Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@22:06:00 GMT

دولت رئیسی چه زمانی رسما آغاز به کار می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۹۷۰۸

دولت رئیسی چه زمانی رسما آغاز به کار می‌کند؟

نتایج انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم شنبه ۲۹ خرداد اعلام شد و حالا همه منتظر استقرار دولت آینده هستند.

رئیس‌جمهور بالاترین مقام منتخب مستقیم کشور، رئیس قوهٔ مجریه و دومین مقام مهم بعد از رهبری است. وظایف وی مشابه وظایف سران دولت‌ها در سایر کشورها است، با این تفاوت که نیروهای مسلح، رئیس قوهٔ قضائیه، صدا و سیما و سایر سازمان‌های مهم دولتی، همه تحت کنترل مقام معظم رهبری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد. در این انتخابات، هشتمین رئیس‌جمهور ایران با آرا مردم انتخاب شد. طبق قانون اساسی ایران،  حسن روحانی با توجه به دو دورهٔ ریاست‌جمهوری پیاپی، در این انتخابات حق نامزد شدن نداشت. 

نتایج انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته شنبه ۲۹ خرداد توسط وزارت کشور اعلام شد و بر این اساس سید ابراهیم رئیسی با میزان  ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای از مجموع ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای به پیروزی رسید. اما رئیس جمهور منتخب از زمان پیروزی در انتخابات تا آغاز رسمی دوره چهار ساله ریاست جمهوری اش، سه مرحله دیگر پیش رو دارد. شورای نگهبان به عنوان ناظر، باید صحت انتخابات را تأیید کند، رهبر معظم انقلاب حکم ریاست جمهوری او را تنفیذ کند و در نهایت رئیس‌جمهور جدید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای "پاسداری از قانون اساسی" قسم یاد کند. میزبان مراسم تنفیذ هم، رهبر معظم انقلاب است.

مرحله اول: تائید شورای نگهبان
شورای نگهبان ظرف یک هفته و در صورت ضرورت حداکثر ۱۰ روز پس از دریافت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نظر قطعی خود را نسبت به انتخابات انجام شده به وزارت کشور اعلام خواهد کرد. در این مدت نامزدهای انتخابات و افرادی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایتی دارند، فرصت خواهند داشت تا شکایت خود را به شورای نگهبان و مراجع قضایی اعلام کنند.

پس از تایید نتیجه انتخابات از سوی شورای نگهبان اعتبارنامه رئیس جمهوری منتخب توسط شورای نگهبان تنظیم می‌شود و آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب طی حکمی که رئیس جمهور پیشین آن را قرائت می‌کند، رای مردم را در اصطلاح "تنفیذ" می‌کند.

مرحله دوم: تنفیذ حکم رئیس جمهوری
رئیس جمهور منتخب از زمان پیروزی در انتخابات تا آغاز رسمی دوره چهارساله ریاست جمهوری خود بر پایه قانون اساسی وظایف و مسئولیت هایی را بر عهده می گیرد که تمامی آنها با امضای مقام معظم رهبری و خوانده شدن حکم تنفیذ به وی سپرده می شود و او می پذیرد که تمام استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ به‌کار گیرد.

اهمیت مراسم تنفیذ از ۲ نظر بسیار مهم است، یکی اینکه آغاز دوره جدید در مدیریت کشور به شمار می رود که می طلبد در این راه دیگر مسئولان همراه با رئیس جمهور منتخب وارد میدان عمل شوند و دیگر اینکه این مراسم نشان دهنده مردم سالاری است، زیرا مردم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز در انتخاب مدیران طراز اول کشور نقش آفرینی کرده اند و در سرنوشت خود و کشورشان سهیم بوده اند.

تنفیذ حکم ریاست جمهوری پیش از مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، پس از انتخاب مردم از جمله وظایف و اختیارات رهبر معظم انقلاب است. تنفیذ حکم رئیس‌جمهور ایران به وسیله ولایت فقیه، از اختیارات او در قانون اساسی است و هرگز جنبه تشریفاتی و صوری ندارد؛ یعنی، قانونا، تا زمانی که ولایت فقیه حکم رئیس‌جمهور منتخب را تنفیذ نکند، وی ریاستی بر قوه مجریه ندارد. واژه «تنفیذ» و با توجه به سخن امام خمینی(ره) که گفته‌است این تنفیذ تا زمانی است که عمل بر طبق بر طبق موازین اسلام باشد. تنفیذ حکم ریاست جمهوری نقش نظارتی تا انتهای دوران ریاست جمهوری دارد و در صورت انحراف رئیس‌جمهور از اصل تعیین شده، او را فاقد اعتبار و مشروعیت می‌کند.

 

 

طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، امضای حکم ریاست جمهوری از جمله وظایف و اختیارات رهبر معظم انقلاب است. حجت الاسلام حسن روحانی چهارمین رئیس جمهور ایران در دوره رهبری آیت‌الله خامنه‌ای است و حکم تنفیذ او، هشتمین حکمی است که رهبر معظم انقلاب  صادر کرد.

مرحله سوم: تحلیف در مجلس شورای اسلامی
تحلیف رئیس جمهور ایران پس از مراسم تنفیذ حکم او از سوی رهبر معظم انقلاب با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه انجام می‌گردد. در این مراسم که در مجلس شورای اسلامی انجام می‌گردد، رئیس جمهور منتخب بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

این مراسم به فاصله کوتاهی پیش از مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. در این مراسم رئیس جمهور پیشین و اعضای اصلی کابینه او، سران قوا و نهادهای اصلی حکومت، مقام‌های سیاسی، نظامی و مذهبی و همچنین جمعی از سفرای مقیم تهران حضور دارند. رئیس جمهور منتخب پس از مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی، کار خود را آغاز می‌کند.

 

رئیس جمهور ۱۲ مرداد ماه آغاز به کار می کند
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم روز گذشته شنبه ۲۹ خرداد ماه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره زمان شروع به کار دولت گفته است: ان‌شاءالله رئیس جمهور منتخب ملت ۴۵ روز دیگر مسئولیت ریاست‌جمهوری را عملاً به‌عهده خواهد گرفت. بر این اساس رئیس جمهور جدید دولت سیزدهم ۱۲ مرداد ماه آغاز به کار خواهد کرد. حسن روحانی از تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ رئیس جمهور ایران است و دوران ریاست جمهوری حسن روحانی در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.

متن سوگند رئیس جمهور
من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همهٔ استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و عدالت، گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم./باشگاه خبرنگاران جوان 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور منتخب رهبر معظم انقلاب رئیس جمهور ایران حکم ریاست جمهوری مسئولیت هایی شورای نگهبان قانون اساسی حسن روحانی تنفیذ حکم ۱۲ مرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۹۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران اسلامی صبح جمعه در نخستین برنامه سفر به دامغان در مصلای این شهرستان حاضر شد تا با مردم دامغان دیدار و گفتگو کند.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح روز پنج شنبه به همراهی جمعی از معاونان و وزرا در قالب دور دوم سفرهای استانی دولت سیزدهم به استان سمنان سفر کرد.

شرکت در جشن احیای ده‌ها واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در استان سمنان، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، شرکت در جلسه شورای اداری، شرکت در جشن نهضت ملی مسکن و سخنرانی در جمع مردم این استان از جمله برنامه‌های سفر رئیس جمهور خواهد بود.

صبح جمعه نیز در دومین روز از سفر استانی رئیس جمهور به استان سمنان، رئیسی به دامغان سفر کرد تا با مردم این شهر نیز دیدار و گفت وگو کند.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح آدینه در دومین روز سفر استانی هیأت دولت سیزدهم به استان سمنان وارد شهرستان دامغان شد و مورد استقبال مردم این شهرستان قرار گرفت.

وی روز گذشته برای سفر به استان سمنان در سمنان و شاهرود حضور داشت اما به اصرار مردم دامغان امروز را نیز در استان سمنان باقی ماند تا در جمع مردم دیار صد دروازه باشد.

دیدار مردمی و حضور در نماز جمعه از برنامه‌های سفر رئیسی در دامغان است.

۱۳:۰۴ رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رئیس جمهور ایران اسلامی از رشد اقتصادی به مثابه دستاورد دولت و ملت یاد کرد.

۱۳:۰۱ فرهنگ سرمایه اصلی دامغان

رئیس جمهور اشاره به ظرفیت‌های دامغان تاکید کرد: «فرهنگ» سرمایه اصلی دامغان است.

۱۱:۳۸ صحبت‌های مردمی با رئیس جمهور

مردم استان سمنان خواستار پیگیری مطالبات به خصوص مسائل اقتصادی و امور جوانان از سوی رئیس جمهور و دولت هستند.

۱۰:۵۷ وضعیت مراکز درمانی دامغان باید متحول شود

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جمع مردم دامغان در مصلای امام خمینی (ره) این شهر ضمن اشاره به ظرفیت‌های دامغان تاکید کرد: «فرهنگ» سرمایه اصلی دامغان است و همه ما از دولت و مبلغان دینی، فرهنگیان، زنان و مردان و اقشار مختلف وظیفه مشترک داریم تا از این فرهنگ و تمدن و مدنیت دینی دامغان است.

وی افزود: تمام تلاش مسئولان فرهنگی باید این باشد که سرمایه را حفظ کرده و صیانت کنند و همچنین در زمینه ارتقای آن بکوشند از سوی دیگر توسعه یافتگی حتمی است و باید شهر و روستای ما توسعه پیدا کند و باید بتوانیم از همه ابزارهایی که برای توسعه زندگی انسان معاصر وجود دارد بهره شود اما اگر این توسعه یافتگی با حفظ و صیانت از داشته‌های فرهنگی باشد، هیچ نگرانی نخواهد داشت.

مبانی فرهنگی به حفظ خانواده کمک می‌کند

رئیس جمهور ایران اسلامی گفت: اگر اصول و مبانی حفظ شود هیچ نگرانی برای دختران و پسران و مردان و زنان ما نخواهد بود از سوی دیگر باید گفت اگر فرهنگ اصیل و مبانی حفظ شود، با ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی که امروز در عالم وجود دارد و زندگی در همین بستر تعریف می‌شود، به مشکل بر نخواهیم خورد.

رئیسی با بیان اینکه مبانی فرهنگی به حفظ خانواده کمک می‌کند، تاکید کرد: مبانی فرهنگی، هجوم فرهنگی که وجود دارد آن هم در زمانی که دشمن نمی‌خواهد ملت‌ها فرهنگ‌ها و داشته‌های خودشان را داشته باشند، را بی اثر می‌کند.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های فرهنگی مرز بانی و دیده بانی می‌کنند و ارزش‌ها، دین و فرهنگ را مورد رصد قرار می‌دهند، تاکید کرد: شخصیت‌های فرهنگی باید با شناسایی آسیب‌ها به موقع هشدار بدهند و تلاش کنند هم آسیب شناسی را هم آسیب زدایی را که این امر اهمیت دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی هم از آموزش و پرورش تا آموزش عالی، میراث فرهنگی و همه بخش‌های فرهنگی بدانند سرمایه بزرگ باید حفظ شود، گفت: فرهنگ به مثابه سرمایه عظیم باید حفظ و ارتقای پیدا کند.

رئیسی با اشاره به مسائل و مشکلات دامغان تاکید کرد: یکی از مطالبات مردم شهرستان دامغان بهداشت و درمان مهم است و باید اقدامات بهداشتی و درمانی یکی از مسائل مورد توجه برای مسئولان باشد نباید فراموش کنیم که برنامه ریزی برای استان تنها برای جمعیت ثابت باشد ما جمعیت متغیر نیز در شهرستان‌هایی مانند دامغان داریم که بخشی از آنها زائران رضوی است.

وی با بیان اینکه سال‌های متمادی است که مردم دامغان خدمت گزار مهمانان امام رضا (ع) است لذا ما در محاسبات نباید تخت‌های بیمارستانی را به نسبت جمعیت ثابت شهرستان در نظر گرفت، تاکید کرد: نباید ملاک تخت‌های بیمارستانی و امکانات درمانی دامغان به حساب جمعیت ثابت باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه با نگاه به جمعیت ثابت و متغیر که عبارت از مردم دامغان و زائران رضوی است شرایط بهداشتی و درمانی و وضع مراکز درمانی دامغان باید متحول شود، بیان کرد: کادر سازی برای مراکز درمانی از دیگر مسائلی است که بسیار اهمیت دارد دانشجویان رشد یافته و پزشکان آماده خدمت که می‌توانند در مراکز درمانی مشغول به کار شوند اما بهتر آن است که در خود دامغان مرکز پرورش نیرو و استعدادها و نیروسازی داشته باشیم و راهش هم آن است که با ظرفیت‌های خوب استان سمنان فرزندان دامغان در دانشکده علوم پزشکی در دامغان تحصیل کنند.

تلاش دشمنان برای اختلاف افکنی

رئیس در ادامه ضمن بیان اینکه دشمنان نمی‌خواهند اما ملت ایران اراده کرده که اقدامات خوبی را انجام دهد لذا هم رشد تولید و هم رشد اقتصادی در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی و… وضعیت کاملاً متفاوت شده است، تاکید کرد: جنگ امروز جنگ اراده‌ها است در این جنگ اراده‌ها ما معتقد هستیم که اراده ملت ایران پیروز شده و خواهد شد.

وی با بیان اینکه با عنایت خدا و کمک مردم ما در این دو سال و نیم اخیر توانسته‌ایم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم، تاکید کرد: در استان سمنان ۲۰۱ واحد راکد تولیدی به چرخه تولید بازگشته و در دولت سیزدهم هیچ واحد تولیدی و صنعتی تا به امروز تعطیل نشده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه عملیات وعده صادق موجب اقتدار و وحدت و انسجام در کشور شد، تاکید کرد: دشمن می‌خواست اختلاف افکنی کند اما این عملیات هم نشان از اقتدار نظام ایران اسلامی و توان نیروهای مسلح داد و هم اراده پولادین ملت ما و رهبری فرزانه انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشت عملیات وعده صادق یکی از جلوه‌های وحدت آفرین در کشور بود امروز همه گروه‌ها و جناح‌ها و جریان‌های سیاسی متحد هستند و این اقدام را ضروری، لازم و وحدت بخش و اقتدار کشور بزرگ ایران می‌دانند.

رئیس با اشاره به مشکلات آب شرب و کشاورزی و صنعت بیان کرد: دولت در حال برنامه ریزی برای این امر است و بخشی از مسائل استان سمنان در همین مدت کوتاه سفر هیأت دولت حل شد و تصمیمات خوبی را نیز در این زمینه گرفتیم، تاکید کرد: بخش تأمین آب در شاهرود و دامغان در دستور کار قرار دارد و دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه مساله آب به زودی با همت مردم و پیگیری استاندار سمنان و مسئولان محلی حل خواهد شد، ابراز کرد: دغدغه دولت هم حل مسئله آب است زیرا آب یکی از مسائل مهم استان سمنان است.

۱۰:۴۱ رئیس جمهور وارد دامغان شد

دومین روز سفر رییس جمهور به سمنان/ دامغانی‎ها میزبان رییسی

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح آدینه در دومین روز سفر استانی هیأت دولت سیزدهم به استان سمنان وارد شهرستان دامغان شد و مورد استقبال مردم این شهرستان قرار گرفت.

وی روز گذشته برای سفر به استان سمنان در سمنان و شاهرود حضور داشت اما به اصرار مردم دامغان امروز را نیز در استان سمنان باقی ماند تا در جمع مردم دیار صد دروازه باشد.

دیدار مردمی و حضور در نماز جمعه از برنامه‌های سفر رئیسی در دامغان است.

۱۰:۲۲ نشست حل مساله در استان سمنان برگزار شد

رئیس جمهور در این نشست پس از شنیدن گزارش مشکلات و مسائل برخی موضوعات اولویت‌دار استان، دستورات لازم برای بررسی و رفع این موانع را صادر کرد.

در ابتدای این جلسه موضوع کلان پروژه آزادراه حرم تا حرم و دو چالش عمده پیش‌روی این پروژه از جمله موضوع بازنگری در قرارداد احداث آن و همچنین تأمین منابع مالی مورد نیاز برای سرعت بخشیدن به اجرای این آزادراه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین پیشنهاد بازنگری در مسیر احداث آزادراه حرم تا حرم و اصلاح یا حذف بخش‌های غیرضرور این طرح با اقدامات فنی و مهندسی و همچنین عبور این آزادراه از نزدیکی شهرها به جهت هم بهره‌مندی مسافرین از خدمات شهری و هم رونق بیشتر شهرهای در مسیر، از دیگر موضوعاتی بود که در این رابطه مطرح شد.

رئیسی در ادامه پس از دریافت گزارشات معاون اجرایی رئیس جمهور، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به‌عنوان مجری پروژه و مسؤولیا وزارت راه و شهرسازی دستور تأمین اعتبار بخش‌های اولویت‌دار این پروژه را صادر و مقرر کرد سایر مشکلات پیش‌روی اجرای آن با ارائه راهکار در قالب یک بسته پیشنهادی از سوی مجریان طرح جهت بررسی و تصویب به دولت ارائه شود.

در بخش دیگری از این جلسه موضوع بلاتکلیفی کارخانه سیمان بی ارجمند و دلایل و چرایی توقف احداث آن مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش معاون اجرایی رئیس جمهور، روند احداث این کارخانه از سال ۸۴ و با سهامداری ۳۸ هزار نفر از مردم سمنان آغاز شد، اما در ادامه به‌رغم پیشرفت ۵۴ درصدی به دلیل تأخیر و عدم توانایی مدیران آن در بازپرداخت وام ارزی، افزایش میزان بدهی به دلیل نوسانات قیمت ارز و منتفی شدن توجیه اقتصادی متوقف شد.

رئیسی پس از شنیدن گزارش مدیران این کارخانه و همچنین نقطه نظرات مسئولان استانی، نظر به اهمیت مسئله سهامداری مردم در این کارخانه و اهتمام دولت نسبت به حفظ منافع مردم، به معاون اجرایی رئیس جمهور دستور داد پیشنهادات ارائه شده را بررسی و ضمن گردش کار موضوع در کمیسیون اقتصادی دولت و هماهنگی با بخش حقوقی دولت موضوع را برای طرح در هیأت دولت آماده کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1227641 برچسب‌ها سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد
  • رئیس‌جمهور استان سمنان را ترک کرد
  • ۳۱ میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی
  • جلیل محبی: دولت رئیسی برای فرار از مسئولیت گشت ارشاد، آن را به گردن دولت خاتمی انداخت
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • «امین انصاری» دبیر شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان شد
  • انتصاب دبیر شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان ریاست‌جمهوری
  • رئیس‌جمهور: عزم دولت برای تامین آب سمنان جدی است
  • آیت‌الله رئیسی وارد سمنان شد
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟