Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-25@11:41:33 GMT

تغییر رنگ جاده‌ها، راه‌حلی برای کاهش دمای هوا

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۷۲۴۵

تغییر رنگ جاده‌ها، راه‌حلی برای کاهش دمای هوا

تین نیوز

زمانیکه هوا گرم می‌شود مردم به دنبال راه‌هایی برای خنک شدن می‌گردند و یکی از این راه‌ها درست زیر پای ما قرار دارد: آسفالت خیابان

به گزارش تین نیوز به نقل از ساینس‌آلرت، محققان نشان داده‌اند که ساخت جاده‌هایی با رنگ روشن و بازتاب بیشتر می‌تواند به کاهش دما به اندازه‌ی ۱.۴ درجه‌ی سانتی‌گراد کمک کند و فرکانس امواج گرما را تا ۴۱ درصد کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اگر از سطوح بازتابنده به درستی استفاده نشود می‌تواند باعث گرم شدن ساختمان‌های اطراف شود.

علت گرم شدن سطوح چیست؟

تمام سطوح بسته به میزان تشعشعاتی که دریافت یا بازتاب می‌کنند می‌توانند بر روی دمای هوای شهرها اثر بگذارند.

در مناطق شهری در حدود ۴۰ درصد زمین‌ها آسفالت هستند و دمایی که این سطوح جذب می‌کنند به آرامی آزاد شده و محیط اطراف را گرم می‌کند.

یکی از دلایل گرم‌تر بودن شهرها در تابستان به نسبت مناطق روستایی همین است.

استفاده از مواد بازتابنده می‌تواند از افزایش دما جلوگیری کند و به کاهش تغییرات جوی کمک کند. سفید کردن سقف خانه‌ها نیز اثری مشابه می‌گذارد.

برای تخمین میزان بازتابندگی سطوح از کمیتی به نام آلبدو یا سپیدایی استفاده شد که نشان دهنده‌ی درصد بازتاب نور از یک جسم است. هر چقدر سپیدایی یک سطح کم باشد نور بیشتری جذب می‌کند و دمای بیشتری را به دام می‌اندازد.

سطوح تیره‌تر سپیدایی کمتری دارند به طور مثال سپیدایی آسفالت در حدود ۰.۰۵ تا ۰.۱ است که بدین معناست که آسفالت تنها ۵ تا ۱۰ درصد نور را بازتاب می‌کند و ۹۵ درصد آن را جذب می‌کند.

اگر در سطوح خیابان‌ها از مواد روشن‌تر و بازتابنده مانند بتن استفاده شود می‌توان سپیدایی را دو برابر کرد. مدل‌سازی‌های موسسه فناوری ماساچوست نشان داده که کاهش سپیدایی راه‌های ایالات متحده آمریکا می‌تواند مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

در چه مکان‌هایی می‌توان از این روش استفاده کرد؟

از این روش نمی‌توان برای همه‌ی جاده‌ها استفاده کرد. راه‌های درون شهری و راه‌هایی که در نزدیکی روستاها هستند برای این کار مناسب نیستند.

سطوح بازتابنده می‌توانند نور را به سمت ساختمان‌های اطراف منعکس کرده و باعث گرم شدن آن‌ها شوند و در نتیجه تقاضا برای سیستم‌های خنک کننده و مصرف آن‌ها را افزایش دهند.

در شهری مانند بوستون ساختمان‌های بلند جلوی تابش نور به خیابان‌ها را می‌گیرد بنابراین استفاده از این روش در این شهر نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند مضر باشد.

در نیویورک استفاده از این روش باعث خنک شدن سطح به اندازه‌ی ۶.۱ درجه سانتی‌گراد شد اما چند متر بالاتر از سطح دما افزایش یافت.

این نتایج نشان می‌دهد که استفاده از پوشش‌هایی با رنگ روشن می‌تواند برای جاده‌ها و نه پیاده‌رو ها مناسب باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: موسسه فناوری ماساچوست تغییر رنگ جاده جاده ها راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۷۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف

این‌که چقدر افراد یک جامعه به یکدیگر اعتماد دارند و چقدر به دولت و سیاستمداران اعتماد می‌کنند، باعث شکل‌گیری تعریفی به نام سرمایه اجتماعی است؛ شاخصی که در بزنگاه‌های مهم اجتماعی و سیاسی می‌تواند برای یک کشور راهگشا باشد. اگر نخواهیم با مصداق‌های سیاسی به تشریح اهمیت این شاخص بپردازیم، می‌توان به فراگیری کرونا در ایران اشاره کرد؛ فراگیری بیماری‌ای که کنترل و مهار آن تنیدگی مهمی با سرمایه اجتماعی داشت. شاید به‌دلیل میزان اهمیت مراقبت‌های بهداشتی بود که راه‌حل این چالش پزشکی را می‌بایست در اعتماد عمومی جست‌وجو می‌کردیم. اتفاقی که البته در مقایسه با دیگر کشورها وضعیت ایران را بهتر نشان می‌داد. اعتماد عمومی یعنی انتظار مردم از دریافت پاسخ مثبت به خواسته‌های‌شان از طریق متولیان امور. البته حداقل داده‌های آماری استخراج‌شده از پژوهش‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد این شاخص رو به کاهش است اما در این میان جامعه ایرانی به چه کسانی همچنان اعتماد دارد و ازچه قشروگروهی سلب اعتماد کرده است؟ نکته مهم در میانه نتایج این آمارها این است که بدانیم صرف خوانش داده‌های آماری نمی‌توان به نتیجه درستی رسید و گاه خروجی این داده‌های بدون تحلیل می‌تواند گمراه‌کننده باشد. نتایج آخرین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان درسال۱۴۰۲نشان می‌دهد که با وجود کاهش سرمایه اجتماعی، همچنان پزشکان، معلمان واستادان دانشگاه اقشار مورد اعتماد در جامعه هستند. با این حال درصد اعتماد «زیاد یا خیلی‌زیاد» به این اقشار نیز حدود۵۰درصد بوده است. همچنین، نتایج این پیمایش نشان می‌دهد با وجود آن‌که درسال۱۳۹۴اعتماد «زیاد یا خیلی زیاد»به هنرمندان و چهره‌های رسانه‌ای حدود ۵۴ درصد بوده، درسال ۱۴۰۲، اعتماد «زیاد یا خیلی زیاد» به سلبریتی‌ها و چهره‌های رسانه‌ای حدود ۱۷درصد گزارش شده است. رد و نشان چرایی افول اعتمادنزد این افراد رامی‌توان درعملکردآنها طی چند سال اخیر درجامعه ایرانی جست‌وجو کرد. البته نکته جالب توجه این است که درمیان سایر اقشار نه‌فقط اعتماد به کسبه و بازاریان کاهش نداشته بلکه چند درصد افزایش داشته است.

دیگر خبرها

  • کاهش دمای هوا در استان
  • کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • بازنگری در نحوه اجرای طرح ترافیک قطعی است/ احتمال کاهش محدوده طرح
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • اوج فعالیت سامانه‌بارش‌زا در اصفهان طی امشب/دما ۵ درجه‌ کاهش دارد
  • هوای خنک در راه استان خراسان رضوی است
  • دمای هوای خراسان رضوی خنک می‌شود
  • بی عدالتی در حق بازنشستگان / حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر است؟
  • مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو تغییر می‌کند