Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا مودودی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد افزایش 48 درصدی صادرات در 2 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: سال گذشته و مخصوصا 2 ماه ابتدایی سال قبل به علت شیوع بیماری کرونا در دنیا شرایط تجارت خارجی بسیار خاص بود؛ بطوری که تمام مرزها بسته بود و تجارت خارجی نه تنها بین ایران و سایر کشورها بلکه میان اغلب کشورهای دنیا متوقف بود و تبادل کالایی بین کشورها محدود به کالاهای بسیار خاص و ضروری شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بنابراین تجارت خارجی کشور و متعاقب آن صادرات در سال 99 متاثر از این محدودیت ها نسبت به سال 98 دچار افت شدید شد و حتی در مورد بازارهایی مثل عراق و افغانستان نیز افت تجارت کاملا محسوس بود. 

وی با اشاره به اینکه الان شرایط تجاری بین ایران و کشورهای مختلف به حالت عادی برگشته است، گفت: بنابراین افزایش میزان سطح مراودات تجاری  ایران و یا افزایش 48 درصدی صادرات ناشی از بازگشت شرایط تجاری  به شرایط پیش از کرونا است. 

مودودی با اشاره به رشد صادرات در دو ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: با کاهش محدودیت ها و کاهش ترددهای تجاری نسبت به سال گذشته شاهد تجارت بوده ایم و این افزایش ناشی از اقدام خاصی نبوده است. 

مودودی بیان داشت: در 2 ماهه ابتدای امسال حجم تجارت خارجی کشور بصورت ماهانه حدود 6 میلیارد دلار بوده است که تقریبا نیمی از آن مرتبط با صادرات و نیمی دیگر مرتبط به واردات بوده است بنابراین با چنین روند تجاری صادرات ما در سال جاری نیز رقمی حدود 35 تا 40 میلیارد دلار برآورد می شود. 

وی بیان داشت: رشد صادراتی کشور در 2 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ناشی از سیاست راهبردی نبوده است کما اینکه در کاهش تجارت در سال 99 نسبت به سال 98 نیز نقش نداشتیم بلکه مسائل و محدودیت های ناشی از کرونا باعث این کاهش شد. 

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: اساسا تجارت خارجی کشور به طور مشخص برنامه ای برای توسعه بازار و تشدید تجارت ندارد و هیچ برنامه‌ای به صورت جدی از طرف دولت برای جهش یا توسعه صادرات دنبال نمی شود. 

مودودی بیان داشت: تعداد رایزنان بازرگانی نسبت به سال 99 تغییری نکرده است  و در سال جاری پیمان تجاری خاصی با هیچ کدام از کشورهای دنیا منعقد نشده و هیچ محصول جدیدی نیز به محصولات صادراتی ما اضافه نشده که انتظار افزایش صادرات را داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه دیپلماسی تجاری به شیوه گذشته دنبال می شود، گفت: فرماندهی واحدی در سیاست های تجاری کشور وجود ندارد و هنوز هم سیاست های ارزی روی سیاست های تجاری تاثیرگذار است. 

مودودی بیان داشت: اگرچه نزدیک شدن قیمت ارز نیمایی به ارز بازار آزاد باعث شده تا شرکت های صادراتی تمایلی بیشتری برای صادرات و بازگشت ارز حاصل از صادرات داشته باشند اما در مجموع از سوی دولت هیچ برنامه خاصی برای توسعه تجارت و صادرات دنبال نشده که ماحصل آن رشد 48 درصدی صادرات باشد. 

انتهای پیام/ 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: محمدرضا مودودی صادرات تجارت خارجی رشد صادرات تجارت خارجی نسبت به سال سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۶۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود

نکته مهمی که در طرح توسعه ظرفیت پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس پیش‌بینی شده، کریدور سبزی است که هم‌اکنون در حال تعریف آن هستیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، دکتر مجید کیانی روز یکشنبه در بازدید از محل اجرای پروژه توسعه پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس اظهار داشت: با توجه به افزایش تردد کامیون‌ها و ترانزیت کالا در منطقه که منجر به ایجاد ترافیک گردیده و گلایه رانندگان و صاحبان کالا را به‌همراه داشت، طراحی پروژه فوق در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

وی ادامه داد: توسعه ظرفیت پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس با همکاری ادارات گمرک و پایانه‌های مرزی یکی از پروژه‌های کلیدی است که از سال ۱۴۰۲ مطرح و جانمایی این طرح توسط همکاران سازمان منطقه آزاد ارس در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار در ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ صورت پذیرفت و هم‌اکنون شاهد ورود کامیون‌ها به این محدوده هستیم.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه کارکرد این پایانه در ۴ حوزه تعریف و ظرفیت مناسبی برای پارکینگ خودروها در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در کنار آن ترانشیبمنت کالا در این محدوده رخ داده و صادرات کالا و ورود کالا به محدوده‌های منطقه آزاد ارس صورت خواهد پذیرفت.

وی خاطرنشان ساخت: نکته مهمی که در طرح توسعه ظرفیت پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس پیش‌بینی شده، کریدور سبزی است که هم‌اکنون در حال تعریف آن هستیم که منجر به اتصال پایانه مرزی جلفا به محدوده گمرکی در مرز جلفا و در جوار رود ارس خواهد شد.

کیانی در تشریح اهمیت این اقدام گفت: تعریف کریدور سبز منجر می‌شود تمامی کارهای صادراتی در این پایانه صورت پذیرد و در نهایت شاهد خروج کامیون از مرز شویم که کاهش ترافیک در مرز جلفا را سبب خواهد شد و قطعا با این اتفاق و تسهیل عبور و مرور کامیون‌ها، ما شاهد افزایش حجم ترانزیت و صادرات از این مرز خواهیم بود.

وی در پایان ابراز داشت: اتصال راه‌آهن جلفا به روسیه در گذشته و تخلیه ۳۰۰ واگن بار در روز در این منطقه منجر به ایجاد زیرساخت‌ گردیده اما در مرور زمان این زیرساخت‌ها فراموش شده و ما امیدواریم با احیای کریدور ارس و کریدور ریلی جلفا، شاهد شکوفایی بیشتر این منطقه در عرصه صادرات و ترانزیت در کشور باشیم.

دیگر خبرها

  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشور‌های همسایه از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه