Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-29@06:14:45 GMT

دلایل مهاجرت امامزادگان به ایران

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۸۲۵۴۶

دلایل مهاجرت امامزادگان به ایران

دکتر روحی گفت: امام زاده ها در ایران با مردمی خونگرم و حقیقت طلب روبرو بوده و همچنین از مرکزیت خلافت حکومت های اموی و عباسی دور می شده اند و به همین دلیل شرایط بهتری برای ترویج معارف ناب اسلامی داشته اند.

دکتر علیرضا روحی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص دلایل مهاجرت تعداد بسیاری از امامزادگان به ایران اظهار کرد: ریشه اصلی توجه ایرانیان به تشیع، برخوردهای خاص و بدور از تعصب حضرت علی(ع) و ائمه پس از ایشان با این مردم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین برخی از همسران و مادران ائمه اطهار(ع) نیز غیرعرب هستند و آن تعصب شدید و نژادپرستی که بین امویان وجود داشت، بین خاندان عصمت و طهارت دیده نمی شود و ائمه اطهار از این تعصبات کاملا به دور بوده اند.

وی عنوان کرد: علاوه بر مواردی که پایه و اساس توجه ایرانیان به تشیع را تشکیل می دهد برخی دیگر از عوامل از جمله جایگاه والا و تعالیم اهل بیت و احادیث فراوانی که در خصوص معصومین(ع) از زبان مبارک پیامبر(ص) گفته شده است، باعث شد که افراد بسیاری از ایرانیان جذب مکتب اهل بیت شده و به تشیع گرایش پیدا کنند.

وی افزود: به عنوان مثال امام سجاد(ع) بسیاری از غلامان و بردگان غیرعرب را خریده و آزاد می کردند. جمعیت این افراد به قدری در مدینه زیاد شده بود که مشابه یک لشگر تعبیر شده اند. آنها همه ارادتمند به ائمه اطهار(ع) بودند و برخی به دلیل همراهی با امام سجاد(ع) در حکم فقیهان و محدثان به حساب آمدند. درواقع می توان به این افراد به جای غلام، از هم خانه امام(ع) نام برد که مشغول تحصیل علوم دین بوده اند.

مدیر گروه تاریخ دانشگاه علوم اسلامی رضوی باذکر این نکته که فشارهایی که امویان بر مردم داشتند نیز باعث تشدید گرویده شدن ایرانیان به تشیع گردید، تصریح کرد: در دوره عباسیان نیز شرایط همینگونه بود و باعث شد که به تدریج شهرهایی مانند قم و ساوه و کاشان و... گسترش یافته و پایگاه های اصلی تشیع گردند.

وی مهاجرت اجباری امام رضا(ع) به خراسان آن زمان و ماجرای ولایتعهدی ایشان را نیز یکی دیگر از عوامل بسیار تاثیرگذار عنوان و تاکید کرد: این موضوع باعث شد که پس از آن گروه های بسیاری از امام زادگان و علویان و شیعیان دیگر مناطق جهان اسلام به ایران مهاجرت کرده و در این منطقه ساکن شوند.

دکتر روحی بیان داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در عصر خلفای اموی و عباسی بوجود آمد، این بود که بسیاری از علویان و شیعیان و امامزادگان شهرهای حجاز و مکه و مدینه و شام و عراق تحت تعقیب دستگاه حکومتی قرار گرفته و به همین دلیل به ایران مهاجرت کردند. بیشتر این افراد شهرهای شمالی را به خاطر داشتن کوه های صعب العبور انتخاب کرده و در آن ساکن می شده اند.

وی یادآور شد: بااینکار به تدریج پایگاه های مختلف شیعی در ایران شکل می گیرد و افراد بسیاری از علویان و شیعیان در ایران ساکن می شوند. این موارد مهمترین عواملی هستند که باعث شد امامزادگان به ایران روی آورده و در این منطقه ساکن شوند. امام زاده ها در ایران با مردمی خونگرم و حقیقت طلب روبرو بوده و همچنین از مرکزیت خلافت حکومت ها دور می شده اند و به همین دلیل شرایط بهتری برای ترویج معارف ناب اسلامی داشته اند.

 وی در پاسخ به این سوال که چرا این شرایط در برخی دیگر از مناطق اسلام مانند یمن و برخی از شهرهای عربستان و...  وجود نداشته است تا امامزادگان به دلیل همزبانی با آنها راحت تر بتوانند فعالیت نمایند، ابراز داشت: اولین دولت شیعی دولت ادریسان است که در شمال آفریقا و در کشور مراکش امروزی توانستند قدرت را به دست بگیرند. ادریس در واقعه قیام "شهید فخ" حضور داشته و جان سالم به در برده و به شمال آفریقا مهاجرت کرد و در مراکش امروزی دولت ادریسان را تاسیس کرد. پس از این دولت، دولت های دیگر شیعی نیز بوده اند که تا قرون ۹ و ۱۰ هجری دوام آورده و حکومت کرده اند.  

این استاد تاریخ ادامه داد: اما وجه تمایزی که در ایران بود، وجود تشیعی بود که محب اهل بیت(ع) بوده اند. برخلاف حکومت هایی که در شمال آفریقا وجود داشته و ریشه ای زیدی و قیام گرا داشتند، ایرانیان تشیع اهل بیتی را قبول کرده و بیشتر به کسب و بیان علوم دینی می پرداخته اند.

دکتر روحی با ذکر این نکته که مجموع این عوامل باعث شد که عملا شیعه در ایران آن زمان تقویت شده و گسترش بیابد، خاطرنشان ساخت: این آیین همان موضوعی بود که امام زادگان به دنبال آن بودند و به همین دلیل بیشتر از هرمنطقه دیگری جذب ایران شده اند. هرچند که باید گفت دولت هایی که ابتدا در ایران بوده اند هیچ سنخیت و همراهی با این آیین نداشته اند اما مردم آن زمان ایران برخلاف حکومت های خود جذب فرهنگ و آیین شیعه شده و آن را با تمام وجود، حفظ و تقویت کرده اند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مهاجرت امامزادگان ایران تشیع همین دلیل باعث شد بوده اند شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۲۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال نرخ جدید پس از ابلاغ/افزایش ۵ برابری برخی جرایم رانندگی

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا گفت: هدف اصلی از افزایش جرایم بازدارندگی است بر اساس ماده ۲۸ رسیدگی به تخلفات پلیس باید هر ساله نسبت به افزایش مبلغ جرایم اقدام کند که به دلایل مختلف در ۶ سال گذشته اتفاق نیفتاده و اثر بازدارنده را از دست داده بود.

وی افزود: از سال ۸۵ تا ۹۶ با یک روند کاهشی تصادفات مواجه بودیم ولی مجدداً از ۹۷ تا کنون شاهد روند صعودی بودیم.

سردار حسینی گفت: یکی از دلایل وقوع تصادفات عمل انسانی است راننده به قوانین و مقررات توجه نمی‌کند و با تخلف جان خودش و دیگران را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: با توجه به عدد کل تخلفات و تصادفات که تحلیل کردیم بالای ۸۰ درصد از تخلفات حادثه ساز تصادفاتی هستند که منجر به فوت و جرح شدند.

سردار حسینی درباره میزان افزایش جرایم گفت: بخشی از جرایم که خطر بیشتری دارند ۴ تا ۵ برابر افزایش به عنوان مثال جریمه سرعت غیر مجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌شود همچنین رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روان گران ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است.

وی در پایان گفت: نگاه پلیس و دستگاه متولی بازدارندگی است و ان شاءالله تا ۱۰ یا ۱۵ روز آینده به محض ابلاغ اجرایی می‌شود.

کد خبر 6064114

دیگر خبرها

  • افزایش ۵ برابری برخی جرایم رانندگی/اعمال نرخ جدید پس از ابلاغ
  • اعمال نرخ جدید پس از ابلاغ/افزایش ۵ برابری برخی جرایم رانندگی
  • دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲
  • ملکی: درصد بالایی از آتش‌سوزی‌ها ناشی از بی‌احتیاطی‌های انسانی است
  • مصطفی معین: مهاجرت به دانش‌ آموزان هم رسیده است (فیلم)
  • گیر و گور اقتصاد ایران چیست؟
  • بررسی دلایل لاستیک سایی خودرو
  • فلات ایران؛ نقطه آغاز جمعیت‌های اوراسیا و مرکز مهاجرت اولیه انسان‌های برتر
  • بهار با آرامش بهاری
  • (ویدیو) هشدار مصطفی معین درباره مهاجرت دانش‌آموزان