Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@14:10:19 GMT

چاووش اوغلو: ایروان فرصت همکاری با همسایگان را دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۸۳۲۳

چاووش اوغلو: ایروان فرصت همکاری با همسایگان را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آپا، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با توجه به انتخابات پارلمانی ارمنستان که امروز در حال برگزاری است؛ گفت: «انتخابات امروز البته جزئی از حقوق مردم این کشور برای انتخاب سرنوشتشان است. اما امیدوارم دولتی که پس از این انتخابات بر سر کار می آید درک کند که تنها راه دستیابی به صلح در منطقه از طریق روابط حسنه با همسایگان است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چاووش اوغلو همچنین تاکید کرد که فرصت برای اجرای پروژه های متعدد فراهم است و ارمنستان بیشترین نفع را از آن خواهد برد.

وی در ادامه مدعی شد: «به علت رویکرد اشتباهی که در گذشته دنبال شد، ارمنستان از دیگر کشورهای جنوب قفقاز در پیشرفت و توسعه عقب ماند. ارمنستان باید به فکر برقراری روابط حسنه با همسایگانش باشد».

چاووش اوغلو تاکید کرد که در این صورت عادی سازی تدریجی روابط با ارمنستان امکان پذیر خواهد بود.

روز گذشته نیز «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در میزگرد تبادل نظر و دیپلماسی آنتالیا گفته بود: شرایط جدید در منطقه فرصت ها و مدل های امنیتی جدیدی را به وجود آورده است.

بایراموف با تاکید بر اینکه همکاری بدون برقراری صلح غیر ممکن است ادامه داده بود: «پس از امضای بیانیه سه جانبه در ۱۰ نوامبر، جمهوری آذربایجان گامی عملی در جهت عادی سازی روابط با ارمنستان برداشت. زمستان گذشته، جمهوری آذربایجان فرصت های ترانزیتی اش را برای تامین گاز ارمنستان از طریق روسیه هنگامی که شرایط دشوار در خطوط لوله گاز گرجستان به وجود آمد؛ ارائه داد. اینها قدم های دقیق و روشن است که نشانگر تمایل جمهوری آذربایجان برای عادی سازی روابط است».

به گزارش خبرگزاری مهر، انتخابات پارلمانی ارمنستان با حضور مردم این کشور در پای صندوق های رای در حال برگزاری است.

لازم به توضیح است که صحبت های چاووش اوغلو اشاره به تنش های اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ دارد.

جنگ قره باغ از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد و تا ۱۰ اکتبر که طرفین به آتش بس رسیدند ادامه داشت. در نهایت در تاریخ ۱۰ نوامبر، با وساطت روسیه، قرار شد ارمنستان اراضی جمهوری آذربایجان را که پیشتر به اشغال خود درآورده بود؛ تسلیم کند و به این ترتیب، مناقشه تا حد زیادی خاتمه یافت.

ترکیه و جمهوری آذربایجان امیدوارند از راه تعامل با ارمنستان، کریدورهای ترانزیتی جدیدی به ویژه در حوزه تبادل انرژی باز کنند که می تواند ژئوپلیتیک منطقه قفقاز جنوبی را تا حد زیادی تغییر دهد حال آنکه در صورت امتناع دولت آتی ایروان، امکان بروز تنش مجدد وجود دارد.

کد خبر 5240225 مریم خرمایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ارمنستان ترکیه مولود چاووش اوغلو جمهوری آذربایجان ایالات متحده امریکا فلسطین رژیم صهیونیستی جو بایدن ایران روسیه عراق ولادیمیر پوتین انتخابات 1400 عربستان سعودی برجام سیدابراهیم رئیسی افغانستان ترکیه جمهوری آذربایجان چاووش اوغلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۸۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال ایران از توافق مرزی آذربایجان و ارمنستان

      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص توافق اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد برخی مسائل مورد اختلاف مرزی، اظهارداشت: ما به توافقات انجام شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در نشست کمیسیون تحدید حدود بین دو کشور احترام می‌گذاریم.   کنعانی افزود: استمرار تلاش‌های دو کشور برای حل و فصل مسائل مرزی با توسل به روش‌های مسالمت آمیز در چارچوب احترام متقابل دو کشور به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر لازمه استقرار صلح و ثبات پایدار در قفقاز جنوبی است.

دیگر خبرها

  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه
  • علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است
  • الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده‌اند
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده اند
  • علی‌اف: از هر زمان دیگری به توافق صلح با ارمنستان نزدیکتر هستیم
  • ارمنستان : عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم
  • ارمنستان: عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم
  • استقبال ایران از توافق مرزی آذربایجان و ارمنستان