Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-16@09:53:29 GMT

۲۵درصد ایرانی‌ها به ریفلاکس معده مبتلا هستند

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۸۹۹۰۰

رییس انجمن گوارش و کبد ایران گفت: ۲۵ درصد مردم کشور مبتلا به ریفلاکس معده (برگشت اسید از معده به بالا و مری) هستند و اضافه وزن و چاقی ابتلا به این بیماری را در سالهای اخیر تشدید می‌کند.

رضا ملک زاده روز شنبه افزود: ریفلاکس معده از شایع ترین بیماری های گوارشی است که بر اثر خوردن غذاهای فست و فود، سس قرمز و چای زیاد که در سالهای اخیر میان مردم کشور افزایش یافته، بروز می یابد و به دلیل بازگشت اسید و شیره معده به داخل مری باعث احساس درد قفسه سینه ترش شده دهان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، گیر کردن غذا، حالت تهوع، باد گلو و آروغ زدن های مکرر، جمع شدن بیش از حد بزاق در دهان و سرفه های مکرر بدون علت، تلخ شدن دهان و برگشت آب و مواد غذایی از معده به دهان را از دیگر علایم ریفلاکس معده بیان کرد و اظهار داشت: این علایم فرد مبتلا را آزار می دهد و می تواند در فعالیت ها و کارهای روزانه اختلال ایجاد کند.

ملک زاده تصریح کرد: همچنین افرادی که مبتلا به کرونا می شوند نیز به ریفلاکس معده مبتلا شده و شکایت زیادی از این بیماری دارند که باید تحت نظر پزشک درمان شوند.

۳۰ درصد ایرانیان کبد چرب دارند

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: همچنین ۳۰ درصد مردم کشور کبد چرب دارند که با رژیم غذایی نادرست و چاقی در ارتباط است.

وی افزود: چاقی و چربی دور شکمی، مقاومت به انسولین و مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده از مهمترین عوامل خطری هستند که باعث بروز علایم کبد چرب و ابتلا به این بیماری می‌شوند، چاقی پیامدهای منفی بر روی سوخت و ساز سلولی داشته و باعث پیشرفت التهاب کبدی می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: افراد با وزن طبیعی نیز در صورتی که چربی دور شکم آن‌ها از مقدار سالم بیشتر باشد به اندازه افراد چاق در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند و باید مراقب بروز علایم کبد چرب باشند، نوشیدنی های شیرین به دلیل داشتن میزان قند زیاد یکی از مضرترین مواد غذایی در ایجاد بیماری هستند. بدن ما انواع قندها را به گلوکوز تبدیل می‌کند که بخشی از آن به عنوان سوخت برای عملکرد ارگان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشکل اما جایی آغاز می‌شود که بدن گلوکز مازاد نیاز خود را به چربی تبدیل می‌کند و این چربی‌های اضافی در کبد ذخیره‌ خواهند شد.

به گفته ملک زاده، مقاومت به هورمون انسولین به عنوان عامل اصلی در بروز و پیشرفت بیماری کبد چرب به شمار می‌رود. مقاومت به انسولین باعث عدم توانایی ورود آن به سلول ها شده که این مسئله به افزایش قند خون و دیابت منجر می شود.

وی خاطرنشان کرد: پرخوری، بی تحرکی و چاقی به ویژه چاقی شکمی طی سالهای اخیر میان مردم به سرعت افزایش یافته و بیماری کبد چرب سهم عمده ای در سکته های قلبی و مغزی و مرگهای زودرس دارد.

منبع: ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: ریفلاکس معده کبد چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۸۹۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی و درمان ۶۶۸ بیمار مبتلا به تب‌مالت در کردستان

ایسنا/کردستان معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: سال گذشته ۶۶۸ نفر بیمار مبتلا به تب‌مالت در استان شناسایی، پیگیری و تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر فرزام بیدارپور 24 فروردین در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته ۶۶۸ نفر بیمار مبتلا به تب مالت در استان شناسایی، پیگیری و تحت درمان قرار گرفتند که شامل سنندج ۱۰۵ نفر، دیواندره و قروه هر کدام ۸۴ نفر، بیجار ۸۳ نفر، سقز ۶۹ نفر، مریوان ۶۵ نفر، بانه ۵۹ نفر، دهگلان۵۰ نفر، کامیاران ۴۴ نفر و سروآباد ۲۵ نفر بودند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان کردستان اضافه کرد: شایع‌ترین طریقه انتقال تب‌مالت از طریق مصرف محصولات دامی غیرپاستوریزه است، اما ممکن است دامپروری که در قسمت‌های مختلف بدنش زخم و خراشیدگی دارد با دام بیمار تماس داشته و به بیماری مبتلا شود.

بیدارپور ادامه داد: مصرف لبنیات تازه غیرپاستوریزه، عدم استفاده از پوشش محافظ مناسب در مواجهه با دام و عدم واکسیناسیون دام‌ها از علل ابتلا به بیماری تب مالت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، تب‌مالت از جمله بیماری‌های عفونی مسری است که به بیماری هزار چهره معروف است، گفت: پیشگیری در این بیماری بسیار اثرگذارتر بوده و بدلیل اینکه درمان موارد ابتلا ممکن است چند ماه به طول بینجامد به عنوان یک بیماری مزمن در نظر گرفته شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان این مطلب که تب‌مالت در صورتی که به موقع تشخیص داده و درمان شود، به سرعت در ۱۰ تا ۱۵ روز قابل درمان بوده و از انتقال آن به افراد دیگر پیشگیری به عمل می آید، ادامه داد: در صورتی که تشخیص و درمان آن با تاخیر مواجه شود درمان آن ممکن است تا حدود سه ماه به طول انجامد.

بیدارپور در خصوص علائم مبتلا شدن به این بیماری نیز گفت: مهمترین علامت این بیماری تب بین ۳۸ تا ۴۰ درجه است که با احساس سرما یا لرز همراه باشد و دردهای عضلانی و استخوانی، سر درد، تعریق شدید به ویژه در هنگام شب، ضعف و خستگی، بی اشتهایی، لاغری و افسردگی، بزرگ شدن کبد و طحال نیز ازجمله علایم دیگر تب مالت به حساب می آید و درصورتی که این بیماری مزمن شود، حالاتی مانند خستگی‌های دائمی، دردهای عضلانی، کمردرد، یبوست، کاهش وزن و افسردگی نیز به تدریج ظاهر و مزمن می شود.

وی خاطرنشان کرد: عدم مصرف شیر دامی که تازه سقط جنین کرده و به ابتلا به این بیماری مشکوک است، شستن ظروف مخصوص دوشیدن شیر، ضدعفونی کردن اصطبل‌های آلوده، واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری و رعایت کامل اصول بهداشتی در دامداری‌ها از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جان باختن بیش از یک هزار تن بر اثر بیماری های عفونی در افغانستان
  • گام‌های عملی درمان چاقی از دیدگاه طب ایرانی و تغذیه نوین
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین
  • وسواس؛ بیماری سمج اما درمان‌پذیر
  • عوارض جدی خوردن دوغ
  • عوارض مصرف دوغ برای سلامت بدن و موارد منع نوشیدن آن
  • سیر صعودی دیابت در ایران
  • ۷ عاملی که که علائم بیماری پارکینسون را بدتر می‌کنند
  • شناسایی و درمان ۶۶۸ بیمار مبتلا به تب‌مالت در کردستان