Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-18@16:03:33 GMT

همدان، نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۵۸۷۲

همدان، نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی

تنها 14 مجتمع فرهنگی و هنری: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان همدان، چند وقتی است که با مدیریت جدیدی اداره می‌شود.

محمدرضا احسانی از آن آدم‌های کم‌حرف و بی‌حاشیه‌ای است که کمتر حاضر به گفت‌وگو با رسانه‌ها می‌شود اما درباره فضاهای فرهنگی و هنری استان به جام‌جم می‌گوید: «تعداد مجتمع‌های فرهنگی و هنری در استان 14 باب است که سه واحد در شهر همدان، دو واحد در شهرستان ملایر، دو واحد در شهرستان اسدآباد، سه باب در شهرستان بهار و در هر یک از شهرستان‌های رزن، کبودرآهنگ، نهاوند و تویسرکان تنها یک واحد فرهنگی و هنری وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه در شهرستان‌های فامنین و قروه هنوز مجتمع فرهنگی و هنری نداریم. این آمار با احداث مجتمع فرهنگی فامنین و موزه همدان به ۱۶ باب خواهد رسید. البته مراکزی همچون مجتمع مریانج و... نیز فعلا در آمار لحاظ نشده‌است».

شهر همدان از نظر فرهنگی شهر پویایی است، انجمن‌های مردم‌نهاد و نیمه‌دولتی از اواخر دهه 70 در این شهر فعال هستند که در حوزه‌های مختلفی چون سعدی‌پژوهی، شاهنامه‌خوانی، حافظ‌خوانی و... با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همکاری و گاه حتی به صورت کاملا مستقل فعالیت می‌کنند. برخی از این انجمن‌ها در مجتمع‌های فرهنگی همدان به صورت هفتگی برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند که با استقبال مردم روبه‌رو می‌شود.

کمبود سالن‌ های سینمایی در همدان

یکی از مسائلی که مردم همدان معمولا از آن گله دارند کمبود سالن‌های سینمای فعال است. جوانانی که برای گذراندن اوقات فراغت خود نیاز به فضایی برای تفریح و سرگرمی دارند و سالن‌های استان را ناکافی می‌دانند، گاهی در تعطیلات و زمان شلوغی شهر برای دیدن یک فیلم ممکن است ناچار شوند یکی دو سئانس در صف خرید بلیت منتظر بمانند. در جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم فجر خیلی‌ها در حسرت دیدن فیلم از در سینما ناامید باز می‌گردند، چرا که در شهر همدان تنها دو سینما و یک کانون پرورش فکری کودکان به نمایش فیلم می‌پردازند.

احسانی درباره تعداد سالن‌های سینمای استان معتقد است: « در شهرستان‌های همدان، ملایر وتویسرکان سینمای فعال بخش خصوصی و حوزه هنری وجود دارد و در شهرستان‌های کبودرآهنگ و نهاوند سینمای مجتمع فرهنگی و هنری داریم، البته کبودرآهنگ نظم پخش نسبتا بهتری دارد، در شهرستان‌های اسدآباد، رزن، بهار، فامنین و قروه سینمای ثابتی نداریم که این خلأ معمولا از طریق سینمای سیار پر می‌شود».

یک صندلی برای 430نفر!

احسانی همچنین از کاستی‌ها و نیازهای استان سخن به میان آورده و آمار عجیب و تکان‌دهنده‌ای را مطرح و اظهار امیدواری می‌کند با اجرای برنامه‌های آتی این اداره و به ثمر نشستن تلاش‌های چند سال اخیر این وضعیت به زودی بهتر شود، او تعداد صندلی مجتمع‌ها را در کل۴۰۷۰ عدد عنوان می‌کند که با لحاظ نمودن جمعیت یک میلیون و 750 هزار نفری استان به ازای هر ۴۳۰ نفر یک صندلی در مجتمع‌ها داریم. وی می‌افزاید: ما در مجتمع بوعلی سینای همدان ۶۲۰ صندلی، مجتمع شهید آوینی همدان ۷۲۰ صندلی، در شهرستان ملایر در دو مجتمع ۴۰۰ صندلی، در شهرستان نهاوند ۳۰۰ صندلی، در تویسرکان ۴۵۰صندلی، در اسدآباد ۴۵۰ صندلی، در شهرستان کبودرآهنگ ۴۵۰ صندلی، در شهرستان بهار ۴۳۰ صندلی و در رزن ۲۵۰ صندلی وجود دارد.»

البته استان همدان از نظر داشتن آموزشگاه‌های هنری و سینمایی فعال تقریبا جایگاه خوبی دارد و با وجود آن که در استان۹۴ آموزشگاه هنری وجود دارد، باز هم گاهی جوانان همدانی برای آموختن برخی هنرها راه پایتخت را در پیش می‌گیرند. همدانی‌ها هم مانند بسیاری از جوانان شهرستانی تا کمی بال و پر می‌گیرند و موفقیتی حاصل می‌کنند، سقف اهداف خود را بلندتر از سقف رشد و پیشرفت در همدان تشخیص داده و راهی تهران می‌شوند. مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان همدان درباره تعداد و کمیت آموزشگاه‌های استان به جام‌جم می‌گوید: «28 آموزشگاه موسیقی، 45 آموزشگاه هنرهای تجسمی، 3 واحد برای آموزش هنرهای نمایشی، 3 آموزشگاه سینمایی و 7 آموزشگاه خوشنویسی در سطح استان فعال هستند که با لحاظ‌نمودن آموزش خوشنویسی توسط انجمن خوشنویسان تعداد آموزشگاه‌های خوشنویسی به 16باب می‌رسد».

برنامه‌های آتی فرهنگی و هنری استان

احسانی به آینده فرهنگی و هنری استان خیلی امیدوار بوده و معتقد است اگر تلاش‌های گذشته و حال این اداره به بار بنشیند می‌توان امیدوار بود که ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان به زودی به سطح قابل قبولی برسد. وی می‌گوید: سال 98 پروژه موزه هنرهای معاصر با مساحت حدود 6000 متر پس ازسال‌ها با پیگیری‌های متعدد فعال شد و با اختصاص 5 میلیارد تومان اعتبار با سرعت در حال ادامه کار است.

پروژه مجتمع فرهنگی وهنری شهید مظاهری شهر مریانج با مساحت حدود3000 متر مربع با پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد درحال اتمام بوده و امسال حدود دو میلیارد تومان اعتبار به آن تخصیص یافته ‌است. پروژه فرهنگی و هنری فامنین با مساحت حدود5000متر مربع درحال ساخت است.

پروژه فرهنگی و هنری شهر زنگنه ملایر با پیشرفت فیزیکی 80 درصد درحال تکمیل است که پیگیر اختصاص اعتبار برای اتمام پروژه هستیم.

مجتمع فرهنگی و هنری شهر فیروزان نهاوند هم درحال پیگیری است تا با تخصیص اعتبار روند پیشرفت پروژه تسریع شود.

تجهیز کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان که اکثرا در حواشی شهر و مناطق کم‌برخوردار و روستاها هستند و درسال 98 حدود 99 باب کانون با اعتبار حدود 400 میلیون تومان تجهیز شده‌اند، امسال هم حدود 150 کانون را در برنامه داریم که با اعتبار حدود یک میلیارد تومان تعمیر و تجهیز خواهیم کرد. این موضوع در بحث توزیع عادلانه امکانات و عدالت فرهنگی در استان تاثیرگذار خواهد بود.
تعمیر و تجهیز مجتمع‌های فرهنگی وهنری موجود در سراسر استان به تجهیزات جدید و مدرن هم با اعتباری بالغ بر 1.5 میلیارد تومان درحال انجام است.

از سوی دیگر شروع به‌کار پروژه تالار بزرگ شهر همدان نیز از دیگر برنامه‌های جدی اداره کل در شش‌ماهه دوم سال98 و سال 99 است که امیدواریم با حمایت وزیر محترم و مسؤولان استانی محقق شود.

برای پروژه بنای سیدجمال‌الدین اسدآبادی در شهرستان اسدآباد هم درحال پیگیری برای تخصیص اعتبار هستیم -که شامل کتابخانه تخصصی، موزه، خانه هنرمندان، گالری و نگارخانه است- که نگارخانه و خانه هنرمندان در دهه فجر 98 افتتاح شده و موزه نیز فعال است. اولین سینمای تابستانی روباز استان نیز در قسمتی از این پروژه، امسال با همکاری فرماندار محترم اسدآباد افتتاح خواهدشد.

کلنگ احداث اولین پردیس سینمایی امید هم با مشارکت شهرداری اسدآباد و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای آینده به زمین زده خواهدشد».

ناهید زندی - جام‌جم استان‌ها 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: همدان فرهنگی و هنری استان مجتمع فرهنگی و هنری فرهنگی و هنری میلیارد تومان فرهنگ و ارشاد شهر همدان مجتمع ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۵۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم همکاری بیشتر بانک‌های همدان در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، اسدالله ربانی‌مهر در جلسه ستاد جوانی جمعیت شهرستان همدان با اشاره به اهمیت موضوع جوانی جمعیت افزود: افزایش جمعیت در کنار جوانی جمعیت یکی از دغدغه‌های حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سال‌های اخیر بوده که باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد و علاوه بر وظایف قانونی ادارات دولتی از ظرفیت تشکل‌های مردمی و فرهنگی و دهیاری‌ها در حوزه جوانی جمعیت استفاده شود.

او تصریح کرد: اولویت و محوریت همه فعالیت‌ها در حوزه جوانی جمعیت باید اجرای مصوبات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باشد که بعد از تصویب در مجلس توسط دولت به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و برای همه لازم الاجراست و کارگروه، عملکرد دستگاه‌ها را باید در این حوزه ارزیابی کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری همدان گفت: ترویج ازدواج آسان، تفهیم چالش‌های تک فرزندی از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، و اجرای طرح‌های محله محور به عنوان اقدامات فوری در اولویت فعالیت‌های جوانی جمعیت پیشنهاد می‌شود.

اسدالله ربانی‌مهر افزود: واگذاری زمین یکی دیگر از امتیازات حوزه فرزندآوری است که در همدان تاکنون به ۴۵۰ خانواده زمین واگذار شده است.

در شهرستان همدان ۱۸۲۶ خانواده ۳ فرزندی، ۶۶۰ خانواده ۴ فرزندی، ۸۳ خانواده ۵ فرزندی، ۶ خانواده ۶ فرزندی و یک خانواده ۷ فرزندی وجود دارد.

دیگر خبرها

  • زیرساخت‌های تربیتی در استان همدان ضعیف است
  • کلنگ زنی مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در محور فرسفج خیرآباد
  • تدوین ۳۵ برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی برای روز مراغه
  • تدوین برنامه های فرهنگی هنری و ورزشی در مراغه
  • استان همدان نیازمند زیرساخت تربیتی برای جوانان
  • هشت فیلم کوتاه خراسان شمالی به مرحله تولید رسید
  • اعتبار حوزه هنری فقط نیم درصد بودجه فرهنگی است
  • لزوم همکاری بیشتر بانک‌های همدان در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری
  • تاثیر استفاده از هنر در غنی سازی فرهنگ اسلامی
  • کانون‌های فرهنگی‌ مساجد در غنی‌سازی فرهنگ‌ اسلامی اثرگذار هستند