Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@04:09:25 GMT

نگاه کانون های مساجد به منتخین شوراهای اسلامی

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۹۵۲۲

نگاه کانون های مساجد به منتخین شوراهای اسلامی

نگاه اعضا و تیم اجرایی کانون های فرهنگی و هنری مساجد متوجه منتخبین شوراهای اسلامی شهر و روستا است تا با برنامه ریزی خود از این مراکز حمایت کنند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: شوراهای اسلامی شهر و روستا مرکز تصمیم گیری حوزه های مختلف و مدیریت منابع مالی شهرداری و یا دهیاری هستند که تدوین برنامه و سند چشم انداز همراه با نگاه جامع و اولویت دهی به حوزه های مختلف از ضرورت و مهارت های مورد نیاز برای اعضای این نهاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نیازهای فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و مذهبی هر منطقه با دیگر مناطق متفاوت و توزیع سرمایه و منابع موجود نیز باید متناسب با همین مولفه ها و ظرفیت ها صورت بگیرد.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد از ظرفیت های مردمی و پتانسیل های فعال شهر و روستا هستند که با حمایت مادی و معنوی مردم فعالیت های خود را توسعه می دهند.

بودجه این مراکز از روش های مختلف مثل کمک های مردمی، اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمک خیرین و خیریه ها و حمایت نهادهای محلی تامین می شود و کمک شهرداری و دهیاری ها به این مراکز نقش موثری در پیشبرد اهداف دارد.

اعتلای فرهنگی شهر و روستا با تلاش نهادهای مختلف مثل کانون های مساجد رقم می خورد و نقش بی بدیل کانون ها برای این امر نباید فراموش شود.

 

نگاه اعضا و تیم اجرایی کانون های فرهنگی و هنری مساجد متوجه منتخبین شوراهای اسلامی شهر و روستا است تا با برنامه ریزی خود از این مراکز حمایت کنند.

 

منتخبین شوراهای اسلامی در شهرها و روستاها با شناخت کارکردهای این مراکز، با حمایت مادی و معنوی کانون های غیرفعال را فعال و تشکل های فعال را نیز برای ارائه مدل های فکری و توسعه برنامه ها مورد حمایت قرار دهند.

 

بررسی های میدانی و تحلیل اطلاعات مربوط به کانون های مساجد شهری و روستایی نشان داده که در برخی از شهرها و روستاها حمایت خوبی متوجه این مراکز از سوی نهادهای محلی شده اما در برخی از بخش ها، این موضوع به دلیل عدم پیگیری مسئولان کانون ها و یا اطلاعات اندک اعضای شوراهای اسلامی و یا شهرداران و دهیاران، به صورت ویژه و شاخص نبوده است.

 

*هم افزایی بین کانون های مساجد

 

تعدد کانون ها در شهرها یک فرصت خوب برای ایجاد شبکه به هم پوسته بین این مراکز برای اعتلای فرهنگی و هنری و تقویت باورهای دینی است که با بسترسازی و ارائه مدل های موفق امکان چنین موضوعی فراهم و پارلمان شهری نیز از این توان برای تحقق سند چشم انداز استفاده خواهد کرد.

 

بودجه بندی شهری، سالانه اعتباری مشخص برای طرح و پروژه های فرهنگی و اجتماعی با محوریت کانون های مساجد تعریف و از این جهت نه تنها بخشی از ماموریت فرهنگی خود را به سازمان های مردم نهاد سپرده، بلکه مردم را نیز در امور شهر به ویژه در حوزه فرهنگی دخیل کرده است.

کانون های روستایی نیز گرچه تعداد کمتری در یک روستا و آبادی هستند اما همین مدل شهری را برای یک وسعت کمتر اجرایی و گستردگی خدمات آنان فراگیر و برای همه مردم روستاها خواهد شد.

 

*برون سپاری رویدادهای فرهنگی به کانون های مساجد

 

واگذاری امور به بخش خصوصی و به ویژه نهادهای مردم نهاد یکی از موضوعات جدی است که در چند سال گذشته مورد توجه بوده و همین امر به ارتقای کیفیت و عملکرد منجر شده است.

 

کانون های فرهنگی و هنری هر کدام یک موسسه مردم نهاد توانمند برای اجرای طرح های فرهنگی هستند و با واگذاری کار به آنان فرصت مشارکت نسل جوان، کاهش تصدی گری مدیریت شهری و روستایی و افزایش راندمان را تجریه خواهیم کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه توان مردمی و ظرفیت موجود در کانون های مساجد غیرقابل انکار است، تصریح کرد: با بهره گیری از این ظرفیت های توانمند علاوه بر کاهش هزینه ها شاهد توسعه خدمات نیز خواهیم بود.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی« افزود: مدیریت مساجد و کانون های فرهنگی و هنری بر عهده مردم است و تقویت این نهادهای مردمی و کاهش وابستگی به دولت مانع از کاهش عملکرد خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: بسیاری از این مراکز با حمایت منابع محلی و خیرین حرکت و اقدامات ماندگاری را به جای گذاشته اند.

 

*حمایت شوراها از کانون های مساجد برای رشد جوانان و نوجوانان

 

در هر شهر و روستایی ظرفیت و توانمندی های زیادی نهفته که اگر برای آن ها سرمایه گذاری نشوند آنگاه کارکردها کاهش و یا نیروی انسانی مهاجرت خواهد کرد.

 

شناسایی و رشد استعدادهای هر منطقه ای متوجه همین حمایت ها از مراکز فرهنگی و هنری است تا به واسطه آنان فرصت های زیادی را تجربه و رشد دهیم.

«امیرعلی امینی»، عضو یکی از کانون های فرهنگی و هنری مساجد که پیشرفت خود مرهون تلاش ها و اقدامات سازنده این مراکز می داند، که قطعا توسعه فعالیت ها و افزایش حمایت ها فرصت خوبی برای پیشرفت خواهد بود.

 

بسیاری از جوانان و نوجوانان در کانون های مساجد پرورش یافته و توانمندی خاصی پیدا کرده اند و این موضوع متوجه مسئولین می کند که حمایت ها را دریغ نکنند.

 

*اعتبار بخشی به کانون های مساجد هزینه نیست

 

اختصاص اعتبار به این مراکز فرهنگی و هنری هزینه نبوده بلکه سرمایه گذاری برای نیروی انسانی در آینده و پیشرفت هر منطقه خواهد بود.

 

وجود تهدیدهای نرم و تبلیغات دشمنان علیه نیروی انسانی کشورمان، اقدام به موقع برای خنثی سازی این ظرفیت ها لازم است.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: شوراهای اسلامی شهر و روستا کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان نیازهای فرهنگی سازمان های مردم نهاد اصفهان کانون های فرهنگی و هنری مساجد کانون های مساجد شوراهای اسلامی شهر و روستا ظرفیت ها کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۹۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۲۰۰ بسته گوشت گرم در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ کارشناس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان در پانزدهمین پویش ملی نذر قربانی در استان گفت: این اقلام با همکاری موسسه حضرت خدیجه (س) قم، خیّران برنامه تلویزیونی سمت خدا و به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهیه و بین نیازمندان اصفهانی توزیع شد.
حسام الدین تسلیمی افزود: در پانزدهمین مرحله توزیع گوشت قربانی، ۱۲۰۰ بسته گوشت به وزن یک کیلو و ۵۰۰ گرم را کانون‌های فرهنگی هنری در شهرستان‌های فریدن، فریدون‌شهر، مبارکه، چادگان فلاورجان و لنجان بین حانواده‌های نیازمندان توزیع می‌کنند.
وی گفت: از ابتدای این پویش تا کنون حدود۲۲ هزار و ۵۰۰ بسته گوشت قربانی بین نیازمندان استان توزیع شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • توزیع هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  •  توزیع  هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  • هویت‌بخشی به گروه‌های سرود کانون‌های مساجد امری مهم است
  • توزیع ۱۲۰۰ بسته گوشت گرم در استان اصفهان