Web Analytics Made Easy - Statcounter

 در آستانه برگزاری حج تمتع، متولیان مسجدالحرام در حال آماده‌سازی به منظور پذیرش حدود ۶۰ هزار زائر بیت‌‍الله الحرام هستند؛ به طوری که از عصر روز گذشته علاوه بر اتخاذ تدابیری برای قرارگیری قرآن‌های جدید در خانه خدا، نصب نشانه‌هایی در محل طواف زوار برای رعایت نکات بهداشتی نیز آغاز شد.

البته سال گذشته نیز برچسب‌هایی برای رعایت فاصله اجتماعی بین زائران در ایام حج تمتع نصب شد و پس از آن نیز زوار باید بر اساس فاصله به طواف خانه خدا می‌پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال با توجه به افزایش تعداد زائران خانه خدا و احتمال تردد بیشتر نسبت به سال گذشته، برچسب‌های جدیدی بر روی زمین مسجدالحرام نصب شد تا ضمن راهنمایی زائران برای حرکت در مسیرهای مشخص، زوار به رعایت فاصله اهتمام بیشتری داشته باشند. همچنین صبح امروز پرده خانه خدا غبارروبی و حجرالاسود نیز با عطر مخصوص عطرافشانی شد.

بر اساس اعلام سعودی‌ها، امسال هم هیچ زائری از کشورهای خارجی در ایام حج به عربستان اعزام نخواهد شد و فقط ۶۰ هزار زائر ساکن عربستان با اولویت ۴۵ هزار نفری زوار خارجی ساکن این کشور امکان تشرف به حج تمتع را دارند. با این تصمیم سعودی‌ها برخی از کشورهای اسلامی همچون ایران معترض شدند و برای سعودی‌ها نامه اعتراض آمیز نوشتند؛ چرا که با توجه به نبود روابط سیاسی با عربستان، هیچ زائر ایرانی در حج تمتع حضور ندارد.

اعتراض مسؤولان حج به تصمیم سعودی‌ها درباره حج امسال

به گفته حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، عربستان حق تشرف زائران ایرانی به خانه خدا را برای دومین سال متولی تضییع کرده است و ما به عنوان خدمتگزار حق ملت ایران و زائران کشورمان را پیگیری می‌کنیم.

به همین دلیل علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت با قدردانی از حساسیت سرپرست حجاج ایرانی درباره دفاع از حق زوار کشورمان، از ارسال نامه‌ای به سعودی‌ها خبر داد و گفت: علاوه بر ارسال نامه اعتراض آمیز، طی تماس تلفنی با معاون وزیر حج عربستان، به نبود زوار ایرانی در اعمال حج امسال اشاره شد.

درخواست ایران برای اختصاص سهمیه ویژه به ایرانیان در حج ۱۴۴۲

همچنین قرار است ایران پس از ارسال نامه و تماس با مسؤولان سعودی، مکاتبات جدیدی برای پیگیری حقوق ایرانیان با کشور میزبان داشته باشد و نبود زائران ایرانی در حج ۱۴۴۲ را بار دیگر به سعودی‌ها متذکر شود. علاوه بر این، ایران در این پیگیری‌ها خواستار اختصاص سهمیه ویژه به زوار کشورمان است.

به گفته منابع آگاه، سعودی‌ها که پیش‌بینی اعتراض برخی از کشورهای اسلامی از ممنوعیت ورود زائران خارجی در ایام حج را می‌کردند، صبح روز گذشته جلسه‌ای تشکیل دادند و برای حضور زائران ساکن عربستان در حال برنامه‌ریزی هستند. متولیان مسجدالحرام در این جلسه با اشاره به افزایش ۶ برابری تعداد زائران نسبت به سال گذشته، مدعی شدند که عربستان موقعیت و امکانات برای پذیرش تعداد زائران بیشتری را داشت که با توجه به محدودیت‌ها و موافقت نکردن وزارت بهداشت، امسال ۶۰ هزار نفر در کاروان‌های محدود به مکه مکرمه مشرف خواهند شد. البته ترزیق واکسن کرونا و قرنطینه نیز امسال پیش‌بینی شده است و همه زائران باید قبل از ورود به مکه مکرمه جوابیه منفی آزمایش کرونا نیز داشته باشند.

عربستان برنامه‌ای برای تغییر تصمیم خود درباره حج ۱۴۴۲ ندارد

به گفته یک منبع مطلع، با وجود اعتراض ایران، سعودی‌ها برای تغییر تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت ورود زوار کشورهای خارجی در حج امسال، هیچ برنامه‌ای ندارند. به همین دلیل امسال هم هیچ زائر ایرانی به حج تمتع مشرف نخواهد شد و تلاش ایران برای حضور زوار کشورمان در حج تمتع بی‌نتیجه خواهد بود. با این وجود، مسؤولان کشورمان همچنان پیگیر هستند و در قبال این تصمیم سعودی‌ها سکوت نکردند.

سال گذشته حدود ۱۰ هزار نفر از افراد ساکن عربستان به حج تمتع مشرف شدند و با توجه به وضعیت شیوع کرونا محدودیت‌هایی اعمال شد که حتی در هتل و مسجدالحرام نیز این موضوع رعایت شد و هیچ زائری هم در این ایام مبتلا به کرونا نشد. اما امسال قرار است ۶۰ هزار زائر ساکن عربستان با سن ۱۸ تا ۶۵ سال اعمال حج را به جای آورند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۱۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام‌های حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت آغاز می‌شود

رئیس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: عملیات انتقال زائران حج تمتع ۱۴۰۳ هم از ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچون سال‌های گذشته با همه توان در خدمت زائران سرزمین وحی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب صبح امروز _دوشنبه سوم فروردین_ در آئین بدرقه زائران عمره در سخنانی توصیه‌هایی به عمره‌گزاران عازم سرزمین وحی برای بهره برداری هرچه بهتر از این سفر معنوی بیان و اظهار کرد: اخلاص در کار بسیار مهم است و کاری که مبتنی بر اخلاص باشد ماندگار خواهد بود، امام راحل (ره) هر کاری که می‌کردند برای خدا بود و برای همین هیچگاه از مسیری که طی کردند، پشیمان نشدند.

وی افزود: تلاش کنید شناخت و اطلاعات خود را از اهداف و برنامه‌های سفرهای حج و عمره بیشتر کنید و از فرصت حضور در جلساتی که در سرزمین وحی برگزار می‌شود بیشترین استفاده را ببرید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر اینکه در این سفر معنوی باید قدر فرصت‌ها را دانست، از حاضران خواست حال که عازم این سفر هستند از لحظه لحظه آن بهره برده و قدرشناس فرصت‌ها باشند و گفت: شما عزیزان ۹ سال انتظار کشیدید و هزینه فراوانی کرده‌اید تا عازم این سفر معنوی شوید، افراد بسیاری برای حضور در سفر عمره ثبت نام کردند، اما قبل از آنکه عازم سرزمین وحی شوند از دنیا رفتند.

حجت‌الاسلام نواب با بیان اینکه استفاده نکردن از فرصت‌ها در این سفر، غصه‌های فراوانی را در پی خواهد داشت، عنوان کرد: عمره نور است، در این سفر برای خودتان و نسلتان دعا کنید؛ وضعیت امروز فرزندان من و شما از نسل گذشته پیچیده و سخت‌تر است چرا که دین داری سخت‌تر شده است.

وی با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین و بی تفاوتی حامیان این رژیم اشغالگر نسبت به نسل کشی در غزه گفت: در کنار کعبه برای فرزندانمان دعا کنید و به یاد تمام مسلمانان به‌ویژه مسلمانان فلسطینی باشید که هر روز به دست نظامیان دشمن اشغالگر شهید می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج با تاکید بر اینکه در روایت‌ها آمده است که نعمت سلامتی و امنیت را باید قدر دانست، بیان داشت: برادران و خواهران مسلمان ما در غزه در وضعیت بسیار دشواری هستند و از گرسنگی رنج می‌برند. وی در پایان، حضور برادران و خواهران شیعه و اهل سنت در این آئین را نشاندهنده گوشه‌ای از همدلی و وحدت در میان مردم ایران دانست و زائران را به افزایش شناخت از اعمال، اسرار، معارف و مناسک حج و عمره توصیه کرد.‌

سید عباس حسینی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از عمره‌گزاران ایرانی که پس از ۹ سال انتظار عازم سرزمین وحی هستند، خواست که برای رهایی مردم مظلوم غزه از شرایط سخت جنگی که این روزها هدف حملات و آتش رژیم صهیونیستی قرار دارند، دعا کنند تا رهایی پیدا کنند.

وی از سفیر عربستان سعودی در تهران به خاطر مساعدت‌هایی که برای ازسرگیری سفر عمره داشت، تقدیر کرد و افزود: ۱۸ نهاد، دستگاه و وزارتخانه، سازمان حج و زیارت را در سازماندهی و اعزام زائران به سرزمین وحی یاری می‌دهند که باید از آن‌ها تشکر کرد.

سعید چلندری، مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بر آمادگی کامل فرودگاه امام خمینی (ره) برای ارائه خدمت به زائران تاکید و اظهار کرد: ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام با ۵۴۰۰۰ متر مربع مساحت ویژه زائران خانه خدا و عتبات عالیات است و روزانه ۱۵ و حداکثر ۱۴۰ پرواز (در اوج ایام زیارت اربعین) از آن پرواز می‌کنند.

وی افزود: در ترمینال سلام برای پارک ۱۰۰۰۰ خودرو ظرفیت لازم پیش‌بینی شده و ارائه خدمات در سطح استانداردهای بین‌المللی است.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در شبانه روز به جز پروازهای عتبات ۱۶۰ سفر انجام می‌شود و این فرودگاه افتخار دارد که در سال ۱۴۰۲ میزبان یک میلیون زائر عتبات عالیات و حجاج بیت الله الحرام بوده است.

شمس‌الدین فرزادی پور رئیس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز مشارکت در عملیات اعزام زائران عمره به سرزمین وحی را توفیق الهی دانست و اظهار کرد: خدا را شاکریم که توفیق خدمتگزاری به زائران خانه خدا را داریم و نخستین کاروان‌ها از زائران دو استان کرمانشاه و کردستان هستند.

وی افزود: عملیات عمره در ماه شوال با انجام ۴۴ پرواز رفت‌وبرگشت از ۱۱ فرودگاه کشور انجام خواهد شد و بیش از ۵۰۰۰ زائر به سرزمین وحی اعزام خواهند شد و این عملیات در ۲۳ اردیبهشت ماه پایان خواهد یافت.

رئیس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) یادآور شد: عملیات انتقال زائران حج تمتع ۱۴۰۳ هم از ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچون سال‌های گذشته با همه توان در خدمت زائران سرزمین وحی خواهد بود.

منبع: فارس

کد خبر 746812

دیگر خبرها

  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • حدود ۲ هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند
  • آخرین اخبار حج تمتع ۱۴۰۳ / روند صدور روادید زائران آغاز شد
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است
  • اعلام تعداد زائران حج و پیگیری‌ برای ویزای عربستان
  • اعزام‌های حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • نخستین گروه از زائران عمره راهی عربستان شدند/ آغاز اعزام به حج تمتع 24 اردیبهشت 1403 + عکس ها