Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@23:25:54 GMT

کلارا و ادیسه کوچکش

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۰۰۸۴۳

کلارا و ادیسه کوچکش

کار آخر ایشی گورو قطعا بهترین کارش نیست اما این دلیل نمی شود که خواننده را در سحر مخصوص خودش غرق نکند.

حقیقتش در هنگام شروع خواندن این رمان بسیار به یاد فیلم "هوش مصنوعی" استیون اسپیلبرگ افتادم و احتمال دادم ایشی گورو  لااقل در دو اثرش ابراز ارادت و یا حداقل ته نشست تماشای این فیلم را لحاظ کرده است.  "هرگز رهایم مکن" و "کلارا و خورشید" را تقریبا می توانیم مکمل و در راستای هم ببینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی می توان صدای کتی اچ پرستار هرگز رهایم مکن  را از درون سرکلارا شنید. اما با این همه کلارا و خورشید چیزی بیشتر از فیلم اسپیلبرگ و رمان خود ایشی گورو دارد.

تقریبا در اکثر آثار ایشی گورو می توانیم تراژدی وظیفه را مشاهده کنیم. حالا چرا تراژدی ؟

در اکثر آثار ایشی گورو فصل مشترکی هست که من آن را تقابل من فردی و من اجتماعی می گذارم. در آثار او من فردی برای انجام وظیفه ی اجتماعی اش در مقابل من جمعی قرار می گیرد . گاه در او حل می شود و سرنوشت محتومش را می پذیرد گاه مقاومت می کند اما باز هم در نهایت در وظیفه ای که جامعه حتی بی رحمانه بر عهده اش نهاده محو می شود.

در حقیقت ایشی گورو استاد آفریدن تراژدی هایی است که در آن فرد در وظیفه اجتماعی اش حل می شود.

در "بازمانده روز" استیونز را داریم که در وظیفه اجتماعی اش که سر پیشخدمتی لرد دارلینگتون است سنگ شده و به آسانی بر روی عظیم ترین حادثه شخصی اش یعنی عشق به خانم کنتن خط می کشد و چنان در وظیفه اش حل می شود که دیگر بین او و وظیفه اجتماعی اش نمی توان خط تمیز کشید.

در تسلی ناپذیر نیز آقای رایدر را داریم ، یک پیانیست است که ظاهراً برای یک اجرای پیانودر مراسم «پنجشنبه شب» به شهری بی نام در اروپای مرکزی دعوت می‌شود. اما رایدر در خلال روابطش با آدم‌های این شهر درمی‌یابد که وظیفۀ یک منجی فرهنگی‌ در شهری که از لحاظ فرهنگی رو به اضمحلال است را دارد. رایدر در فضایی سیال درمی‌یابد یا به یاد می‌آورد که در این شهر، زن و فرزندی دارد و وظیفۀ اجتماعی او در تقابل با وظیفۀ فردی او در قبال خانواده‌اش قرار می‌گیرد.

در "غول مدفون" هم شوالیه‌ای پیر با نام سر گوین را داریم که از دلاوران شاه آرتور است. او هم در ظاهر برای کشتن اژدها تلاش می‌کند اما وظیفه اجتماعی‌اش که آرتور بر عهده‌اش نهاده در حقیقت حفاظت از اژدها و حفظ مه فراموشی‌ست تا اقوام ساکسون و برایتون به خاطر نیاورند در گذشته چه بر سر هم آورده‌اند و از هم انتقام نگیرند.

و بالاخره در هرگز رهایم مکن  که شبیه ترین اثر به کلارا و خورشید است بچه های مدرسه هلشام را داریم که برای استنفاده از اندامها از روی بدن انسانی واقعی کپی برداری شده اند در این میان به دنبال آنند که با عشق از سرنوشت محتوم خود که مرگ و محو شدن است بگریزند اما در نهایت این اتفاق نمی افتد.

کلارا و خورشید نیز از این لحاظ ادامه منطقی داستانهای ایشی گوروست با این تفاوت که در این جا نقش ایمان بسیار پر رنگ تر است ؛ ایمان به قدرت خورشید که به این که معادلات را به هم می زند شاید از این منظر آخرین رمان ایشی گورو مذهبی ترین کارش تلقی شود که در آن رباتی، خدا را با خورشید اشتباه می گیرد.

این رمان گرچه مانند "تسلی ناپذیر" و "غول مدفون " نثرو یا فرم روائی  پیچیده ای ندارد اما به دلیل راوی بودن یک ربات گاهی باید برگردیم و از دید یک ماشین که به تدریج حقیقت را به شیوه خودش در میابد به متن بنگریم و از آن لذت ببریم.

من ترجمه خانم مقانلو از نشر نیماژ را خواندم و به نظرم بسیار سلیس و با ذکر جزئیاتی بود که درک پیچیدگی های متن را ساده تر می کرد.

46

کد خبر 1527501

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نقد کتاب کلارا و خورشید اجتماعی اش ایشی گورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۰۰۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسوف کامل و دنباله‌دار؛ تصویر روز ناسا + عکس

 در جریان خورشیدگرفتگی کامل هفته گذشته، نه یک، بلکه دو دنباله‌دار در نزدیکی خورشید ظاهر شدند.

دنباله‌دار مورد انتظار، ۱۲P یا «پونز بروک» بود، اما به‌طرز ناامیدکننده‌ای کم‌نورتر از آن چیزی بود که بسیاری انتظار داشتند. بااین‌حال، دنباله‌دار نسبتاً ناشناخته SOHO-۵۰۰۸ نیز در نوردهی طولانی‌مدت دوربین ظاهر شد.

این دنباله‌دار، ۵۰۰۸ اُمین دنباله‌داری بود که در تصاویر گرفته‌شده توسط فضاپیمای SOHO در مدار خورشید شناسایی شد. SOHO-۵۰۰۸ که احتمالاً بسیار کوچک‌تر بود، یک آفتاب‌گرد بود که در عرض چند ساعت با عبور از نزدیکی خورشید، متلاشی شد.

در تصویر روز ناسا چه می‌بینیم؟

تصویر ارائه‌شده نه‌تن‌ها برای گرفتن دو دنباله‌دار در خلال کسوف غیرمعمول است، بلکه یکی از موارد نادری است که یک دنباله‌دار را درحال گذر از سطح زمین ثبت کرده است.

در تصویر همچنین تاج پراکنده خورشید و سیارات عطارد (چپ) و زهره (راست) قابل مشاهده است. از میان این سیارات و دنباله‌دارها، تنها زهره در سایه تاریک ماه – که در ۸ آوریل از آمریکای شمالی عبور کرد – به‌راحتی برای میلیون‌ها نفر قابل مشاهده بود.

منبع: زومیت

tags # نجوم ، ناسا سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!
  • فیلم/ برای طلوع خورشید
  • کشف بزرگترین سیاهچاله در نزدیکی کره زمین
  • کسوف کامل و دنباله‌دار؛ تصویر روز ناسا + عکس
  • تست شخصیت شناسی شانس: یک خورشید را انتخاب کنید و ببینید چقدر خوش شانس هستید
  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • عاطفه آنجا بود
  • تصاویر نجومی ۲۹ فروردین (۱۷ آوریل)
  • سیاه‌چاله عظیمی در حیات خلوت زمین رصد شد
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری