Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@03:54:07 GMT

پیام قرآن به براندازان: به خشم خود بمیرید

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۸۴۵۹۲

پیام قرآن به براندازان: به خشم خود بمیرید

در بین مسلمانان بودند آن عده از خواصی که گاه و بی‌گاه به یهود و نصارا مراجعه می‌کردند تا حدی که به قصد تصاحب مراکز و مناصب قدرت، با آنها هم‌پیمان شده و تبدیل به منافقانی خطرناک می‌شدند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سراسر قرآن پر از آیاتی است که دربارۀ لزوم مراقبت از توطئۀ منافقان، دشمنان و کافرانِ از اهل کتاب و مرزبندی‌های مسلمانان با آنها سخن به میان آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این دست آیات، خداوند به مسلمانان امر می‌کند هیچ‌گاه دست دوستی به آنها ندهند و نسبت به تعهد آنها از باب اطمینان وارد نشوند بلکه با کوچک‌ترین احساس خوف نسبت به  پشت با زدن به هرگونه تعهد اقتصادی، فرهنگی و نظامی، توافق خویش را با آنها بشکنند و در مرحلۀ بعد به نبرد با آنها بپردازند، همچنان که رسول الله صلی الله علیه و آله در مقاطعی از تاریخ، به سرکوب عهدشکنان از دشمنان می‌پرداخت.

البته خداوند هیچ‌گاه از قراردادهای استراتژیک منع نکرده بلکه دعوت به احتیاط در عقد قراردادها کرده است؛ با این حال بودند در بین مسلمانان، آن عده از خواصی که گاه و بی‌گاه به یهود و نصارا مراجعه می‌کردند تا حدی که به قصد تصاحب مراکز و مناصب قدرت، با آنها هم‌پیمان شده و تبدیل به منافقانی خطرناک می‌شدند، نشان به اینکه بارها قصد ترور رسول خدا (ص) را داشتند. در هر صورت، زبان خداوند در قرآن با این دست دشمنان، بیانی بسیار تند همراه با غیظ و غضب است.

خداوند در آیه‌ای از قرآن ضمن هشدار به این عده از مؤمنان که گرایش به کافرانِ از اهل کتاب داشتند، می‌فرماید «هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا یُحِبُّونَکُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْکِتَابِ کُلِّهِ وَإِذَا لَقُوکُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیْکُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَیْظِ ۚ قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ» یعنی بدانید؛ شما کسانى هستید که آنان را دوست دارید، و [حال آنکه‏] آنان شما را دوست ندارند، و شما به همه کتاب‌ها[ى خدا] ایمان دارید؛ و چون با شما برخورد کنند، مى‌‏گویند: «ایمان آوردیم.» و چون [با هم‏] خلوت کنند، از شدت خشم بر شما، سر انگشتان خود را مى‏‌گزند. بگو: «به خشم خود بمیرید» که خداوند به راز درون سینه‏‌ها داناست.

در این آیه، به وضوح حس مؤمنان ضعیف نسبت به دشمنان و همچنین موضع اهل کتاب نسبت به مؤمنان به وضوح تبیین شده است. یکی از رفتارهای آنها به این صورت است که «چون با شما (مؤمنان) برخورد کنند، مى‌‏گویند: (به کتاب شما) «ایمان آوردیم.» و چون [با هم‏] خلوت کنند، از شدت خشم بر شما، سر انگشتان خود را مى‏‌گزند». همچنین معلوم می‌شود برخی مؤمنان، مردمانی ساده‌لوح و سست‌عنصرى هستند، زیرا با آنکه بر حقند، منفعل برخورد می‌کنند. آنها در باطل خود ثابت‌ترند و مؤمنان در حق خود کوتاهی دارند.

بر اساس آنچه گفته شد، از امدادهاى الهى، افشاى روحیۀ دشمن براى مسلمانان است، تا اغفال نشوند وهوشیار باشند. این آیه بیان می‌دارد به بهانۀ جذب سرمایه‌های کفار، به آنها محبت نکنید و مرزبندی داشته باشد؛ زیرا گاهى انگیزۀ واقعى محبّت، طمع یا ترس و یا خودباختگى است. همچنین اشاره دارد  دشمن نسبت به شما خشم و غضب ندارد، بلکه غیظ دارد. غیظ در مواردى بکار مى‌رود که ظرف انسان از غضب پر شده باشد. حال در شرایطی که آنها قصد تحقیر مسلمانان را دارند، دشمنان کینه‌توز را باید به این صورت تحقیر کنید «قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ». یعنی به خشم خود بمیرید.

تفسیری از دعای کمیل در بیان امام سجاد (ع) / گناهانی که نعمتها را تغییر می‌دهندتفسیر| زیباترین امتیازی که خدا به بندگان خود در ماه رمضان عطا کرد

منابع:
تفسیر نور حجت‌السلام محسن قرائتی
تفسیر روان جاوید، آیت الله ثقفى تهرانى

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تفسیر قرآن قرآن کریم ۶۲ ۲۳ درصد ۱۱ ۵۳ درصد ۸ ۳۹ درصد ۳ ۴۹ درصد تفسیر قرآن قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۴۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی/حرم ابراهیمی به روی مسلمانان بسته شد

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، منابع محلی در این باره گفتند که صدها شهرک‌نشین در دومین روز از ایام عید پسح یهودیان و در سایه تدابیر شدید امنیتی پلیس اسرائیل در قدس اشغالی از سمت باب المغاربه به مسجدالاقصی یورش برده و در صحن‌های آن اقدامات تحریک‌آمیزی انجام دادند.

خبرنگار خبرگزاری الغد در این باره گزارش داد که نظامیان اسرائیلی گروه‌های خبری که در حال پوشش یورش شهرک‌نشبینان بودند را از باب السلسلة دور کرده و ضمن متوقف کردن اهالی قدس، کارت‌های شناسایی آنها را به دقت مورد بررسی قرار دادند.

حرم ابراهیمی
در شهر الخلیل در کرانه باختری نیز نظامیان اسرائیلی، حرم ابراهیمی را به روی مسلمانان بسته و از امروز (چهارشنبه) به مدت دو روز به بهانه اعیاد یهودی آن را به شهرک‌نشینان اختصاص دادند.

معتز ابو سنینة، مدیر حرم ابراهیمی ضمن انتقاد از بسته شدن حرم ابراهیمی به روی مسلمانان، این اقدام را تعرض آشکار به حرمت حرم و نقض تحریک‌آمیز حق مسلمانان در رسیدن به مکان‌های عبادی خاص خود توصیف کرد.

نظامیان صهیونیست، اقدمات امنیتی را شدت بخشیده و همه ورودی‌های الکترونیک منتهی به حرم را به منظور تأمین امنیت مراسم شهرک‌نشینان در عید پسح یهودی در حرم ابراهیمی و اطراف آن بستند.

گفتنی است که حرم ابراهیمی هر سال 10 روز کامل به بهانه اعیاد یهودی به روی مسلمانان بسته می‌شود.
 

دیگر خبرها

  • تصاویر استقبال ویژه مسلمانان سریلانکا از رئیسی در مسجد تاریخی کالپیتی + ویدئو
  • یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی/حرم ابراهیمی به روی مسلمانان بسته شد
  • یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی/حرم ابراهیمی به روی مسلمانان بسته شد
  • آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی
  • رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم» ادای احترام کرد
  • ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
  • شکایت حزب کنگره هند از مودی به دلیل اظهارات علیه مسلمانان
  • عزت ایران با ایمان
  • اسلام به زودی بزرگترین دین در فرانکفورت می‌شود
  • استقامت مردم غزه دشمن را به زانو درآورده است