Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@15:39:02 GMT

خطری که حیات وحش یزد را تهدید می کند

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۷۹۷۰

خطری که حیات وحش یزد را تهدید می کند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، مهدی زارع خورمیزی، کارشناس محیط زیست یزد با اشاره به وضعیت نامساعد حیات‌وحش با آغاز فصل گرما، گفت: هر ساله با شروع فصل گرما با بحران دیگری در کنار سایر بحران‌ها نیز روبرو هستیم، گزارشات و مستندات زیادی از تلف شدن گونه‌های مختلف حیات‌وحش در استخر‌های مصنوعی که انسان‌ها برای ذخیره آب برای مصارف کشاورزی ایجاد می‌کنند، دریافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: بسیاری از این استخر‌ها به دلیل قرار گرفتن در داخل یا حاشیه زیستگاه‌های طبیعی مورد توجه حیات وحش قرار می‌گیرند لذا هر ساله تعداد زیادی از حیات وحش از رده‌های مختلف جانوری از جمله خزندگان، پستانداران و پرندگان و گونه‌هایی مانند مار، انواع مارمولک، بزمچه، آهوی ایرانی، روباه، کبک و تیهو در این استخر‌ها تلف می‎شوند.

او بیان کرد: استخر‌های ذخیره آب کشاورزی، اغلب از جنس بتن یا پلی اتیلن هستند که البته هر دو نوع، در صورت رعایت نشدن تمهیدات لازم و نبود فنس‌کشی، بسیار برای حیات وحش و حتی انسان خطرناک هستند.

زارع خورمیزی با بیان این که در استخر‌های پلی‌اتیلنی به دلیل جنس دیواره و حالت دیواره که صاف، صیقلی و لغزنده است، شاهد تلفات بیشتر حیات وحش هستیم، گفت: حیوان پس از افتادن داخل استخر، قادر به بیرون آمدن نیست و محکوم به مرگ می شوند.

او ادامه داد: بشر با تمام قدرت به جنگ با طبیعت رفته است و سعی در نابودی حیات وحش با تمام توان را دارد، تخریب زیستگاه (جاده‌سازی و فعالیت‌های معدنی)، شکار غیرمجاز، تلفات جاده‌ای، نابودی منابع آبی و از دیگر مسائلی است که حیات وحش را تهدید می‌کند.

این مسئول با طرح این سوال که «بشر به کجا در حال حرکت است؟» گفت: شاید به زودی در دنیا، تنها و تنها یک گونه جانوری روی کره زمین باقی بماند آن هم گونه Homo sapiens یا انسان خردمند است.

او یادآور شد: گونه‌های مختلف جانوری استان یزد در طول هزاران سال با شرایط آب و هوایی گرم و خشک و همچنین کم آبی کویر سازگاری پیدا کردند و باید این موضوع مهم را مد نظر داشته باشیم که ما حق هیچ‌گونه دخالت در طبیعت را به جز در موارد خاص، ضروری و با نظر کارشناسان مربوطه نداریم.

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: ساخت آبش‌خور یا اضافه کردن منابع آبی در کویر حتماً باید با نظر کارشناسان انجام پذیرد چرا که هرگونه دخالت غیرکارشناسی و نابجا قطعا به ضرر اکوسیستم خواهد بود.

زارع خورمیزی تاکید کرد: جانوران وحشی حتی قبل از ما انسان‌ها روی کره زمین زندگی می‌کردند و طبیعت و تمام زیستگاه‌های طبیعی خانه آن‌ها بوده است، ولی درطول قرن گذشته و با افزایش جمعیت انسان‌ها رفته رفته محل زندگی گونه‌های جانوری از سوی انسان‌ها اشغال شده است.

او افزود: مزارع، باغ‌ها، خانه‌ها، ویلاها، کارخانه‌ها و منازل مسکونی در محل زیستگاه‌ها طبیعی ساخته شدند و عرصه برای زندگی این جانوران وحشی هر روز تنگ‌تر و تنگ‌تر شد.

این مسئول با بیان این که انسان‌ها با حفر تعداد زیادی چاه آب، سطح آب سفره‌های زیرزمینی را به شدت کاهش می‌دهند، گفت: این اقدام، اکثر چشمه‌های طبیعی را خشکانده و آب بسیاری از چشمه‌های باقیمانده را نیز به تصرف خود درآورده و آن را برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی به مزارع و همچنین مناطق مسکونی منتقل کرده است و البته بقیه روان آب‌ها و آب‌های سطحی و زیر سطحی را نیز به نحوی برای مصارف خود مدیریت کردند و این بود قصه تلخ خشک شدن تالاب‌ها، چشمه‌ها و سایر زیستگاه‌های آبی است که حیات‌وحش هم از آن‌ها سهمی دارند.

به گفته زارع خورمیزی، در مناطق تحت مدیریت، اندک چشمه‌ها، آبشخور‌ها و منابع آبی حیات وحش که نقش بسیار کلیدی در زندگی جانوران وحشی دارند، هر سال با شروع فصل گرما توسط محیط‌بانان زحمت‌کش، مرمت، احیا، تمیز و شستشو می‌شوند تا گونه‌های جانوری در گرمای سوزان و طاقت فرسای کویر یزد از آن استفاده کنند.

او از طمع انسان‌ها و دست اندازی به اندک چشمه‌های طبیعی که حق و سهم حیات وحش هستند، یاد کرد و گفت: البته راهکار مقابله با این معضل، آگاهی مردم و همکاری مسیولان و ارگان‌های ذیربط است.

این فعال محیط زیست استان یزد با بیان این که حیات وحش امروز نادیده گرفته شده‌اند، گفت: حیات وحشی که هزاران سال از منابع آبی خدادادی استفاده می‌کردند، امروزه با نادیده گرفته شدن این حقابه توسط انسان دچار مشکل شده‌اند.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیات وحش استخر کشاورزی حیات وحش زیستگاه ها منابع آبی استخر ها انسان ها چشمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۷۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه استخر سرپوشیده بردسکن همچنان ناتمام رها شده است

به گزارش قدس خراسان، علی اکبر چراغیان اظهار کرد: پروژه استخر سرپوشیده شنا آموزش و پرورش که بیش از ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد متاسفانه به خاطر کمبود اعتبارات همچنان ناتمام رها شده است.

رییس آموزش و پرورش بردسکن گفت: این پروژه در حد فنداسیون اجرا و اسکلت آن نیز حمل ولی هنوز نصب نشده است و در آن زمان یک و نیم میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

وی با توجه به جمعیت بیش از ۱۷ هزار نفری دانش آموزی بردسکن تکمیل این پروژه را یکی از ضروریات دانست گفت: در این رابطه پیگیری‌هایی از طریق نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مکاتباتی با اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس صورت گرفته است که امیدواریم در اعتبارات امسال این پروژه در ردیف پروژه‌های کددار قرار بگیرد.

چراغیان افزود: برای تکمیل این پروژه حداقل بیش از ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امید است دانش آموزان شهرستان بردسکن صاحب یک استخر سرپوشیده شوند.

رییس آموزش و پرورش بردسکن افزود: امیدواریم بتوانیم در سال جاری با مشارکت دولت و خیران در یک اقدام جهادی با تخصیص اعتبارات لازم شاهد عملیات اجرایی  مجدد این پروژه باشیم.

خبرنگار: علی نوری

دیگر خبرها

  • بیش از ۶۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در خراسان رضوی توزیع شده است
  • توزیع بیش از ۶۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در خراسان رضوی
  • پروژه استخر سرپوشیده بردسکن همچنان ناتمام رها شده است
  • آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟
  • (ویدئو) مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه