Web Analytics Made Easy - Statcounter

لیدرهای اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری اخیر همانند سالهای ۹۲ و ۹۶ از همان ترفند هیولاسازی از رقیب استفاده کردند، اما مردم به این روش توهین آمیز پاسخ منفی دادند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** زیباکلام: «اصلاح‌طلبان» بزرگ‌ترین بازنده انتخابات بودند

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «قبولی ۵۰ درصدی رأی‌دهندگان با وجود چهار میلیون آرای باطله، هر معنایی که بدهد، معنای پیروزی براندازان را نمی‌توان از آن استخراج کرد».

زیباکلام در ادامه نوشت: «دومین و بزرگ‌ترین بازنده انتخابات ۲۸خرداد اصلاح‌طلبان بودند. رهبری اصلاحات اگرچه با تأخیر، اما تمام‌قد به حمایت از آقای همتی برخاست. یکی پس از دیگری چهره‌های اصلاح‌طلب از شخص آقای خاتمی گرفته تا جناب کروبی، غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی تا چهره‌های روشنفکری همچون دکتر عبدالکریم سروش و استاد مصطفی ملکیان مردم را به شرکت در انتخابات و رأی به آقای همتی دعوت کردند».

وی در ادامه تاکید کرد: «اما هیچ‌یک از آن حمایت‌ها و دعوت‌ها نتوانست یخی را آب کند. دوونیم میلیون رأی برای آقای همتی در حقیقت تیر خلاصی در شقیقه اصلاح‌طلبان بعد از ۲۴ سال حیات سیاسی‌شان بود. در بدبینانه‌ترین حالت دست‌کم ۱۰ میلیون و در خوشبینانه‌ترین حالت حتی رفتن به دور دوم را اصلاح‌طلبان برای نامزدشان پیش‌بینی کرده بودند؛ اما شکست آنان به‌مراتب سنگین‌تر از دیگران بود. در نهایت مردم پیروز این انتخابات بودند».

زیباکلام- اردیبهشت ۹۹- در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشته بود: «انتخابات دوم اسفند ۹۸ نقطه پایان رسمی اصلاح‌طلبان بود. نه‌به‌واسطه آن که بخش قابل‌توجهی از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشدند، بلکه بیشتر به‌واسطه آنکه حتی اگر نامزدهای این جریان تاییدصلاحیت هم شده بودند، آنان بخت و اقبالی در آن انتخابات نداشتند. چراکه مشکل اصلی اصلاح‌طلبان آن بود که بیش از دو سال می‌شد بدنه اجتماعی‌شان را از دست داده بودند، اما نمی‌خواستند این واقعیت تلخ را بپذیرند. افول جریان اصلاح‌طلب از بعد از مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید آغاز شد. انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و نحوه عملکرد آقای روحانی در دولت دومش، روند فروپاشی جریان اصلاحات را سرعت بخشید».

زیباکلام در ادامه نوشته بود: «متاسفانه لیدر اصلاحات...همچنان امیدوار بود که در انتخابات اسفند ۹۸ بازهم طرفدارانشان به‌پای صندوق بروند. این امید در حالی وجود داشت که بسیاری شواهد و قرائن حکایت از آن می‌کرد که اصلاح‌طلبان‌بدنه‌اجتماعی خود را از دست داده‌اند و نمی‌توانند به‌آسانی بدنه‌اجتماعی یا بخش‌هایی از آن برای شرکت در انتخابات تشویق کنند...همچنان اصلاح‌طلبان با گفتن الفاظ و شعارهای همیشگی، سعی کردند که وقت را بگذرانند. بخش‌هایی از این جریان که امیدوارانه وارد انتخابات اسفندماه گذشته شدند، تتمه حیثیت اجتماعی این جریان را از میان بردند».

در انتخابات امسال از خاتمی و کروبی و خانواده هاشمی تا بهزاد نبوی و سروش و ملکیان و حزب کارگزاران و...همگی از همتی حمایت کرده و مردم را به انتخاب گزینه مورد نظر خود تشویق کردند، اما در نهایت همتی با حدود دو میلیون و چهارصد هزار رای، از میان ۴ کاندیدا، سوم شد.

جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شکست خورد و یکی از دلایل اصلی این شکست، کارنامه بسیار ضعیف و غیرقابل دفاع این طیف در ۸ سال اخیر بوده است. اصلاح طلبان در دولت روحانی و مجلس دهم و شورای شهر و شهرداری تهران نتوانستند رضایت مردم را کسب کنند.

لیدرهای این طیف در انتخابات ریاست جمهوری اخیر همانند سالهای ۹۲ و ۹۶ از همان ترفند هیولاسازی از رقیب استفاده کردند، اما مردم به این روش توهین آمیز پاسخ منفی دادند. روشی که هدف اصلی آن سرپوش گذاشتن بر بی برنامگی و کارنامه غیرقابل دفاع  است.

جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شکست خورد ولی سوال افکارعمومی از این طیف همچنان باقی است و آن اینکه، در این ۸ سال برای مردم چه کاری انجام دادید؟ چند واحد مسکن اجتماعی برای مردم ساختید؟ با ارزش پول ملی چه کردید؟ در مبارزه با فساد چه کارنامه ای دارید؟ نسبت شما با مدیران نجومی بگیر چیست؟ آیا رویکرد شما در سیاست خارجی منجر به گشایش اقتصادی شد؟ و...

ربیعی: در نقطه پایان فرو ریختن دیوار تحریم قرار گرفته‌ایم

«علی ربیعی» سخنگوی دولت در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «هر چند درست در نقطه پایان فرو ریختن دیوار تحریم و شکست آن قرار گرفته‌ایم اما آثار تحریم بر جامعه ایران سال‌ها باقی خواهد ماند. برای عبور از این شرایط سخت و غلبه بر مشکلات ساختاری اقتصادی و اجتماعی در کشور و مقابله با مشکلات توأمان تحریم و کرونا نیازمند کمک و در کنار هم قرار گرفتن همه قوا و همه نهادها هستیم».

ربیعی در ادامه نوشت: «یکی از آسیب‌های ادوار گذشته فقدان تداوم میراث دولت‌هاست، هر دولتی قطعاً نقاط مثبت و منفی در کارنامه خود دارد. بر همین اساس امروز در جلسه هیأت دولت مقرره‌ای وضع خواهد شد که تمام دستگاه‌ها تجارب ۸ ساله خود را جمع‌بندی و در اختیار منتخب ملت قرار دهند و موظف به قرار دادن هرگونه اطلاعات و تجارب تا شکل‌گیری دولت بعد خواهند شد».

مقامات ارشد دولت روحانی و فعالین اصلاح طلب در سال ۹۴ تاکید کردند که تحریم ها فروپاشید و دیوار تحریم فروریخت و صبح بدون تحریم فرا رسید و تحریم ها به تاریخ پیوست.

این در حالی بود که علیرغم امضای برجام و بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای و از کار انداختن سانتریفیوژها و خارج کردن ذخایر اورانیوم غنی شده از کشور، تحریم ها در جای خود باقی ماند.

برجام امضا شد اما تحریم های کاتسا، آیسا، ویزا، سیسادا و تحریم چرخه دلار در جای خود باقی ماند.

بنابراین نه در سال ۹۴ به واسطه برجام دیوار تحریم فرو ریخت و نه اکنون در نقطه پایان فرو ریختن دیوار تحریم قرار داریم. تحریم ابزار فشار آمریکاست و این دولت زورگو و غارتگر، به سادگی این ابزار و اهرم فشار را کنار نمی گذارد.

با توجه به موارد مذکور، دو راهکار در مقابل این رفتار زورگویانه و غارتگرانه آمریکا و تروئیکای اروپا وجود دارد. اول اینکه با زبان اقتدار و به عبارتی با زبان زور در مقابل آمریکا و اروپا حاضر شویم و از انفعال و امتیازدهی یکطرفه بپرهیزیم.

 دوم اینکه، رویکرد بسیار مهم «خنثی سازی تحریم» را به صورت جدی و مستمر پی بگیریم. بنابر تاکید کارشناسان و صاحبنظران، تحریم ها نهایتا ۲۰ الی ۳۰ درصد در ایجاد مشکلات سهیم است و این مسئله با دیپلماسی مقتدرانه و سیاست خنثی سازی تحریم قابل رفع است.

متاسفانه رویکرد بسیار مهم دیپلماسی مقتدرانه و همچنین سیاست خنثی سازی تحریم در دولت روحانی مورد غفلت قرار گرفت. برخی دولتمردان در پی آن هستند تا از هم اکنون موفقیت های احتمالی دولت بعدی در حوزه سیاست خارجی و مقابله با تحریم را به نفع خود مصادره کنند.  

** اصلاح طلبی نیازمند تغییر ویترین است

«حسین نورانی نژاد» سخنگوی حزب اتحاد ملت و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «جامعه ما اصلاح‌خواه است، نه انقلابی، میانگین جامعه برانداز و خشونت‌طلب نیست؛ بلکه به دنبال تغییرات اصلاح‌جویانه است. اصلاح‌طلبان از این جامعه پیامی دریافت کرد مبنی بر اینکه بالاخره شما چگونه می‌خواهید با این روش‌ها ما را نمایندگی کنید؟ با این روش‌های موجود و طی‌شده نمی‌توانیم نمایندگی سیاسی این بخش بزرگ جامعه را داشته ‌باشیم. من فکر می‌کنم اصلاح‌طلبی نیازمند بازنگری، تغییر ویترین، دنبال کردن روش‌های خلاقانه‌تر و... است».

نورانی نژاد در ادامه گفت: «راه باریک آزادی در ایران از مسیر ائتلاف‌های وسیع‌پایه اتفاق می‌افتد اما این ائتلاف وسیع‌پایه به معنای ائتلاف وسیع احزاب شناسنامه‌دار نیست، بلکه باید این ائتلاف وسیع‌پایه در بین همه کنشگران و اقشار ذی‌نفع جامعه رخ دهد و اقشار بیشتری در جامعه حس کنند با اصلاح‌طلبان همبستگی دارند».

علیرغم کارزار گسترده رسانه های معاند برای تحریم انتخابات و علیرغم کارنامه بسیار ضعیف دولت روحانی و همچنین با وجود شیوع کرونا و گرمی هوا و قصور و تقصیر در شعب اخذ رأی و گلایه مندی مردم بابت بازار مسکن و بورس و خودرو و صف های عریض و طول مرغ و...مردم عزیز ایران در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مشارکتی قریب به ۵۰ درصد را ثبت کردند.

براساس پژوهش های صورت گرفته در کشورهای مختلف جهان، شیوع کرونا حدود ۹ الی ۱۱ درصد در میزان مشارکت تاثیرگذار است.

مردم ایران همواره در برهه های خاص، سربلند از آزمون بیرون آمده اند، چه آن روزی که سیل و زلزله آمد و مردم عزیز ایران با کمک های انبوه و فراوان نقدی و غیرنقدی به یاری سیل زدگان و زلزله زدگان شتافتند و چه در رزمایش همدلی و مواسات در ماه مبارک رمضان و چه در تشییع باشکوه و میلیونی سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی.

با اینحال طیف تندروی اصلاح طلب اصرار دارد که مردم ایران را غیرانقلابی و صرفا جماعتی اصلاح جو معرفی کند. افراطیون اصلاح طلب در انتخابات اخیر ریاست جمهوری فراخوان «زدن زیر میز» را اعلام کردند. بی توجهی مردم به این فراخوان گسترده، تنها یکی از مصادیق بی اعتبار بودن ادعاهای طیف تندرو اصلاح طلب درباره انقلابی نبودن مردم ایران است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انتخابات 1400 ویژه های مشرق انتخابات 1400 سردار حاج قاسم سلیمانی انتخابات ریاست جمهوری 1400 کروبی امریکا ایسا بهزاد نبوی مجلس دهم حزب اتحادملت حزب کارگزاران مصطفی ملکیان سید محمد خاتمی عبدالکریم سروش حسین نورانی نژاد دولت روحانی شهرداری تهران صادق زیباکلام ویژه های مشرق زیباکلام ویزا روحانی ویژه های مشرق علی ربیعی برجام حسین مرعشی همتی هاشمی ربیعی شورای شهر اروپا فراکسیون امید غلامحسین کرباسچی حزب اتحاد ملت انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلب جریان اصلاح اصلاح طلبان دولت روحانی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۵۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟

مجتبی شاکری دبیر کل جمعیت جانبازان درباره اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دور دوم گفت: به طور قطع مردم همانند دوره نخست و حتی با قدرت بیشتری پای صندوق‌های رای خواهند آمد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او ادامه داد: طبیعتا کسانی که در نامزدهایشان در دور نخست رای نیاوردند حضور پررنگی در انتخابات نخواهند داشت.

شاکری با اشاره به ترکیب هیات رئیسه مجلس آتی افزود: قطعا رای نمایندگان در فراکسیون نیرو‌های انقلاب نقش بسزایی در شکل گیری هیات رئیسه مجلس دارد.

دبیرکل جمعیت جانبازان گفت: معتقدم که دو جریان اصولگرای مجلس چالشی با یکدیگر ندارند و حدس میزنم که هیات رئیسه نیز ترکیبی از دو جناح اصولگرایی خواهد داشت.

او ادامه داد: نباید این تصور شکل بگیرد که جریان پیروز در هیات رییسه تمامی امور مجلس را به دست خواهد گرفت و البته ممکن است چهره جدیدی ریاست مجلس را عهده دار شود.

شاکری در پایان گفت: نباید با پیش داوری درباره مراکز قدرت مجلس فضا را متشنج و از رسالت اصلی آن دور کرد.

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • ژاوی نمی‌خواهد بازنده و سرافکنده از بارسا برود
  • بزرگ نمایی تحریم، چالش حوزه روابط مالی نفت و دولت
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کار بیایند
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • استارت انتخاباتی حجاریان!