Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@05:20:14 GMT

بررسی روند پاسخ بدن به استرس

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۹۳۸۵

بررسی روند پاسخ بدن به استرس

برخی از مکانیسم‌های بیولوژیکی مرتبط با شرایط روانی مرتبط با استرس از جمله اختلال افسردگی عمده و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، به خوبی درک نشده است. محققان بیمارستان مک لین(McLean Hospital) در مطالعه اخیرشان عواملی که در کنترل پاسخ استرس بدن نقش دارند را مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان در مطالعه اخیرشان تعامل بین پروتئین‌های دخیل در کنترل پاسخ استرس در بدن را نشان داده و به اهداف درمانی مهمی که می‌توان از آنها در هنگام عملکرد نادرست این پاسخ استفاده کرد، اشاره کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر "جیکوب هارتمن"(Jakob Hartmann) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: یک پاسخ استرس غیر منظم در بدن می‌تواند به مغز آسیب رسانده و حساسیت بدن نسبت به ابتلا به اختلالات خلقی و اضطرابی را افزایش دهد. هیپوکامپ یکی از نواحی اصلی در مغز است که در تنظیم پاسخ استرس نقش دارد. ما زمانی که متوجه تمایزهای جالبی در مکان‌یابی هیپوکامپ از سه پروتئین مهم تنظیم کننده استرس شدیم تصمیم گرفتیم به بررسی این موضوع بپردازیم.

آزمایش‌های محققان بر روی بافت مغزی در بافت غیرانسانی و کالبدشکافی نشان داد که چگونه این پروتئین‌ها که گیرنده گلوکوکورتیکوئید(GR)، گیرنده مینرالوکورتیکوئید(MR) و پروتئین اتصال دهنده FKBP۵  نام دارند، با یکدیگر تعامل دارند.

آنها دریافتند گیرنده مینرالوکورتیکوئید به جای گیرنده گلوکوکورتیکوئید، تولید پروتئین FKBP۵ را در شرایط عادی کنترل می‌کند. FKBP۵ باعث کاهش حساسیت گلوکوکورتیکوئیدها به اتصال به هورمون‌های استرس در شرایط استرس زا می‌شود. به نظر می‌رسد FKBP۵ همانند یک واسطه در ایجاد تعادل بین این دو گیرنده در هیپوکامپ عمل کرده و پاسخ استرس بدن را کنترل میکند.

دکتر "کری جی رسلر"(Kerry J. Ressler) از دیگر نویسندگان این مطالعه در انتها گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد مورد هدف قرار دادن درمانی GR ،MR و FKBP۵ ممکن است در اصلاح و تنظیم استرس مرکزی و محیطی موثر باشد. علاوه بر این، داده‌های ما نقش مهم اما تا حد زیادی تأیید نشده سیگنالینگ مینرالوکورتیکوئید در اختلالات روانپزشکی مرتبط با استرس را نشان می‌دهد.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Cell Reports" منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پروتئین استرس اختلال روانی پاسخ استرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۹۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی روند توسعه سامانه جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در چایپاره

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در این نشست پس از طرح خواسته ها و مطالبات مردمی برای بر خورداری از خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در نواحی باقیمانده من جمله در منطقه معروف به بیگ جوان از سوی رییس شورای اسلامی چایپاره، معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در خصوص اقدامات صورت گرفته و برنامه های آتی جهت تکمیل سامانه فاضلاب شهر قره ضیا الدین توضیحاتی را ارائه کرد.

در ادامه، محمداشرفی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی با قدردانی از تعامل و همکاری های شورای اسلامی شهر چایپاره بر لزوم تکمیل سامانه فاضلاب و بهره مندی صددرصدی اهالی منطقه بیگ جوان تاکیدکرد.

در این جلسه مقرر شد تداوم تخصیص های مرتبط با سفر ریاست جمهوری برای پیشبرد اهداف مذکور با جدیت پیگیری شود.

سامانه فاضلاب شهر چایپاره در سال 1394 به بهره برداری رسیده و تصفیه خانه آن نیز از نوع لجن فعال به روش SBRو با ظرفیت اسمی 7900 متر مکعب در شبانه روز با کیفیت بسیار مطلوب در مدار بهره برداری قرار گرفته و بیش از 85درصد خانوارهای این شهر تحت پوشش خدمات جمع آوری، انتقال، تصفیه و دفع بهداشتی خام خانگی قرار دارند.

دیگر خبرها

  • چگونه افسردگی را از خود دور کنیم؟
  • بررسی طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • تشکیل جلسه بررسی روند نگهداری از تاسیسات آب و فاضلاب در شهرستان ارومیه
  • رییس صداوسیما: مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست/ در برنامه های زنده کنترل اظهارات کارشناسان کار ساده‌ای نیست
  • رییس صدا و سیما : مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست/ در برنامه های زنده کنترل اظهارات کارشناسان کار ساده ای نیست
  • روند عادی توزیع شیر در استان چهارمحال و بختیاری در حال انجام است
  • افراد دارای تناسب اندامی که هیچ وقت باشگاه نمی روند این ۷ عادت را دارند
  • بررسی روند پیشرفت طرح پدافندی تامین آب شرب و بهداشتی شهر اردکان
  • بررسی روند عملیات اجرایی پروژه آبرسانی به روستای هفتوان سلماس
  • بررسی روند توسعه سامانه جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در چایپاره