Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@19:11:43 GMT

کاهش ۴۷ درصدی ورودی آب سدهای کشور نسبت به سال گذشته

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۷۳۸۷

کاهش ۴۷ درصدی ورودی آب سدهای کشور نسبت به سال گذشته

​به‌گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) با کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش‌ها یکی از کم سابقه‌ترین خشکسالی‌ها را برای کشورمان رقم زد و آن‌گونه که مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی پیش بینی کرده احتمال تداوم کاهش بارش‌ها در پنج سال آینده دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش بارش‌های سال آبی جاری مهمترین اثر خود را بر روی مخازن سدهای کشورمان برجای گذاشته است.

براساس گزارش تازه‌ای که پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو منتشر کرده در سال آبی‌ ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از مجموع ظرفیت ۵۰.۵ میلیارد مترمکعبی مخازن سدها، نزدیک به ۲۷ میلیارد و ۵۸۰ میلیون مترمکعب معادل ۵۵ درصد مخازن پر شده است.

به تبع روند کاهشی بارش‌ها، حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تاکنون برابر با ۲۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (۵۰ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش ۴۷ درصدی است.

آخرین وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد که میزان ذخایر آب در مخزن سدها به ۲۷ میلیارد و ۵۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی ۹۹-۱۳۹۸ (۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب) دارای ۲۸ درصد کاهش است.

به تبع میزان ورودی به سدهای کشور، خروجی آب از سدها با کاهش مواجه بوده و در این مدت ۲۵ میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور خارج شده، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل کاهش ۳۵ درصدی داشته است.

این کاهش حجم مخازن سدهای کشور درحالی است که میزان مصرف آب به‌ویژه در کلان‌شهرها به شدت افزایش یافته و تداوم آن می تواند بحران کم‌آبی را برای بسیاری از شهرها و مناطق روستایی به همراه داشته باشد.

چندی پیش «حمیدرضا جانباز » مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: بیش از ۲۱۰ شهر کشور تحت تنش آبی قرار دارند که از این تعداد وضعیت یکصد شهر قرمز است.

امروز هم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام‌کرد: به دلیل سالی کم‌بارش و مصرف خارج از الگوی ۵۰ درصد تهرانی‌ها، وضعیت استان نارنجی است و تا به این لحظه وارد وضعیت قرمز نشدیم، اما اگر میزان مصرف افزایش یابد، در نخستین گام آب مشترکان پُرمصرف را قطع خواهیم کرد.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد مصرف آب تهران در  روز جمعه گذشته (۲۸ خرداد ماه) سه میلیارد و ۵۷۸ میلیون لیتربوده که  با یک درصد افزایش نسبت به پارسال همراه شده است.

برچسب‌ها آبرسانی تهران حمیدرضا جانباز شرکت آب و فاضلاب استان تهران سرانه مصرف آب وزارت نیرو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آبرسانی تهران حمیدرضا جانباز آبرسانی تهران حمیدرضا جانباز شرکت آب و فاضلاب استان تهران سرانه مصرف آب وزارت نیرو میلیون مترمکعب سدهای کشور بارش ها سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۷۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از ورودی آب سدها در یک ماه اخیر تامین شد

به گزارش خبرنگار مهر، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور در نشست خبری گفت: از ابتدای سال آبی جاری ۲۵.۲ میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای کشور شده است. همچنین ۱۲ میلیارد متر مکعب ورودی به سدها وجود داشته، یعنی ۵۰ درصد ورودی‌ها مربوط به یک ماه اخیر است.

وی افزود: این ورودی‌ها در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم. همچنین نسبت به ۵ سال اخیر ۲۴ درصد کاهش ورودی وجود داشته است.

قاسم‌زاده در رابطه با خروجی سدها نیز گفت: خروجی‌ها مشابه سال گذشته بوده و حجم مخازن ۶۳ درصد پر است و ۴ درصد با ۵ ساله فاصله داریم.

افزایش ۱۲ درصدی تراز آب دریاچه ارومیه

قاسم‌زاده در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه افزود: دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش تراز آب دارد. وضعیت تراز آب دریاچه نسبت به ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) ۶۰ درصد بهبود یافته است.

سخنگوی صنعت آب وسعت دریاچه ارومیه را یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: حدود ۲.۲ میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد.

رهاسازی حقابه هیرمند در دو نوبت از سوی افغانستان

قاسم‌زاده درباره وضعیت هیرمند هم اظهار کرد: حقآبه هیرمند امسال در دو نوبت از سوی افغانستان رهاسازی شده است. در این دو نوبت حدود ۴۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده که موجب بهبود اندک وضعیت چاه نیمه‌ها شده است. البته کشورمان همچنان به معاهده فی‌مابین دو کشور درباره حق آبه هیرمند پایبند است.

وی درباره وضعیت بارشی کشور در بهمن‌ماه سال گذشته گفت: وضعیت خوبی در بهمن‌ماه نداشتیم به‌گونه‌ای که ۵۰ درصد کاهش بارش داشتیم. اما وضعیت در اسفندماه تغییر کرد و ۴ سامانه بارشی بر کشور حاکم شد و بارش‌هایی اتفاق افتاد.

سخنگوی صنعت آب کشور افزود: با این وجود هنوز وضعیت بارشی با توجه به ۴ سال خشکسالی خوب نشده و نسبت به سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) ۹ درصد کاهش بارش داریم.

این مقام مسؤول وضع بارشی ۴ استان بوشهر، فارس، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: خراسان جنوبی و خراسان رضوی وضعیت بد بارشی دارند و در خراسان رضوی وضعیت سد دوستی امیدوارکننده نیست، بنابراین انتظار می‌رود شهروندان در استان خراسان رضوی مدیریت بیشتری در مصرف آب داشته باشند تا بتوانیم تابستان را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه در مجموع وضع ۱۷ استان از نظر بارش نرمال و ۱۴ استان کاهش بارش دارند، درباره وضعیت بارشی تهران خاطرنشان کرد: استان تهران نیز با ۲۸ درصد کاهش بارش همراه است.

قاسم‌زاده گفت: حوضه‌های آبریز ارس، دریاچه ارومیه، کرخه و اترک از نظر بارشی مثبت شده‌اند و سایر حوضه‌ها منفی هستند. حوضه آبریز سد زاینده رود امسال با بیشترین کاهش بارش روبرو است.

یک درصد کشور در ارتفاعات پوشش برفی دارد

سخنگوی صنعت آب در مورد وضعیت ذخیره برفی کشور افزود: سطح پوشش برفی کشور در فصل جاری با کاهش روبرو شده است. بر اساس آخرین بررسی‌ها اکنون تنها یک درصد کشور در ارتفاعات پوشش برفی دارد.

وی به سامانه بارشی که از ۲۸ فروردین در کشور فعال شده، اشاره کرد و گفت: بر این اساس از همان ابتدا ستاد سیلاب وزارت نیرو تشکیل جلسه داد و نسبت به وقوع سیل هشدارهای متعددی صادر کرد.

سخنگوی صنعت آب از مدیریت خوب در سیلاب سیستان و بلوچستان خبر داد که سبب شد سیلاب‌ها کمترین آسیب را داشته باشند.

قاسم‌زاده تاکید کرد: بارش‌های اخیر در کشورمان از شدت بیشتری برخوردار بوده است، با این حال میزان آسیب کمتر از سایر کشورهای منطقه داشت.

به گفته سخنگوی صنعت آب، در یک ایستگاه باران‌سنجی حداکثر بارشی که ثبت شده بود ۳۰۰ میلی‌متر بود که ۲ برابر میزان سالانه بارش در آن ایستگاه بود.

قاسم‌زاده اضافه کرد: ۶۱۵ روستا در سیلاب قطع آب شدند که اکنون ۵۲۰ روستا آب وصل شده و بقیه به دلیل نبود راه دسترسی باقی مانده‌اند.

سدهای تهران ۲۱ درصد پرشدگی دارند

وی درباره آخرین وضعیت سدهای تهران و تأمین آب پایتخت در فصل گرم سال اضافه کرد: سدهای تهران بر مبنای شرایط بد آبی دیده شده و طرح‌های اضطراری که دیده شده بود ادامه دارد و وضعیتی که برای تهران پیش بینی کردیم وضعیت بهتری داریم که امید می‌رود با همکاری مردم عبور ایمنی داشته باشیم.

قاسم زاده گفت: در حال حاضر سدهای تهران ۲۱ درصد پرشدگی دارند اما همچنان حجم آب سدهای پنج‌گانه تهران نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کد خبر 6085477 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت
  • ایران بالاخره حقابه خود از افغانستان را دریافت کرد
  • نیمی از ورودی آب سدها در یک ماه اخیر تامین شد
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • پرشدگی ۶۲ درصد سدها در کشور
  • پرشدگی سدها به ۶۲ درصد رسید
  • ۱۱ سد کشور به پرشدگی ۱۰۰ درصدی رسیدند
  • پرشدگی سدها به ۶۲درصد رسید
  • این ۱۱ سد کشور کاملا پر شدند
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱درصد رسید