیگر را انتخاب کنیم.

نمی‌توانم درباره ادامه حضور اسکوچیچ نظر بدهم

حاج‌رضایی درباره اینکه آیا معتقد است تیم ملی باید با اسکوچیچ به کارش ادامه دهد، گفت: به‌طور قطع نمی‌توانم بگویم اسکوچیچ را حفظ کنیم یا تغییر دهیم، چون معادلات فوتبال ما پیچیده است. حقیقت این است که فوتبال از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که برای موفقیت تیمی باید همه آن قسمت‌ها وجود داشته باشند.

کوپر، زاکرونی و اریکسون نشان دادند که اسم‌ها نتیجه نمی‌گیرند

وی درباره اینکه برخی‌ها اعتقاد دارند باید تیم ملی برای راهیابی به جام جهانی و البته موفقیت در قطر، یک مربی بزرگ روی نیمکت داشته باشد، عنوان کرد: در جام ملت‌های 2019 امارات، یک‌سری مربیان بازنشسته که در دوران پویایی‌شان خیلی مطرح بودند به آسیا آمدند، مثل هکتور کوپر که مربی ازبکستان شد یا زاکرونی که به امارات رفت و البته فاجعه‌آمیزترین اتفاق نیز حضور اریکسون در فیلیپین بود که اصلاً این تیم بازیکن ندارد! همه این مربیان به آسیا آمدند که پول جمع کنند و هیچ‌کدام نیز موفق نبودند. از آن طرف یک جوان، چندین سال در قطر کار و با برنامه‌ریزی این تیم را قهرمان  آسیا می‌کند، بنابراین قرار نیست در فوتبال اسم‌ها نتیجه بگیرند. برای موفقیت یک مربی کنار تخصص و کارآیی، مجموعه‌ای از مسائل وجود دارد که باید حل شود. همان‌طور که گفتم با در نظر گرفتن این مسائل در زمان حاضر نمی‌توانم یک نظر قاطع درباره ماندن یا رفتن اسکوچیچ در تیم ملی بدهم، چون مسائل پیرامون اجازه نمی‌دهد.

اگر مربیان قبلی به ایران برگردند امیدی به آنها نیست

وی درباره اینکه عده‌ای بازگشت مربیان خارجی به ایران که با فوتبال ما آشنایی دارند را توصیه می‌کنند، یادآور شد: شاید منظور، برانکو باشد ولی او با تیم ملی عمان قرارداد دارد و تیمش به مرحله بعد صعود کرده و طبیعتاً نمی‌تواند به ایران برگردد. سایر مربیانی که در ایران نیز کار کرده‌اند، از ما طلبکارند و باید با چه تفکری به این فوتبال که از ویرانی آن خبر دارند برگردند؟ در این شرایط اگر بازگردند هم امیدی به آنها نخواهد بود.

دوست ندارم کی‌روش برگردد، حتی اگر قهرمان جهان شویم

حاج‌رضایی در واکنش به احتمال بازگشت کی‌روش به ایران تاکید کرد: اصلا دوست ندارم او برگردد، حتی اگر تیم ملی را قهرمان جهان کند. وجه اجتماعی این مربی را دوست نداشتم و یادم نرفته که چقدر با اهانت از بالا به ما نگاه می‌کرد. کی‌روش به ما توهین می‌کرد و بهتر است خوش باشد و به دنبال کارهای خودش برود. امیدوارم او دیگر برنگردد.

آنقدر اوضاع خراب است که پیروزی مقابل بحرین و عراق انتهای آرزوهای‌مان می‌شود

وی گفت: در پروسه تغییر مربی؛ مدیریت ورشکسته، گردش‌های مالی و آلوده و دیگر مسائل دخیل هستند. افرادی از تغییر مربی و این کانال آلوده سود می‌برند. اینکه فقط به جام جهانی برویم، دلیلی بر اینکه فوتبال موفقی داریم، نیست. جام جهانی مهم است و با حضور در این مسابقات نسل فوتبال ما رشد می‌کند و دنیا ایران را بیشتر می‌شناسد ولی باید قبول کنیم که فوتبال ایران ساختار ندارد. ما به پیروزی مقطعی می‌رسیم ولی به پایداری خیر. آنقدر وضع فوتبال ما خراب می‌شود که ساختمان فدراسیون را به دلیل بدهی مصادره می‌کنند. یا اوضاع آنقدر خراب می‌شود که پیروزی مقابل بحرین و عراق انتهای آرزوهای‌مان می‌شود.

چرا باید 6 میلیون یورو خرج یک مربی کنیم؟

پیشکسوت فوتبال ایران ادامه داد: در بخش برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مشکل داریم و تا این مسائل درست نشود فوتبال ایران درست نخواهد شد. دو فدراسیون قبلی پشت جام جهانی سنگر گرفتند ولی در بحث دلالیسم و فساد هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است. 6 میلیون یورو چقدر «تومان» می‌شود که الان باید خرج یک مربی کنیم؟ اینکه پشت پرده چه اتفاقی رخ داده، قضاوت نمی‌کنم ولی وقتی می‌بینم با این شرایط زندگی می‌کنیم نمی‌توانم چندان امیدوار باشم. منظورم فدراسیون کنونی نیست، چون آنها 4 ماه است که آمده‌اند و قضاوت‌ بماند برای بعد ولی هر چیزی الفبایی دارد که باید طبق آن پیش برویم.

جایگاه خورشیدی سرپرستی تیم ملی نیست

وی با اشاره به حضور مجتبی خورشیدی به عنوان سرپرست تیم ملی خاطرنشان کرد: ایشان شخص محترمی است ولی جایگاهش آنجا نیست اما چگونه در آنجا قرار می‌گیرد؟ در همین فدراسیون اما یک تصمیم عالی گرفته شد و آن انتخاب کریم باقری برای تیم ملی بود. باید هر دو دیدگاه را مطرح کرد. کریم باقری در کنار وحید هاشیمان به نیمکت تیم ملی حرمت داده و بازیکنان می‌دانند چه کسی در کنار آنهاست. همانطور که این تصمیم را باید تحسین کرد باید انتصابات بد را نیز نقد کرد. سرپرست تیم ملی فرد محترمی است ولی جایگاهش اینجا نیست.

مسئولان در موفقیت‌ها هستند، در مشکلات نیستند

حاج‌رضایی درباره انتقاداتی که به تجلیل از ملی‌پوشان با حضور مقامات دولت و ورزش صورت گرفته، گفت: شرایط تیم ملی را باید در نظر بگیرید. نیمه اول این مسابقات خیلی وحشتناک بود ولی در نیمه دوم امیدوار کننده بودیم و باید از بازیکنان تقدیر می‌شد. مسئله‌ای که وجود دارد این است که در هنگام موفقیت‌ها و پیروزی‌ها مسئولان همیشه حضور دارند ولی در هنگام مشکلات آنها را نمی‌بینیم.

آرزو می‌کنم روزی در این فوتبال روابط از بین برود

وی گفت: مثل همه ایرانی‌ها در تمام زمینه‌ها برای کشورم آرزوی موفقیت دارم. دوست دارم تیم ملی به جام جهانی برود و خیلی دوست دارم از افراد توانمند استفاده کنند، افرادی که دست‌پاک و دل‌پاک هستند. آرزو داشتن چیز بدی نیست و آرزو می‌کنم در این فوتبال روزی روابط از بین برود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: امیر حاج رضایی تیم ملی فوتبال ایران کارشناس فوتبال ایران کار بزرگی انجام سرمربی تیم ملی تغییر سرمربی حاج رضایی برنامه ریزی فوتبال ما جام جهانی یک مربی کی روش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۲۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشور بهترین مربیان فوتبال جهان را دارد

به گزارش ورزش سه، با به پایان رسیدن مرحله یک هشتم نهایی در هر سه تورنمنت مربوط به یوفا، حال هشتم برتر لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و کنفرانس اروپا مشخص شدند. 
جدای از حضور تیم‌های اسپانیایی در جمع تیم‌های برتر، به نظر می‌رسد دوباره پس از مدتی کوتاه، این مربیان اسپانیایی هستند که در لباس استاد اروپا قرار هست برای رقابت قهرمانی تلاش کنند.

پپ گواردیولا در منچستر سیتی، میکل آرتتا در آرسنال، ژاوی هرناندز در بارسلونا، لوئیز انریکه در پاری سن ژرمن، ژابی الونسو در لورکوزن، اونای امری در استون ویلا و خوزه لوئیز مندلیبار در المپیاکوس ۷ سرمربی اسپانیایی هستند که برای لمس جام قهرمانی در ۳ سطح مختلف فوتبال باشگاه‌های اروپا تلاش می‌کنند.

البته سرمربیان ایتالیایی که در فصل‌های گذشته موفق شده بودند با نمایش خوب خودشان اعتبار از دست رفته را برگرداند، با حضور ۵ تکنسین توانمند سعی بر رقابت دارند اما تنها نماینده ایتالیا در لیگ قهرمانان اروپا،کارلو آنچلوتی است.

کارلو آنچلوتی در رئال مادرید، دنیله د روسی در رم، پیولی در میلان، وینچنزو ایتالیانو در فیورنتینا و گاسپرینی در آتالانتا ۵ نماینده فوتبال ایتالیا هستند و اصلی‌ترین تفاوت اسپانیایی‌ها با دیگر رقبای خودشان این است که آنها حالا شانس قهرمانی در هر سه تورنمنت را دارند

آلمان هم با حضور یورگن کلوپ در لیورپول و توماس توخل در بایرن‌مونیخ، از شانس‌های قهرمانی هستند و ادین ترزیچ در قامت سرمربی دورتموند دیگر چهره آلمانی لیگ قهرمانان اروپا است. البته راجر اشمیت هم به عنوان سرمربی بنفیکا در لیگ اروپا شرایط خوبی را دنبال می‌کند و آنها هم برای قهرمانی در لیگ اروپا بسیار انگیزه دارند.

 وضعیت سایر تیم‌ها نیز به شرح زیر است:

آرژانتین: دیگو سیمئونه در اتلتیکو مادرید
 
فرانسه: گاست در مارسی

اسکاتلند: دیوید مویس در وستهم

جمهوری چک: کوبک در ویکتوریا پلژن

ترکیه: کارتال در فنرباغچه

رومانی: لوچسکو در پائوک

پرتغال: پائولو فونسکا در لیل

نروژ: رونی دیلا در کلوب بروژ

دیگر خبرها

  • اعجوبه باورنکردنی: کیلیان همه را شگفت‌زده کرد
  • مدیرعامل پرسپولیس: دسیسه‌ نکنند قهرمان می شویم
  • درویش:‌ ما هم مثل شما موضوع واگذاری پرسپولیس را شنیده‌ایم | جزئیات تمدید قرارداد ۱۲ بازیکن سرخ ها | دسیسه‌ نکنند بازهم قهرمان می‌شویم
  • رضا درویش: اگر دسیسه نکنند، این فصل قهرمان می‌شویم
  • درویش: دسیسه‌ نکند قهرمان می‌شویم/ گوش شنوایی نیست
  • دسیسه نکنند بازهم قهرمان می شویم/ شاید باید در فوتبال انقلاب شود
  • انتخاب چهارمین سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان
  • کدام کشور بهترین مربیان فوتبال جهان را دارد
  • گلی به جمال سازمان لیگ فوتبال ایران؛ مربی استقلال برای بی‌قانونی خودش خبرنگاران را تحریم کرد!+ فیلم
  • گلی به جمال سازمان لیگ فوتبال ایران؛ مربی استقلال برای بی قانونی خودش خبرنگاران را تحریم کرد!+ فیلم