Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@00:33:29 GMT

احتمال حصول توافق در وین در ششمین سالگرد برجام

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۸۳۰۹۳

احتمال حصول توافق در وین در ششمین سالگرد برجام

دیپلمات ارشد روسیه در وین از برخی گمانه زنی‌ها درخصوص حصول توافق در مذاکرات وین هم‌زمان با سالگرد برجام استقبال کرد.

قدس آنلاین: میخائیل اولیانوف سرپرست هیات روسیه در مذاکرات برجامی وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر دستیابی طرف‌های مذاکره کننده در وین به توافق نهایی تا روز ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) و همزمان با ششمین سالگرد حصول توافق برجام استقبال کرد و به طور تلویحی آن را محتمل دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولیانوف در پاسخ به توئیت اخیر خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال که نوشته بود "آیا کسی حاضر است بر سر حصول توافق در مذاکرات وین در روز ۱۵ ژوئیه شرط ببنند؟" نوشت: موقعیت شغلی من اجازه شرط بندی نمی دهد اما این ایده را دوست دارم که روز ۱۵ ژوئیه به عنوان یک تاریخ هدف باشد ، روزی که ششمین سالگرد شکل گیری برجام است.

وی در ادامه تصریح کرد: خواهش میکنم این اظهارنظر را خیلی جدی نگیرید. کمی شلوغ کاری حتی برای یک دیپلمات هم مجاز است.

لارنس نورمن خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال پیشتر در حساب کاربری خود در توئیتر با بیان اینکه "ششمین دور گفت وگوهای برجامی در وین طی دو روز آینده به پایان می‌رسد" نوشت که مطلع شده است، نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام در اوایل ژوئیه (اواسط تیرماه) برگزار خواهد شد.

نورمن همچنین به نقل از منابع آگاه افزود: گفت وگوها سخت و به آهستگی پیش می‌رود اما شکاف‌ها در حال کمتر شدن است.

وی در پایان براساس گمانه زنی های خود نوشت که توافق احتمالا ١٥ ژوئیه (همزمان با ششمین سالگرد حصول برجام) به دست خواهد آمد.

عباس عراقچی مسئول هیات مذاکره کننده ایران در رایزنی های وین درباره روند این مذاکرات گفت: ما باید یک «توافقنامه خوب» داشته باشیم، «توافقنامه خوب» زمانی بدست می‌آید که نگرانی‌های مهم ما رفع شوند و اهداف کلیدی ما بدست آیند. بدون تحقق این موارد، ما هیچ توافقی نخواهیم کرد.

وی افزود: ما همچنان و تا جایی که لازم باشد مذاکره می‌کنیم بدون آنکه وقت خود را هدر دهیم و بدون آنکه به دیگران اجازه دهیم وقت ما را هدر دهند. ما همچنان به مذاکرات ادامه می‌دهیم. ما عجله نداریم. ما برای خودمان هیچ ضرب الاجلی تعیین نکردیم. چیزی که اهمیت دارد، توافقنامه‌ای خوب است که الزامات کلیدی و مهم ما در آن وجود داشته باشد و در برگیرنده مواضعی باشد که ما تاکنون آن‌ها را اعلام کردیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه تصمیمات دشوار خود را اتخاذ کرده است، یعنی پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، زمانی که ایران تصمیم گرفت در توافق (برجام) باقی بماند. ما همان زمان تصمیم دشوار خود را گرفتیم، اما اکنون نوبت طرف مقابل است. اگر آن‌ها می‌خواهند به برجام بازگردند و اگر می‌خواهند که ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی اش بازگردد، آن‌ها نیز باید تصمیمات دشوار خود را بگیرند. آن‌ها باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان بدهند که آنچه در گذشته اتفاق افتاد در آینده تکرار نخواهد شد، این نکته خیلی اهمیت دارد. چنین چیزی مستلزم بحث‌های بسیار زیاد سیاسی، حقوقی و فنی است. 

وی همچنین تاکید کرد: ما همچنان به این بحث و گفتگوها - تا زمانی که ضرورت داشته باشد - ادامه می‌دهیم. فکر نمی‌کنم بتوانیم در این دور به نتیجه نهایی دست یابیم، حتی نمی‌توان پیش بینی کرد که دور بعدی دور نهایی خواهد بود. ما تعداد دورهای مذاکرات را نمی‌شماریم بلکه منافع خود را می‌شماریم.

علاوه براین، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک پیام توئیتری با اشاره به دیدارش با محمدجواد ظریف و گفت وگو درباره مذاکرات وین تاکید کرد که هنوز تصمیمات سخت باقی مانده است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مذاکرات وین توافق هسته ای برجام ششمین سالگرد حصول توافق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۳۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «الهام علی‌اف» رییس‌جمهور جمهوری آذربایجان امروز سه‌شنبه اعلام کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان درک مشترکی نسبت به توافق صلح دارند، هم‌اکنون آنچه باقی مانده بررسی و هماهنگی جزییات این توافق است.

الهام علی‌اف اواخر اسفند پارسال اعلام کرد که باکو بیشتر از هر زمانی به صلح با کشور همسایه یعنی ارمنستان نزدیک است. علی‌اف در آیین گشایش یازدهمین مجمع جهانی باکو با محوریت «احیای یک جهان از هم گسسته»، گفت: هم‌اینک بیشتر از هر زمانی به صلح با ارمنستان نزدیک هستیم. آذربایجان آماده ادامه مذاکرات صلح با ایروان است زیرا زمان پایان دادن به بی‌ثباتی در منطقه فرارسیده است.

مجمع جهانی باکو از سال ۲۰۱۳ برگزار می‌شود. یکی از مبتکران ایجاد این مجمع، «باشگاه / کلوپ مادرید» است که بیش از ۸۰ رییس جمهور و نخست وزیر اسبق را از ۵۶ کشور جهان گرد هم می‌آورد.

ایروان و باکو پارسال با میانجی‌گری روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا مذاکرات برای صلح در آینده را آغاز کردند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان اواخر ماه مه سال جاری گفت که ایروان آماده به رسمیت شناختن حاکمیت جمهوری آذربایجان در مرزهای شوروی سابق از جمله قره‌باغ است.

با وجود توقف مذاکرات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دو کشور کار بر روی متن توافقنامه صلح را ادامه دادند. پس از دیدار علی اف و پاشینیان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، تصمیم گرفته شد که مذاکرات از سر گرفته شود.

کد خبر 6086826

دیگر خبرها

  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است
  • روبن آموریم با وست هم به توافق نرسید
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد