Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک متخصص طب ایرانی گفت: اصلاح الگوی تغذیه ای و فعالیت بدنی دو کلید اصلی برای پیشگیری از بلوغ زودرس و کاهش وزن در کودکان است.

به گزارش برنا؛ الهام پارسا متخصص طب ایرانی با حضور در برنامه مادر، کودک، تندرستی اظهار کرد: بلوغ زودرس در دختران بسیار شایعتر از پسران است، سن شروع بلوغ در پسران ۱۱ تا ۱۲ سالگی و در دختران ۹ تا ۱۰ سالگی است به طوری که در بسیاری از موارد به علل مختلف ممکن است شروع بلوغ کمتر از زمان‌های یاد شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارسا با اشاره به اینکه در سده‌های اخیر کودکان به ویژه دختران در سن کمتری به بلوغ می‌رسند، افزود: عوامل بسیار زیادی از جمله ژنتیک، شرایط زندگی، محل زندگی، مواد شیمیایی، فعالیت‌های بدنی و رژیم غذایی در ایجاد بلوغ زودرس دخیل است.

این متخصص طب ایرانی گفت: تحقیقات مختلف نشان داده که با افزایش شیوع چاقی در بین کودکان، سن رسیدن به بلوغ کاهش یافته است، افزایش وزن یکی از دلایل بلوغ زودرس است.

پارسا تصریح کرد: اصلاح الگوی تغذیه‌ای و فعالیت بدنی دو کلید اصلی برای پیشگیری از بلوغ زودرس و کاهش وزن در کودکان است. دانشمندان یکی از دلایل اصلی چاقی را استفاده از مواد فرآوری شده با کالری بالا و نوشیدنی‌های قندی پرکالری دانستند.

او ادامه داد: استفاده مداوم از نوشیدنی‌های گازدار از طریق مسیر‌های متابولیکی وابسته به انسولین، افزایش وزن و قاعدگی زودرس از عوامل ایجاد بلوغ زودرس است، با در نظر گرفتن اصلاح رفتار تغذیه کودکان و مدیریت منابع غذایی می‌توان از بلوغ زودرس جلوگیری کرد.

این متخصص طب ایرانی افزود: کودکان به جای استفاده از غذا‌های فرآوری شده با کالری بالا از منابع غذایی سالم مانند سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات کم چرب و چربی‌های اشباع نشده استفاده کنند.

پارسا تصریح کرد: برای رشد، نیاز به دو فاکتور حرارت و رطوبت داریم به طوری که اگر این دو فاکتور زیاد و یا کم شود کودکان ما به بلوغ زودرس می‌رسند، وقتی رطوبت و حرارت از حالت تعادل خارج می‌شود بلوغ زودرس اتفاق می‌افتد بنابراین بحث تغذیه بسیار مهم است، زیرا تغذیه نادرست سبب بروز بلوغ زودرس در کودکان می‌شود.

او ادامه داد: در دوره کرونا جنبش گرمی خوردن در بین مردم به راه افتاد که عوارض بسیار زیادی را ایجاد کرد که یکی از این عوارض ایجاد بلوغ زودرس بود، باید بتوانیم با تغذیه مناسب دوران بلوغ را طولانی‌تر کنیم به طوری که دوره بلوغ ۲ تا ۴ سال به طول می‌انجامد بنابراین از نظر گرمی و سردی باید احتیاط کنیم.

این متخصص طب ایرانی افزود: صبحانه مناسب برای کودکان نیز فرنی و حریره بادام است که برای اکثر بچه‌ها مناسب است، از مصرف موادی که برای بدن مضر هستند مانند چیپس و پفک و نوشابه‌ها باید جلوگیری کرد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: طب کودکان رژیم غذایی چاقی وزن کاهش وزن تغذیه لبنیات صبحانه بلوغ ایجاد بلوغ زودرس متخصص طب ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۹۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»

پهلوان و فیل عنوان کتابی است از سید مهدی شجاعی با تصویرگری فرهاد جمشیدی که از سوی نشر نیستان برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است. نامگذاری هفتم اردیبهشت به عنوان روز جهانی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای مناسبتی است برای آشنایی کودکان با فرهنگ پهلوانی در ایران
انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود می‌تواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد…

ورزش کشتی یکی از باسابقه‌ترین رشته‌های ورزشی است که در نزد ملل گیتی از دوران باستان به شکل‌های مختلف برگزار می‌شده و تقریباً در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد. با اطمینان می‌توان گفت که زورآزمایی و کشتی گرفتن از دوران‌های نخستین ظهور انسان بر روی کره زمین مورد توجه بوده و در اوقات فراغت یا در جنگ‌ها و نزاع‌ها به شکلی طبیعی و غریزی اجرا می‌شده است .

انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود می‌تواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد. بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسان‌های اولیه با کشتی گرفتن سپری می‌شد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز بکار ببرند .

در ایران قدیم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنت‌های ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است .

درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود می‌بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می‌پرداختند. آن کمربند کستی نامیده می‌شد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن. البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زورآزمایی است به کار می‌رود .

تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نام‌های آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بی‌عدالتی و دفاع از مظلومان بکار برده‌اند. از پهلوانان قدیم پوریای ولی، عبدالرزاق، مفرد قلندر، فیله همدانی، شمس محمد، محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر می‌توان به نام‌های مشهوری همچون ابراهیم یزدی، اکبر خراسانی، حاج محمدصادق بلور فروش و حاج سیدحسن رزاز اشاره کرد .

پهلوان و فیل بازآفرینی از داستان‌های شگفت‌انگیز پهلوانان ایران است. بازآفرینی یکی از شیوه‌های آفرینش آثار ادبی و هنری است. در این روش نویسنده از اثر کهن یا معاصر الهام می‌گیرد، موضوع اثر را تغییر می‌دهند و اثری نو مستقل پدید می‌آورند.

سیدمهدی شجاعی با استفاده از این تکنیک کتاب پهلوان و فیل را با تصویرگری فرهاد جمشیدی، با تصاویری به سبک قهوه‌خانه‌ای یا پرده‌خوانی با نشانه‌های ایرانی (چهره‌ی خورشیدخانم، گل‌های چندپر) که بر زمینه‌ای کاه‌گلی نقش بسته است، بازآفرینی کرده است.

جهان پهلوان محمد مالانی پهلوان دربار حسین میرزا، حاکم هرات که بین مردم محبوبیتی خاص دارد. هنگام بازگشت از هندوستان برای حاکم فیلی بسیار بزرگ و زورمند هدیه می‌آورد، حاکم قدرت فیل را بیش از انسان می‌داند ولی پهلوان مالانی مخالف اوست و از این‌جا کشمکش ماجرای داستان شروع می‌شود.

حاکم از پهلوان مالانی می‌خواهد که عقیده‌ی خود را در کشتی با فیل به اثبات برساند. پهلوان مالانی ابتدا با شگردی عاقلانه فیل را به زمین می‌زند و سپس کینه را از دل فیل که انتظار چنین درگیری را ندارد شسته، و با او دوست می‌شود این‌گونه دو وجه عقل و عاطفه‌ی انسانی را ثابت می‌کند. در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

خصوصیت مهم پهلوان محمد، جوانمردی و مردمداری‌اش بود. او نمی‌نشست تا نیازمندها و گرفتارها به سراغش بیایند، بلکه خود در میان مردمان می‌گشت و به جست‌وجوی مردم گرفتار می‌پرداخت تا غم و غصه‌هایشان را برطرف کند...

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899142

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • با این ورزش‌ها از مرگ زودرس نجات پیدا می‌کنید
  • برگزیده شدن دو اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودکان هند
  • فناوری با بلوغ پایین در پارک‌های علم و فناوری رها شده اند 
  • خبرنگار بی‌بی‌سی بعد از دیدن بقایای موشک‌های ایرانی در اسرائیل: آنچه ما دیدیم یک چیز واقعا وحشتناکی است ؛ 11 متر بود! (فیلم)