Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، بیژن زنگنه وزیر نفت معتقد است اگر ما بتوانیم 6.5 میلیون بشکه نفت در روز تولید کنیم 3.8 میلیون بشکه را همانند وضعیت فعلی مورد استفاده قرار می‌دهیم و مابقی نفت تولیدی را نیز پس از کسر هزینه‌های شرکت نفت برای در راه توسعه کشور مصرف می‌کنیم. با این کار کشور زیر و رو می‌شود اما آیا بر فرض تولید این تعداد بشکه نفت توان فروش آن در بازارهای بین المللی هم وجود دارد یا خیر؟ مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس ارشد حوزه انرژی در خصوص توان تولید 6.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلیون بشکه نفت، به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: از نظر تئوری با توجه به حجم ذخایری که ایران دارد این امر امکان پذیر است ولی به شرطی که تمام تحریم‌های ایران برداشته شود و کشور به آخرین تکنولوژی های روز دنیا دسترسی داشته باشد، همچنین بتواند سرمایه جذب کند و تکنیک‌های مدیریت بین المللی را در اختیار بگیرد.

او در خصوص شرایطی که برای این حجم از تولید نیاز است، افزود: ایران باید بتواند علاوه بر افزایش تولید در مورد نگهداشت و حفظ ظرفیت تولید هم اقدامات لازم را انجام دهد. با دارا بودن چنین پیش شرط‌هایی از نظر تئوری می توان امید داشت چنین حجم تولیدی را روزانه داشته باشیم.

بهروزی فر در خصوص فروش این حجم از تولید گفت: اگر ایران بتواند در صورت داشتن ایده‌آل‌ترین شرایط به تولید 6.5 میلیون بشکه در روز هم برسد باید توان صادرات 4.5 میلیون بشکه در سال را داشته باشد در حالی که بعد از انقلاب حجم صادرات ایران بیش از 2.5 میلیون بشکه نبوده است. صادرات 4.5 میلیون بشکه یعنی چیزی حدود 2 برابر بالاترین سطح صادراتی که تا کنون جمهوری اسلامی توانسته تجربه کند؛ مسلما رسیدن به این جایگاه مستلزم استفاده از آخرین روش‌های بازاریابی در دنیاست. اما اینکه ما بنشینیم و منتظر باشیم کشوری از ما نفت بخرد، هرگز چنین موقعیتی فراهم نخواهد شد.

این کارشناس نفت ادامه داد: ما باید روش‌هایی را به کار ببریم که تا الان به کار نبردیم به عنوان مثال باید برای تضمین صادرات و تضمین تقاضایمان روش‌های دیگری غیر از روش موجود را به کار ببریم. احداث پالایشگاه‌ها و حتی سیستم عرضه فرآورده در کشورهای توسعه یافته باید در دستور کار باشد که باید این روش ها در دو کشور چین و هند که بیشترین تقاضا را در دهه آینده خواهند داشت یا حتی کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی می تواند پیاده سازی شود.

بهروزی فر گفت: استفاده تمام قد از توان دیپلماسی برای توسعه بازارهای ما هم بسیار اهمیت دارد. تاکنون متاسفانه صنعت نفت و تولیدات آن کاملا در اختیار سیستم سیاسی بوده و سیستم دیپلماسی ما هیچ وقت برای اقتصاد راهگشا نبوده در حالی‌که در تمام دنیا سیاست‌ها در جهت دست‌یابی به بازاریابی و رشد اقتصادی کشورهاست. صادرات غیر مستقیم هم می تواند برای نیل به فروش نفت بیشتر مورد  استفاده قرار بگیرد. می‌توانیم از نفت و گاز در تولید کالای انرژی بر استفاده و آنها را صادر کنیم. اما صادرات نفت با حجم بالا با روش‌های موجود تقریبا دور از ذهن است.

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: فروش نفت قواعد بازار بین المللی میلیون بشکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۴۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی

شرایط نابسامان خاورمیانه و نگرانی از گسترش دامنه جنگ، در کنار ادامه جنگ اوکراین و تحریم‌های روسیه، جملگی از تاثیرگذارترین مسائل سیاسی بر روی بازار انرژی محسوب می‌شوند. با این حال، آرامش نسبی روز‌های اخیر نگرانی‌ها از تشدید تنش‌ها را کاهش داده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای نفت در معاملات امروز بازار جهانی به دلیل داد‌های ضعیف درباره اقتصاد چین، عدم تمایل برای کاهش نرخ بهره از سوی آمریکا و سایر کشور‌های غربی و نیز افزایش ذخایر تجاری نفت آمریکا، بیش از یک درصد کاهش را تجربه کرد. 

بر این اساس، نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن با یک دلار و یک سنت کاهش، ۸۹ دلار و یک سنت در هر بشکه داد و ستد شد. بهای نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز برای تحویل در ماه مِی با ۸۸ سنت کاهش، به ۸۴ دلار و ۴۸ سنت رسید. 

تحلیلگران بر این باورند که حمله ایران به رژیم اسرائیل باعث نخواهد شد آمریکا تحریم‌های قابل توجهی علیه تهران به عنوان سومین تولید کننده بزرگ نفت در سازمان اوپک وضع کند. 

گزارش جدید سازمان انرژی آمریکا نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۱۲ آوریل، میزان ذخایر نفت تجاری آمریکا با ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش، به ۴۶۰ میلیون بشکه رسیده است. این درحالی است که پیش‌بینی‌های قبلی حاکی از افزایش یک میلیون و ۴۰۰ داشت که نشان دهنده افزایش بیشتر از انتظار ذخایر نفت خام آمریکا است. 

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) روز گذشته از ارائه زمانی برای کاهش نرخ بهره خودداری کرد و همین مسئله امید سرمایه گذاران برای کاهش معنادار هزینه‌های استقراض را در سال جاری میلادی از بین برد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • باید بدانیم که موشک‌های بالستیک ایران بسیار نقطه‌زن هستند (فیلم)
  • دور زدن تحریم با زدن رکورد ۶ ساله فروش نفت
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • صادرات نفت روسیه رکورد زد
  • صادرات نفت روسیه با وجود تحریم رکورد زد
  • اخذ استاندارد و گواهینامه‌های ملی ۷ واحد تولیدی در استان اردبیل
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • هفت واحد تولیدی در استان اردبیل موفق به اخذ گواهینامه ملی و بین المللی شدند
  • متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم