Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:28:11 GMT

نوبت شمارش آرا و رسیدگی به شکایت‌ها

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۸۳۳۸۷

نوبت شمارش آرا و رسیدگی به شکایت‌ها

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

*رئیس ستاد انتخابات کشور و اعلام آمار اولیه انتخابات ریاست جمهوری

«جمال عرف» در نشست خبری خود ضمن تشکر از ملت ایران برای خلق حماسه۲۸ خرداد تصریح کرد: بر اساس تنطیم بیش از ۹۰ درصد صورتجلسه شعب سراسر کشور ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از هموطنان در انتخابات مشارکت کردند. با توجه به اینکه شمارش و تجمیع آرا در شعباتی که تا بامداد در حال کسب آرا بودند به پایان نرسیده است نتیجه اولیه تلقی می‌شود.

وی افزود: در این میان سیدابراهیم رئیسی ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای، محسن رضایی ۳ میلیون ۳۰۰ هزار رای، ناصر همتی با بیش از ۲ میلیون ۴۰۰ هزار رای و امیرحسین قاضی زاده هاشمی با ۱ میلیون رای مجموعه‌آرا را تا الان کسب کرده‌اند.

* هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و در نظر گرفتن مهلت سه روزه برای دریافت شکایات مردمی به دبیرخانه شورای نگهبان

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرد: چنانچه کسانی از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند، می‌توانند ظرف مدت ۳ روز از تاریخ اخذ رأی، شکایت مستند خود را به هیات های نظارت استان‌ها و شهرستان‌ها و یا دبیرخانه شورای نگهبان ارسال کنند.

*سخنگوی ستاد انتخابات کشور:  به شکایت‌های انتخاباتی پس از گذشت دو روز از پایان رای گیری  رسیدگی می‌شود

 «سیداسماعیل موسوی» سخنگوی دبیر ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران مستقر در این ستاد گفت: بر اساس قانون دو روز بعد از پایان انتخابات هیئت‌های اجرایی و نظارت وظیفه دارند شکایات را دریافت و بررسی کنند.

وی ادامه داد: ضمن آنکه هیات بازرسی وزارت کشور که در شهرستان‌ها و بخش ها مستقر هستند رسیدگی نهایی را انجام می دهند و به شکایات بر اساس قانون رسیدگی می شود.

سید اسماعیل موسوی درباره زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات تا ساعت ۲ تا طول کشیده و ممکن است یکی دو ساعت دیگر هم ادامه داشته باشد ، بنابراین ممکن است اعلام نتایج هم با تاخیر انجام شود.

دبیر ستاد انتخابات کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص آمار و ارقام منتشر شده در برخی از رسانه ها در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات امروز تاکنون، گفت: میزان مشارکت مردم در انتخابات صرفاً از طریق ستاد انتخابات کشور اعلام خواهد شد و هر گونه گمانه زنی  رسانه ای در باره میزان مشارکت، فاقد هرگونه استناد و اعتبار است.

وی تأکید کرد: در خصوص اعلام آمار و ارقام میزان مشارکت در انتخابات، مردم صرفاً به اطلاعیه های رسمی ستاد انتخابات کشور توجه کنند.

*مشاور وزیر کشور: هیچ یک از آمار منتشره در فضای مجازی مورد تایید نیست

«روح الله جمعه ای» در توئیتی نوشت: برابر با قانون انتخابات تنها مرجع اعلام آمار رسمی میزان مشارکت،‌ آرای ماخوذه نامزدها و ... وزارت کشور می باشد و هیچ یک از آمار منتشره در فضای مجازی صحت نداشته و مورد تایید نیست و تبعات ناشی از این اقدام غیرقانونی متوجه انتشاردهندگان این گونه شایعات است.

* رئیس ستاد انتخابات کشور و تبیین بایدها و نبایدهای رای‌دهی

«جمال عرف» شب قبل از انتخابات در گفت و گویی تصریح کرد: در برخی از انتخابات‌ها، بعضی افراد از رای خود عکس می گرفتند و منتشر می‌کردند که این قطعا تخلف است و ما اجازه این تخلف را نمی دهیم تا شائبه خرید و فروش رای ایجاد نشود.

عرف در مورد موضوع سلامت مردم در جران برگزاری انتخابات تاکید کرد: ستاد کرونا اول خرداد دستورالعملی را تدوین کرد که ما از همان ابتدا آن را ابلاغ کردیم و مجددا طی بخشنامه‌ای آن را مورد تاکید قرار دادیم که مردم فردا با خیال راحت رای خود را ثبت کنند.

وی درباره ضرورت نوشتن کد داوطلبان انتخابات در تعرفه رای هم گفته بود: با توجه به آنکه تشابه اسمی در بین نامزدها وجود ندارد، نوشتن کد انتخاباتی آنها هم الزامی نیست. اما اگر کسی هم کد را بنویسد کار ثوابی کرده است.

* مدیر کل انتخابات شورای نگهبان و اعلام نحوه خوانش آرا

«علیرضا نیلچی» مدیر کل انتخابات شورای نگهبان در نامه‌ای به دبیر ستاد انتخابات کشور جزییات خوانش آرا را به شرح زیر اعلام کرد:

برگ رای حاوی "محسن"، "رضایی"، "رزایی"، "میرقائد" بنام آقای محسن رضایی میرقائد خوانده شود.

برگ رای حاوی "سید ابراهیم"، "ابراهیم"، "ابراحیم"، "سادات"، "رئیس السادات"، "رییس السادات"، "رئیسی"، "رییسی"، به نام آقای سید ابراهیم رئیس الساداتی خوانده شود.

برگ رای حاوی "امیرحسین"، "سید امیر حسین"، "قاضی زاده"، "قازی زاده"، "هاشمی"، "حاشمی"، "قاضی زاده هاشمی" بنام آقای سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی خوانده شود.

برگ رای حاوی "ناصر"، "ناسر"، "عبدالناصر"، "عبدالناسر"، "همتی"، "حمتی"، بنام آقای عبدالناصر همتی خوانده شود.

*انتشار چهارمین گزارش  از جزئیات گزارش‌های دریافتی از طریق سامانه «مردم ناظر»

از زمان آغاز رسمی فرآیند رای گیری تا ساعت ۱۹:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۵۷۵۲ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شد که از این میان تعداد ۷۷۸ شکایت بین ساعات ۱۶ الی ۱۹ توسط مردم به ثبت رسید.

گفتنی است از بین ۵۷۵۲ مورد گزارش ارسالی از آغاز فرآیند رای گیری ال ساعت ۱۹ جمعه ، ۲۸۹۹ مورد مربوط به عوامل اجرایی، ۷۱۹ مورد مربوط به داوطلبان، ۳۱۸ مورد مربوط به عوامل نظارتی و ۱۸۱۶ مورد در خصوص سایر تخلفات به ثبت رسیده است که که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.

برچسب‌ها سید ابراهیم رییسی وزارت کشور ستاد انتخابات کشور سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید ابراهیم رییسی وزارت کشور ستاد انتخابات کشور سید ابراهیم رییسی وزارت کشور ستاد انتخابات کشور سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ستاد انتخابات کشور شورای نگهبان میزان مشارکت برگ رای حاوی خوانده شود قاضی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۳۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه روحانیت مبارز سال ۸۴ به خاطر حجاب از هاشمی رفسنجانی حمایت نکرد!

در گزارشی مناقشه بر سر حجاب را در سال‌های مختلف مرور کرده ایم.

به گزارش اعتماد، شاید عجیب به نظر برسد که موضوع حجاب زنان در ستاد هاشمی در انتخابات سال ۱۳۸۴ یکی از اصلی‌ترین دلایل برای این باشد که جامعه روحانیت مبارز که اکبر هاشمی‌رفسنجانی شناسنامه آن بود، در رقابت بین محمود احمدی‌نژاد، هاشمی‌رفسنجانی، سکوت کند و از یکی از اصلی‌ترین چهره‌های خود یعنی هاشمی حمایت نکرد. با سکوت این تشکل راست روحانی، هاشمی برای همیشه از خانه پدری خود در جریان اصولگرایی سنتی هجرت کرد و دیگر تا پایان عمر خود هرگز به آن باز نگشت.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگویی در سال ۱۳۵۹ روایت می‌کند که در دور اول انتخابات سال ۱۳۸۴ جامعه روحانیت مبارز از هاشمی‌رفسنجانی حمایت کرد، اما در دور دوم مسائلی در ستاد‌های ایشان دیده و شنیده شد که جامعه را دل‌زده کرد: «در انتخابات دوره دوم ستاد‌های ایشان رفتار‌هایی نشان دادند که هیچ در شأن ایشان نبود و البته خلاف انتظار ما نیز بود...

یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز که در دور اول بسیار داغ از ایشان حمایت کرده بود، برای دور دوم اعلام کرد که دیگر حمایت نمی‌کند، علت را جویا شدم، گفتند یکی از شب‌های تبلیغات به تماشای تبلیغات رفته و از نزدیک مسائلی را در ستاد انتخاباتی فرشته دیده است... آقای مهدوی هم در دوره دوم از نوع رفتار آقای هاشمی و طرفداران ایشان رنجیده‌خاطر بود و همین موجب شد که به اکثریت نسبی در حمایت از ایشان نرسیم.»

دیگر خبرها

  • اعتبارنامه منتخبان مردم گلستان در مجلس صادر شد
  • همه جرائم انتخاباتی دور اول انتخابات مجلس رسیدگی شدند
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات
  • انتخابات در تهران تمام الکترونیک است + فیلم
  • پرونده قضایی ۸ مهر زاهدان در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد
  • پرونده قضائی «هشت مهر» در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد
  • جامعه روحانیت مبارز سال ۸۴ به خاطر حجاب از هاشمی رفسنجانی حمایت نکرد!
  • شکایت میلاد حاتمی از همشهری آنلاین رد شد
  • در دادگاه مطبوعات امروز چه گذشت؟