Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نظر داشتن منابع درآمدی پایدار برای اداره شهر موجب شده تا در صورت بروز هرگونه چالش، توسعه شهر با کمترین اخلال مواجه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تأمین منابع درآمدی پایدار از مهمترین و چالش‌برانگیزترین اهداف هر سیستم است. شهر یک سیستم وسیع و به هم پیوسته است که شامل زیر مجموعه‌ای از سیستم‌های مختلف می‌شود و منابع درآمدی به عنوان یکی از مهمترین ورودی‌های سیستم شهری همواره مورد توجه اقتصاددانان، مدیران و برنامه ریزان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نحوه استفاده صحیح و به جا از این منابع تعیین کننده نحوه توسعه شهر و کیفیت زندگی شهری است. امروزه شهرداری‌های کشور متأثر از نظام اقتصادی حاکم با مشکلاتی در تأمین منابع درآمدی خود مواجه هستند که تا حدی ناشی از سیستم مالی معیوب و نظام نادرست برنامه‌ریزی شهرها نیز است. در این زمینه گفت‌وگویی را با" محمود اولاد"، کارشناس اقتصاد شهری، داشته‌ایم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

مفهوم تأمین مالی پایدار برای شهرداری‌ها چیست؟

منابع مالی برای اداره شهر می‌تواند شامل منابع درآمدی شهرداری یا هر منبع درآمدی دیگری باشد که برای پرداخت هزینه‌ها در نظر گرفته می‌شود. آنچه در ادبیات اقتصاد شهری مورد توجه است، درآمدهای شهرداری در مقابل هزینه‌های آن است. برخی هزینه‌های در نظر گرفته شده برای مدیریت مسائل شهری و اداره شهر، تنها زمان حال را شامل نمی‌شود بلکه ودیعه‌ای برای آیندگان نیز است. در این میان ماهیت شهرداری‌ها نیز مطرح می‌شود، اینکه این نهاد یک بخش خصوصی است که به دنبال کسب درآمد و سود است یا اینکه یک بخش عمومی است.

باید توجه داشت که مردم از مکانیزم بازار و سیستم بخش خصوصی نمی‌توانند برخی کالاها و خدمات عمومی را که استفاده عمومی و مشاع دارد، تأمین کنند، بنابراین ارائه برخی خدمات به بخش عمومی واگذار می‌شود. اینکه میزان تولید و ارائه کالاها و خدمات عمومی باید به چه میزان باشد تا رضایت شهروندان حاصل شود بسیار مهم است در حالی که معمولاً قیمت گذاری درستی بر روی کالاها و خدمات عمومی انجام نمی‌شود. با این حال بعد از اینکه تعیین شد چه مقدار کالا و خدمات عمومی باید شهرداری‌ها تولید و ارائه کنند، مسئله این است که این امکانات عادلانه در میان ساکنان شهر تقسیم شود و چنانچه معادل ۱۰۰ واحد کالا و خدمات عمومی ایجاد شده این میزان میان همه استفاده کنندگان (شهروندان) عادلانه و به درستی تقسیم شود. درآمد شهرداری‌ها (شارژ شهری) عملاً از طریق تقسیم هزینه‌ها در میان شهروندان تأمین می‌شود با این حال استفاده کنندگان از برخی خدمات شهرداری همه شهروندان نیستند، به بیان دیگر خدمات به طور مساوی در میان شهروندان توزیع نمی‌شود. به طور مثال ساکنان مرفه و قشر ثروتمند جامعه شهری بیشتر می‌توانند از برخی فضاهای شهری استفاده کنند یا قشر متوسط جامعه استفاده بیشتری از حمل و نقل عمومی دارند.

ضرورت اصلاح سیستم مالی شهرداری‌ها چیست؟

نحوه و نوع استفاده از کالاها و خدمات عمومی تبعاتی در پی دارد به عنوان مثال استفاده از خودرو موجب آلودگی بیشتر هوا می‌شود و به سلامت شهروندان آسیب می‌رساند. می‌توان با دریافت عوارض آلودگی هوا، از طریق اعمال مالیات بر تبعات استفاده از کالاها و خدمات، راهکارهای عملی برای کاهش آلودگی هوا داشت همانطور که زمانی که ساخت و سازی در شهر انجام می‌شود شهرداری عوارضی برای کنترل اثرات ساخت و ساز دریافت می‌کند. باید در نظر داشت فردی در جامعه شهری ممکن است بیشتر از خودرو استفاده کند در حالی که فرد دیگری بیشتر از حمل و نقل عمومی شهر استفاده می‎‌کند.

استفاده شهروندان از فضاهای شهر و رانت ناشی از آن متفاوت است؛ بر اثر توسعه و رشد شهر و مرغوبیت پیدا کردن برخی محلات شهری به دلیل انجام پاره‌ای از فعالیت‌های اقتصادی یا داشتن ویژگی‌های خاص مثل مکان قرارگیری و آب و هوای مناسب بخشی از شهر نسبت به دیگر مناطق گران قیمت‌تر و مرغوب‌تر می‌شود و رانتی را نصیب افرادی می‌کند که در چنین مناطقی سرمایه گذاری می‌کنند. حتی بازگشایی یک خیابان نیز منجر به افزایش قیمت زمین‌های اطراف خیابان می‌شود، در مقابل مالکانی که زمین آنها در طرح خیابان است، دارایی خودشان را از دست می‌دهند. در بیشتر موارد بدون اینکه بخواهیم رانت حاصل از فرآیندها و سازوکارهای شهری به صورت مساوی بین همه شهروندان توزیع نمی‌شود، تعدادی از شهروندان بیشتر از این امکانات بهره مند می‌شوند در حالی که برخی دیگر کمتر از این رانت منتفع هستند. اعمال عوارض و مالیات بر رانت‌های شهری به ویژه رانت‌های برنامه‌ای، ضرورت دارد. درآمدهای شهرداری باید در جای متناسب خودش خرج شود. به طور مثال عوارض آلودگی هوا باید صرف کاهش آلودگی هوا شود. عوارض قطع درختان باید صرف توسعه و گسترش فضای سبز شود. رانت ناشی از تراکم ساختمانی باید در اختیار عموم شهروندان قرار بگیرد و صرف ایجاد زیرساخت‌هایی مثل مترو یا معابر شهری شود تا ساکنان آینده شهر نیز از این زیرساخت‌ها استفاده کنند در حالی که چنین فرایندی در بیشتر شهرهای ما مورد توجه نیست.

محل کسب این درآمدها کجاست؟

برخی از این نوع درآمدها به راحت به دست می‌آید در حالی که کسب برخی دیگر دشوار است. زمانی که صحبت از شارژ شهری می‌شود باید برای تمامی شهروندان قبض فرستاده شود و برای اخذ آن پیگیری‌های لازم انجام بگیرد در حالی که میزان پرداخت شارژ شهری در شهرهای ما زیر ۴۰ درصد است و بسیاری از شهروندان آن را پرداخت نمی‌کنند، مگر به اینکه مجبور به فروش خانه خود باشند، از طرفی برخی درآمدها مثل عوارض حاصل از ساخت و ساز و تراکم که افراد مجبور به پرداخت آن هستند، به راحتی کسب می‎‌شود. در چنین سیستمی به تدریج حجم زیادی پول از بخش عوارض تراکم و ساخت و ساز نصیب شهرداری می‌شود در حالی که درآمد حاصل از شارژ شهری بسیار ناچیز است. در چنین شرایطی شهرداری پول زیادی را با فشار و دغدغه کمتری دریافت می‌کند و این مسئله در حالی اتفاق می‌افتد که محل خرج این درآمد نیز مهم نیست؛ این فرآیند تبدیل به فرایندی مخرب در سیستم شهرداری شده است.

آسیب‌های ناشی از این فرآیند مخرب چیست؟

این نوع درآمدها حجم بالا و زیادی دارد، اما تابع نوسانات ساخت و ساز است به طور مثال در تهران بیشتر از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شد در حالی که این میزان در حال حاضر به کمتر از ۶۰ هزار واحد مسکونی رسیده و موجب کاهش شدید درآمد شهرداری شده است؛ از این درآمدها با نام درآمدهای ناپایدار شهری یاد می‌شود در حالی که چنین اصطلاحی در ادبیات اقتصادی دیده نمی‌شود. این نوع درآمدها ناشی تراکم فروشی خارج از ضوابط طرح جامع است و نباید اتفاق بیفتد. این نوع درآمدها در جای خودشان هزینه نمی‌شوند، جایگزینی برای شارژ شهری هستند و تقریباً بخش اعظمی از هزینه‌های شهر را به خود اختصاص می‌دهند بنابراین زمانی که ساخت و سازها به شدت کاهش پیدا می‌کنند، شهرداری به بن بست می‌خورد و ایجاد و گسترش بسیاری از زیرساخت‌های شهری متوقف می‌شود. این در حالی است که اگر زیرساخت‌های شهرها به روز نشود و یا زیرساخت‌های فعلی تعمیر و نگهداری نشود، کیفیت زندگی شهری دائماً افت پیدا می‌کند.

کد خبر 501841

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهر درآمد شهرداری ها درآمد پايدار شهری درآمد درآمدزایی گزارش درآمد و هزینه درآمد پایدار درآمدهای مالیاتی عوارض پرداخت عوارض عوارض شهری عوارض الايندگي عوارض شهرداری پرداخت عوارض شهرداری پرداخت هزینه شهرداری شهرداری ها اقتصاد شهری زیرساخت شهری توسعه زیرساخت ها بهبود زیرساخت های شهری تراكم فروشي ساخت و ساز شهر خدمات شهری رضایت شهروندان رضایت شهروندی شهر مدیریت شهری حقوق شهروندی شهروند شهرداري تهران شهرداری اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کالاها و خدمات عمومی استفاده کنند منابع درآمدی زیرساخت ها شهرداری ها آلودگی هوا ساخت و ساز شارژ شهری هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۲۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین خبرها از ساخت پایتخت ۷ / دستمزد نجومی سلبریتی‌ها اصلاح می‌شود

غفوری قائم‌مقام سیما که پیش از این به عنوان مدیر شبکه‌های مستند و افق سیما شناخته می‌شود؛ معتقد است سال ۱۴۰۲ تغییر در شیوه سریال‌سازی یعنی دفتر فیلمنامه شکل گرفت و بنابر این شد تا فیلمنامه‌ای تکمیل نشده وارد تولید نشود.

او می‌گوید: این تغییر رویکردی که هم در ساختار و هم در فضای سریال‌سازی ایجاد شد عملاً در سال ۱۴۰۲ به نتیجه رسید و اکنون بیش از ۱۳۰ فیلمنامه در مراحل مختلف وجود دارد. در سیمافیلم تعداد زیادی سریال در مراحل مختلف پیش تولید، تولید و پس تولید قرار دارد و این ها نویدبخش فضای خوبی امسال است.

با سلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما درباره ساخت سریال‌های جدید، ادامه نهضت دنباله‌سازی، سرانجام ساخت سریال «موسی(ع)» و فصل جدید «پایتخت» و همچنین دستمزدهای سلبریتی‌ها گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

آقای سلیم غفوری! سرمایه‌گذاری روی ساخت سریال‌های طنز و برنامه‌های سرگرم‌کننده جواب داد. آنچه که در میان سریال‌های امسال در ماه رمضان هم دیدیم نه ماورایی انتظار داشتیم ماورایی از آب درآمد و نه معمایی، معمایی شد. برنامه‌تان برای ساخت سریال‌های جدید به چه صورت است و آیا به سمت ساخت سریال‌های طنز متعدد خواهید رفت یا خیر؟

چند کار طنز در دست تولید است. این آثار نمایشی برای آنتن تابستان پیش‌بینی شده که از جمله آن می‌توان به سریال «بدل» علی مسعودی (علی مشهدی) اشاره کرد و به تدریج نام‌ سریال‌های بعدی را اطلاع‌رسانی خواهند کرد. «پایتخت» در حال گفت‌وگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار می‌گیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی می‌کند.

تلویزیون باید بین همه ژانرهای نمایشی تعادل ایجاد کند

آیا اولویتی برای پرداختن به ژانرهای نمایشی دارید؛ مثلاً طنز یا درام و معمایی؟

حتماً اولویت بر آن است در گونه‌های مختلف تعادل وجود داشته باشد. تلویزیون هم به کار طنز نیاز دارد و هم کار اجتماعی، هم به کار تاریخی، معمایی، پلیسی و به همه اینها نیاز دارد. اگر هر شب تلویزیون، طنز پخش کند در همه شبکه‌ها دلزدگی ایجاد می‌شود. باید بین گونه‌های مختلف تعادل وجود داشته باشد.

کما اینکه همان قدر کارهای طنز پرمخاطب است که کارهای تاریخی هم این‌طور است. مصداق بارز آن سریال «سرزمین مادری» که در زمستان کار پرمخاطبی شد. مخاطب آن را پسندید و دنبال کرد؛ بنابراین کار تاریخی هم جذاب است. تلویزیون حتماً بین گونه‌های نمایشی تعادل ایجاد می‌کند و این نکته در دستور کار است.

نکته‌ای درباره نهضت دنباله‌سازی مطرح شد. از نون‌خ، زیرخاکی و پایتخت صحبت شد که نون‌خ و زیرخاکی به آنتن رسیدند و شما به پیگیری «پایتخت» جدید اشاره کردید. آیا قرار است دنباله‌هایی همچون «بچه مهندس» و دیگر چند فصله‌های تلویزیون هم در دستور کار قرار بگیرد؟

باید به ایده رسید و مثلاً باید دید «بچه مهندس» که اشاره کردید چقدر قابلیت ادامه دادن و ساخت فصل جدید را دارد. حتماً کاری قابلیت داشت در نهضت فصل بعدی‌سازی که در دستور کار ما است، مورد توجه قرار می‌گیرد منتها با طرح و ایده جدید. اگر یک دنباله‌ای طرح و ایده جدید نداشته باشد نه تنها موفق نخواهد بود بلکه عقبه آن برند را هم از بین می‌برد.

صحبت‌ها بر سرِ شروع تولید سریال «موسی(ع)» است. آیا امسال جلوی دوربین می‌رود؟

الان سریال «موسی(ع)» در مرحله پیش‌تولید است. تست‌ها را از عوامل و بازیگران و دست‌اندرکاران می‌گیرند. سریال «حضرت موسی(ع)» با یک سیستم نوآوری جدید تولید می‌شود باید تجهیزات آن تأمین و وارد کشور شود. شاید امسال به تولید اصلی نرسد اما فرآیند آن دنبال می‌شود.

خبرهایی در فضای‌مجازی پخش می‌شود که بابک حمیدیان بازیگر نقش «موسی(ع)» خواهد بود و حتی نام‌های دیگری هم مطرح می‌شوند؛ صحت دارند؟

هنوز هیچ‌چیز راجع به هنرپیشه‌ها قطعی نیست و به نظرمن اجازه بدهید کارگردان و تهیه‌کننده در فضای آرامی با عوامل و بازیگران گفت‌وگو کنند تا به نتیجه برسند.

همان‌طور که می‌دانید آقای جبلی درباره ماجرای دستمزد سلبریتی‌ها در تحویل سال توضیحاتی دادند. آیا فرآیند بازنگری و اصلاح فرآیند دستمزدها به چهره‌ها که گفته شد در حال انجام است. دستمزد چهره‌هایی که میهمان برنامه‌های تلویزیونی می‌شوند یا در سریال‌ها و برنامه‌ها حضور دارند اصلاح می‌شود یا خیر؟

فرآیند آن در حال انجام است. طبعاً چهره‌ها برای حضور در سریال، میهمان شدن در تلویزیون، اجرا و به انحاء و گونه‌های دیگر دستمزدهایی را طلب می‌کنند. البته این اتفاق فقط مختص به تلویزیون نیست بلکه در فضاهای رسانه‌ای دیگر هم اتفاق می‌افتد. متأسفانه در خلال صحبت‌هایم به آن اشاره کردم که پلتفرم‌ها فضای دستمزدی را به شدت تغییر دادند. به هر حال اگر قرار باشد این یک بام و دو هوایی‌ها و دستمزدهای عجیب و غریب کاملاً اصلاح شوند نیازمند همگرایی بین تلویزیون، سینما و پلتفرم‌هاست. اگر این همگرایی کامل شکل نگیرد کنترل شرایط حتماً پیچیده و سخت خواهد بود و این فرآیند حتماً دنبال خواهد شد.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896279

دیگر خبرها

  • تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است
  • پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران
  • ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
  • برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال ۱۴۰۳
  • آخرین خبرها از ساخت پایتخت ۷ / دستمزد نجومی سلبریتی‌ها اصلاح می‌شود
  • آخرین خبر‌ها از ساخت پایتخت ۷ | دستمزد نجومی سلبریتی‌ها اصلاح می‌شود
  • تامین ۳۱ درصد منابع درآمدی منطقه ۱۵ اصفهان با صدور پروانه‌های ساختمانی
  • شورایاران خدمات شهری را به اطلاع شهروندان برسانند
  • لاین دوم بام ایلام احداث می‌شود
  • شهرداری به دنبال ساماندهی محل پارک موتورسیکلت‌ها در پهنه مرکزی پایتخت