Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سومایا سوامیناتان همچنین ناامیدی خود را از شکست کارآزمایی واکسن کرونای نامزدشده شرکت آلمانی «کیورواک» (CureVac) در رسیدن به معیارهای اثربخشی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، به خصوص در هنگامی که ظهور گونه‌های بسیار واگیر کرونایروس نیاز به واکسن‌های موثر جدید تشدید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگلیس افزایش شدید عفونت‌ها با گونه دلتای کروناویروس را گزارش کرده است و مقام ارشد بهداشت عمومی آلمان پیش‌بینی کرده است که با وجود میزان فزاینده واکسیناسیون در این کشور گونه دلتا به گونه غالب در این کشور بدل شود.

از طرف دیگر در روسیه، کاخ کرملین پس گزارش  افزایش بی‌سابقه عفونت با گونه دلتای کروناویروس در مسکو که ترس بروز موج سوم عفونت را ایجاد کرده است×  اکراه مردم در واکسن زدن و «هیچ‌انگاری» را مقصر این وضعیت دانست.

سوامیناتان در کنفرانس خبری در ژنو گفت: «گونه دلتا در مسیر تبدل شدن به گونه غالب کروناویروس در جهان است که چرا که میزان واگیری آن بالا است.»

هنگامی که این هفته شرکت آلمانی «کیورواک» گزارش کرد میزان اثربخشی آن واکسن تولیدی‌اش فقط ۴۷ درصد است، یعنی کمتر از ۵۰ درصدی که سازمان جهان بهداشت ضروری می‌داند، ظهور گونه‌های جدید کروناویروس در این شکست دخیل دانسته شد.

این شرکت گفت که دست کم ۱۳ گونه کروناویروس را در میان جمعیت مورد بررسی یافته است.

سوامیناتان گفت با توجه به اینکه واکسن‌های فایزر/بیونتک و مدرنا که از فناوری مشابه mRNA استفاده می‌کنند، میزان اثربخشی بالای ۹۰ درصد داشتند، انتظار اثربخشی بیشتری از واکسن کیورواک می‌رفت.

سوامیناتان گفت:«ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همه واکسن‌های mRNA اثربخشی مشابهی داشته باشند، چرا که هر کدامشان از  فناوری اندکی متفاوت استفاده می‌کنند» و افزود شکست غیرمنتظره واکسن mRNA شرکت کیورواک بر اهمیت کارآزمایی‌های دقیق بالینی برای آزمایش واکسن‌های جدید نشان می‌دهد.

مقامات سازمان جهانی بهداشت همچنین درباره وضعیت آفریقا ابراز نگرانی می‌کننند، گرچه این منطقه تا به حال فقط ۵ درصد کل موارد عفونت‌های جدید و ۲ درصد مرگ‌های ناشی از آن را به خود اختصاص داده است.

مایک رایان، رئیس برنامه اضطرارهای سازمان جهانی بهداشت گفت در هفته گذشته شمار موارد جدید در کشورهای آفریقایی نامیبیا، سیرالئون، لیبریا و روآندا دو برابر شده است و دسترسی چندانی به واکسن وجود ندارد.

رایا گفت: «این وضعیتی بسیار بسیار نگران‌کننده است. واقعیت آزارنده این است که در این منطقه چندین گونه جهش‌یافته کرونا با واگیری بالا در چرخش هستن. ما توده‌های وسیعی از جمعیت آسیب‌پذیر در آفریقا را داریم که هنوز هم با واکسن‌ها محافظت نشده‌اند.»

کد خبر 608728

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سازمان جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۸۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ایران برای تداوم همکاری‌های منطقه‌ای با سازمان جهانی بهداشت

عین‌اللهی در دیدار دکتر بلخی از آمادگی ایران برای تداوم همکاری‌های منطقه‌ای با سازمان جهانی بهداشت خبر داد و گفت: برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت، باید سلامت را در کشور‌های منطقه ایجاد کرد، زیرا بیماری‌های واگیردار می‌توانند از کشوری به کشور دیگر منتقل شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر بهرام عین اللهی در این نشست که امروز (دوشنبه ۲۷ فروردین ماه) در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه منطقه مدیترانه شرقی نسبت به سایر نقاط جهان از حساسیت بیشتری برخوردار است، افزود: در منطقه خاصی از جهان قرار داریم که از لحاظ جغرافیایی حادثه خیز بوده و از بُعد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز رویداد‌های متعدد و متنوعی در آن رقم می‌خورد که همگی بر حوزه سلامت موثرند.

وی با اشاره به جنایات رخ داده در غزه از سوی رژیم صهیونیستی افزود: در یورش وحشیانه صهیونیست‌ها به غزه، اعتماد مردم و کشور‌ها نسبت به سازمان‌های بین المللی کاهش یافت، چراکه این سازمان‌ها جز اظهار همدردی، هیچ اقدام موثری در جلوگیری از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی انجام نمی‌دهند. دکتر عین اللهی با اشاره به اعلام آمادگی جمع کثیری از کادر سلامت کشورمان برای کمک به مردم مظلوم غزه، یادآور شد: متأسفانه راه‌های کمک به مردم مظلوم غزه مسدود است و امیدواریم سازمان جهانی بهداشت بتواند راهکار موثری برای این موضوع پیدا کند، زیرا در غیر این صورت چه بسا کشور‌ها ساختار جدیدی را برای حل مشکلات منطقه ایجاد کنند. 

وی گفت: همکاری ایران و سازمان جهانی بهداشت سابقه‌ای دیرینه دارد و هدف این است که همکاری‌های منطقه‌ای را افزایش دهیم؛ زیرا برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت، باید سلامت را در کشور‌های منطقه نیز ایجاد کرد. سلامت باید همه جانبه باشد؛ زیرا بیماری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند از کشوری به کشور دیگر منتقل شوند. 

وی با اشاره به احیای ساختار گروه ۵ از سوی ایران و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در این گروه و در حوزه سلامت، بیان کرد: این گروه متشکل از ایران، عراق، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان است که تاکنون ۸ جلسه برگزار و در موضوعات سلامت محور همکاری‌هایی را تعریف و آغاز کرده اند. 

دکتر عین اللهی، دستیابی به شعار «سلامت برای همه» را نیازمند توسعه همکاری بین کشور‌های منطقه دانست و گفت: دفتر شرقی مدیترانه سازمان جهانی بهداشت برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف خود در منطقه می‌تواند از تجارب و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت استفاده کند.

** اجرای دو پویش ملی تا پایان سال 

دکتر عین اللهی با اشاره به دستاورد‌های وزارت بهداشت در دولت مردمی و برگزاری پویش ملی سلامت در سال گذشته، خاطرنشان کرد: در پویش ملی سلامت، فشار و قندخون ۴۶ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال سنجیده شد و در سال جاری نیز پویش ملی سلامت کودکان و پویش ملی غربالگری سرطان تا پایان سال اجرایی می‌شود. 

وزیر بهداشت از آغاز اجرای برنامه ملی سلامت خانواده از سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: این طرح در حال حاضر در ۱۹۵ شهرستان کشور اجرایی شده و تا پایان دولت تمام شهر‌ها وارد این طرح می‌شوند. 

دکتر عین اللهی از تاسیس شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق با نام «سبطین» به عنوان گامی در جهت توسعه و بین المللی سازی آموزش پزشکی ایران یاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با کمک دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، در کشور‌های همسایه دوره‌های آموزشی تخصصی و فوق تخصصی در حوزه علوم پزشکی برگزار کند.

وی به تحصیل ۷ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورمان اشاره و خاطرنشان کرد: با ادغام آموزش علوم پزشکی در خدمات بهداشتی و درمانی شاهد ارتقای خدمات و آموزش در حوزه سلامت هستیم و در این زمینه تجارب ارزنده‌ای داریم که می‌توانیم آن را در اختیار سایر کشور‌ها قرار دهیم.

** دکتر حنان بلخی: ایران در حوزه سلامت از برترین هاست

دکتر حنان حسن بلخی، مدیرکل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران در حوزه سلامت از برترین‌های منطقه است، گفت: ساخت و تولید واکسن از جمله موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه مهار کرونا است. 

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، گفت: سازمان جهانی بهداشت درتلاش است تا آثار سوء تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد.
دکتر حنان بلخی با بیان این که ایران در دوران همه گیری کرونا توانست برای تشخیص زودهنگام این بیماری به سرعت ظرفیت سازی کند، گفت: دسترسی همگانی به خدمات و اقلام بهداشتی و درمانی از جمله اهداف و اولویت‌های سازمان جهانی بهداشت است. 

وی گفت: در دوران کرونا به دلیل تحریم‌ها خرید اقلام مربوط به سلامت و توزیع آن‌ها با محدودیت مواجه شد، بنابراین برابری در توزیع اقلام سلامت محور حاصل نشد، در سازمان جهانی بهداشت با کشور‌های عضو نامه نگاری کردیم تا اقلام بهداشتی را به اشتراک بگذاریم، اما در نهایت موفقیت چندانی حاصل نشد. دکتر حنان بلخی در ادامه با اشاره به دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت، تصریح کرد: ایران در زمینه بیمه همگانی، سلامت خانواده و ادغام آموزش پزشکی در خدمات سلامت، به الگویی مثال زدنی تبدیل شده است و در زمینه علوم پایه و توانایی‌های درمانی پیشرفت مناسبی داشته است.

 مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در پایان با اشاره به سفر اخیر خود به استان اصفهان گفت: مهمترین موضوعی که در اصفهان توجهم را جلب کرد، تلفیق آموزش پزشکی و نظام ارائه خدمات ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ایجاد دسترسی به خدمات سلامت در مناطق دور افتاده و روستایی بود.

دیگر خبرها

  • ایران مرجع بهداشت منطقه است
  • ایران برای سازمان بهداشت جهانی یک کشور مرجع است
  • تأکید امیرعبداللهیان بر نقش سازمان بهداشت جهانی برای کمک به غزه
  • دیدار امیر عبداللهیان با مقام سازمان جهانی بهداشت
  • تاکید امیرعبداللهیان بر نقش سازمان بهداشت جهانی برای کمک به غزه
  • آمادگی ایران برای تداوم همکاری‌های منطقه‌ای با سازمان جهانی بهداشت
  • (عکس) حجاب مدیرکل منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در دیدار امیرعبداللهیان
  • تلاش سازمان جهانی بهداشت برای انتقال مجروحان غزه به سایر کشورها
  • الزام اقدام عملی سازمان جهانی بهداشت برای غزه
  • سند مهندسی فرهنگی تبدیل به گفتمان غالب جامعه شود