Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-29@12:17:08 GMT

رقابت داغ برای خرید بنزین در بورس انرژی

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۸۲۱۱۵

رقابت داغ برای خرید بنزین در بورس انرژی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رینگ صادراتی بورس انرژی در ۲۴ خرداد ماه شاهد عرضه ۵۰ هزار تن بنزین اکتان ۸۷ بود. در این عرضه که نسبت به عرضه های قبل چشم گیر تر بود، ۱۳ مشتری به رقابت پرداختند. قیمت پایه بنزین اکتان عرضه شده ۴۴۰ دلار تعیین شده بود، اما با توجه به تقاضای موجود و رقابت بین خریداران کل محموله عرضه شده با نرخ ۵۵۸ دلار به فروش رفت که ۲۷ درصد نسبت به قیمت پایه رشد داشت؛ موضوعی که مدیرعامل بورس انرژی ایران به آن اشاره کرد و گفت: ساز و کار معاملاتی بورس انرژی باعث افزایش رقابت و شفافیت در فروش صادراتی فرآورده های نفتی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی نقوی در گفت وگویی درمورد عرضه مذکور توضیح داد: دلیل اصلی فروش کامل محموله با رشد ۲۷ درصدی قیمت نسبت به قیمت پایه را می توان وجود مکانیزم رقابت در بورس انرژی دانست. طبعا اگر این معامله خارج از بورس انجام می شد، امکان رقابت در این سطح وجود نداشت.  همکاری مستمر شرکت ملی پالایش و پخش در عرضه های منظم و مستمر بنزین و سایر فراوردهای پالایشگاهی نیز در روند رو به بهبود معامله فرآورده های نفتی از طریق بورس انرژی موثر بوده است. 

وی با بیان اینکه آمار معاملات دو سال گذشته فراورده ها از طریق مکانیزم شفاف بورس نشان می دهد که ساختارهای شفاف معاملاتی، می توانند بازدهی بالا و سودآوری بهتری در روند فروش فرآورده های حوزه نفت و گاز برای کشور به ارمغان بیاورند، اظهار کرد: به همین دلیل اگر شرکت های تابع وزارت نفت نیز مشابه شرکت ملی پالایش و پخش، محصولات خود را در رینگ صادراتی بورس انرژی به صورت منظم و مستمر عرضه کنند، شاهد توسعه تجارت نفت و گاز و همچنین شفافیت در کشف قیمت خواهیم بود؛ همان‌طور که این اتفاق در بازار فروش بنزین، گازوییل، نفت، گاز مایع و... ایجاد شده است. 

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: هم اکنون برای محصولاتی همچون نفت کوره، میعانات گازی و گازوییل در حجم های بالا نیز مشتریان خواهان خرید از رینگ صادراتی بورس هستند و امیدواریم با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته عرضه مستمر و منظم نفت خام و این فراورده ها را هم در بورس داشته باشیم. اگر این فرآورده و امثال آن به بورس بیایند، رقابت شفاف تعیین‌کننده قیمت خواهد بود و دیگر شبهه‌ای که درمورد ارائه تخفیف در معاملات خارج از بورس مطرح می شود پیش نمی‌آید.

نقوی با تاکید بر اینکه در بستر معاملاتی بورس انرژی، تمامی خریداران در شرایط برابر و براساس شرایط اعلامی در اطلاعیه عرضه، می توانند وارد معامله شوند، گفت: این در حالی است که در معاملات خارج از بورس این شرایط برقرار نیست. دیگر مزیت فروش محصولات از طریق بورس انرژی این است که کارنامه فروش به صورت دقیق و شفاف قابل مشاهده است. نهادهای نظارتی به راحتی کل فرآیندها را رصد می‌کنند و تصویری واقعی و شفاف از عملکرد شرکت‌ها به بازار و سیاست‌گذاران و کارشناسان مخابره می‌شود و جلوی فساد معاملات خارج از بورس را می گیرد.

پربیننده ترین هنوز اوج بار مصرف را پشت سر نگذاشته ایم مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشیمی آبادان برگزار شد افت قیمت نفت با افزایش ارزش دلار / کاهش ذخایر آمریکا ضررها را محدود کرد افت قیمت نفت برای دومین روز متوالی / افزایش ارزش دلار عامل سقوط بازار راهبرد گازی تهران در قبال عشق آباد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس انرژی بورس انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۲۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از سومین جایگاه عرضه بنزین نفت و گاز در شهرستان نیمروز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان ، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان گفت: جایگاه اختصاصی مشهدی منصوری، هفتاد و هفتمین جایگاه عرضه سوخت منطقه است که در شهرستان نیمروز سیستان به بهره‌برداری رسید.
قربانعلی مردانی با اشاره به موقعیت مکانی بسیار خوب این جایگاه که در محور خروجی شهرستان زابل به سمت نهبندان و همچنین در محدوده شهرستان نیمروز واقع شده، افزود: این جایگاه دارای دو سکو، چهار تلمبه و هشت نازل عرضه بنزین و نفتگاز بوده و از ظرفیت ذخیره سازی ۱۳۸ هزار لیتر فرآورده برخوردار است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان اظهار کرد: این جایگاه در قالب مجتمع خدماتی، رفاهی در زمینی به وسعت ۳۰ هزار متر مربع و با اشتغالزایی ۱۰ نفر و اعتباری بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال با سرمایه گذاری بخش خصوصی ساخته و به بهره برداری رسیده است.
وی با اشاره به آغاز نهضت ساخت جایگاه‌های جدید در سیستان و بلوچستان، گفت: جایگاه مشهدی منصوری، هفتاد و هفتمین جایگاه منطقه زاهدان و پنجمین جایگاه جدید منطقه است که از دهه مبارک فجر سال ۱۴۰۲ تاکنون به بهره برداری رسیده است.
مردانی با بیان اینکه یک جایگاه دیگر نیز تا پایان ماه جاری در ناحیه زابل افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید، تاکید کرد: فراخوان ساخت ۲۹ باب جایگاه CNG در منطقه زاهدان و ۲۱ باب در منطقه چابهار انجام شده و در مرحله تشکیل پرونده متقاضیان است.
وی اظهار کرد: تعداد ۱۶جایگاه سوخت مایع جدید نیز در مرحله فراخوان و جذب سرمایه گذار قرار دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خرید انواع ویپ و پاد به صورت عمده و تکی با بهترین قیمت
  • منشاء ناترازی برق در کشور ناترازی‌های مالی است
  • روند مصرف سوخت در استان سمنان طی تعطیلات نوروزی چگونه بود؟
  • بهره برداری از سومین جایگاه عرضه بنزین نفت و گاز در شهرستان نیمروز
  • فروش سنگین و میلیاردی شخص حقیقی در خوساز | او کیست؟
  • گزارش بورس امروز چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳
  • سازمان بورس از بانک ملت در مورد خرید پرسپولیس توضیح خواست/ بوی انصراف می آید؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • طرح کاشت نهال گردوی ژنوتیپ 7 با قیمت 80 هزار تومان
  • اولین گواهی صرفه‌جویی، بهار در بورس عرضه می‌شود