Web Analytics Made Easy - Statcounter

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ چلو خورشت ساک شمالی به همراه نکات مهم برای آماده سازی آن در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، خورشت ساک (اسفناج) از غذاهای محلی و سنتی شهرهای شمالی به خصوص مازندران و گرگان به شمار می‌آید که اصولاً در مجالس به همراه پلو مرغ سرو می‌شود. این غذا که در ماه محرم به عنوان نذری هم توزیع می‌شود، یکی از مقوی‌ترین غذاها به دلیل وجود نخود و اسفناج محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خورشت دارای طعم بی نظیر و دستور طبخ آسانی است که در قدیم در مجالس عروسی نیز بر روی سفره‌ها قرار می‌گرفت.

مواد لازم برای تهیه خورشت ساک با اسفناج برنج ۱۰ پیمانه اسفناج ۲ کیلوگرم سیر به مقدار دلخواه نخود خام ۲ لیوان گوشت با چربی ۱ کیلوگرم پیاز ۲ عدد آرد ۱ استکان روغن به میزان لازم نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه خورشت ساک شمال با اسفناج

مرحله اول

ابتدا برنج‌ها را پاک کنید تا سنگریزه‌های آن جدا شوند. سپس در ظرفی بریزید و آنها را چند بار با آب سرد بشویید تا کمی از خاک یا گرد موجود شسته شود و چندین بار آب را خالی کرده و دوباره پر کنید. پس از آنکه تیرگی آب موجود در برنج رو به زلالی رفت، ظرف آن را از آب ولرم به همراه دو سوم نمک پر کنید و کنار بگذارید تا چند ساعتی برنج‌ها خیس بخورند.

مرحله دوم

قابلمه‌ای را از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید. سپس نخودها را به آن اضافه کنید. در حین جوشیدن نخودها کمی جوش شیرین اضافه کنید.

مرحله سوم

در این حین، گوشت‌ها را در یک قابلمه با پیاز رنده شده تفت دهید و پس از آن که طلایی رنگ شدند، به آن نمک، زردچوبه و فلفل به مقداری که مورد پسند شما است اضافه کنید و تفت دهید. سپس دو سوم قابلمه را از آب جوش پر کنید.

مرحله چهارم

بعد از پخت نخودها، کمی صبر کنید تا حرارت نخودها کم شود. پس از آن پوست آنها را بکنید و به گوشت‌ها اضافه کنید تا با آنها پخته شوند.

مرحله پنجم

اسفناج‌ها را خرد کنید و به همراه پیازهای خرد شده به قابلمه گوشت اضافه کنید تا آنها هم به همراه گوشت‌ها پخته شوند.

مرحله ششم

در یک کاسه، آرد را با کمی آب هم بزنید و به خورشت خود اضافه کنید تا لعاب بگیرد.

مرحله هفتم

در این مرحله به سراغ پخت برنجتان بروید. قابلمه‌ای بزرگ را از آب پرکنید و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. برنج‌های خیس خورده شده را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید. سپس بعد از جوشیدن، نمک را به همراه روغن اضافه کنید تا بجوشد.

مرحله هشتم

پس از ده الی پانزده دقیقه جوشیدن برنج‌ها، آنها را درون یک ظرف آبکش، آبکشی کنید. آب سرد را روی برنج بریزید و نمک‌های اضافی برنج‌ها را به این صورت بشویید.

مرحله نهم

در این حین، مقداری روغن را در تابه‌ای بریزید و سیر را به همراه زردچوبه در آن تفت بدهید. در ظرف دیگر هم کمی روغن بریزید و نعناهای خشک شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا نعنا داغ شما آماده شود.

مرحله دهم

نعنا خشک و سیرها را به خورشتتان اضافه کنید و صبر کنید تا خورشت بجوشد. سپس آن را بچشید و هر ادویه‌ای که لازم است به آن اضافه کنید. در صورتی که مزه خورشت متناسب با ذائقه‌تان است، حرارت شعله را کم کنید.

مرحله یازدهم

برای پخت برنج، قابلمه‌ای را روی حرارت بگذارید و کف آن را کمی روغن بریزید و ته دیگ مورد علاقه‌تان را کف آن بچینید و برنج را به آرامی به قابلمه اضافه کنید. یک قاشق روغن بریزید و درب قابلمه را با دم کنی ببندید.

مرحله دوازدهم

حرارت شعله را کم کنید، شعله پخش کن بگذارید و قابلمه برنج را روی آن قرار دهید تا دم بکشد.

مرحله سیزدهم

پس از دم کشیدن برنج، آن را درون یک دیس بکشید و روی آن را به همراه ترکیب زعفران و برنج تزئین کنید. همچنین درون یک ظرف دیگری خورشت خود را بریزید و روی آن را با نعنا داغ و سیر تزئین کند. در این هنگام چلو خورشت ساک با اسفناج شما آماده سرو است.

نکات کلیدی برای تهیه خورشت ساک سنتی شمال برای خیس خوردن برنج‌ها سه الی چهار ساعت لازم است. اضافه کردن نمک به آب شست و شو لازم است به این علت که هرچقدر این نمک‌ها بیشتر باشد در آبکشی کردن کمتر طعم برنج‌ها از بین می‌رود. برنج‌ها را چند بار آرام هم بزنید تا دانه‌ها به هم نچسبند. قابلمه‌ای که برای پخت برنج انتخاب می‌کنید باید به اندازه کافی بزرگ باشد. آرد به خورشت لعاب می‌دهد، بنابراین از حذف این مرحله بپرهیزید. به جای آرد می‌توانید از جو پرک شده استفاده کنید. می‌توانید گوشت‌ها را قطعه‌ای و یا ریش ریش شده به خورشت اضافه کنید. می‌توانید آب نارنج و یا آب لیمو را به خورشت ساک اضافه کنید چرا که دستور اصلی طبخ این خورشت با آب نارنج است. آب نارنج مزه بهتری به این خورشت خواهد داد. کد خبر 498808

منبع: ایمنا

کلیدواژه: غذای سالم چه غذایی چی بخوریم مواد غذايي آشپزی آشپزی آسان آشپزی ایرانی آشپزباشی برنامه آشپزی طرز تهیه دستور پخت گیاه خواری مواد اولیه اسفناج شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اضافه کنید قابلمه ای برنج ها گوشت ها پر کنید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۳۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۲ بوکسور خراسان شمالی به مسابقات بیشکک قرقیرستان

دو بوکسور خراسان شمالی به همراه ۹ ورزشکار دیگر ایران به مسابقات بین‌المللی بیشکک قرقیزستان اعزام می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، دو بوکسور خراسان شمالی به همراه ۹ بوکسور دیگر از کشورمان جهت شرکت در مسابقات بیشکک راهی قرقیزستان می‌شوند.

۱۱ بوکسور کشورمان عصر روز _سه‌شنبه، بیست‌وهشتم فروردین_ جهت حضور در تورنمنت بین‌المللی قرقیزستان، راهی بیشکک می‌شوند.

محمد نورانی و میثم قشلاقی دو بوکسور ارزنده خراسان‌شمالی برای اعزام به این مسابقات هستند.

کد خبر 744953

دیگر خبرها

  • برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود
  • اعزام ۲ بوکسور خراسان شمالی به مسابقات بیشکک قرقیرستان
  • راهنمای ماشینکاری فولاد CK45: نکات کلیدی کار با فولاد CK45
  • طرز تهیه شوید واویشکا با مرغ، غذای آسان و خوشمزه گیلانی
  • نکات کلیدی برای تشخیص ساعت‌های مردانه اصل از تقلبی
  • اسفراین مهد پرمخاطب‌ترین ورزش سنتی ایران/ لزوم حمایت‌های بیشتر وزارت
  • اجرای پویش کتابخوانی با محوریت حفظ آب در آذربایجان غربی
  • «حمید معصومی‌نژاد، رم»؛ اینبار روی پرده نقره‌ای سینما!
  • حمید معصومی‌نژاد بازیگر سینمای ایران شد
  • ۱۵۰۲ عضو جدید به کانون های مساجد خراسان شمالی اضافه شدند