Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اسفندیار صادقی  امروز در گفتگو با خبرنگاران با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اجرای طرح پیوند سواد و زندگی در آذربایجان شرقی اظهار کرد: در راستای سند تحول بنیادین از ابتدای امسال طرح پیوند سواد و زندگی بعنوان بسته تحولی در حال اجراست.

وی تصریح کرد: در قالب این طرح ضمن آموزش سواد تلاش می‌شود تا افراد کم سواد و بیسواد در حوزه مهارت‌های زندگی، حرفه‌ای و شغلی توانمند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: در قالب این طرح تلاش می‌شود تا سوادآموزان با آموزش و مهارت‌ آموزی که در رشته‌های مختلف می‌بینند در قالب تعاونی‌های کوچک نسبت به تولید و فروش محصولات خود به عنوان مشاغل خرد و زود بازده اقدام کرده و کسب درآمد کنند.

صادقی افزود:‌ در کشور این طرح در 120 مرکز یادگیری محلی در حال انجام است که سهم استان آذربایجان شرقی چهار مرکز است که مراکز یادگیری محلی ناحیه پنج تبریز، ملکان، اهر و شبستر مجری این طرح می باشند.

وی با اشاره اینکه ارگان های مختلف از جمله اداره کل فنی و حرفه ای استان برای اجرای این طرح همکاری می‌کنند افزود : دستگاه های مشارکت کننده در پیشبرد اهداف سوادآموزی استان بسیار موثر بوده و در پی گسترش این ارتباط هستیم.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با انتخاب چهار مرکز فعالیت‌ها در این حوزه شروع شده و انتظار می‌رود با کسب نتیجه مطلوب در دیگه نواحی و مناطق نیز این طرح اجرا گردد.

وی در خصوص گواهی پایان دوره مهارت گفت : ضمن ارائه گواهی پایان دوره تحصیلی به سوادآموزان ، با توافق صورت گرفته با اداره کل فنی و حرفه ای استان ، در صورتی که سوادآموزان در آزمون پایان دوره فنی و حرفه ای نمره لازم را کسب کنند گواهی مهارت دریافت نموده و از مزایای آن از جمله تسهیلات برخورد شوند. 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: آموزش مهارت در مراکز یادگیری مختلف استان با نیاز سنجی  صورت گرفته و تلاش شده است بر اساس نیاز های منطقه ، سوادآموزان توانمند گردند.

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان شرقی آموزش سواد پیوند خبرگزاری فارس فارس تبریز مهارت آموزی سوادآموزی فنی و حرفه ای شبستر تعاونی ملکان اهر شبستر آذربایجان شرقی حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۳۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱.۵ تریلیون دلار اندازه بازار آموزش‌های مهارتی تا ۲۰۳۰

بر اساس گزارش‌ها اندازه بازار آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دنیا تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱.۵ تریلیون دلار خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، یکی از عوامل و پارامترهای عمده رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، تربیت نیروی انسانی کارآمد است و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از جمله راهکارهای تربیت نیروی انسانی متخصص به شمار می‌رود.

آموزش فنی و حرفه‌ای به معنای مرتبط کردن آموزش با دنیای کار برای  بهبود وضعیت اشتغال جوانان و کاهش میزان بیکاری است.به زعم کارشناسان مرتبط کردن هرچه بیشتر آموزش با نیازهای اقتصادی ضروری است زیرا عدم وجود ارتباط بین مباحث آموزشی و نیازهای اقتصادی و بازار کار باعث بروز مشکلات عمده می‌شود.

رشد سالانه ۱۰ درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، موجب افزایش ۳ درصدی بهره‌وری جهانی، کاهش نابرابری‌ها و افزایش کیفیت اشتغال شده است.

طبق گزارش‌های بین المللی، تا سال ۲۰۲۲ ‌اندازه بازار آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جهان ۶۶۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است. امروزه آموزش‌های مهارتی در نگاه جهانی جایگاه و اهمیت ویژه‌ای یافته و به بستر مناسبی برای گسترش تعاملات مؤثر بین المللی تبدیل شده است.

علی حسین شهریور ـ معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این باره می‌گوید: اندازه بازار آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دنیا در سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱.۵ تریلیون دلار خواهد رسید.

به گفته وی رشد سالانه حدود ۱۰ درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، باعث افزایش ۳ درصدی بهره‌وری جهانی، کاهش نابرابری‌ها و افزایش کیفیت اشتغال شده و نیاز به نوآوری و دیجیتال در مشاغل را ارتقا خواهد داد.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عوامل اثرگذار در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی آموزی اشاره کرده و می‌گوید: اقتصاد اولین عامل تاثیرگذار است و در حال حاضر اقتصاد کشور نیازمند تبدیل شدن به یک اقتصاد دانش بنیان با سطح مهارتی بالاست و تقاضای بنگاه‌های اقتصادی برای نیروی کار ماهر به طور فزاینده‌ای در حال رشد است.

وی ضمن اشاره به افزایش توجه به مهارت آموزی در دنیا تاکید دارد که همه کشورها ارتقای جایگاه آموزش فنی و حرفه‌ای، توسعه مهارت آموزی و آموزش مبتنی بر شایستگی و صلاحیت حرفه‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند.

بررسی راهبردهای ۵۲ کشور جهان نشان می‌دهد که ۲۴ کشور ارتباط و تطابق مهارت‌آموزی با بازار کار را ترجیح می‌دهند، ۱۸ کشور به موضوع تضمین کیفیت مهارت تاکید دارند، ۱۱ کشور به ارتباط و همکاری با ذینفعان و کارفرمایان و ۱۱ کشور به چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای اولویت می‌دهند و ۸ کشور نیز به بهبود دسترسی به مهارت آموزی توجه ویژه داشتند.

امروزه رشد فزاینده جمعیت، میزان بالای بیکاری و مشارکت روزافزون در فعالیت‌های اقتصادی، تقاضاهای جدیدی را برای تربیت نیروی انسانی ماهر ایجاد کرده که این شرایط به نوبه خود بر اهمیت و حساسیت این آموزش‌ها افزوده است. بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به سرعت به سمت مهارت‌آموزی و تربیت نیروی کار ماهر حرکت کرده و از نقش راهبردی آموزش‌های مهارتی در برنامه ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان خود سود برده‌اند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، موضوع بیکاری است و فقدان مهارت مورد نیاز بازار در افراد جویای کار از جمله علل آن به شمار می‌رود. به اعتقاد کارشناسان توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارت آموزی و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد در راستای اشتغالزایی و رفع نیازهای جامعه ضروری است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانش آموزان صدر نشین مهارت آموزی در خراسان جنوبی
  • برگزاری اولین کنفرانس ملی مهارت ایران در دانشگاه فنی و حرفه ای
  • افزایش آموزشهای فنی و حرفه ای دانش آموزان در گناباد
  • بیش از ۵۰ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند
  • بیش از 2 میلیون نفر ساعت مهارت آموزی در بخش دولتی آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی
  • ۱.۵ تریلیون دلار اندازه بازار آموزش‌های مهارتی تا ۲۰۳۰
  • بیش از ۸ هزار نفر در بروجرد مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند
  • مهارت آموزی بیش از ۲ هزار عشایر و روستایی در دوره‌های فنی و حرفه‌ای
  • ۲۵۱ هزار و ۹۹۳ نفر ساعت مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در دلیجان ارائه شد
  • اهدای ۵۵۰ عدد تبلت به دانش آموزان نیازمند در قزوین