Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بیش از نیمی از سهام شرکت‌ها تعدیل قیمت و اصلاح خوبی داشتند اما نیمی دیگر از سهام در صف‌های فروش قفل شدند و یکی از موانع و مشکلات این است که هنوز حدود 200 شرکت به ارزش 2500 میلیارد تومان اصلاح قیمت نشدند، این یکی از موانعی است که در بازار مشاهده می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین به همین دلیل با هر خبر مثبت اعم از برون مرزی و درون مرزی بلافاصه بازار به صورت گذرا یک شکل مثبت مشابه سال 99 به خود می‌گیرد.

فردین آقابزرگی  درباره فضای بازار سرمایه واکنش آن نسبت به نتایج ریاست جمهوری اظهار داشت: تاثیرات کوتاه مدت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را روز گذشته در یک ساعت پایانی معاملات شاهد بودیم به طوریکه که رشد شاخص در ابتدای روز بسیار ضعیف بود و به یکباره رشد 14 هزار واحدی داشت بنابراین نتیجه انتخابات به طور کامل تاثیر کوتاه مدت را در بازار گذاشت.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه با توجه به فراز و نشیب‌هایی که در سال گذشته داشته برخلاف واقع، بیش از اندازه هیجانی است و همواره تصور بر این است که بلافاصله پس از رسیدن به یک نقطه تعادل، رالی اتفاقاتی که در سال 99 رخ داد، مجددا تکرار شود. هر بار که وارد این محدوده می‌شویم شاهد آن هستیم که عرضه سهام به شدت افزایش پیدا می‌کند و معتقدم اتفاقا این روند طبیعی‌تر است تا اینکه بازار یک سویه به سمت صف خرید برود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بیش از نیمی از سهام شرکت‌ها تعدیل قیمت و اصلاح خوبی داشتند اما نیمی دیگر از سهام در صف‌های فروش قفل شدند و یکی از موانع و مشکلات این است که هنوز حدود 200 شرکت به ارزش 2500 میلیارد تومان اصلاح قیمت نشدند، این یکی از موانعی است که در بازار مشاهده می‌کنیم. بنابراین به همین دلیل با هر خبر مثبت اعم از برون مرزی و درون مرزی بلافاصه بازار به صورت گذرا یک شکل مثبت مشابه سال 99 به خود می ‌گیرد.

آقابزرگی افزود: این انتظار که پس از اعلام نتایج ریاست جمهوری بلافاصله همه امور به طور ایده‌آل مانند 6 ماه سال 99 پیش برود، خارج از منطق و واقعیت است به ویژه اینکه با یک دوره گذار 6 ماهه بین تحویل دولت و استقرار مدیران منتخب تا پایان سال 1400 مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اتفاق ملموسی که بتواند منشا تصمیمات اقتصادی در کشور باشد در سه ماه پایانی سال 1400 رخ خواهد داد، گفت: پیامدها و دستاوردهای این تغییر و تحول به جز واکنش هیجانی که بخش عمده‌ای را دیروز شاهد بودیم، نتیجه دیگری نیست و روال طبیعی این است که از آنجایی که اغلب شرکت‌ها اصلاحات لازم خود را انجام دادند کماکان بر مدار صعودی باشند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به طور قطع روند رو به رشد و بازدهی بازار سرمایه از سال 99 کمتر خواهد بود و پیش‌بینی‌ها بر این اساس است که اتفاق شگرفی رخ نمی‌دهد اما ادامه روند منفی شاخص که این تا الان حدود منفی 11 درصد است به بار عدم اصلاح قیمت همان شرکت‌ها برمی‌گردد و البته این سهام هم لا به لای این حرکت‌ها به آرامی اصلاح می‌شوند.

آقابزرگی با بیان اینکه هیچ یک از کاندیداها برنامه جامع و عملیاتی از بازار سرمایه ارایه ندادند، گفت: واقعیت این است که هر چند هیچ یک از 7 کاندیدا برنامه عملیاتی درباره بازار سرمایه ارایه داده اما تنها کسی به مشاوره گرفتن از مدیران و کارشناسان حرفه ای در این زمینه اعتقاد داشت، اقای رییسی بود. بنابراین آقای رییسی به واسطه ایجاد تیم قوی از کارشناسان و مدیران حرفه‌ای و ایجاد اتاق فکر، می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشیم در این میان برخی از کاندیداها صحبت‌هایی از بازار سرمایه داشتند که برخلاف رویه آنها در دوره عملکرد خودشان بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نباید در این مرحله انتظارات شگرف و اساسی داشته باشیم، افزود: در ابتدا باید زیرساخت‌ها از جمله مقررات بازار، شورای عالی بورس، برنامه‌های سازمان بورس تحولات اساسی داشته باشند که در فشرده ترین حالت تا پایان سال 1400 انجام این تغییرات زمان می‌برد.

آقابزرگی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم هر سال که بورس بازدهی خوبی داشته، سال بعد از آن در بازار یا دوره سکون بوده یا بازدهی بسیار پایینی داشته که سال 98 حدود 187درصد بازدهی داشتیم و در سال گذشته هم بیش از 150 درصد بازدهی داشتیم بنابراین سال 1400 سالی است که بازدهی نسبتا مثبت و ملایم خواهیم داشت چنانکه در حال حاضر سه ماه از سال گذشته و بازدهی 11 درصد منفی بوده که این روند غیر طبیعی نیست.


 ایلنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کارشناس بازار سرمایه شرکت ها سال 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۵۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل

به گزارش همشهری آنلاین، از ابتدای هفته جاری به‌دنبال کاهش تنش‌های نظامی در منطقه، شاخص کل بورس تهران وارد یک روند صعودی شد و از ابتدای هفته تا روز دوشنبه نزدیک به ۱۱۰هزار واحد معادل ۵درصد رشد کرد. با این حال دیروز شاخص کل بازار سهام ۱۳هزارو ۴۲۵واحد کاهش یافت و در محدوده ۲میلیون‌و ۳۰۳هزار واحد قرار گرفت. با وجود این میزان نزول، دیروز ارزش کل معاملات که نماگر مهمی برای بازار سهام است دست‌کم ۱۰۰میلیارد تومان افزایش یافت و در عین حال بیش از ۵۵میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شد.

دیروز همچنین نسبت ورود پول سهامداران حقیقی به ارزش کل معاملات خرد هم به ۱.۳درصد رسید که نشان می‌دهد با وجود نزول شاخص، شتاب ورود پول به بازار سهام افزایش یافته است. در چنین شرایطی اگرچه ممکن است شاخص کل بورس تهران امروز چهارشنبه اندکی عقب‌نشینی کند، اما با توجه به آنکه این شاخص توانسته ظرف روزهای گذشته از محدوده کلیدی ۲میلیون‌و ۳۰۰هزار واحد عبور کند، انتظار نمی‌رود نزول بورس خیلی دامنه‌دار باشد.

از نظر تکنیکی چنانچه شاخص کل بورس تهران بتواند موقعیت خود را در این محدوده حفظ کند، احتمال رشد شاخص بورس افزایش خواهد یافت؛ ضمن اینکه تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که احتمالا فرمول جدید برای قیمت‌گذاری شرکت‌های خودروسازی‌ از سوی وزارت صنعت تعیین خواهد شد که این موضوع می‌تواند منجر به رشد قیمت سهام شرکت‌های خودروساز شود و با توجه به اثرگذاری این گروه بر بازار سهام می‌توان انتظار داشت کلیت بازار سهام در موضع صعودی قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید

واگذاری پرسپولیس به بانک ها قانونی نیست | فروش سرخ پوش ها به بانک ها چه آثاری دارد؟ مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟ پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟ | گام تازه برای برتری در مسابقات

آمارها همچنین نشان می‌دهند که نرخ دلار نیمایی نیز به محدوده ۴۱هزار تومان رسیده است که این موضوع نیز می‌تواند ظرف روزهای آینده اثر مثبتی بر معاملات بورس داشته باشد. به‌طور کلی ارز حاصل از صادرات شرکت‌های بورس با نرخ دلار نیمایی تسعیر می‌شود و هر نوع افزایش قیمت دلار نیمایی می‌تواند منجر به رشد درآمد شرکت‌های بورس و افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها شود.

با همه این توضیحات، می‌توان گفت شاخص کل بورس تهران اکنون در محدوده حساسی قرار گرفته است که درصورت تثبیت در این موقعیت می‌تواند با رشدهای بیشتری مواجه شود.

ضمن اینکه باید توجه کرد حتی با فرض نزول شاخص در هفته‌های آینده، این نزول نمی‌تواند خیلی دامنه‌دار و عمیق باشد؛ به‌طوری که شاخص کل بورس تهران به زیر مرز ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد سقوط کند؛ چراکه قیمت سهام شرکت‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده‌ و این محدوده نوعی حمایت تکنیکی برای شاخص کل محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود حتی درصورت نزول شاخص ظرف چند هفته آینده وضعیت بازار سهام با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع در تیرماه متعادل شود و تقاضا برای خرید سهام افزایش یابد.

کد خبر 846776 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها بازار سرمایه سهام عدالت بورس تهران بورس - فرا بورس خودرو سهام شرکت‌ها سرمایه‌ گذاری

دیگر خبرها

  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • پایان سال‌ها انتظار؛ استقلال و پرسپولیس رسما فروخته شدند
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت