Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطالعات اخیر نشان داده است که هارددیسک‌های مبتنی بر گرافن قادرند ۱۰ برابر بیشتر از هارد‌های فعلی اطلاعات در خود ذخیره کنند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، بسیاری از مردم متمایل به استفاده از درایو‌های حالت جامد هستند چرا که این حافظه‌ها سرعت بسیار بالایی دارند، اما هنوز هم از درایو‌های دیسک سخت به‌طور گسترده در صنعت دسکتاپ استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقایسه با درایو‌های حالت جامد (SSD)، درایو‌های دیسک سخت (HDD) معمولاً می‌توانند فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعات داشته باشند و ساخت و خرید آن‌ها بسیار ارزان‌تر است.

در یک پژوهش نشان داده شده است که می‌توان از گرافن برای تولید HDD‌های با چگالی فوق‌العاده بالا استفاده کرد که می‌تواند ده برابر اطلاعات نسبت به هارد‌های فعلی را ذخیره کند. این مطالعه به تازگی در نشریه Nature Communications منتشر شده است. در این پروژه محققانی از هند، سنگاپور، سوئیس و آمریکا حضور داشتند.

محققان یک پوشش مبتنی بر کربن درون HDD‌های فعلی را با گرافن جایگزین و جهش ده برابری را در فضای ذخیره‌سازی مشاهده کردند.

برای درک این موضوع، شما باید اصول یک HDD را بدانید که در اینجا به اختصار توضیح داده می‌شود. یک واحد HDD رایج شامل دو جز اصلی است. صفحه‌هایی وجود دارد که داده‌ها روی آن‌ها نوشته و ذخیره می‌شوند و سپس مغناطیسی وجود دارد که هنگام چرخش سریع روی صفحه‌ها حرکت می‌کند. برای رسیدن به تراکم بیشتر اطلاعات، فضای بین صفحه هارد دیسک و سر به‌طور مداوم کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از آسیب مکانیکی و خوردگی صفحات، HDD‌های فعلی از چیزی به نام COC (روکش‌های کربنی) استفاده می‌کنند که به‌عنوان لایه‌های محافظ عمل می‌کند.

از زمان شروع به کار HDD، ضخامت COC از nm ۱۲.۵ به حدود nm ۳ کاهش یافت. این مربوط به حدود یک ترابایت در هر اینچ مربع است. گرافن جایگزین پوشش سطحی هارد موسوم به COC شده است. تیم‌های تحقیقاتی COC‌ها را با یک تا چهار لایه گرافن جایگزین کردند تا عملکرد درایو را آزمایش کنند. آن‌ها از نظر اصطکاک، سایش، خوردگی، پایداری حرارتی و سازگاری روان کننده برای HDD مبتنی بر گرافن آزمایش‌هایی را انجام دادند. طبق گفته محققان، گرافن دارای تمام خصوصیاتی است که برای COC‌های HDD ایده‌آل است و در نتیجه، یک لایه گرافن در مقایسه با روکش‌های فعلی، خوردگی صفحات را ۲٫۵ برابر کاهش می‌دهد.

به‌عنوان گام بعدی، محققان گرافن را به HDD‌هایی که شامل یک لایه ضبط مغناطیسی مبتنی بر آهن-پلاتین است، انتقال دادند و یک فناوری جدید، یعنی ضبط مغناطیسی با کمک حرارت (HAMR) را آزمایش کردند که به HDD‌ها اجازه می‌دهد تا با گرم کردن لایه مغناطیسی، تراکم ذخیره‌سازی اطلاعات را افزایش دهند. رسیدن به دمای بسیار بالا در HDD‌های فعلی امکان‌پذیر نیست، زیرا COC‌های موجود در آن‌ها نمی‌توانند در برابر چنین دمای بالایی مقاومت کنند. با این حال، گرافن ماده‌ای است که می‌تواند در این دما‌های بالا دوام داشته باشد.

بنابراین، محققان با ترکیب یک لایه ضبط مغناطیسی مبتنی بر گرافن با HAMR، تراکم داده‌های عظیمی را تجربه کردند که بالغ بر ۱۰ ترابایت در اینچ مربع بود. از این رو، این فناوری می‌تواند انقلابی در صنعت ذخیره‌سازی اطلاعات فعلی ایجاد کند. این فناوری می‌تواند HDD‌های پایدارتر و همچنین با دوام‌تر را وارد بازار کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هارددیسک فناوری نانو ذخیره سازی اطلاعات هارد گرافن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۲۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متکی: نظارت مجلس در کشور ما قوی نیست /۲۰ برابر فرانسه، قانون وضع کرده ایم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، منوچهر متکی در گفت‌وگویی رادیویی با بیان اینکه ایران ظرفیت های داخلی و ملی فراوانی در حوزه های اقتصادی دارد که باید از قوه به فعل برسند، گفت: در خارج از مرزها با ظرفیت های قابل تاملی اعم از ایرانیان و علاقه مندان به ایران که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند مواجه هست؛ بکارگیری این ظرفیت ها در سایه یک دیپلماسی روشن صمیمانه، صلح جویانه و دوستانه می تواند افق های جدیدی را در حوزه اقتصاد ایران باز کند. در بخش نرم افزاری و نگاه به مسائل اقتصادی ایران، باید نقش دولت و نقش بخش خصوصی و همچنین نقش مردم که در پیام نوروزی مقام معظم رهبری هم به آن اشاره شده است را باز تعریف کنیم. اینها از باب تزیین نیست باید باورهایمان را تصحیح کنیم. من همانطور که قبلا هم گفته ام دولت باید اقتصاد را رها کند؛ دولت ها در ۴۵ سال گذشته اقتصاد را به گروگان گرفته اند و این موجب شده است که آن شکوفایی لازم در زمینه اقتصاد به وجود نیاید.

آنگونه که ایسنا روایت کرده، وی افزود: باید یک آشتی و صمیمیتی بین دولت و حکمرانی با ظرفیت های اقتصادی به وجود بیاید و این دقیقا همان شایسته سالاری است که مبتنی بر دین ماست. ما نگاهمان نسبت به ایرانیان مقیم در خارج از کشور در طی دهه های گذشته فراز و نشیب داشته و یک امر مسلم است که هر ایرانی در هرکجای دنیا باید یک ظرفیت تلقی بشود او نام ایران را با خودش دارد مثل کسانیکه مدارج عالی علمی را سپری کرده اند و در مراکز علمی دنیا نقش آفرین هستند و مانند کسانیکه در مسائل اقتصادی رکورد زده اند و جزو فعالین اقتصادی در جای جای جهان هستند. نخبگانی که در حوزه های علمی که فکر می کنند که در خارج از کشور ظرفیت های بیشتری برای شکوفایی علمیشان وجود دارد و می روند ما اینها را هم به عنوان ظرفیت کشور و مام میهن تلقی بکنیم؛ اگر این نگاه را داشته باشیم آنها را سرکوفت نمی زنیم و با انگ های مختلف نمی رانیم، این افراد هر کجای جهان باشند ایران در دلشان است.

نماینده برگزیده مجلس یازدهم یادآور شد: از شکل‌گیری مشروطیت تا تشکیل مجلس ما دائما داریم قانونگذاری می‌کنیم هیچ کشوری به اندازه ما این حجم از قانون‌نویسی و قانون‌گذاری را ندارد. در یک دهه معین بررسی کردند و قانونگذاری ایران و فرانسه را مقایسه کردند؛ ما بیش از ۱۰ برابر فرانسه قانون وضع کردیم و نکته دوم بحث نظارت بر اجرای قانون است. ما قوانین خوب بسیاری داریم که اجرا نمی شوند و بالای دو دهه است که مقام معظم رهبری سیاست های کلی نظام را بیان کردند؛ از حوزه فرهنگ و سیاست، بهداشت، آسیبهای اجتماعی و مسائل امنیت اجتماعی. ما سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری را داریم که اجرا نمی‌شوند.

متکی با بیان اینکه از وظایف مهم مجلس نظارت است، اظهار کرد: در حال حاظر این نظارت جدی نیست کمیسون‌های پا به پای دستگاه‌های هم‌تراز اجراییشان باید مسائل اجرایی کشور را پیگیری کنند. ما نباید در کمیسیون هایمان سرگرم رسیدن به ریاست باشیم اگر یک دستگاه اجرایی در مجلس نمره منفی گرفت آن کمیسیون مربوط هم باید استیضاح شود چون به کار آن دستگاه نظارت نداشته است.

وی یادآور شد: اجرای قوانین، ساده‌سازی و نظارت بر اجرا یکی از رمزهای موفقیت کشورهایی است که از پیچیدگی فرار کرده‌اند؛ نمی‌دانم ما قدرت را برای این تحول بزرگ، ولی این تحول وظیفه اصلی مجلس است.

۱۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888836

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۳ درصدی ذخیره آب در سد‌های مازندران
  • ذخیره آب سدهای مازندران ۵۳ درصد افزایش یافت
  • فناوری نانو به کمک درمان بیماری‌های خودایمنی می‌آید
  • متکی: نظارت مجلس در کشور ما قوی نیست /۲۰ برابر فرانسه، قانون وضع کرده ایم
  • تولید قطعات پیچیده صنعتی با پرینتر سه بُعدی فلزی ایران ساخت
  • یک ترفند نانویی برای افزایش ظرفیت باتری‌ها
  • تقویت تایر کامیون‌ها با فناوری نانو
  • «علم و فناوری» کلیدواژه مهم رهبری در سال ۱۴۰۲/ از پیشرفت‌های ایران در نانو و زیست فناوری تا حمایت از دانش‌بنیان‌ها
  • ترفند نانویی که می‌تواند ظرفیت باتری‌ها را افزایش دهد
  • سد کوثر گچساران سرریز کرد