Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@09:57:34 GMT

چرا یک سال گذشته علایم حساسیت فصلی بدتر شد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۸۳۳۵۴

در حالی که فصل حساسیت به گرده‌ها هنوز به پایان نرسیده، بسیاری از مبتلایان به تب یونجه از این امر شکایت دارند که احساس می‌کنند امسال علائم حساسیت‌شان نسبت به سال‌های گذشته بدتر بوده است.

به گزارش ایسنا، عارضه "تب یونجه" یا رینیت آلرژیک به دلیل آزاد شدن گَرده ‌ها از درختان، علف‌ها و علف‌های هرز ایجاد و باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شود که می‌تواند منجر به خارش و آبریزش چشم، آبریزش یا گرفتگی بینی، گلودرد، سرفه و عطسه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اداره هواشناسی انگلیس در حال حاضر پیش‌بینی سطح «بسیار بالا» را برای انتشار گرده گل در بیشتر نقاط این کشور و برای بقیه مناطق نیز سطح «بالای» انتشار گرده گل را گزارش کرده است. همچنین طبق اعلام سازمان آلرژی انگلیس، تب یونجه بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از کل بزرگسالان و تا ۴۰ درصد کودکان را در این کشور گرفتار می‌کند.

بنابر گزارش روزنامه ایندیپندنت، در ادامه نگاه دقیق‌تری به این نکته می‌اندازیم که چرا به نظر می‌رسد در افراد مبتلا علایم تب یونجه در سال ۲۰۲۱ میلادی تشدید شده است و چگونه می‌توان آن را تسکین داد:

آیا امسال بیش از گذشته، گرده در هوا پخش شده است؟

پاسخ این سوال مثبت است. با گرم شدن زمین در نتیجه تغییرات آب و هوایی، فصل گرده‌پراکنی گیاهان طولانی‌تر می‌شود و میزان آن در هوا افزایش می‌یابد که این خبر ناخوشایندی برای مبتلایان به تب یونجه است.

دانشمندان هشدار می‌دهند که در صورت ادامه روند بحران آب و هوا، فصل حساسیت هم بد و بدتر خواهد شد. مطالعه‌ای که این پدیده را برای شمال غرب اروپا مدل‌سازی کرده است، نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی شدت فصل تب یونجه را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

آیا قرنطینه بر تب یونجه تاثیر گذاشته است؟

عامل دیگری که ممکن است علایم تب یونجه را در سال جاری بدتر کرده باشد، می‌تواند پایین آمدن آستانه تحمل به مواد آلرژی‌زا مانند گرده‌ها به دلیل قرنطینه‌های و خانه‌نشینی‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا باشد.

در اثر قرنطینه و ماندن در خانه، تعداد مبتلایان به ویروس‌ها چه ویروس کرونا و چه ویروس‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی، کاهش یافت. دلیل این کاهش آن بود که مردم، زمان بیشتری را در خانه می‌گذراندند و وقتی بیرون از خانه بودند، معمولا ماسک بر صورت می‌زدند.

طبق نوشته روزنامه صنعت داروسازی موسوم به پی‌ام لایو (PM Live) در انگلیس در عموم خانه‌ها مواد حساسیت‌زا وجود دارد. از این رو چند روز در خانه ماندن هم می‌تواند منجر به افزایش علایم آلرژی شود.

به همین منظور سازمان آلرژی انگلیس (Allergy UK) برنامه‌ای را با اطلاعات پویا به نام «الرجی هاوس» (Allergy House) درست کرده است تا به مردم در شناسایی دقیق‌ مواد حساسیت‌زا در خانه‌هاشان کمک کند.

چگونه علائم تب یونجه را تسکین دهیم؟

مبتلایان به تب یونجه باید گزارش روزانه تعداد گرده‌ها در فضای باز محل زندگی و کار خود را بررسی کنند و در صورت بالا بودن آن، تا حد ممکن داخل خانه بمانند. در حالت ایده‌آل باید پنجره‌های خود را بسته نگه دارید، به‌ویژه در اوایل صبح که گرده‌ها به هوا پراکنده می‌شود و در شب که دوباره گرده‌ها به سطح زمین می‌افتد.

طبق گفته سازمان آلرژی انگلیس، برای جلوگیری از ورود مواد حساسیت‌زا به چشمان و صورت‌ و بروز علایم بدتر، می‌توان بیرون از خانه از عینک آفتابی و کلاه استفاده کرد. استفاده از ماسک صورت نیز می‌تواند باعث جلوگیری از ورود مواد حساسیت‌زا به صورت شود.

داروهایی مانند آنتی‌هیستامین‌ها و استروئیدهای بینی در صورت استفاده صحیح می‌تواند بسیار موثر باشد.

همچنین، می‌توانید با محلول نمکی تا هر اندازه که لازم باشد، بینی خود را شست‌وشو دهید تا این‌گونه مواد حساسیت‌زا از بینی خارج شود.

بنابراین گزارش، سازمان بهداشت ملی انگلیس به افرادی که حساسیت بالایی دارند توصیه می‌کند که در این زمان چمن کوتاه نکنید یا روی چمن راه نروید، زمان زیادی را بیرون از خانه نگذرانید، گل‌های تازه در خانه نگه ندارید، سیگار نکشید و نزدیک دود نباشید و لباس‌ها را در فضای باز خشک نکنید، زیرا ممکن است گرده بگیرند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 محسن رضایی شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی علایم حساسیت فصلی بدتر انتخابات 1400 محسن رضایی شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی مواد حساسیت زا تب یونجه گرده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۳۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری زوج سوداگر مرگ

فرمانده انتظامی شهرستان ساوجبلاغ از دستگیری زوج قاچاقچی مواد مخدر و کشف هشت کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک در شهر جدید مهستان خبر داد.

به گزارش مهر، سرهنگ علی سلیمانی گفت: در راستای اجرای طرح‌های ارتقای امنیت اجتماعی و در پی دریافت اخباری مبنی بر فعالیت یک زوج در امر خرید و فروش مواد مخدر در شهر جدید مهستان، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستورکار مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی ساوجبلاغ افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، مخفیگاه متهمان را شناسایی و با هماهنگی قضائی در عملیاتی غافلگیرانه این زوج سوداگر مرگ را دستگیر کردند. در بازرسی مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر از منزل متهمان، ۸ کیلو و ۷۵۰ گرم مواد مخدر از نوع تریاک کشف شد.

وی با اشاره به اینکه متهمان با تشکیل پرونده به همراه مواد مکشوفه تحویل مراجع قضائی شدند، از شهروندان خواست همواره نسبت به فعالیت افراد مشکوک در پیرامون محل سکونت خود حساس باشند و در صورت مشاهده اینگونه موارد، مراتب را در اسرع وقت از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کاهش آلرژی فصلی با این ۵ روش
  • سلیمی نمین : ۹۹ درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم
  • ۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • دستگیری زوج سوداگر مرگ
  • آلرژی و حساسیت فصلی رو به این میوه کوچک و خوشمزه بسپارید
  • ۵ روش برای تسکین علائم آلرژی فصلی
  • تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن یونجه در میاندوآب
  • طرز تهیه سوفله شکلاتی خوشمزه و آسان در خانه
  • طراحی و ساخت پهپاد گرده افشان