Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-20@00:34:41 GMT

پاسخ منفی عمران خان به سیا

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۸۳۹۶۴

پاسخ منفی عمران خان به سیا

نخست وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای که قرار است روز یکشنبه روی آنتن برود گفت، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سی.آی.ای قطعا اجازه ندارد از داخل خاک پاکستان و پس از تکمیل خروجش از افغانستان عملیاتی داشته باشد.

 عمران خان،‌ نخست وزیر پاکستان در گفتگویی با پایگاه خبری آکسیوس اعلام کرد که به آژانس سی.آی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ای آمریکا اجازه نمی‌دهد تا از خاک پاکستان برای انجام عملیات در افغانستان استفاده کند.

پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا در حال متقاعد کردن کشورهای شمال افغانستان برای ادامه عملیات پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سپتامبر ۲۰۲۱ هستند اما تاکنون موفقیتی حاصل نشده است، چون این کشورها روابط قوی با روسیه دارند.

ویلیام برنز، مدیر سی.آی.ای و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هر دو در ماه‌های اخیر به پاکستان سفر داشته و به بررسی همکاری‌های ادامه دار با دولت اسلام‌آباد پرداختند. دولت پاکستان که مدت‌هاست با طالبان روابط دارد تمامی تلاش‌ها برای سازش و مصالحه را رد کرده است.

آژانس اطلاعات داخلی پاکستان یک مسیر ارتباطی برای واشنگتن به سوی افغانستان در طول چند دهه گذشته پیش از حمله آمریکا به این کشور جنگ زده در اکتبر ۲۰۰۱ بود و واشنگتن از طریق همین راه ارتباطی بود که برای قبایل افغان که با دولت سوسیالیست و متحدان شوروی در دهه ۸۰ میلادی مبارزه می‌کردند، تجهیزات نظامی و کمک‌های مالی ارسال می‌کرد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، آمریکا یکبار دیگر به دنبال نیروهای نیابتی در افغانستان است تا پس از خروج نیروهایش از این کشور تا ۱۱ سپتامبر بتواند به آنها کمک کند چون بر این باور است که طالبان حتی با وجود حضور در مذاکرات و امضای توافق با دولت ترامپ آن را جدی نگرفته و دولت مورد حمایت آمریکا در کابل در صورت مواجهه با درگیری‌های جدید طالبان به سرعت فرو می‌پاشد.

در حالیکه اسلام آباد دیگر با آمریکا همکاری نخواهد کرد، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته که دولتش شاید به دنبال کمک گرفتن از پاکستان برای دستیابی به ثبات بدون آمریکا باشد.

اشرف غنی ماه گذشته میلادی به اشپیگل آلمان گفته بود:‌ برای صلح در درجه اول به صورت منطقه‌ای تصمیم گیری می‌شود و من معتقدم که ما در یک لحظه مهم برای تفکر مجدد قرار داریم. این مساله قبل از هر چیز مساله در نظر گرفتن پاکستان است. آمریکا اکنون دیگر نقش کمرنگی دارد. مساله صلح یا آشتی اکنون در دستان پاکستان است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۳۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد طالبان از عدم همکاری اسلام آباد

عبدالجبار تخاری سرکنسول طالبان در کراچی گفت املاک بانک ملی افغانستان غصب شده است.

وی افزود باوجود تلاش‌ها اما وزارت خارجه و پلیس پاکستان برای پس گرفتن این املاک همکاری نکرده‌اند.

تخاری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت با مقامات وزارت خارجه پاکستان درحال رایزنی است تا املاک مربوط به بانک ملی افغانستان را پس بگیرد.

سرکنسول طالبان در کراچی دو هفته پیش نیز در دیدار با واجد علی رئیس گمرکات این شهر پاکستان خواستار آزادی تجهیزات یک موسسه مین روبی شده بود که در یک سال گذشته توقیف شده بود.

این در حالی است که بیشتر مؤسسات مین‌روبی در افغانستان با مشکل کمبود تجهیزات مواجه هستند و آلودگی اراضی افغانستان با مین و مواد منفجر نشده باقیمانده از زمان جنگ‌ها، مشکلات جدی را متوجه جان و مال مردم ساخته است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • یک دستیار نزدیک رهبر طالبان افغانستان در پاکستان کشته شد + عکس
  • آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت
  • مهاجرین افغانستانی بازگشته در خطر انفجار مین
  • انتقاد طالبان از عدم همکاری اسلام آباد
  • انتقاد دیپلمات طالبان در کراچی از عدم همکاری دولت پاکستان
  • سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است
  • اخراج ۲۷۷ نفر از پناهجویان افغانستانی از پاکستان
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • اخراج ۲۷۷ نفر با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان
  • شبه‌نظامیان مستقر در افغانستان منافع اقتصادی پاکستان را هدف گرفته است