Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-19@14:07:04 GMT

جلوگیری از پیر شدن امکان‌پذیر نیست

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۰۷۲۷

جلوگیری از پیر شدن امکان‌پذیر نیست

تین نیوز

گروهی از محققان در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند، هرچه درباره داروهای ضد پیری شنیده‌اید فراموش کنید چرا که راهی برای جلوگیری از پیری وجود ندارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از گاردین، سالانه داروهای زیادی تحت عنوان داروی جوانسازی و یا داروهای ضدپیری روانه بازار می‌شوند که برخی از آنها نه تنها در جوانسازی بافت‌های بدن نقشی ایفا نمی‌کنند بلکه برخی از آنها عوارض جبران ناپذیری نیز دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضد پیری یکی از واژه‌های باب روز است که ممکن است شما در طول روز حداقل یک بار این عبارت را از زبان اشخاص بشنوید. طبق آمار شرکت "استاتیستا"(Statista) تنها در سال ۲۰۲۰ ، ارزش بازار جهانی داروهای ضد پیری حدود ۵۸.۵ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

بله در واقع فروش داروهای ضد پیری کلاهبرداری است که روند آن ادامه دارد. اخیرا در یک مطالعه جدید گروهی از دانشمندان ۱۴ کشور مختلف همه تحقیقات انجام شده درباره موارد ضد پیری را فریب و تقلبی دانسته‌اند. آنها در این مطالعه فرضیه "نرخ ثابت پیری" را آزمایش کردند که این فرضیه نشان می‌دهد که یک گونه، از بزرگسالی دارای یک نرخ پیری ثابت است که این نرخ پیری تحت تاثیر اقدامات ضد پیری قرار نمی‌گیرد.

در این مطالعه که در مجله "Nature Communications" منتشر شده مجموعه‌ای از ۳۹ داده از انسان‌ها و نخستی سانان از هفت گونه مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

محققان این مطالعه اظهار کردند: یافته‌های ما از فرضیه نرخ ثابت پیری پشتیابی می‌کند و این بدان معناست که محدودیت‌های بیولوژیکی برای کند کردن روند پیری در انسان وجود دارد. شاید بپرسید این به چه معنا است که باید بگویم به آن معناست که نمی‌توانید روند پیری را دور بزنید. امید به زندگی یا متوسط طول عمر ممکن است در صورت عوامل محیطی مناسب افزایش پیدا کند اما در انتها همه ما به سمت پیری و در آخر مرگ پیش می‌رویم.

"خوزه مانوئل آبرتو"(José Manuel Aburto) از مرکز علوم جمعیتی "لوورهالم" دانشگاه آکسفورد گفت: یافته‌های ما تأیید می‌کنند که امید به زندگی در جمعیت افرادی که سالیان پیش زندگی می‌کردند، پایین بود و به همین دلیل بسیاری از افراد جوان فوت می‌کردند. اما با پیشرفت علم پزشکی، اجتماعی و محیطی امید به زندگی افزایش یافته است و میزان طول عمر افراد افزایش یافته است. البته گفتنی است در این سالها مسیر حرکت به سمت مرگ در پیری تغییر نکرده است و زیست‌شناسی تکاملی بر هر چیزی پیروز شده و با وجود پیشرفت‌های پزشکی، محققان قادر به بر طرف کردن این محدودیت‌ها نبوده‌اند. بنابراین بهتر است خوب زندگی کنید و تاجای ممکن از زندگی لذت ببرید.

دانشمندان دهه‌ها تلاش کرده‌اند تا از قدرت ژنومیک و هوش مصنوعی برای پیدا کردن راهی برای جلوگیری یا حتی معکوس کردن روند پیری استفاده کنند.

بحث در مورد اینکه چه مدت بیشتری می‌توانیم زندگی کنیم، چندین دهه است که ذهن جامعه دانشگاهی را به خود مشغول کرده است و آنها به دنبال جستجوی راز زندگی طولانی مدت و سلامت هستند که این مورد به ویژه در انگلستان برجسته است چرا که در آنجا حداقل ۲۶۰ شرکت، ۲۵۰ سرمایه گذار، ۱۰ موسسه غیرانتفاعی و ۱۰ آزمایشگاه تحقیقاتی با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها به صورت فعالانه به بررسی این موضوع می‌پردازند. دولت انگلیس حتی بخش‌های جداگانه هوش مصنوعی و طول عمر را با قرار دادن هر دو در چهار چالش بزرگ استراتژی صنعتی که هدف آنها قرار دادن انگلیس در خط مقدم صنایع آینده است، در اولویت قرار داده است. اما آنچه در این بحث جا مانده است، تحقیق درباره مقایسه طول عمر جمعیت‌های متعدد حیوانات با انسان‌ها و بررسی آنچه که باعث مرگ و میر می‌شود، است که محققان این مطالعه این شکاف جا مانده را پر کرده‌اند. آبرتو در این باره گفت: این مجموعه فوق‌العاده متنوع از داده‌ها به ما امکان مقایسه اختلافات مرگ و میر بین گونه‌های مختلف را داد.

آبرتو در ادامه افزود: ما داده‌های تولد و مرگ انسان‌ها و نخستی سانان غیرانسانی را مقایسه کردیم و دریافتیم که این الگوی کلی مرگ و میر در همه آنها یکسان است. این نشان می‌دهد که عوامل بیولوژیکی(و نه عوامل محیطی) در نهایت طول عمر را کنترل می‌کنند.

"دیوید جمز"(David Gems) استاد کهولت شناسی از موسسه پیری سالم کالج دانشگاهی لندن گفت که خلاصه این مطالعه حاکی از آن است که مطالعه ذکر شده یک مطالعه بسیار قوی است که یک موضوع را ستیزه جویانه و درست اثبات می‌کند.تمام مجموعه داده‌های بررسی شده توسط این گروه از محققان همان الگوی کلی مرگ و میر را نشان می‌دهد: خطر بالای مرگ و میر در نوزادی که این روند به سرعت در سال‌های نوجوانی که شخص به طور کامل رشد نیافته  کاهش می‌یابد و تا اوایل بزرگسالی نیز کاهشی است و سپس به طور مداوم با افزایش سن افزایش می‌یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: مرگ و میر داروی ضد پیری پیری در انسان دانشگاه آکسفورد داروهای ضد مرگ و میر طول عمر ضد پیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۰۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج تحقیقات ؛ غذایی پرچرب و چاقی به پیری مغز سرعت می بخشد

به گزارش مدیکال نیوز، چاقی خطر ابتلا به مشکلات سلامت مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲، آرتریت و چندین نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ممکن است پیری مغز را نیز تسریع کند.

محققان دریافتند که چاقی و رژیم غذایی پرچرب به رگ‌های خونی در مغز موش‌ها آسیب رسانده و اکسیژن رسانی به سلول‌های مغز را کاهش داده و منجر به زوال شناختی می‌شود.

چاقی یک نگرانی رو به رشد بهداشت عمومی در سراسر جهان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۲، ۱۶ درصد از مردم در سراسر جهان به چاقی مبتلا بودند.

این وضعیت یک نگرانی فزاینده در جوانان است. این سازمان گزارش می‌دهد که ۱۶۰ میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ با چاقی زندگی می‌کردند.

خطر ابتلا به مشکلات سلامتی در فردی که اضافه وزن دارد بیشتر است و هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد این خطرات بیشتر می‌شود. چاقی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، از جمله:

• بیماری قلبی عروقی (عمدتاً بیماری قلبی و سکته مغزی)

• دیابت نوع ۲

• اختلالات اسکلتی عضلانی مانند استئوآرتریت

• برخی از سرطان‌ها (آندومتر، سینه و روده بزرگ)

دکتر «شارون نگری»، نویسنده ارشد این مطالعه و عضو فوق دکتری در بخش جراحی مغز و اعصاب در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه اوکلاهاما، گفت: «چاقی ناشی از رژیم غذایی باعث ایجاد طیف وسیعی از پاسخ‌های التهابی سیستمیک می‌شود که می‌تواند اثرات گسترده‌ای روی بدن از جمله عروق مغزی داشته باشد. یکی از دلایل اصلی که چاقی ممکن است باعث پیری در عروق مغز شود، به دلیل حالت التهابی مزمنی است که ایجاد می‌کند.»

مطالعات نشان می‌دهد که چاقی با کاهش عملکرد مغز مرتبط است. مکانیسم دقیق آن مشخص نیست، اما التهاب - که یک اثر شناخته شده چاقی است - ممکن است بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

دکتر نگری توضیح داد: «بافت چربی در افراد چاق، مولکول‌های فعال زیستی مختلفی از جمله سیتوکین‌های پیش‌التهابی ترشح می‌کند که می‌توانند در جریان خون در گردش باشند و بر اندام‌های دوردست از جمله مغز تأثیر بگذارند».

او افزود: «این سیگنال‌های التهابی می‌توانند به پیر شدن سلول‌های عروقی منجر شوند، رشد پیری در مغز را تسهیل کنند، بنابراین توانایی عروق برای تنظیم جریان خون و پاسخ به فعالیت‌های عصبی را مختل می‌کنند.»

نگری گفت: «کاهش وزن و حفظ وزن سالم می‌تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، که هر دو در آسیب عروق مغزی و زوال شناختی دخیل هستند. علاوه بر این، وزن سالم از سلامت جسمانی خوب پشتیبانی می‌کند که ارتباط نزدیکی با سلامت مغز دارد.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کاهش مدت زمان انعقاد قراردادهای اجاره از طريق سامانه خودنویس امکان‌پذیر شد
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز/ ارتباط آرتروز زانو با زوال عقل
  • چه کنیم تا مغزمان پیر نشود؟
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • جبلی: عملیات «وعده صادق» پُر از دستاورد بود؛ ضربه‌پذیر بودن اسرائیل ثابت شد
  • استاندار خراسان رضوی: رژیم صهیونیستی بسیار آسیب پذیر است
  • عامل افزایش ابتلای جوانان به سرطان چیست؟
  • نتایج تحقیقات ؛ غذای پرچرب و چاقی به پیری مغز سرعت می بخشد
  • نتایج تحقیقات ؛ غذایی پرچرب و چاقی به پیری مغز سرعت می بخشد
  • چاقی و رژیم غذایی پرچرب پیری مغز را تسریع می کند