Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، تا ۲ روز دیگر تیر ‌ماه پررونق کنکورهای مختلف آموزشی آغاز می‌شود. ۱۵ آزمون مختلف تا نیمه ‌ماه آینده در کشور برگزار خواهد شد و نزدیک به ۲ میلیون داوطلب در سطوح متفاوت تحصیلی و علمی در آزمون‌های جداگانه به رقابت خواهند پرداخت. آزمون‌هایی که شرکت‌کنندگان آن از همین الان نگران شیوع بیماری کرونا و ابتلا به آن هستند، مخصوصا که وزارت بهداشت از هفته‌های قبل اعلام کرده که احتمال بروز  موج پنجم این بیماری بعد از انتخابات وجود دارد و نسبت به این موضوع هشدار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چراغ ۳ آزمون اول را داوطلبان دکتری تخصصی علوم پزشکی و بهداشت، دندانپزشکی و داروسازی(Ph.D) در روزهای پنجم، ششم و هفتم تیر۱۴۰۰ در سراسر کشور روشن خواهند کرد. طبق اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی زمان این آزمون‌ها قطعی است و تغییری پیدا نخواهد کرد.

چهارمین آزمون را داوطلبان دستیاری پزشکی در روز هشتم تیر خواهند داد، چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار رشته‌های تخصصی بالینی پزشکی ابتدا قرار بود در اسفند ۱۳۹۹ برگزار شود، پس از تعویق مقرر شد در فروردین ۱۴۰۰ برگزار کنند  آن را که این تاریخ هم لغو و درنهایت قرار شد این آزمون در ۸ تیر ۱۴۰۰ برگزار شود. آزمون ارتقای دستیاران دندانپزشکی و آزمون کتبی پذیرش دوره‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) هم پنجمین آزمونی است که توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌صورت همزمان، دهم تیر ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.
به‌گزارش مهر، همچنین معاونت آموزشی وزارت بهداشت با رد شایعات مربوط به‌تعویق آزمون ارتقا به‌دلیل تأثیر و اهمیت آن طی کردن دوران دستیاری پزشکی تأکید کرد آزمون ارتقا و

گواهینامه تخصصی پزشکی بالینی (توسط دانشگاه‌های مجری) در روزهای هفدهم، هجدهم و نوزدهم تیر ۱۴۰۰ در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار خواهد شد.

اما مهم‌ترین و پرچالش‌ترین آزمون‌ها برای کنکور سراسری ۱۴۰۰ در ۵ گروه آزمایشی هنر، علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی، علوم تجربی و زبان‌های خارجی است که در روزهای ۹ تا ۱۲ تیر ماه برگزار می‌شود. به این ترتیب که کنکور گروه آزمایشی هنر در صبح روز چهارشنبه نهم تیر، کنکور گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در صبح روز پنجشنبه دهم تیر، کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی در صبح روز پنجشنبه دهم تیر، کنکور گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح روز جمعه یازدهم تیر و کنکور گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در صبح روز شنبه دوازدهم تیر برگزار خواهند شد. تعداد داوطلبان کنکور سراسری کارشناسی یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۳۶۹ نفر است.

آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی نیز آخرین آزمون در تیرماه است که در روز ۳۱ تیر و اول مرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.
 

داوطلبان نگران ‌

اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا و رئیس سازمان سنجش کشور تا به امروز تأکید داشته‌اند که زمان هیچ‌یک از این آزمون‌ها تغییر پیدا نمی‌کند و همه آنها در زمان مقرر برگزار می‌شوند. همین مسئله باعث نگرانی و دلهره بخشی از داوطلبان به‌خصوص در آزمون سراسری دانشگاه‌ها شده است. کسانی که بیشتر آنها را دانش‌آموزان پایه دوازدهم تشکیل می‌دهند که تا سه‌شنبه هفته پیش درگیر امتحانات نهایی بودند.

سمیرا وفایی، دانش‌آموز رشته ریاضی فیزیک است که باید ۲هفته آینده در کنکور این رشته شرکت کند، او به همشهری می‌گوید: رفتار ویروس کرونا به‌گونه‌ای است که نباید مسئولان سازمان سنجش و ستاد ملی مبارزه با کرونا با قاطعیت زمان برگزاری آزمون را اعلام می‌کردند؛ «رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اواسط اردیبهشت در گفت‌وگوی کلاب‌هاوس گفت که ممکن است ۲ هفته بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها، با یک جهش نسبی کرونا مواجه شویم و این خطرناک است. خب اگر این اتفاق بیفتد، با زمان برگزاری کنکور سراسری یکی خواهد شد و جان تعداد زیادی از افراد به خطر می‌افتد. بهتر نبود درصدی احتمال می‌دادند که اگر تعداد مبتلایان افزایش پیدا کرد، کنکور را به‌تعویق بیندازند؟»

او افزود: «در زمان امتحانات هم تعدادی از بچه‌ها در هر مدرسه کرونا داشتند که در اتاق جداگانه امتحان می‌دادند اما به هر حال این موضوع نشان می‌دهد که اوضاع خوب نیست. همه اینها ما را نگران می‌کند و به همین‌خاطر می‌گوییم که اگر کرونا در ۲ هفته آینده افزایش پیدا کرد باید کنکور را به‌تعویق انداخت.»
 

نقش شوراهای دانش‌آموزی نادیده گرفته شد

تعداد داوطلبانی که خواهان به‌تعویق انداختن کنکور هستند، کم نیست. آنها پرسش‌ها و دغدغه‌های زیادی دارند که مسئولان برگزاری کنکور آن را پاسخ نداده‌اند. گلایه دارند که حتی یک تریبون هم به نمایندگان دانش‌آموزان داده نشده تا با مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا صحبت کنند. حسین شقاقی، دانش‌آموز پایه دوازدهم که عضو شورای دانش‌آموزی مدرسه نیز هست، در این‌باره به همشهری گفت: «اگر مسئولان می‌گویند که صدای جوانان را می‌شنوند، چرا اجازه ندادند که ما از طریق مجلس دانش‌آموزی یا شوراهای مدرسه در یکی از جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا شرکت کنیم و دغدغه آن گروهی را که نگران شرکت در کنکور یا امتحان نهایی هستند مطرح کنیم؟ آیا نفس شکل‌گیری شورای مدرسه و مجلس دانش‌آموزی این نبود که شما صدای نوجوانان را هم بشنوید؟ هدف فقط نمایش یک مجلس و صدها شورا در مدارس بود، دغدغه‌های ما مهم نیست؟»

او افزود: «بسیاری از دانش‌آموزان در مدارس مختلف اعتراض دارند که صدای آنها را با برچسب تنبل‌ها، فراری از امتحان، درس‌نخوان، نسل بی‌سواد و... خاموش می‌کنند و می‌گویند کسانی دنبال تعویق کنکور و امتحانات هستند که درس نخوانده‌اند و دنبال فرصت سوزی‌اند. این صحبت‌ها درست است؟ چرا فکر می‌کنید کسی که معدل امتحانات دی ماهش ۱۹ شده یا ۱۷ شده تنبل است؟ گروهی از ما نگران کرونا هستیم. کابوس کنکور و کرونا همزمان اذیتمان می‌کند. اینکه والدینمان را دچار کنیم و آنها را از دست بدهیم.»

اعتراضات داوطلبان کنکور سراسری در فضای مجازی پررنگ‌تر از رسانه‌های رسمی است و تلاش می‌کنند که حرف‌هایشان را آنجا بزنند اما می‌گویند تا به حال به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. فتانه علویان، کارشناس کنکور و معلم فیزیک در این‌باره به همشهری گفت: «‌ای کاش مسئولان دولتی به‌خصوص در آموزش و پرورش درباره چالش پیش آمده در بحث امتحانات و کنکور نگاه صرفا بوروکراسی نداشتند و نقدها و اعتراضات دانش‌آموزان را می‌شنیدند. مثلا اعلام می‌کردند که نمایندگان مجلس دانش‌آموزی در این‌باره جلسه فوری بگذارند و تصمیم بگیرند و بعد از تصویب در بین خودشان، ۳ نفر از آنها به ستاد ملی مبارزه با کرونا بیاید و نظر نهایی را اعلام کند. شاید به این شکل فرایند اقناع‌سازی‌ این معترضان هم راحت‌تر و بهتر صورت می‌گرفت.»
 

وزارت علوم: کنکور به موقع و با حفظ پروتکل‌ها برگزار می شود 

اما مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش همچنان روی مواضع خود مصمم هستند و می‌گویند که بنا به‌تعویق کنکور ندارند. منصور غلامی، وزیر علوم درخصوص امکان تعویق آزمون‌های ارشد و سراسری به‌دلیل شیوع کرونا ویروس به ایسنا گفته: تمامی برنامه‌های ما تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست و طبق قانون وظیفه داریم برنامه‌های اجرایی خودمان را انجام بدهیم. بر این اساس آزمون‌های پیش رو اعم از آزمون کارشناسی ارشد و کنکور سراسری به‌موقع برگزار خواهند شد.

او در ادامه تصریح کرد: تنها زمانی آزمون‌های ملی ما لغو خواهند شد که ستاد ملی مقابله با کرونا دستوری برای این اقدام صادر کند. حتی سال گذشته نیز احتمال برگزاری کنکور در موعد مقرر ۵۰ درصد بود ولی خوشبختانه این آزمون در همان تاریخ اعلام شده، برگزار شد و هیچ نگرانی‌ای هم پیش نیامد. برای امسال نیز فکر می‌کنم اگر ستاد ملی مقابله با کرونا الزامی برای توقف برگزاری آزمون‌ها ایجاد نکند ما این آزمون‌ها را به‌خوبی برگزار خواهیم کرد و مراقب سلامت داوطلبان نیز هستیم. غلامی تأکید کرد: آزمون‌های ما در فضا و فاصله‌های مشخصی برگزار می‌شود. ضمن این که ما تجربه خوبی از برگزاری این آزمون‌ها در سال گذشته نیز داریم و هیچ نگرانی‌ای برای برگزاری سالم آزمون‌های ارشد و سراسری نداریم و امیدواریم شرایط طوری نباشد که ستاد کرونا مانع از برگزاری این آزمون‌ها شود.
 

سازمان سنجش نقشی در تعویق زمان کنکور ندارد

فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تاکنون هیچ برنامه‌ای برای تعویق آزمون‌های پیش‌رو ازجمله کنکور به این سازمان اعلام نشده است، تأکید کرد: سازمان سنجش آموزش کشور صرفا سازمانی اجرایی است و موظف است طبق برنامه زمانی اعلام شده آزمون‌های خود را برگزار کند. بنابراین متولی تعویق آزمون‌ها ما نیستیم و ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه تصمیم‌گیرنده است. طبق آخرین نامه ابلاغی از سوی این ستاد آزمون سراسری در روزهای چهارشنبه ۹، پنجشنبه ۱۰، جمعه ۱۱ و شنبه ۱۲ تیرماه سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز این سازمان نقشی در تعویق زمان برگزاری آزمون‌ها نداشت و امسال نیز هر زمانی ابلاغی برای تعویق زمان آزمون‌های ملی داشته باشیم به داوطلبان اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 608508 برچسب‌ها کنکور

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کنکور ستاد ملی مقابله با کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا کنکور گروه آزمایشی برگزاری کنکور برگزار می شود کنکور سراسری آزمون ها تعویق آزمون سازمان سنجش ۱۴۰۰ برگزار دانش آموزان دانشگاه ها سنجش آموزش دانش آموزی علوم پزشکی صبح روز خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۷۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

 قشلاقی در جلسه شورای آموزش و پرورش هشترود با بیان اینکه نبود مدارس فرزانگان و تیزهوشان باعث مهاجرت نخبگان و دانش آموزان تیز هوش به سایر شهر‌ها می‌شود گفت: این کار باعث بالا رفتن رتبه کنکور سایر شهر‌ها و پایین آمدن رتبه کنکور در هشترود می‌شود.

وی ادامه داد: اگر یک مدرسه در هشترود ایجاد شود می‌تواند دانش آموزان مناطق هشترود، نظرکهریزی و چاراویماق را پوشش دهد و باعث افزایش رتبه کنکور در این مناطق شود.

قشلاقی افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ فرهنگیان در مناطق هشترود و نظرکهریزی و تجهیز هنرستان فنی وحرفه‌ای را خواستار شد و افزود: اگر این هنرستان تجهیز شود رغبت دانش آموزان به ادامه تحصیل در این رشته‌ها بیشتر می‌شود.

وی گفت: متاسفانه راه دسترسی به تنها هنرستان فنی و حرفه‌ای هشترود هم با توجه به اینکه در خارج از محدوده شهر قرار دارد خراب شده است و غیر قابل تردد است از این رو دانش آموزان علی الخصوص در زمان‌های بارش به سختی به این هنرستان رفت و آمد می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز
  • ضرورت ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود
  • کارت ورود به جلسه کنکور دوشنبه منتشر می شود
  • کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون
  • تاثیر ۵۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری
  • سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی اثرگذار است
  • به تعویق افتادن زمان آزمون استخدامی در استان تهران
  • تاثیر ۵۰ درصدی معدل در کنکور امسال
  • ماجرای به تعویق افتادن سفارش کتاب‌های درسی چیست؟
  • برگزاری آزمون المپیاد‌های علمی کشور در خراسان رضوی