Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-25@17:31:54 GMT

آغاز نخستین کارهای علمی مریخ‌نورد پشتکار در سطح مریخ

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۰۴۰۹

آغاز نخستین کارهای علمی مریخ‌نورد پشتکار در سطح مریخ

ایتنا - مریخ‌نورد پشتکار با شروع یک سفر جاده‌ای بر روی سیاره سرخ، فعالیت علمی مورد انتظار خود را آغاز کرده است. مریخ‌نورد پشتکار (Perseverance) که به‌اندازه یک اتومبیل است، در دهانه جزرو (Jezero) به عرض ۴۵ کیلومتر در ۱۸ فوریه فرود آمد. این ربات شش چرخ چند ماه اول، عمدتاً به انجام بررسی‌های بهداشتی و وارسی ابزارآلات و همینطور مستندسازی بالگرد نبوغ (Ingenuity) سرگرم بود که همراه با هم به مریخ سفر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
به گزارش ایتنا به نقل از Space، اکنون پشتکار و سامانه‌های آن، بسیار سریع بوده و بالگرد نبوغ هم کمپین پروازی خود را به پایان رسانده و در انتظار انجام یک مأموریت طولانی‌تر است. بنابراین پشتکار در حال شروع مأموریت علمی خودش است؛ یعنی جستجوی نشانه‌هایی از زندگی باستان بر روی مریخ و جمع‌آوری نمونه برای بازگشت به زمین.
 
جنیفر تروسپر (مدیر جدید پروژه پشتکار) در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) واقع در جنوب کالیفرنیا، در بیانیه‌ای گفته است: «طی چند ماه آینده، پشتکار سرگرم بررسی یک قطعه از کف دهانه جزرو به مساحت ۴ کیلومتر مربع خواهد بود. اولین نمونه‌ها از سیاره دیگری برای ماموریت آینده برای بازگشت به زمین جمع‌آوری خواهند شد».
 
گفتنی است پشتکار به کاوش در دو واحد زمین‌شناسی متمایز خواهد پرداخت: ناحیه‌ای موسوم به Crater Floor Fractured Rough که دارای بسیاری از سنگ‌های باستانی است و دیگری به نام Séítah که اگرچه سنگ بستر هم دارد، اما دارای پشته‌ها و تپه‌های شنی نیز هست.
 
گفته می‌شود انجام این کاوش با واحدهای زمین‌شناسی مذکور به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا اکتشاف خود را در دهانه جزرو آغاز کنند. بنابر برآورد دانشمندان، این منطقه ۳٫۸ میلیارد سال پیش حداقل در زیر ۱۰۰ متر آب بوده است. ما هنوز نمی‌دانیم که سنگها و رسوبات لایه‌ای، چه داستان‌هایی برای تعریف کردن دارند؛ اما مطمئناً سراسر هیجان خواهد بود.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، پشتکار یک یا دو نمونه از هر دو واحد جمع‌آوری و ذخیره خواهد کرد.

منبع: ايتنا

کلیدواژه: مریخ نورد ناسا فضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۰۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین دادگاه منافقین در سال جدید آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) به صورت علنی برگزار شد.

گروهک تروریستی منافقین از خرداد ۱۳۶۰ و پس از عزل بنی صدر به صورت رسمی عملیات مسلحانه و ترور را برای مقابله با انقلاب مردم ایران برگزیده بود، در طول این سال‌ها دست به جنایات زیادی در حق مردم ایران زده است.

کارنامه جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین، تاریخی سیاه و ضد بشری را شامل می‌شود که سند قتل عام بیش از ۱۷ هزار غیرنظامی ایرانی است.

در کارنامه این گروهک تروریستی فهرست بلندی از ترور شخصیت‌های سیاسی، علمی و مذهبی ایران وجود دارد؛ ترور ۷۲ نفر از شخصیت‌های سیاسی کشورمان با انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی، ترور ناکام مقام معظم رهبری، ترور شهیدان رجایی و باهنر، ترور آیت‌الله دستغیب، آیت‌الله قدوسی و آیت‌الله مدنی، ترور صیاد شیرازی و ترور دانشمندان هسته‌ای از دیگر اقدام‌های تروریستی این گروهک است از این روی دادگاه کیفری رسیدگی به اتهامات این گروهک از سال گذشته آغاز شده است.

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به جنایات و اقدامات اعضای گروهک تروریستی منافقین ۲۱ آذر ۱۴۰۲ آغاز و تاکنون ۱۰ جلسه از دادگاه متهمان این پرونده برگزار و کیفرخواست متهمان توسط نماینده دادستان قرائت شده است.

کد خبر 6085985

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم
  • تاکید دانش آموزان آبادان و خرمشهر بر حفظ زمین پاک
  • اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران
  • تولید، اشتغال و تأمین معاش خانواده، ثمره پشتکار بانوی اراکی
  • آغاز اجرای طرح آزمایشی جمع‌آوری زباله از جلوی در منازل در تبریز
  • برگزاری نخستین دادگاه منافقین در سال جدید آغاز شد
  • آغاز فرایند انتخاب واحد‌های نمونه صنعتی و معدنی استانی و ملی
  • نخستین نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه
  • جمع آوری زباله های ورودی شهر خواف به مناسبت روز زمین پاک