Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از جدایی «مارک ویلموتس» از هدایت تیم ملی فوتبال ایران، فدراسیون فوتبال چند گزینه را مدنظر داشت اما در نهایت «دراگان اسکوچیچ» به عنوان جانشین ویلموتس انتخاب شد. اسکوچیچ با تیم ملی چهار پیروزی در دیدارهای برگشت مرحله دوم انتخابی جام جهانی به دست آورد و به مرحله سوم انتخابی صعود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که حالا گمانه زنی‌هایی از تغییر اسکوچیچ و انتخاب سرمربی جدید به جای وی شکل گرفته است.

محمود اسلامیان عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد که پیش از انتخاب اسکوچیچ، ابتدا امیر قلعه نویی و سپس علی دایی مدنظر بودند و حتی اجماع روی قلعه نویی هم صورت گرفت اما وزیر وقت صمت، به دلیل حضور این مربی در تیم سپاهان با انتقالش به تیم ملی مخالفت کرد.

اسلامیان همچنین با اشاره به مشکلات مالی و تحریم‌های فدراسیون، حفظ اسکوچیچ برای ادامه مسابقات را گزینه منطقی‌تری دانست و اعلام کرد که فدراسیون اگر قصد دارد گزینه جدیدی به خدمت بگیرد، نباید حتی یک روز را هم از دست بدهد.

مشروح گفتگوی اسلامیان با خبرنگار مهر در ادامه می‌آید:

* خبرگزاری مهر - شما در هیات رئیسه ای بودید که اسکوچیچ را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد و حالا احتمال دارد با این مربی قطع همکاری شود. فکر می‌کنید تصمیم فدراسیون برای انتخاب سرمربی جدید منطقی است؟

- محمود اسلامیان: مسئولیت هر تصمیمی در فدراسیون با رئیس و هیات رئیسه است. حدود سه ماه دیگر مسابقات مرحله سوم انتخابی جام جهانی شروع می‌شود. اسکوچیچ در دوره‌ای که ما در هیات رئیسه بودیم انتخاب شد و خوشبختانه بازی‌های خوبی هم انجام داد. او قبلاً در این سطح نبود و در چند بازی بخصوص برابر بحرین و عراق خیلی خوب کار کرد.

* با توجه به اینکه سابقه حضور در فدراسیون را دارید، آیا تغییر سرمربی در این برهه به تیم ملی کمک می‌کند؟

- فدراسیون مشکلات مالی دارد و چند میلیون دلار از پول فدراسیون در فیفا بلوکه شده است. تصمیم برای انتخاب سرمربی جدید باید با در نظر گرفتن این شرایط، گرفته شود. موفقیت یک طرف قضیه است و شرایط فدراسیون و فوتبال ما هم یک طرف دیگر. در این شرایط به نظر من منطقی است که اسکوچیچ بماند اما این یک نظر شخصی است و مسئولیت با مدیران فدراسیون است.

* در دوره مسئولیت شما، امیر قلعه نویی نزدیک به نیمکت تیم ملی بود. چه شد که این مربی در نهایت انتخاب نشد؟

- بله، ولی مسئولان خارج از فدراسیون فوتبال با حضور قلعه نویی در تیم ملی موافق نبودند.

* منظورتان کدام مسئولان است؟

- یکسری‌ها به وزیر وقت صنایع فشار آوردند که چون قلعه نویی در تیم فولاد مبارکه سپاهان است، اجازه جدایی به او ندهند. اجماع هیات رئیسه روی قلعه نویی بود. اکثر اعضا روی این مربی نظر داشتند اما در نهایت وزیر وقت صمت اجازه نداد.

* علی دایی هم گزینه دیگری برای تیم ملی بود. چرا بعد از منتفی شدن حضور قلعه نویی، دایی به نیمکت تیم ملی نرسید؟

- بله ایشان هم گزینه بود اما در جریان جزئیات علت عدم انتخابش نیستم!

* در لابه لای خبرهای مربوط به احتمال تغییر سرمربی تیم ملی، نام کارلوس کی روش هم مطرح شده است.

- کی روش مربی بی نظیری بود و همه جوره با ما می‌ساخت حتی وقتی ۶ ماه حقوقش را نمی‌دادیم. برای جدایی کی روش از تیم ملی هم مسئولان دولتی و خارج از فدراسیون به ما فشار آوردند. تیم ملی فعلی هم به نوعی دست‌پخت کی روش است.. در مجموع خواهشم از فدراسیون فوتبال این است که سریع‌تر تصمیم بگیرد. فرصت زیادی نداریم و حاشیه انتخاب سرمربی روی تیم ملی اثر می‌گذارد. بهترین کار این است که دوستان سریع تصمیم بگیرند و زمان را حتی برای یک روز از دست ندهند.

* آیا بابت انتخاب مارک ویلموتس و خسارت‌هایی که این مربی به فوتبال ایران زد هنوز خودتان را سرزنش می‌کنید؟

- در مورد ویلموتس باید بگویم که مسئله، ورزشی نشد. طبق قانون، اگر یک مربی و بازیکن پولش را در موعد مقرر نگیرد می‌تواند شکایت کند. فقط بحث ویلموتس هم نبوده است. هفت، هشت مربی خارجی از ایران رفتند از جمله کالدرون و استراماچونی که به فیفا شکایت کردند. به جز کی روش، سایر مربیان خارجی این کار را کردند و اکثراً مسیر ویلموتس را رفتند. ویلموتس مربی تیم ملی بود و برای همین حاشیه‌هایش زیاد شد وگرنه جوابی هم که فیفا به ما داد، همین بود؛ یعنی پول سرمربی را به موقع پرداخت نکرده‌اید.

* آیا سازمان بازرسی و سایر نهادهای نظارتی آنطور که گفته شد، به بحث پرونده ویلموتس ورود کردند؟

- شما نگاه کنید فوتبال ما با دو بار صعود به جام جهانی، ده‌ها میلیون دلار پول به دست آورد. آن‌هم طی هشت سال. همانطور که گفتم فیفا رسماً جواب داد و مشکل را گفت. ان شاءالله پرونده ویلموتس در دادگاه عالی ورزش حل می‌شود. مهم تیم ملی کشور است. میلیاردها دلار از پول ما در کشورهای مختلف مثل چین و کره جنوبی قفل شده است. بابت تحریم‌ها، کم ضرر نکردیم. حالا همه این موارد را رها کرده‌ایم و به بحث ویلموتس چسبیده‌ایم. الان باید دولت به فوتبال کمک کند چون هیچ چیز با شادی مردم قابل مقایسه نیست. تیم ملی باید با آرامش و امکانات خودش را آماده مسابقات پیش رو کند.

* البته دولت اخیراً به این فدراسیون فوتبال ۵۰ میلیارد تومان کمک داشته است.

- زمان ما این‌طور کمک نمی‌شد. سال آخر که تحریم‌ها شدید شد، نتوانستیم از فیفا برداشت پول داشته باشیم. ۵۰۰ میلیارد تومان هم به فوتبال کمک کنند، کم است. شما نگاه کنید در بازی ایران و عراق، مردم با وجود تمام مشکلاتی که دارند چطور شاد بودند. چقدر پول بدهید، ۸۰ میلیون ایرانی این‌طور خوشحال می‌شوند؟ این چیزها با پول دست یافتنی نیست.

کد خبر 5238896 مرتضی احمدی

منبع: مهر

کلیدواژه: محمود اسلامیان دراگان اسکوچیچ تیم ملی فوتبال ایران امیر قلعه نویی وزیر صمت تیم فوتبال سپاهان اصفهان علی دایی مسابقات فوتبال مقدماتی جام جهانی 2022 قطر تیم ملی فوتبال ایران فوتبال مسابقات فوتبال مقدماتی جام جهانی 2022 قطر تیم ملی فوتبال عراق تیم فوتبال استقلال تهران لیگ ملت های والیبال دراگان اسکوچیچ کشتی فرنگی تیم فوتبال پرسپولیس انتخابات 1400 والیبال المپیک 2020 توکیو تیم ملی والیبال ایران لیگ برتر فوتبال ایران فدراسیون فوتبال انتخاب سرمربی هیات رئیسه قلعه نویی تیم ملی کی روش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۰۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال/ قلبی که با ایرانی است

به گزارش خبرنگار مهر، انتخاب سرمربی برای تیم ملی پرونده جدیدی است که در فدراسیون بسکتبال باز شده است. این موضوع از آنجایی در دستور کار قرار گرفته که قرارداد یک ساله «هاکان دمیر» به پایان رسیده و لازم است برای تعیین جایگزین او یا تمدید قراردادش، بررسی های لازم انجام شود.

به همین منظور نام مربیان داخلی و خارجی که خود هاکان دمیر هم یکی از آنها است، در فهرست گزینه های موردنظر فدراسیون بسکتبال قرار گرفته است. این فهرست و رزومه نام های مطرح در آن، در نشست شنبه گذشته کمیته فنی در اختیار اعضا قرار گرفت تا هر یک از آنها بررسی جداگانه خود را داشته باشند و آن را به منظور تصمیم گیری جمعی، ارائه دهند.

البته که در رابطه با انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال و صلاحیت گزینه های مطرح، ابتدا باید در مورد لزوم داخلی یا خارجی بودن او جمع بندی حاصل شود سپس مربیان کاندیدا بر اساس شاخص های موردنظر و تطابق آنها با یکدیگر، مورد ارزیابی قرار بگیرند.

اینکه در شرایط فعلی و با در نظر گرفتن مجموع شرایط، مربی داخلی برای تیم ملی بسکتبال چاره ساز است یا اینکه بهتر است این مسئولیت به مربی خارجی سپرده شود، موضوعی است که در گفت و گو با علی توفیق کارشناس بسکتبال و از اعضای کمیته فنی به آن پرداخته شد. وی با تاکید بر اینکه قلبش با مربی ایرانی است، معتقد است که رویکرد فدراسیون دراین زمینه بیش از هر مسئله ای تعیین کننده است.

اتمام قرارداد هاکان دمیر، فدراسیون بسکتبال را وارد پروسه انتخاب سرمربی جدید برای تیم ملی کرده است

ابهامات پیرامون انتخاب سرمربی جدید

علی توفیق در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در رابطه با انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال، موضوعات مختلفی مطرح است. معیار انتخاب چیست؟، می خواهیم با این انتخاب به قهرمانی جهان برسیم، قهرمان آسیا شویم و یا اصلا چه جایگاهی را دنبال کنیم؟، درکل چه هدفی را دنبال می کنیم؟ و .... اینها همه پرسش هایی است که در رابطه با انتخاب سرمربی تیم ملی مطرح است. اتفاقا همه اینها و خیلی سوالات دیگر، پرسش و ابهام خود من و دیگر اعضای کمیته فنی هم بود که در نشست نخست کمیته مطرح شد.

لزوم تعیین هدف گذاری

وی با یادآوری اینکه در نشست نخست کمیته فنی فهرستی از مربیان داخلی و خارجی ارائه شد، ادامه داد: قرار شد ابتدا هدف گذاری اصلی و اینکه با در نظر گرفتن آنها مربی منتخب، داخلی باشد یا خارجی انجام شود سپس اقدامات بعدی برای ارزیابی گزین ها و انتخاب یکی از آنها انجام شود.

مهم بودن فاکتور مالی در جذب مربی خارجی

«به عنوان یک کارشناس بسکتبال و با توجه به شناختی که از وضعیت امروز تیم ملی و در کل بسکتبال ایران دارید، با مربی خارجی موافق هستید یا داخلی؟»، این پرسشی بود که علی توفیق در پاسخ به آن گفت: برای تصمیم گیری در این زمینه فدراسیون باید ابتدا بر اساس شرایط خود به خصوص به لحاظ مالی به جمع بندی برسد. قطعا و حتما در مورد مربی خارجی مسائل مالی بیش از هر فاکتوری تعیین کننده است. البته که سطح مربی خارجی هم ملاک است. در هر صورت فدراسیون ابتدا باید در مورد جذب اسپانسر، حمایت وزارت و کمیته به یک جمع بندی کلی و قابل اطمینان برسد سپس در این زمینه تصمیم گیری کند.

تنور بسکتبال با مربی داخلی داغ می شود

توفیق که خود سابقه همکاری با کادر فنی تیم ملی بسکتبال را دارد در پاسخ به تکرار این پرسش که و اینکه «خود شما با گزینه داخلی موافق هستید یا خارجی؟»، خاطرنشان کرد: من قلبا به مربیان داخلی و زحمات آنها اعتقاد دارم، این مربیان داخلی هستند که چرخه بسکتبال را به گردش در می آورند و تنور آن را داغ نگه می دارند با همه اینها در مورد انتخاب سرمربی برای تیم ملی، سیاست های فدراسیون تعیین کننده است و اینکه مربی موردنظر را برای بازه زمانی کوتاه مدت میخواهد یا بلند مدت.

مرور پروسه همکاری با یک مربی خارجی

وی در این زمینه به پروسه ای که در زمان مرحوم محمود مشحون رییس پیشین فدراسیون بسکتبال برای جذب «بائرمن» طی شد، اشاره داشت و گفت: زمانی که مرحوم مشحون بعد از مدتی دوری دوباره به ریاست فدراسیون بازگشت، قرارداد دوماهه با بائرمن امضا شد چون در آن مقطع فرصت زیادی تا مسابقات قهرمانی آسیا نبود و صرفا قرار بود برای این رقابت ها تصمیم گیری شود. بعد از آن فصل جدید از همکاری بسکتبال ایران و این مربی آغاز شد. چون رضایت خاطر از عملکرد بائرمن در مسابقات قهرمانی آسیا ایجاد شده بود، قرار داد جدیدی برای مدت چهار سال با او امضا شد. امروز هم در مورد تیم ملی و سرمربی آن باید ابتدا سیاست و رویکرد کلی مشخص شود.

عضو کمیته فنی فدراسیون باید و نبایدهایی را در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی به خصوص از میان گزینه های خارجی مطرح می کند

قلبی که با مربی ایرانی است

مربی پیشین تیم ملی بسکتبال تاکید کرد: به عنوان یک عضو کمیته فنی قلب من با مربی ایرانی است اما بازهم می گویم مهمتر از هر مسئله ای، سیاست گذاری فدراسیون است. با لحاظ کردن این سیاست، می توان در مورد مربی خارجی یا داخلی به جمع بندی رسید سپس شاخص های لازم برای انتخاب رادر نظر گرفت و با تطابق دادن آنها با یکدیگر، از میان گزینه ها به جمع بندی رسید.

بسکتبال قادر به جذب مربی خارجی ۲ هزار دلاری نیست

توفیق در بخشی از این گفت و گو تصریح کرد: انتخاب درست نیازمند در نظر گرفتن خیلی موارد است. مثلا اینکه تیم ملی وارد پروسه پوست اندازی شده است. باید حتی این را در نظر داشت که مربی منتخب، با این روندی که آغاز شده، موافق است و می تواند آن را ادمه دهد یا نه، در عین حال باید به این موضوع توجه داشت بسکتبال ایران می تواند مربی خارجی جذب کند اما قطعا قادر به جذب مربی خارجی ۲ هزار دلاری نیست. نهایت مربی خارجی در سطح و لول مربیان خارجی قبلی باید جذب شود.

دوست ندارم جای رییس فدراسیون باشم

دبیر پیشین فدراسیون بسکتبال تاکید کرد: من جای داوری رییس فدراسیون نیستم و دوست هم ندارم باشم اما او باید این موضوع را در نظر گرفته شود که امسال تیم ملی دو پنجره انتخابی برای کاپ آسیا دارد که شاید خیلی مهم نباشند اما خودِ کاپ آسیا که سال ۲۰۲۵ برگزار می شود، خیلی مهم است. سرمربی تیم ملی باید کیفیت مسابقات را بلد باشد و به بازیکنان هم اشراف داشته باشد و خیلی مسائل دیگر؛ فقط مسائل فنی مهم نیست.

مربی نیاید که فقط به دنبال رزومه باشد

وی یادآور شد: اگر قرار به جذب مربی خارجی شد باید به این موضوع خیلی توجه شود که حضور در بسکتبال ایران تاثیرگذار باشد نه اینکه فقط فرصتی برای جمع کردن رزومه باشد.

کد خبر 6086291 زینب حاجی حسینی

دیگر خبرها

  • نتوانستم برای خداحافظی با قلعه نویی صحبت کنم | قبل از این دو پیشنهاد دیگر هم داشتم
  • امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم
  • پیام وحید امیری برای امیر قلعه‌نویی
  • تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد
  • نبی: انتخاب برترین‌ها از سوی رسانه ملی انگیزه ها را بالا برده است
  • مربی جدید تراکتور با اجازه قلعه نویی انتخاب شد!
  • هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال/ قلبی که با ایرانی است
  • هدایت تراکتور به دستیار قلعه‌نویی سپرده شد
  • کادر فنی تیم ملی منتظر جلسه قلعه نویی با رییس فدراسیون
  • اعلام زمان دو دیدار بعدی شاگردان قلعه‌نویی