Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@07:00:36 GMT

دکتر طبیبیان خواستار استعفای کرباسچی شد

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۱۰۶۵

در آن روزها یک فهرست ۳۰‌نفره نیز به نام روزنامه‌نگاران در تهران ارائه شده بود. آقای کرباسچی از من و همکارانم پرسید وضعیت آقای‌ هاشمی چگونه است؟ به او گفتم برخلاف انتظار حزب کارگزاران شهروندان تهرانی در غرب تهران و برخی حوزه‌های شمال تهران که من دیدم بیشتر به فهرست ۳۰‌نفره روزنامه‌نگاران دوم خردادی که اسم آقای‌ هاشمی‌رفسنجانی در آن نیست رای نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای کرباسچی برایش سخت بود باور کند که شادروان‌ هاشمی رای نمی‌آورد. با همه دشواری‌ها اما مرحوم‌ هاشمی نفر سی‌ام شد. در همان روزها و سال‌های بعد اما حزب کارگزاران سازندگی با احزاب دوم خردادی فاصله پیدا کرد و در درون حزب نیز دگرگونی‌هایی پدیدار شد که راه را برای بیرون آمدن محمد هاشمی‌، همین آقای همتی و نیز محمدعلی نجفی باز کرد. در همه این سال‌ها اما با همه دگرگونی‌های رخ‌داده در سپهر سیاست، آقای کرباسچی دبیرکل تغییرناپذیر حزب باقی مانده‌اند. برخی تصورات نادرست و برآوردهای غیردقیق در این سال‌ها به ویژه در چند سال تازه‌سپری‌شده به شکست‌های باورنکردنی حزب کارگزاران سازندگی منجر شده که تازه‌ترین آنها نتایج رای‌گیری انتخابات روز جمعه است. عبدالناصر همتی به هر دلیل آمد و ماند و رفتار آقای کرباسچی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. به طوری که به نظر می‌رسد آقای کرباسچی حتی مهدی کروبی را نیز قربانی رای به همتی کرد. روزنامه حزب کارگزاران نیز در روزهای نزدیک به انتخابات از هر اسمی برای افزایش رای همتی استفاده کرد. در همین مسیر چند روز پیش روزنامه سازندگی‌، ارگان حزب کارگزاران سازندگی در ادامه حمایت از همتی برای پیروز شدن در انتخابات ۲۸ خرداد در صفحه اول عکسی را از دکتر محمد طبیبیان اقتصاددان نامدار ایرانی به همراه یک متن کوتاه به نقل از او منتشر کرده بود. در این متن کوتاه طبیبیان گفته بود همتی از دیگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری اقتصاد را بهتر می‌فهمد. این یک داوری درست بود زیرا همتی در ظاهر استاد اقتصاد در دانشگاه تهران است. با توجه به بازتاب‌های گوناگون درباره نوشته دکتر محمد طبیبیان در صفحه تلگرامی خود نوشت: «برخی دوستان از این گفته بنده ابراز نگرانی کرده‌اند. البته من این جمله را به خبرنگاری که تلفن کرده‌ بود گفتم و به نوشته‌ام نیز اعتقاد دارم. اما یک جمله هم اضافه کردم که هنوز تصمیم به رای دادن نگرفته‌ام و اگر رای بدهم به آقای همتی خواهد بود. روزنامه کارگزاران این قسمت را نقل نکرده بود. اشکالی هم ندارد.»

دکتر طبیبیان روز شنبه و پس از اعلان نتایج رییس انتخابات بار دیگر در صفحه تلگرامی خود نوشته است «انتخابات تمام شد. در نهایت یک جناح، ریاست‌جمهوری را به دست آورد اما آن جناح هم حقیقتا پیروز نشد. از تصمیم شورای نگهبان تا عاقبت کار، برای همه میدانِ سیاست، بیشتر یک نتیجه باخت- باخت قابل مشاهده است. از جمله اینکه بر اساس نتایج غیررسمی که اعلام شده، کاندیدای پیروز هم بیش از ۳۳ درصد آرای واجدین شرایط را به دست نیاورد و آن درصد بزرگ‌تر هم که رای نداده‌اند بی‌تفاوت نبوده‌اند. اما آنچه مهم‌تر و بارزتر است شکست سیاسی اصلاح‌طلبان و حزب کارگزاران است. درصد رای آقای همتی درجه تنزل آنان را نشان می‌دهد.اگر چنین شرایطی در سایر کشورها که سابقه رای‌گیری بیشتری دارند مطرح می‌شد روسای سیاسی این گروه‌ها سریعا استعفا می‌دادند و کنار می‌رفتند. این یک شکست از شماری از شکست‌هایی است که رهبران این حزب به روی خودشان نیاورده‌اند. متاسفانه باید بگویم شما تمام شده‌اید و اگر کنار بروید شاید خط و خطوط شما خودشان را به نوعی بازسازی کنند و اگر بمانید بن‌بست اصلاح‌طلبی خواهید بود.»به نظر می‌رسد استعفا تنها برای مقام‌های دولتی نیست و رهبران حزب‌ها نیز اگر با تحلیل نادرست و گرفتن مشاوره غلط از شرایط‌، هواداران و شهروندان محترم را به نابودی سوق دادند باید استعفا دهند. آقای کرباسچی!، دکتر طبیبیان با مداراجویانه‌ترین گفتار انگار خواستار استعفای شماست. این کار را انجام دهید.

 محمدصادق جنان‌صفت - روزنامه جهان صنعت

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد حزب کارگزاران آقای کرباسچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۱۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید

عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشت: براساس گزارش مسوولان بانک مرکزی در طول سال گذشته یعنی ۱۴۰۲، مبلغ ۶۹میلیارد دلار ارز با نرخی بسیار پایین‌تر از نرخ ارز در بازار، برای واردات تامین شده است. از کل مبلغ ارز تامین‌شده ۱۹میلیارد ارز ۲۸۵۰۰تومانی به ازای هر دلار برای نهاده‌های کشاورزی و دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یافته و ۵۰میلیارد دلار دیگر نیز با نرخ هردلار حدود ۳۸هزار تومان از طریق سامانه نیما برای واردات سایر کالا‌های مصرفی، مواد اولیه و کالا‌های واسطه تخصیص و تامین ارز شده است.

یافته‌های علم اقتصاد و تجربه چند دهه گذشته در کشورمان به درستی حکم می‌کند که در میان‌مدت و بلندمدت یک رابطه تنگاتنگ و مستقیم بین روند تورم و نرخ ارز وجود دارد.

ممکن است در کوتاه‌مدت مسوولان با اهداف سیاسی با سرکوب نرخ ارز، آن را در ظاهر و معاملات رسمی پایین نگه دارند و در مواقع وفور ارز با واردات پرحجم قیمت کالا‌های قابل مبادله و نهایتا تورم را پایین نگه دارند؛ ولی با اولین شوک طرف عرضه در درآمد ارزی یا افزایش انتظارات تورمی در طرف تقاضا این جهش قیمت انجام می‌شود و روند بلندمدت رابطه مثبت بین تورم که اصولا یک پدیده پولی است و افزایش نرخ ارز اعاده می‌شود.

مقاومت مسوولان سیاسی در برابر اصرار کارشناسی و فنی بانک مرکزی در گذشته برای حذف ارز۴۲۰۰، مسیر را به جایی رساند که به خاطر فاصله زیاد آن با نرخ بازار و حذف بی‌برنامه آن در ۱۴۰۱ موجب جهش یک‌باره و بی‌سابقه در قیمت کالا‌ها شد.

سال۱۴۰۱ هنگام اجرای طرح جراحی اقتصادی یا همان حذف۴۲۰۰، سوال مهمی را در قالب یک پست تحلیلی در فضای مجازی مطرح کردم که بعد از حذف۴۲۰۰ و به خاطر تداوم تحریم‌ها و مشکلات ساختاری اقتصادی و تورم که نرخ بازار مدام تغییر خواهد کرد، برنامه دولت درباره نرخ ارز چه خواهد بود؟

ولی پاسخی نشنیدم. اما غیرمستقیم معلوم شد همان سیاست۴۲۰۰ را این‌بار با ۲۸۵۰۰می‌خواهند ادامه دهند. یعنی روز از نو روزی از نو. سال گذشته با ادعای تثبیت اقتصادی نرخ ارز ترجیحی را در ۲۸۵۰۰ و نرخ نیما را در محدوده ۳۸هزار تومان برای هر دلار ثابت نگه داشتند، غافل از اینکه، با تورم بیش از ۴۰درصدی یا براساس تخمین از آمار بانک مرکزی با تورم ۵۰درصدی و ادامه تحریم و تشدید انتظارات تورمی، نمی‌توان از این نرخ‌ها دفاع کرد.

نتیجه چه شد؟ در ماه‌های پایانی سال و ابتدای سال۱۴۰۳ کل عقب‌ماندگی نرخ ارز بازار ناشی از تزریق دلار با نرخ پایین‌تر، با جهش ۳۰درصدی به ۶۵هزار تومان رسید.

در طول سال۱۴۰۲، با توجه به میانگین اختلاف ۱۵هزارتومانی نرخ نیما با نرخ ارز بازار، مبلغ بالقوه رانت توزیع‌شده بابت ۵۰میلیارد تخصیص و تامین ارز اعلامی، در حد ۷۵۰هزار میلیارد تومان می‌شود که قطعا بخش عمده آن بالفعل شده است. درخصو‌ص ارز۲۸۵۰۰تومانی میانگین اختلاف ۲۵هزار تومانی آن با نرخ بازار، در سال گذشته رانت بالقوه ۴۷۵هزار میلیارد تومان می‌شود.

باتوجه به قیمت فزاینده محصولات و کالا‌هایی نظیر مرغ و گوشت، اتومبیل، موبایل و عمده کالا‌های مصرفی و قطعات و مواد واسطه‌ای مصرفی مردم و بنگاه‌های تولیدی که مردم به‌عینه در بازار لمس می‌کنند، خوش‌بینانه‌ترین نظر این است که حداقل ۵۰درصد اختلاف نرخ به‌صورت رانت توزیع شده باشد. این یعنی حداقل ۶۰۰هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است، بدون تاثیر جدی در کنترل قیمت کالا‌های مرتبط و بدتر از آن موجب تاثیر منفی بر ارزش صادرات و تراز تجارت غیرنفتی و نیز زیان شرکت‌های صادرات‌محور بورسی و نهایتا سهامداران بورس شده است.

درحال حاضر اختلاف نرخ ارز بازار با نرخ ارز نیما به ۲۵هزار تومان یعنی بیش از ۶۰درصد رسیده است و اختلاف آن با ارز ۲۸۵۰۰تومانی به ۳۷هزار تومان رسیده؛ یعنی ۲.۳برابر شده است.

به تجربه، توصیه خیرخواهانه اینجانب به مسوولان این است که این فاصله را به‌تدریج و در یک فاصله زمانی معقول اصلاح کنند. تداوم این سیاست نه تنها موجب ثبات اقتصادی نمی‌شود، بلکه موجب تحریک حرکت‌های سفته‌بازانه، خروج سنگین سرمایه و فاصله گرفتن نرخ بازار با نرخ‌های تثبیتی می‌شود.

دیگر خبرها

  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • پلوسی خواستار استعفای نتانیاهو شد
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید
  • دهه نود بدترین دهه زندگی مردم بود
  • از محاکمه کرباسچی تا قطعی شدن کاندیداتوری محمد خاتمی
  • از محاکمه کرباسچی تا قطعی شدن کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی
  • لاپید: نتانیاهو هم مثل رئیس اطلاعات نظامی استعفا کند
  • عرضه سهام ۶ همتی سرخآبی‌ها در فرابورس
  • استعفای رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل به دلیل ۷ اکتبر