Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@23:53:33 GMT

تاثیر عجیب رژیم غذایی بر رانندگی!

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۰۵۸۳

تاثیر عجیب رژیم غذایی بر رانندگی!

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از یورکالرت، سالانه حدود ۱.۳۵ میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند، رانندگان حرفه‌ای به دلیل مدت زمان زیادی که پشت فرمان هستند بیشتر در معرض خطر تصادف قرار دارند.

به گفته محققان چندین عامل شناخته شده ازجمله جنسیت، سن، تجربه، مهارت‌ها و نگرش‌های رانندگی در این زمینه حائز اهمیت هستند، اما ممکن است سبک زندگی نیز عاملی دیگر باشد به‌ویژه اینکه رانندگی در مسافت‌های طولانی اغلب موجب کمبود خواب، عادات غذایی نادرست و فعالیت بدنی محدود می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعات اندکی در مورد تاثیر احتمالی الگوی غذایی بر رفتار‌های رانندگی در بین رانندگان حرفه‌ای کامیون انجام شده است و محققان در تلاش برای ازبین بردن این شکاف علمی بررسی کردند، که آیا الگوی غذایی و خستگی در نمونه‌ای از ۳۸۹ راننده مرد کامیون از یک شرکت حمل‌ونقل در سوژو چین بر رفتار‌های رانندگی تاثیر دارد یا خیر.

اکثر رانندگان بین ۳۱ تا ۶۰ سال سن داشتند، ۶ تا ۱۰ سال سابقه رانندگی و سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر در جاده رانندگی کرده بودند.

از هر راننده خواسته شد که گزارش خود را در ۱۲ ماه گذشته از ۲۵ ماده غذایی موجود در یک پرسشنامه مواد غذایی که چه خوراکی هایی را استفاده کرده پر کند تا بر روی این افراد بررسی صورت گیرد.

طی بررسی های انجام شده چند بعدی بر روی دلایل تصادفات جاده ای، خستگی جسمی و روانی را در مقیاس پنج اصل ارزیابی کرده اند.

الگو‌های رژیم غذایی به دسته غذا‌های اصلی (مصرف زیاد کربوهیدرات، غلات تصفیه‌نشده، لبنیات و تخم‌مرغ)، پروتئین‌های حیوانی (ماهی و مرغ) و تنقلات (غذا‌های سرخ شده، دسر‌ها و نوشیدنی‌های شیرین) تقسیم شدند.

رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات و غذا‌های اصلی به شدت با رفتار‌های ایمن رانندگی در ارتباط هستند، زیرا رژیم های غذایی حاوی پروتئین حیوانی هستند و با میزان بالاتر خطاها، کاهش غلظت و تمرکز کمتر و مصرف تنقلات در میان وعده به شدت با رفتار ناایمن رانندگی همراه اند.

براساس نتایج به دست آمده؛ خستگی بر الگو‌های رژیم غذایی و ایجاد رفتار‌های رانندگی تاثیر دارد، به‌طوری‌که رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات و غذا‌های اصلی با خستگی کمتری در ارتباط هستند و رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین حیوانی و میان وعده شامل تنقلات با خستگی بیشتر همراه می‌شوند.

این تحقیق یک مطالعه مشاهده‌ای است به همین دلیل نمی‌تواند علت را تعیین کند بلکه فقط ارتباط را بیان می‌کند، این مطالعه تا حد زیادی بر اساس گزارش شرکت‌کنندگان ارائه شده است و محققان هیچ اطلاعاتی در مورد عوامل مهم احتمالی مانند استعمال دخانیات، فعالیت بدنی، الگو‌های شیفت کاری و استرس کاری را جمع‌آوری نکردند.

گفتنی است؛ نتایج این مطالعه از رابطه بین الگوی غذایی و رفتار رانندگی در نمونه‌ای از رانندگان حرفه‌ای کامیون پشتیبانی می‌کند البته از طریق تجزیه‌وتحلیل این گزارش می‌توان گفت که رفتار مثبت رانندگی با رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات مشخص می‌شود در حالی که برخی از رفتار‌های خطرناک رانندگی (اشتباهات، خطا‌ها و تخلفات) را می‌توان توسط رژیم غذایی ناسالم پیش‌بینی کرد، الگو‌های غذایی ناسالمی که شامل میزان زیاد چربی و قند‌ها هستند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موادغذایی راننده کامیون رژیم های غذایی رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۰۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین رژیم غذایی برای مغز

به گزارش خبرآنلاین، یک مطالعه جدید نشان داد که الگوهای رژیم غذایی ممکن است بر سلامت روان و مغز تأثیر بگذارند.

مهر در گزارشی به نقل از هلث لاین نوشت: محققان افراد را در چهار الگوی غذایی طبقه بندی کردند.

این الگوهای غذایی شامل:

• بدون نشاسته یا نشاسته کم

• گیاه خواری

• پروتئین زیاد و فیبر کم

• متعادل

بیش از نیمی از افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند در دسته «متعادل» قرار گرفتند و نتایج سلامت روان و عملکرد شناختی گزارش شده آنها بهتر از سه مورد دیگر بود. افرادی که از رژیم غذایی پر پروتئین / کم فیبر پیروی می‌کردند، نسبت به افرادی که از رژیم غذایی متعادل پیروی می‌کردند، حجم ماده خاکستری کمتری در بخشی از مغز به نام شکنج پست مرکزی داشتند که نحوه حرکت بدن ما را در محیط هماهنگ می‌کند.

علاوه بر این، افرادی که گیاهخوار بودند، در بخشی از مغز به نام تالاموس و Precuneus حجم خاکستری بالاتری داشتند. نکته قابل توجه، این مطالعه نشان داد که خطر ابتلاء به مشکلات روانی در افرادی که سبزیجات و میوه‌های بیشتری مصرف می‌کنند، افزایش یافته است، یافته‌ای که نویسندگان توضیح داده اند می‌تواند به دلیل طراحی مطالعه باشد و نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی مدیترانه ای که تأکید بر ماهی و سبزیجات دارد، اثرات امیدوار کننده‌ای بر سلامت جسمی نشان داده است. اما رژیم‌های غذایی که به کاهش التهاب کمک می‌کنند نیز می‌توانند تأثیر بسزایی در سلامت مغز و سلامت روان داشته باشند.

همچنین تأثیر رژیم غذایی بر میکروبیوم روده نیز نقش مهمی در سلامت مغز دارد. شواهد نشان می‌دهد که یک روده سالم، که از طریق رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر غذایی ایجاد می‌شود، ممکن است محور روده مغز را حفظ کرده و به طور بالقوه شناخت را بهبود بخشد.

محققان تاکید می‌کنند انتخاب شیوه زندگی نیز یک عامل مهم است و خواب با کیفیت، ورزش منظم و تکنیک‌های خوب برای مدیریت استرس برای تکمیل یک رژیم غذایی متعادل ضروری است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895756

دیگر خبرها

  • ۶ ماده غذایی که حمله قلبی را از شما دور می‌کند
  • بررسی تاثیر عملیات موشکی ایران بر نقشه ترانزیتی سرزمین های اشغالی
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟‌
  • یک سوم تلفات رانندگی در شهرهای کردستان مربوط به عابران پیاده است
  • اظهارات زلنسکی بعد از حمله به اسرائیل: با ما هم مثل تل‌آویو رفتار کنید!
  • تاثیر تورم بر رفتار‌های فرهنگی
  • ایهود باراک: نتانیاهو برای حفظ قدرت تحت تاثیر وزرای سلطه جو قرار دارد
  • قند و شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
  • زلنسکی: با اوکراین مثل اسرائیل رفتار کنید
  • بهترین رژیم غذایی برای مغز