Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، بررسی جدید یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران برای نخستین بار نشان داده است که ویژگی‌های ساختار‌های شبیه به مو که پای چسبنده یک گونه عنکبوت موسوم به "Cupiennius salei" را شکل می‌دهند، متغیرتر از آن است که پیشتر تصور می‌شد.

چگونه عنکبوت‌ها مستقیما رو به بالا می‌روند و یا حتی به صورت وارونه از سطوح گوناگون عبور می‌کنند؟ یافته‌های این پژوهش جدید، به این سوالات پاسخ داده‌اند تا فرصت‌های جدیدی برای ایجاد چسب‌های قوی الهام گرفته از طبیعت ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دهه‌هاست که دانشمندان تلاش می‌کنند تا درک بهتری در مورد پای عنکبوت به دست بیاورند.

"کلمنس شابر" (Clemens Schaber)، پژوهشگر "دانشگاه کیل" (University of Kiel) آلمان و سرپرست این پژوهش گفت: هنگامی که پژوهش‌ها را آغاز کردیم، انتظار داشتیم که زاویه خاصی از بهترین چسبندگی و ویژگی‌های مشابه چسب را برای همه مو‌ها پیدا کنیم، اما در کمال تعجب مشاهده کردیم که نیروی چسبندگی تا حد زیادی بین تک‌تک مو‌ها متفاوت است.

پا‌های این نوع عنکبوت، از حدود ۲۴۰۰ تار موی باریک با ضخامت یک صدم میلی‌متر تشکیل شده است. شابر و همکارانش، نمونه این مو‌ها را جمع‌آوری کردند و سپس، میزان چسبندگی آن‌ها به سطوح گوناگون را مورد بررسی قرار دادند.

هر مو به صورت غیرمنتظره، چسبندگی منحصر به فردی را نشان داد. هنگامی که پژوهشگران به بررسی مو‌ها زیر یک میکروسکوپ قوی پرداختند، دریافتند که آرایش ساختاری هر یک از آن‌ها کاملا متفاوت و ناشناخته است. پژوهشگران باور دارند که این تنوع ممکن است کلید نحوه بالا رفتن عنکبوت‌ها از سطوح گوناگون باشد.

این پژوهش، تنها تعداد کمی از هزاران موی روی پای عنکبوت را بررسی کرده است، اما پژوهشگران باور دارند که همه مو‌ها منحصر به فرد نیستند و ممکن است خوشه‌ها یا الگو‌های تکراری نیز به جای آن‌ها پیدا شود.

شابر گفت: اگرچه ارائه نانوساختار‌هایی مشابه ساختار مو‌های پای عنکبوت و دستیابی به پایداری و اطمینان مواد طبیعی هنوز دشوار است، اما یافته‌های ما می‌توانند مدل‌های موجود را برای چسب‌های مصنوعی برگشت‌پذیر و بدون پسماند تنظیم کنند.

وی افزود: شکل‌های متفاوت تماس‌های چسبی که در سیستم اتصال عنکبوت یافت می‌شود، می‌تواند توانایی پیوستگی مواد الهام گرفته شده از طبیعت را بهبود ببخشد.

این پژوهش، در مجله "Frontiers in Mechanical Engineering" به چاپ رسید.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: چسب عنکبوت پژوهشگران آلمانی پای عنکبوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۰۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،امام جمعه ماکو در خطبه‌های این هفته نماز گفت: عملیات وعده صادق به قدری با عظمت و قدرتمند بود که کشور‌های حامی اسرائیل غاصب  و گنبد آهنین آن  در برابر موشک‌های سپاه نتوانستند کاری انجام دهند.

حجت الاسلام هاشمی افزود: آخرین  پیروز میدان این عملیات بزرگ  موشک‌های سپاه  مقتدر جمهوری اسلامی بود.

او قدرت بالا و پیام این عملیات را ایستادگی در برابر مکر و حیله‌های دشمنان بیان کرد و گفت: قدرت جواب نیرو‌های مسلح در برابر یاوه گویی‌های ان‌ها قاطع و کوبنده خواهد بود.

خطیب  جمعه ماکو افزود: در این عملیات بزرگ  علاوه بر رژیم  اسرائیل،  به اربابان  این رژیم هم پیام فرستاده شد  که در صورت جواب اشتباه تمام پایگاه‌های آمریکا زیر موشک سپاه خواهد بود و این نهایت  قدرت سپاه بود.

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق با الهام از شهدا
  • امیر حیدری: «وعده صادق» تحقق آیات سوره عنکبوت بود/ پدافند در حادثه اصفهان با هوشمندی عمل کرد
  • تولید برق با الهام از کرکس (+عکس)
  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری
  • بررسی روند ساخت یادمان شهدا و موزه دفاع مقدس در خوی
  • بررسی روند ساخت مسکن مددجویی در شاهیندژ
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!
  • دانشمندان می‌گویند موفق به صحبت با یک نهنگ شده‌اند
  • آیفون ویژه طرفداران پدرخوانده و پیکی بلایندرز/ عکس
  • پاسخ عجیب مورایس به انتقاد شدید از سپاهان؛ به خاطر موهای من است!