Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-24@04:07:11 GMT

تغییر رنگ جاده ها، راه حلی برای کاهش دمای هوا

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۶۹۲۵

تغییر رنگ جاده ها، راه حلی برای کاهش دمای هوا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا محققان نشان داده‌اند که ساخت جاده‌هایی با رنگ روشن و بازتاب بیشتر می‌تواند به کاهش دما به اندازه‌ی ۱.۴ درجه‌ی سانتی‌گراد کمک کند و فرکانس امواج گرما را تا ۴۱ درصد کاهش دهد. اما اگر از سطوح بازتابنده به درستی استفاده نشود می‌تواند باعث گرم شدن ساختمان‌های اطراف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت گرم شدن سطوح چیست؟

به گزارش ساینس‌آلرت، تمام سطوح بسته به میزان تشعشعاتی که دریافت یا بازتاب می‌کنند می‌توانند بر روی دمای هوای شهرها اثر بگذارند.

در مناطق شهری در حدود ۴۰ درصد زمین‌ها آسفالت هستند و دمایی که این سطوح جذب می‌کنند به آرامی آزاد شده و محیط اطراف را گرم می‌کند.

یکی از دلایل گرم‌تر بودن شهرها در تابستان به نسبت مناطق روستایی همین است.

استفاده از مواد بازتابنده می‌تواند از افزایش دما جلوگیری کند و به کاهش تغییرات جوی کمک کند. سفید کردن سقف خانه‌ها نیز اثری مشابه می‌گذارد.

برای تخمین میزان بازتابندگی سطوح از کمیتی به نام آلبدو یا سپیدایی استفاده شد که نشان دهنده‌ی درصد بازتاب نور از یک جسم است. هر چقدر سپیدایی یک سطح کم باشد نور بیشتری جذب می‌کند و دمای بیشتری را به دام می‌اندازد.

سطوح تیره‌تر سپیدایی کمتری دارند به طور مثال سپیدایی آسفالت در حدود ۰.۰۵ تا ۰.۱ است که بدین معناست که آسفالت تنها ۵ تا ۱۰ درصد نور را بازتاب می‌کند و ۹۵ درصد آن را جذب می‌کند.

اگر در سطوح خیابان‌ها از مواد روشن‌تر و بازتابنده مانند بتن استفاده شود می‌توان سپیدایی را دو برابر کرد. مدل‌سازی‌های موسسه فناوری ماساچوست نشان داده که کاهش سپیدایی راه‌های ایالات متحده آمریکا می‌تواند مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

در چه مکان‌هایی می‌توان از این روش استفاده کرد؟

از این روش نمی‌توان برای همه‌ی جاده‌ها استفاده کرد. راه‌های درون شهری و راه‌هایی که در نزدیکی روستاها هستند برای این کار مناسب نیستند.

سطوح بازتابنده می‌توانند نور را به سمت ساختمان‌های اطراف منعکس کرده و باعث گرم شدن آن‌ها شوند و در نتیجه تقاضا برای سیستم‌های خنک کننده و مصرف آن‌ها را افزایش دهند.

در شهری مانند بوستون ساختمان‌های بلند جلوی تابش نور به خیابان‌ها را می‌گیرد بنابراین استفاده از این روش در این شهر نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند مضر باشد.

در نیویورک استفاده از این روش باعث خنک شدن سطح به اندازه‌ی ۶.۱ درجه سانتی‌گراد شد اما چند متر بالاتر از سطح دما افزایش یافت.

این نتایج نشان می‌دهد که استفاده از پوشش‌هایی با رنگ روشن می‌تواند برای جاده‌ها و نه پیاده‌رو ها مناسب باشد.

پربیننده ترین بودجه رتبه بندی معلمان کافی نیست محدودیت تردد شبانه از امشب اجرا می‌ شود انتظار در وزارت کشور برای اعلام نتایج انتخابات + عکس اعضای ششمین دوره شورای شهر ملارد مشخص شدند با گریم بازیگران سریال «سلمان فارسی» آشنا شوید + عکس

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: جاده ها کاهش دمای هوا جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۶۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بارش های رگباری پراکنده در البرز/ دمای هوا کاهش می یابد

آرش بهاروند احمدی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: مطابق با هشدار سطح زرد هواشناسی، تحلیل آخرین الگوهای پیش یابی حاکی از گذر موج تندری و ضعیف از عصر یکشنبه تا چهارشنبه از منطقه البرز مرکزی است.

مدیرکل هواشناسی استان البرز ادامه داد: به موجب آن بارش‌های رگباری پراکنده و رعد و برق، در بعضی ساعات وزش باد به نسبت شدید و گرد و خاک و روند کاهش نسبی دما در استان مورد انتظار است.

وی مطرح کرد: امروز یکشنبه آسمان کمی تا نیمه ابری همراه با وزش باد شدید و گرد و خاک، عصر رگبار پراکنده در پاره‌ای نقاط و رعد و برق و فردا دوشنبه آسمان قسمتی ابری تا ابری همراه با وزش باد لحظه‌ای شدید، رگبار پراکنده و رعد و برق است.

بهاروند احمدی خاطرنشان کرد: برای روز سه شنبه نیز آسمانی نیمه ابری تا ابری همراه با وزش باد در بعضی ساعات، رگبار پراکنده و رعد و برق و برای چهارشنبه آسمانی نیمه ابری در صبح همراه با احتمال بارش پراکنده و وزش باد در بعضی ساعات پیش بینی می‌شود.

کد خبر 6084209

دیگر خبرها

  • هوای خنک در راه استان خراسان رضوی است
  • دمای هوای خراسان رضوی خنک می‌شود
  • پیش بینی آب و هوای تهران؛ دمای تهران از فردا کاهش می یابد
  • کاهش دما و بارش باران در تهران
  • شدت گرفتن بارش‌ها در کشور/ دمای هوا کاهش می‌یابد
  • رگبار و کاهش دما در تهران از فردا
  • پیش بینی بارش های رگباری پراکنده در البرز/ دمای هوا کاهش می یابد
  • تغییر سبک زندگی راه برون رفت از شیوع سرطان
  • تصادفات جاده‌ای سالانه جان بیش از یک میلیون نفر را در جهان می‌گیرد
  • رگبار باران و تگرگ در این مناطق؛ کاهش دمای هوا از فردا