Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@07:21:38 GMT

مزار خواجه عبدالرزاق در چناران به ثبت ملی رسید

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۱۱۷۴

مزار خواجه عبدالرزاق در چناران به ثبت ملی رسید

ابوالفضل مکرمی‌فر روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مزار عبدالرزاق در بخش مرکزی چناران، دهستان بقمچ، بر روی تپه ای در شمال شرق، مشرف به روستا و در فاصله ۳۵۰ متری روستای گاه قرار دارد.

وی ادامه داد: این بنا شامل یک فضای مربع شکل معروف به مزار عبدالرزاق و یک نمازخانه کوچک در سمت شرق آن است که بنا به گفته اهالی احتمالا این آرامگاه  متعلق به یکی از عرفای ناحیه توس بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود : از پیشینه تاریخی این اثر تاریخی سند مکتوبی در دست نیست ولی با توجه به سبک معماری آن و برخورداری از فرم ساده، مصالح بومی، کتیبه های خط کوفی تزئینی آن، قدمت اثر به قرون اولیه اسلامی و حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

مسوول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی در خصوص مشخصات این اثر اظهار کرد: آرامگاه عبدالرزاق بنایی با مصالح سنگ و ملات گل و ابعاد خارجی آن ۶ در ۷.۳ متر مربع است. ضخامت جرزهای آن یک متر است و سقف آن تاقی است که با همان سنگ و ملات گل ساخته شده است.

محمود طغرایی افزود: ورودی ینا در ضلع جنوب غربی و رو به بافت روستا و رودخانه است، ارتفاع بلندترین قسمت تاق آن حدود ۵ متر است.

وی اظهار کرد: این آرامگاه به واسطه فرم منحصر به فرد و قدمت زیادی که دارد، یکی از بناهای ارزشمند و قابل توجه استان است.

طغرایی یادآور شد: هر چند در سالهای ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ اقدامات استحکام بخشی و مرمتی مفیدی بر روی این بنا انجام شده است ولی ضرورت دارد هم اکنون، که اثر در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده، برنامه‌های تکمیلی مرمت آن تدوین و اجرا شود.

تاکنون بیش از هزار و ۷۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی در خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها گردشگری مشهد مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی چناران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری مشهد مرمت گردشگری مشهد مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی چناران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۱۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین غبارروبی مزار شهدای زنجان به مناسبت روز ارتش

     

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3069804 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • کشف یک قبضه سلاح غیرمجاز در چناران شهر
  • پیشگیری از تعرض به حریم بناهای تاریخی البرز با ثبت ملی
  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد
  • دستگیری ۲۳ سارق و مالخر در چناران
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • بازدید ۱۵۷ هزار نفری مسافران از موزه‌های همدان
  • بازدید از آرامگاه سعدی، اول اردیبهشت رایگان است
  • آیین غبارروبی مزار شهدای زنجان به مناسبت روز ارتش