Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویش تریپاتی، شاعر هندوستانی، در گفت‌وگویی با تسنیم از علاقه و ارادت خود به امام رضا (ع) گفت و تأکید کرد: سرودن درباره این امام همام برای من افتخار است.

به گزارش قدس آنلاین طی روزهای اخیر انتشار غزلی از دکتر سرویش تریپاتی، از پژوهشگران و محققان هندی، به زبان فارسی در مدح امام رضا(ع) مورد تحسین شاعران فارسی‌زبان از کشورهای مختلف قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر تریپاتی ساکن شهر بنارس در هندوستان است، طبع شعر دارد و به زبان‌های سنسکریت، هندی و فارسی شعر می‌گوید و تخلص شعری‌اش «سرمست» است.

او در این غزل، ضمن اظهار ارادت به امام رضا(ع)، اشاره‌ای نیز به معارف اسلامی و سیره اهل بیت(ع) دارد؛ موضوعی که در کنار زبان شیرین و رسای شعر «سرمست»، اقبال عمومی به این غزل را ایجاد کرده است.

تریپاتی در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی تسنیم، درباره نحوه آشنایی‌اش با امام رضا(ع) و بازتاب آن در این غزل گفت: من این شعر را حدود یک سال پیش سروده‌ام. از آنجا که هندوها و مسلمانان قرن‌ها است که با یکدیگر و در کنار هم در کشور هند زندگی می‌کنند، شناخت خوبی از همدیگر دارند. من نیز با ائمه اطهار(ع) به خصوص امام رضا(ع) از همین رهگذر آشنا شدم.

او با اشاره به مراسم شب شعری درباره دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) ادامه داد: در گروه هند ایران با حضور جمعی از شاعران پارسی‌زبان شب شعری به مناسبت میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، من نیز برای شرکت در این مراسم، اطلاعات بیشتری را درباره زندگی این امام همام جمع‌آوری و با افرادی چون علیرضا قزوه و دکتر فرزانه اعظم لطفی مشورت کردم، سپس احساس احترام بیشتری درباره این شخصیت در درونم ایجاد شد. چند روز درباره شخصیت امام رضا(ع) فکر کردم که در نهایت آن غزل سروده سد. برای من افتخار است که بتوانم درباره این شخصیت بزرگ که مورد احترام در ایران است، بنویسم.

تریپاتی با اشاره به میزان شناخت خود از معارف اسلام و ائمه اطهار(ع) گفت: از زمانی که با شاعران ایرانی دوست شدم، دانش و اعتقاد من به مذهب شیعه در حال افزایش است. از آنجا که در دین هندو به ما اینطور آموزش داده شده که به دین و فرهنگ دوستانمان احترام بگذاریم و آنها را نیز دوست بدارم، علاقه من به مسلمانان و فرهنگ ایرانی بیشتر شده است. 

این شاعر هندوستانی با اشاره به علاقه خود به مردم و کشور ایران اضافه کرد: از ایران عشق و احترام می‌آموزم و برای همین همیشه سپاسگزار ایران هستم. کشور ایران قدیمی‌ترین دوست کشور هند است؛ در رگ هر دو ملت خون آریایی جاری است و ریشه‌های آنها یکی است؛ بنابراین لازم است که هر دو کشور درباره هم بیشتر بدانند؛ چنان که مولانای بزرگ گفت:

بیا تا قدر یک دیگر بدانیم
که تا ناگه ز یک دیگر نمانیم

تریپاتی علاقه هندوها به مسلمانان را که در آیین‌های مختلف مانند برپایی مراسم عزا در روز عاشورا نمود می‌یابد، برگرفته از ماهیت هندوئیسم دانست و یادآور شد: در قدیمی‌ترین تمدن هند اینطور آموزش داده شده است که هر مذهب، هر انسان و هر پدیده‌ای در جهان  مورد احترام است؛ بنابراین ما هندوها هر ذره‌ای از جهان را بخشی از خدا می‌دانیم؛ به همین دلیل ما به تمام تمدن‌ها و بزرگان جهان احترام می‌گذاریم. علاقه ما به مسلمانان بیشتر است؛ چون صدها سال در کنار یکدیگر زندگی کرده‌ایم.

او تصریح کرد: دین متفاوتی داریم، اما فرهنگ ما یکسان است. هندوها و مسلمانان در هند با خشنودی در جشن‌های یکدیگر شرکت می‌کنند و این طبیعت کشور ماست. این طبیعت مانند آب، خالص است و این توانایی را دارد که تمامی فرهنگ‌ها را در خود حل کند. مردم هند از ائمه اطهار اطلاع و آگاهی دارند و این بزرگان مورد احترام مردم کشور هند هستند.

بیشتر بخوانید

غزل شاعر هندوستانی در مدح امام رضا(ع)/ در طوسِ دلم رد قدمگاه تو پیداست

دگر با هند و ایران راز گویم/ گفت‌وگویی متفاوت با شاعر هندی درباره اقبال لاهوری

غزل سرویش تریپاتی درباره امام رضا(ع) را می‌توانید در ادامه بخوانید:

حبّذا خاکی که از آن مصطفی گل می‌کند
در شبستانش سحر، نور و صدا گل می‌کند

تا که  زهرا (س) بی‌علی (ع) تنها نماند در زمین
از درون کعبه روزی مرتضی گل می‌کند

عشق اگر با غیرت و مردی بیامیزد به هم
از زمین تشنه روزی کربلا گل می‌کند

نورِ پاکیزه فقط محدود در یک شهر نیست
از مدینه تا خراسانش رضا گل می‌کند

این خیالِ آستان تو مرا بخشیده مهر
از نگاه آسمان "صل علی.."  گل می‌کند

ای امامِ عاشقان این بی‌ثمر را سبز کن
از نگاهِ گرمِ تو صدق و صفا گل می‌کند

دل به پابوس تو آمد، چشم، مشتاق تو شد
در دعای دست مستان «ربنا» گل می‌کند

حسرتِ پابوس و دیدارت مرا دیوانه کرد
خاک  «گنگا» نیز با یاد شما گل می‌کند

آمدم از هند تا ایران به امیدِ شفا
در دلم خاکِ خراسان با رضا گل می‌کند

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شاعر هندوستانی امام رضا ع امام رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۴۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی به افتخار هنر چهارم

«معماری» را می‌توان چهارمین هنر از هنرهای هفت‌گانه برشمرد، زیرا هنری وابسته به حس بصری است که به‌رغم پدیدآوردن یک فضای امن به تجسمی کردن هنرهای بصری نیز می‌پردازد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، معماری از قدیمی‌ترین هنرها در ایران است و آثار برجای مانده از هنر معماری، نشان دهنده آن است که ایران از کانون‌های نخستین شهرسازی، سدسازی و مهندسی بوده است؛ سابقه این هنر حداقل از ۵ هزار سال پیش از میلاد مسیح تا عصر حاضر نمونه‌های فراوانی از سوریه تا هندوستان شمالی و کناره‌های چین، از قفقاز تا زنگبار پراکنده و از تنوع خاصی برخوردار است.

در ایران سوم اردیبهشت مصادف با زادروز «شیخ بهایی»، فیلسوف و معمار ایرانی «روز معمار» نام گرفته است که آثار متعدد و ارزنده‌ای در حوزه‌های مختلف اعم از ادبیات، فلسفه و معماری از خود به جای گذاشته است.

شهر و معماری ایرانی به‌عنوان بخشی از مهم‌ترین مظاهر فرهنگی سرزمین ایران و در پی استمرار هزاران ساله فرهنگ ایرانی در هماهنگی با اندیشه معنوی ایرانیان و دیدگاه آنان نسبت به هستی و انسان و هم‌نوایی با الگوهای ویژه فرهنگی انسان ایرانی و طبیعت متنوع سرزمین ایران مصادیق ارزشمندی از نحوه تعامل انسان با طبیعت و فرهنگ را به منصه ظهور رسانده است.

بی‌شک، معماری و شهر ایرانی عرضه کننده ارزشمندترین مصادیق تعامل با طبیعت در همسویی با ویژگی‌های فرهنگی و اعتقادی و تجلی‌گاه مفهوم توسعه پایدار در شهر و معماری است، چراکه معماری ایرانی به‌واسطه موقعیت خاص سرزمین ایران در جغرافیای جهانی و از سوی دیگر در هماهنگی با خصلت کمال‌گرای ایرانیان همواره پذیرای نوآوری‌ها و ابتکارات در شکل‌دادن به فضای معماری بوده است.

در سنت تاریخی تکامل معماری ایرانی هرگونه نوآوری و ابتکار در دستگاه معماری ایرانی هم‌نوا با ویژگی‌های فرهنگی و طبیعی سرزمین ایران قرار گرفته و عرضه می‌شده است، البته اهتمام معماران ایرانی در این راستا عامل اساسی استمرار هویت معماری ایرانی در عین تکامل و بهره‌گیری آن از پدیده‌های نوین در طول هزاره‌ها بوده است؛ امری که امروزه بیشتر در سایه تسلط ابداعات فنی بر وجوه فرهنگی معماری و از سوی دیگر پذیرش بی‌چون و چرای دستاوردهای حاصل از تمدن‌های دیگر با سرزمین ما مغفول مانده است.

رسالت معماران ایرانی در دوره معاصر برای کشف و بهره‌مندی از تجارب هزاران ساله اندوخته در گوشه گوشه این سرزمین در باب نحوه تعامل شهر و معماری با بستر طبیعی، فرهنگی و تاریخی و از سوی دیگر بهره‌گیری از دانش و فن روز و مواجه خلاق و فعال از طریق ایجاد تعامل بین فرایندهای جهانی و محلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بی‌تردید آثار نخبگان جامعه حرفه‌ای در این راستا به مثابه چراغی فراروی مسیر معماران جوان بوده و بیانگر مسئولیت خطیری است که زندگی حرفه‌ای استاد «محمد پاک‌نژاد» نمودی ارزشمند از تلاش متعهدانه برای انجام آن است؛ او یکی از بازماندگان معماران سنتی ایران است که نسل اندر نسل، معمار و در اصطلاح «تاق زن» بوده‌اند.

یکی از آثار بسیار مهم استاد پاک‌نژاد، تاق بازار باغ قلندرهای اصفهان است که به گفته اهل فن، یکی از شاهکارهای معماری معاصر محسوب می‌شود.

همچنین استاد «احمد منتظری» به‌عنوان یکی از فارغ‌التحصیلان رشته معماری شاگردان بسیار زیادی را در این دیار تربیت کرده و آثار شاخصی را هم در این شهر از خود به یادگار گذاشته است؛ استاد منتظری سال‌ها در دانشگاه هنر اصفهان تدریس و چند اثر شاخص در حوزه عمومی و مسکونی این دیار برجا گذاشته است.

مهندسی معماری یادآور اوج شکوه و زیبایی اندیشه و هنر درخشان ایران است

سید مرتضی حسام‌نژاد، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با تبریک فرارسیدن روز معمار به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مهندسی معماری که از ریشه عمران و آبادانی می‌آید، یادآور اوج شکوه و زیبایی اندیشه و هنر درخشان ایرانی و تداعی بخش ابتکار، خلاقیت، نوآوری و واقعیت گرایی در ساختن تمدن و فرهنگ غنی و ارزشمند ایران زمین است که ریشه در حکمت الهی دارد و ابداعات خاص معماری الهام بخش شکوه و جاودانگی حق تعالی است.

وی می‌افزاید: امیدواریم با تکیه بر دانش و هنر و با تلاش و همدلی جامعه مهندسی، به تحقق معماری ارزشمند و اصیل ایرانی-اسلامی نائل شویم و معماران با تمرکز بر هنر، دانش و خلاقیت خود بتوانند معماری معاصر با هویت اجتماعی و فرهنگی ایرانی-اسلامی رقم بزنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید می‌کند: آثار هنرمندان معمار به عنوان نهادهای ارزشمند فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی یک کشور شناخته می‌شود و تمدن‌های تاریخی و باستانی امروزه از طریق آثار و ابنیه معماری که به‌جای مانده‌اند، شناخته می‌شوند.

حسام‌نژاد خاطرنشان می‌کند: حسن تلاقی ارزشمند نام‌گذاری سوم اردیبشهت به‌نام روز معمار با زادروز تولد شیخ بهایی، فرصت مناسبی برای تقدیر و تجلیل از تلاش‌های صادقانه و مجدانه معماران ایران زمین است که نقش برجسته‌ای در توسعه و آبادانی و پیشرفت میهن اسلامی‌مان داشته‌اند که این روز را به تمام مهندسان به‌ویژه همکاران در شهرداری اصفهان تبریک می‌گویم.

کد خبر 746586

دیگر خبرها

  • انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونیستی باعث عزت و افتخار شده است
  • استقبال ایران از توافق مرزی آذربایجان و ارمنستان
  • ایران به توافقات انجام شده بین آذربایجان و جمهوری ارمنستان احترام می‌گذارد
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر معاصر زنده یاد استاد علی نظمی تبریزی
  • روزی به افتخار هنر چهارم
  • درخواست حسینی از عمره‌گزاران ایرانی برای احترام به قوانین عربستان
  • «وعده صادق» حیرت جهانیان را برانگیخت/سپاه حافظ دستاوردهای انقلاب
  • معرفی چهره سال هنر انقلاب‌اسلامی خراسان شمالی
  • سپاه‌پاسداران به افتخار و عزت جهان اسلام تبدیل شده است
  • چهره سال هنر انقلاب‌اسلامی خراسان شمالی معرفی شد