Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@08:57:10 GMT

همه گیری بعدی ، خشکسالی بحران پنهان جهان

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۵۶۳۶

همه گیری بعدی ، خشکسالی بحران پنهان جهان

به گزارش ایرنا روزنامه گاردین نوشت: در گزارش سازمان ملل تاکید می شود دستکم یک و نیم میلیون نفر از جمعیت جهان به طور مستقیم در قرن کنونی تحت تاثیر خشکسالی بوده اند و هزینه های اقتصادی این پدیده ۱۲۴ میلیارد دلار براورده شده است. هزینه واقعی به مراتب بالاتر خواهد بود زیرا چنین براوردهای هزینه ای شامل تاثیر این پدیده بر کشورهای در حال توسعه نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مامی میزوتاری ( Mami Mizutori) نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در کاهش خطر بلایای طبیعی گفت: خشکسالی در آستانه تبدیل شدن به همه گیری تازه ای در آینده قرار دارد و واکسنی برای درمان آن وجود ندارد. در چند سال آینده بیشتر کشورهای جهان تحت فشار ناشی از کم آبی بسر خواهند برد و در دوره هایی از سال تقاضا بیش از عرضه خواهد بود. خشکسالی عامل اصلی در تخریب اراضی و کاهش برخی محصولات اصلی کشاورزی است.

تصویر واقعی خشکسالی

این مقام سازمان ملل گفت بسیاری از مردم تصاویری از خشکسالی را که مناطق صحرایی آفریقا را دربرگرفته در ذهن دارند اما اکنون این مساله مطرح نیست. حالا دیگر خشکسالی جنبه گسترده ایگرفته است و تا پایان قرن، همه کشورها و یا تعداد بسیاری از کشورهای جهان نوعی از خشکسالی را تجربه خواهند کرد.

میزوتوری اظهار داشت اکنون ۵ هزار سال است که مردم با خشکسالی زندگی کرده اند اما چیزی که اکنون مشاهده می کنیم بسیار متفاوت است. فعالیت های انسانی خشکسالی را تشدید کرده و تاثیرات آن را افزایش داده است که این امر تهدیدی برای خارج کردن برنامه کمک به فقرزدایی از مسیر اصلی خود محسوب می شود.

کشورهای توسعه یافته از این قاعده مصون نیستند. آمریکا، استرالیا، جنوب اروپا در سالهای اخیر خشکسالی را تجربه کرده اند. خشکسالی بیش از ۶ میلیارد دلار در سال برای آمریکا هزینه داشته و هزینه آن برای اتحادیه اروپا ۹ میلیارد یورو بوده است.

سازمان ملل در گزارش خود خاطرنشان کرد: رشد جمعی نیز افراد بسیاری را در مناطق مختلف در مقابل تاثیرات خشکسالی قرار داده است. راجر پولوارتی دانشمند ارشد اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا که از نویسندگان گزارش سازمان ملل نیز هست گفت: تاثیرات خشکسالی از کشاورزی فراتر می رود.

وی به وضعیت رودخانه دانوب در اروپا اشاره کرد که خشکسالی در سالهای اخیر بر روز حمل و نقل، گردشگری، صنعت و تولید انرژی تاثیر گذاشته است.

این دانشمند گفت ما باید در نگاه خود نسبت به خشکسالی تجدیدنظر کنیم و  باید منابع همچون رودخانه و حوضه های بزرگ آبریز را مدیریت کنیم.

 تغییر الگوهای بارش در نتیجه تغییرات آب وهوایی عامل اصلی خشکسالی است اما در این گزارش همچنین به استفاده ناکارامد از منابع آبی و  تخریب اراضی تحت تاثیر کشاورزی های شدید و اقدامات ضعیف کشاورزی که خود نقش مهمی دارند، اشاره شده است.

میزوتوری از دولت ها خواسته در زمینه کمک به جلوگیری از خشکسالی بیشتر از طریق اصلاحات و اعمال مقرراتی درباره نحوه استخراج آب، ذخیره و مصرف این منبع طبیعی و نیز مدیریت ارضای گام بردارند.

گزارش سازمان ملل تحت عنوان ارزیابی کاهش خطر بلایا: گزارش ویژه خشکسالی ۲۰۲۱ منتشر شده و در نشست آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP۲۶ که قرار است ماه نوامبر (آبان) در گلاسکو برگزار شود، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها تغییرات آب و هوا سازمان ملل متحد خشکسالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات آب و هوا سازمان ملل متحد خشکسالی تغییرات آب و هوا سازمان ملل متحد خشکسالی سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۵۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارجاع گزارش تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات به قوه قضاییه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان مجلس با ارجاع گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورد تحقیق و تفحص وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عملکرد سازمان حفظ نباتات در ممانعت از تولید سموم کشاورزی داخلی و واردات نمونه خارجی به قوه قضائیه با ۱۶۷ رأی موافق از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.   علیرضا نظری سخنگوی کمیسیون کشاورزی در جریان قرائت این گزارش در صحن علنی گفت: سازمان حفظ نباتات به طور مستقیم و غیرمستقیم با ایمنی غذایی و سلامت مردم و ایجاد بیماری‌های مردم اعم از جهش ژنتیکی، نقص جنین، مشکلات تنفسی ارتباط داشته و عوارض سموم شیمیایی و به تبع آن عوارض زیست محیطی و جانوری از اهمیت زیادی برخوردار است.   وی با اشاره به ضرورت اصلاح قانون حفظ نباتات در صحن مجلس گفت: قطعاً بدون این تغییرات و تحول اساسی استمرار وضعیت گذشته و فعلی بر وخامت بیشتر به ویژه در افزایش امراض انسانی و به تبع آن افزایش هزینه‌های درمانی جامعه قطعی خواهد بود.   این نماینده مردم در مجلس یازدهم در خاتمه مستنداً بر اساس ماده ۲۱۴ آیین‌نامه داخلی مجلس به منظور رسیدگی به تخلفات احرازی گزارش برای رسیدگی به قوه قضائیه و مرجع رسیدگی به تخلفات اداری ارسال گردد.

دیگر خبرها

  • متن کامل گزارش نهایی تفحص درباره عملکرد سازمان حفظ نباتات
  • ارسال گزارش تحقیق و تفحص سازمان حفظ نباتات به قوه قضائیه
  • گزارش تحقیق و تفحص درباره عملکرد سازمان حفظ نباتات به قوه قضائیه ارسال شد
  • مجلس با تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات موافقت کرد
  • مجلس گزارش تفحص از وزارت جهادکشاورزی را به قوه قضاییه ارجاع کرد
  • ارجاع گزارش تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات به قوه قضاییه
  • ابراز نگرانی سازمان ملل از بحران آب آشامیدنی در افغانستان
  • ارز مورد نیاز برای تامین دارو تخصیص داده شود
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • هزینه‌های نظامی در جهان به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید